Afmontering af envejsskruer
Fra : Ukendt

Dato : 28-04-07 15:22

Jeg skal til at omkode Ruko cylinderen i en terrassedørlås som
<http://lavpris-laase.dk/ruko_laase/terassedoers_greb/7812_terassedoersgreb_m/_6_stift_cyl_og_3_noegler_da.html>

Håndtaget er monteret med envejsskruer.
Hvad er muligheden for at få disse ud?
(Er godt klar over, at dette ikke er nogen let opgave. Det er jo formålet
med disse skruer)

Med venlig hilsen,
Kjeld

Fra : Ukendt

Dato : 28-04-07 15:45

<Kjeld Nielsen kjeldn (snabela) ddf (punktum) dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hvad er muligheden for at få disse ud?
> (Er godt klar over, at dette ikke er nogen let opgave. Det er jo formålet

Jeg plejer at bore dem ud.
Mvh Tommy

Fra : Martin Bak

Dato : 28-04-07 15:43

> [...]
> Hvad er muligheden for at få disse ud?
> (Er godt klar over, at dette ikke er nogen let opgave. Det er jo formålet

Skruerne er sikkert lavet af messing (?) Du kan bore et lille hul i midten
af skruen og drive den ud med en såkaldt "ornepik".

Martin

Fra : Ukendt

Dato : 28-04-07 18:15

Den 28/04-2007 klokken 16:42, skrev
"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk>
i <f0vmgr$2ml7$1@newsbin.cybercity.dk>:

> Skruerne er sikkert lavet af messing (?) Du kan bore et lille hul i
> midten af skruen og drive den ud med en såkaldt "ornepik".

Den 28/04-2007 klokken 16:45, skrev
"TBJ" <bruussnabelaosprikdk>
i <46335deb$0$892$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>:

> Jeg plejer at bore dem ud.
> Mvh Tommy

OK. Det vil jeg prøve.
Frygtede mest, at sådanne skruer måske var hærdede.

Tak for svarene.

Med venlig hilsen,
Kjeld

Fra : Uni Bull

Dato : 28-04-07 18:33

<Kjeld Nielsen kjeldn (snabela) ddf (punktum) dk> skrev i en meddelelse

> Frygtede mest, at sådanne skruer måske var hærdede.

....og hvis de ér hærdede, så er det et helvede.
Jeg fjernede en del ved at fræse en lige-kærv ind i
skruehovedet med en Dremel-ting...
--
Uni Bull
Vallensbæk

Fra : Ukendt

Dato : 28-04-07 18:52

Den 28/04-2007 klokken 19:33, skrev
"Uni Bull" <Noway@here.nu>
i <59hetiF2jqgdvU1@mid.individual.net>:

> ....og hvis de ér hærdede, så er det et helvede.
> Jeg fjernede en del ved at fræse en lige-kærv ind i
> skruehovedet med en Dremel-ting...

Uha, hvis dette er tilfældet, så kommer jeg til at ødelægge hele
låsekassen. Skruerne er nemlig godt forsænkede.
Jeg krydser fingre, og prøver hårdheden med en kørner i morgen.

Med venlig hilsen,
Kjeld

Fra : Brian Mortensen

Dato : 28-04-07 20:57

> [...]
> låsekassen. Skruerne er nemlig godt forsænkede.
> Jeg krydser fingre, og prøver hårdheden med en kørner i morgen.

Jeg plejer at skrue dem ud med en ligekærvet skruetrækker som drejes i små
nyk. Så kan skruen godt bruges igen men ikke sikker som før.
Anbefaler heller ikke at bruge envejs skruer på terressedørs greb, af hensyn
til maling og sådan

MVH
Brian

Fra : Ukendt

Dato : 04-05-07 11:30

Den 28/04-2007 klokken 19:14, skrev
i <46338266$0$919$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>:

> [...]

> Den 28/04-2007 klokken 16:45, skrev

> OK. Det vil jeg prøve.
> Frygtede mest, at sådanne skruer måske var hærdede.

Hehe, nyt problem - (jaja, jeg er jo ikke så hurtig til at komme i gang,
så jeg er ikke kommet ind til skruerne endnu)

Skruerne er dækket af plasticpropper - ligner nærmest nylonmateriale. Jeg
regnede med, at disse var lige til at vippe ud, men så let skal det ikke
være
Er der nogen, der ved, om disse propper indgår i sikringen af låsen, og
måske er støbt ind?
Eller kan man bare "volde" dem ud?

Ved godt, at jeg kunne spørge producenten af døren, men jeg kan ikke
liiige finde, hvem det er.

Se evt et par billeder på
<http://kjeld-u-nielsen.dk/doergreb/>

Med venlig hilsen,
Kjeld

Fra : Ukendt

Dato : 05-05-07 11:34

Den 04/05-2007 klokken 12:29, skrev
i <463b0ee3$0$832$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>:

> [...]
> ikke være
> Er der nogen, der ved, om disse propper indgår i sikringen af låsen, og

Nu lykkedes det at få plasicpropperne ud - i en stand, så de ikke kan
genbruges
Indenfor sidder der tilsyneladende alm. torxskruer, altså ikke
envejsskruer.

Tyder på, at disse plasticpropper er den eneste sikring mod, at en
indbrudstyv hurtigt kan åbne den aflåste dør indefra

Med venlig hilsen,
Kjeld