Fluenet til dør...
Fra : Henrik Petersen

Dato : 29-04-07 17:57

Hjælp, vi er plaget af fluer der flyver ind ad vores åbne dør. Vi forsøgte
sidste sommer at sætte noget tyl-stof op men det sluttede ike helt tæt og
var svært at tæmme.
Vi har ikke umiddelbart plads til at installere en ekstra dør med fluenet
men forestiller os noget med noget fluenet (tyl eller lignende stærkere
stof) i brede lameller der lukkes med magnetlister a'la dem på
køleskabsdøre - så det lukker sammen når man har passeret døråbningen.
Det skulle også gerne kunne fjernes helt i vinterhalvåret.
Er der nogen gode ideer?
Mvh Henrik

Fra : Mads

Dato : 29-04-07 20:31

On Sun, 29 Apr 2007 18:57:15 +0200, "Henrik Petersen"
<hpaalandetFJERNES@hotmail.com> wrote:

> [...]
>køleskabsdøre - så det lukker sammen når man har passeret døråbningen.
>Det skulle også gerne kunne fjernes helt i vinterhalvåret.

Du kan købe et sæt fluenet i nærmeste byggemarked.
Det fås i flere størrelser og leveres med selvklæbende velcro-
strimler i hvid og mørk grå. Velcroen lader du så bare blive
siddende på dørkarmen året rundt og nettet er nemt at sætte
op og tage ned igen. Et sæt til en dør består at 2 brede stykker
der lapper lidt over hinanden så de lukker tæt og der følger
et par vægte med til at holde de løse hjørner nede, så nettet
ikke blafrer for meget.

mvh Mads

Fra : Anders Majland

Dato : 29-04-07 22:47

> [...]
> der lapper lidt over hinanden så de lukker tæt og der følger
> et par vægte med til at holde de løse hjørner nede, så nettet

Har prøvet en model fra et byggemarked der bestod af flere stykker med
overlap - Det fandt flueren igennem alligevel, da det ikke var mere tæt end
at de kunne kravle igennem

/A

Fra : Mads

Dato : 30-04-07 00:31

On Sun, 29 Apr 2007 23:46:56 +0200, "Anders Majland"
<See.Signature@Address.invalid> wrote:

>Har prøvet en model fra et byggemarked der bestod af flere stykker med
>overlap - Det fandt flueren igennem alligevel, da det ikke var mere tæt end
>at de kunne kravle igennem

Måske du ikke havde nok overlap. Jeg har brugt det samme
net i 5 år nu og det er da et absolut minimum af fluer der
finder vej igennem åbningen, selvom døren står åben hele
dagen. Jeg har en 12-15 cm overlap på de to stykker fluenet.

mvh Mads

Fra : Henrik Petersen

Dato : 02-05-07 06:45

Nu har jeg købt et 2-delt tesa "insektnet til døre" net formedelst 130 kr og
er ved at sætte det op.
Der hvor overlappet (10 cm) er øverst vandret skal 2 stykker net sættes på
samme velcrostykke.
Når man skal gå ind/ud bliver man jo nødt til at løfte/skubbe/tage net til
side - og vil man så ikke hele tiden løsne yderste del af det yderste
stykke?
Er det en ide at fæstne yderste stykke net yderligere ved overlappet f.eks.
med en tegnestift? Eller bliver det flået i fald der tages for hårdt fat?

- jeg har ingen erfaringer endnu...

mvh Henrik

Fra : Mads

Dato : 02-05-07 11:23

On Wed, 2 May 2007 07:45:25 +0200, "Henrik Petersen"
<hpaalandetFJERNES@hotmail.com> wrote:

>Er det en ide at fæstne yderste stykke net yderligere ved overlappet f.eks.
>med en tegnestift? Eller bliver det flået i fald der tages for hårdt fat?

Sæt du bare en tegnestift i. Det værste der kan ske er vel at der
bliver flået en 1 cm flænge oppe i toppen og det kan vel klares
med et lille stykke tape.

mvh Mads