Brændeovn i kolonihaver
Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 29-04-07 23:46

Hvem fastlægger regler for brug af brændeovn i kolonihaver?

Der står intet i haveforeningens vedtægter der tillader/forbyder brændeovn.
Er det da haveforeningens bestyrelse/generalforsamling eller kommunen, der
afgør, om det er tilladt eller ej?

Fra : Ivan

Dato : 30-04-07 09:33

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsen_FJERN_@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:4635203f$0$4171$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> [...]
> brændeovn. Er det da haveforeningens bestyrelse/generalforsamling eller
> kommunen, der afgør, om det er tilladt eller ej?

Dav

Det gør småhusreglementet. Men en god idee er jo at spørge bestyrelsen, det
kunne jo være at de ikke vil have "røg" i haven ;)

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 01-05-07 20:30

"Ivan" <denne@dur.ej> skrev i en meddelelse

> Det gør småhusreglementet. Men en god idee er jo at spørge bestyrelsen,
> det kunne jo være at de ikke vil have "røg" i haven ;)

Bestyrelsen vil ikke have røg i haven. Men nu er det jo ikke bestyrelsen,
der bestemmer, så bestyrelsesmedlemmernes mening om sagen er hverken
interessant eller væsentlig. Og deres viden er desværre begrænset. De MENER
det er forbudt, men kan ikke forklare, hvem, eller hvad, der forbyder det.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 01-05-07 21:18

> [...]
> interessant eller væsentlig. Og deres viden er desværre begrænset. De
> MENER det er forbudt, men kan ikke forklare, hvem, eller hvad, der

Det kan skorstensfejeren om ikke andre. Det kan også være at der er et
regelsæt for kolonihaven, der forbyder det (lokalplan) - og selvfølgelig
småhusreglementet.

Mvh Maria

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 01-05-07 21:32

> Det kan skorstensfejeren om ikke andre.

Skorstensfejeren ved det ikke. Har talt med ham.
Han siger, at han fint kan tillade brændeovnen, hvis den er installeret
efter forskrifterne.
Men han mener at vide, at Kolonihaveforbundet forbyder installationen.

Et opkaldt til kolonihaveforbundet gjorde mig ikke klogere. De mener, det er
forbudt - men kan heller ikke henvise til, hvem eller hvad, der forbyder
det.

> Det kan også være at der er et regelsæt for kolonihaven, der forbyder det
> (lokalplan)

Jeps... men det er endnu ikke lykkedes mig at finde noget i den retning.

Der står intet i haveforeningens vedtægter.
Der står heller intet i kolonihaveforbundets vedtægter.

Manden på kommunen, som menes at vide besked, er p.t. på ferie. Så jeg
tænkte, at der måske er nogen herinde, der ved besked - evt. har været
igennem proceduren med at få tilladelse.

> - og selvfølgelig småhusreglementet.

..... som foreskriver, hvordan ildsteder skal udføres og installeres.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 01-05-07 21:59

> [...]
> det.

> Jeps... men det er endnu ikke lykkedes mig at finde noget i den retning.

Men det må da tjene alles vel, at der ikke forefindes brændeovne.
Tætliggende træhuse, tæt beplantning, osv., det kunne let give en
katastrofal brand.
Alt i alt undrer det mig en del, at man ikke ofte hører om brande i
kolonihaver, når man tænker på lamper, stearinlys, grill, hjemmestrikkede
el-installationer osv.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 01-05-07 22:13

> Tætliggende træhuse, tæt beplantning, osv., det kunne let give en
> katastrofal brand.

Jeg overlader det trygt til skorstensfejeren at vurdere, om det er
sikkerhedsmæssigt forsvarligt.

> Alt i alt undrer det mig en del, at man ikke ofte hører om brande i
> kolonihaver, når man tænker på lamper, stearinlys, grill, hjemmestrikkede
> el-installationer osv.

Tjah.... men måske er faren ikke større der end så mange andre steder.

Er der i øvrigt flere hjemmestrikkede el-installationer i koloniaver end
andre steder?

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 02-05-07 17:50

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsen_FJERN_@hotmail.com> skrev
> Er der i øvrigt flere hjemmestrikkede el-installationer i koloniaver end
> andre steder?

Det var kun det man kalder et skøn....
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 03-05-07 17:42

> "Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsen_FJERN_@hotmail.com> skrev
>
> Det var kun det man kalder et skøn....

Sjovt nok var det i radioen idag, man mente at det var et reelt problem.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 04-05-07 07:14

> Sjovt nok var det i radioen idag, man mente at det var et reelt problem.

Hjemmestrikkede elinstallationer er altid et reelt problem.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 02-05-07 07:22

> Skorstensfejeren ved det ikke. Har talt med ham.
> Han siger, at han fint kan tillade brændeovnen, hvis den er installeret
> efter forskrifterne.

Jo, men kan den det i et kolonihavehus? Det er jo i princippet blot et
træskur.
Det kan være brandinspektøren ved det.

> .... som foreskriver, hvordan ildsteder skal udføres og installeres.

Netop - der er kravene til bygningen og ildstedet. Opfylder et kolonihavehus
det?

Mvh Maria

Fra : Ole Jensen

Dato : 02-05-07 21:41

Maria Frederiksen <mf@easyfrag.dk> wrote:

> Jo, men kan den det i et kolonihavehus? Det er jo i princippet blot et
> træskur.

I princippet ja, og de fleste er jo nok primitive, men jeg kender til
flere, der er af mursten og mere ligner sommerhuse end kolonihavehuse.

--
mvh - Ole-J - Aalborg

Sælges: Billedrammer / Træarbejder / Legetøjsbiler m.m.
http://www.oleswebsite.dk/salg.htm

Fra : Ivan

Dato : 03-05-07 06:20

"Ole Jensen" <newsplus@website.dk> skrev i en meddelelse

> I princippet ja, og de fleste er jo nok primitive, men jeg kender til
> flere, der er af mursten og mere ligner sommerhuse end kolonihavehuse.

Dav

I vor kolonihaveforening er der flere der har brændeovn.
Hvis det ikke står i vedtægter anser jeg det for at være lovligt. S'følig
efterforskrifter o.s.v.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 04-05-07 07:12

> Jo, men kan den det i et kolonihavehus? Det er jo i princippet blot et
> træskur.

Et træskur? Det er vist længe siden du har været i en kolonihave. *S*

Der er ganske givet stadig mange træskure i haveforeninger hist og her. Men
luksus findes også. Endog mange steder. Der er en hel del kolonihaver, der
efterhånden er de rene sommerhus-kvarterer. Forskellen på et sommerhus og en
kolonihave er ofte kun grundens/husets størrelse samt ejerforholdene.