hvor mange tons granitskærver/stenmel skal~
Fra : mugge

Dato : 29-04-07 22:57

Hej alle

Jeg er i gang med et garageprojekt og skal have bestilt Granitskærver til
indkørselen. Jeg har bare ikke rigtigt nogen ide om hvordan jeg skal beregne
hvor meget jeg skal bestille.

Granitskærverne skal dække et område på 63 M2 (6 m x10,5 m) i cirka 5 cm lag
tykkelse (er det ikke meget rigtigt?) - Hvor mange tons skærver 8-11 mm -
skal jeg bestille?

Jeg forestiller mig at der skal et lag på 5 cm stenmel under - hvor mange
ton stenmel svarer det ti?

Takker på forhånd

mugge

Fra : L.Støvring

Dato : 29-04-07 23:21

"mugge" <mogenslarsen2003@FJERNyahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> mm - skal jeg bestille?
>
> Jeg forestiller mig at der skal et lag på 5 cm stenmel under - hvor mange

Vægtfylden for granit er 1,7. Derfor skal du bruge 63 x 0,05 x 1,7 = 5,35
tons.

Stenmel er granit med en mm-tykkelse på 0-2. Vægtfylden er den samme, så
altså skal du bruge samme mængde stenmel, som skærver ( 8-16 mm. anbefales
til indkørsel ), når det i begge tilfælde er lag på 5 cm. du vil lægge.

Mvh. Lisbeth

Fra : Ivan

Dato : 30-04-07 09:31

> [...]
> til indkørsel ), når det i begge tilfælde er lag på 5 cm. du vil lægge.

Dav

Der er jeg ikke helt enig med dig. Granit har en vægtfylde på 2750kg/m3
Dine 1,7 passer meget godt til grus.

Fra : L.Støvring

Dato : 30-04-07 10:15

"Ivan" <denne@dur.ej> skrev i en meddelelse

> Dav
>

> Der er jeg ikke helt enig med dig. Granit har en vægtfylde på 2750kg/m3
> Dine 1,7 passer meget godt til grus.

For mange år siden da jeg fakturerede granit i mit job, var vægtfylden 1,7 -
men det kan da være det er blevet tungere siden

Jeg har lige googlet for at tjekke op på min hukommelse, og fandt
umiddelbart dette link som siger 1,5, så det er ikke helt tosset at regne
med 1,7 http://www.stenoggrus.dk/granit.htm#top

Mvh. Lisbeth

Fra : Ivan

Dato : 30-04-07 10:23

> [...]
>
> Jeg har lige googlet for at tjekke op på min hukommelse, og fandt
> umiddelbart dette link som siger 1,5, så det er ikke helt tosset at regne

Dav

Ja det må jeg jo give dig ret i. Jeg har bare en lille bog med forskellige
byggematrialer i. Her i står der kornhobsdensitet: granit/ gneis(hvad det så
lige er) 2750 kg/m3

Nu er kornhobsdensitet ganske vist i løstlejeret tilstand, det der tidliger
hed rumvægt.

Fra : Olsen

Dato : 01-05-07 18:41

"Ivan" <denne@dur.ej> skrev i en meddelelse

> Dav
>

> Der er jeg ikke helt enig med dig. Granit har en vægtfylde på 2750kg/m3
> Dine 1,7 passer meget godt til grus.

I har begge ret - Lisbeths tal er for knust granit, hvor temmelig meget er
luft, som jeg gjorde opmærksom på i mit tidligere indlæg.

http://meteorites.wustl.edu/id/density.htm

Fra : Stig Rasmussen

Dato : 30-04-07 22:00

bestil i m3 3,5m3skærver 3,5m3 stenmel

Fra : Aksel

Dato : 01-05-07 20:35

> [...]
> mm - skal jeg bestille?
>
> Jeg forestiller mig at der skal et lag på 5 cm stenmel under - hvor mange

Jeg ville vælge en lidt grovere blanding, 8 mm sætter sig i dækkene.

Køb aldrig stenmaterialer i big-bag, prisen er normalt vanvittig i forhold
til løst leverede materialer.

Hilsen Aksel