Podning på æbletræ
Fra : Jens

Dato : 30-04-07 08:23

Hej

Jeg har, som den eneste i nabolaget et æbletræ i min have (plantet for 3-4
årt siden)

Træet sætter stort set ingen frugt (måske 2-3 æbler).

Jeg har så læst at æbletræer kun bestøves ved hjælp af andre æbletræer og
ikke ved hjælp af bier m.v.

Derfor har jeg i år forsøgt at pode 5 æblegrene af en anden sort på mit træ.
Dette ser ikke ud til at have virket for de knopper der er på de grene jeg
poede på, er ikke sprunget ud eller vokset i det hele taget.

Jeg har lavet et skråt snit på en gren på træet og på podegrenen og
fastholdt denne med malertape og til slut forseglet med podevoks. Der ud
over har jeg fastgjort en støttepind således at vinden ikke står og vrikker
i "snittet".

1) Hvor stor er chancen for at en podning lykkes hvis den er lavet korrekt
(er det en ud af 100 eller er det hver gang)?

2) Kan det tænkes at grenene først vorkser fast næste år (næppe!)

3) Hvad kan jeg så have gjort forkert?

Mvh

Jens

Fra : Ukendt

Dato : 30-04-07 16:20

Jens skrev:
> [...]
> (er det en ud af 100 eller er det hver gang)?
>
> 2) Kan det tænkes at grenene først vorkser fast næste år (næppe!)

Hej Jens

Hvornår podede du? Jeg har podet 29. marts, jeg vurderede at saften i
grundstammerne ville stige op og få podekvist og grundstamme til at gro
sammen, på dette tidspunkt. Det er nu en måned siden, men det er først
nu, at jeg begynder at kunne se enkelte kviste udvikle knopper (jeg
lavede 100 podninger på M9-grundstammer).

Podning kan sammenlignes med en klinisk operation, værktøj skal være
rent, snitfladerne skal passe sammen og så må podning gerne udføres
hurtigt og sikkert.

Den megen sol vi har fået på det sidste, kan måske også være et problem,
da podningerne risikerer at tørre ud.

Men prøv at se tiden lidt an, det kan jo være, at de udvikler sig i
løbet af en måneds tid.

mvh.
Klaus

--
"Open source - åben og fri software til din PC" fra forlaget OnLibri.dk
Download bogen om avanceret tekstbehandling, billedbehandling m.m.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 30-04-07 18:43

On Mon, 30 Apr 2007 17:19:50 +0200, Klaus Eriksen <" <nospam> wrote:

> [...]

Jeg vil skyde på det er 90-95% af podningerne som lykkes. Det kommer
også an på hvilke træer man poder, æbler er nemme.

> [...]
>hurtigt og sikkert.
>
>Den megen sol vi har fået på det sidste, kan måske også være et problem,

Man skal også huske at være meget omhyggelig med voksen - alle (ALLE)
snitflader skla lukkes helt med voks.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/