Jeg har et æbletræ .. kan man .. stikling?
Fra : Lynge-Nielsen

Dato : 28-04-07 14:10

Hej NG

Sidste år overtog vi et hus med tilhørende æbletræer.
Der er også et lille æbletræ der giver nogle meget lækre æbler til
efteråret. Store og grønne og saftige.

Hvordan kan jeg få en stikling eller "hvad man nu kalder det" ud af dette
træ, så vi kan plante 2-3 af disse æbletræer til næste år?

Vh

Fra : Ukendt

Dato : 28-04-07 14:21

Lynge-Nielsen skrev:
> [...]
>
> Hvordan kan jeg få en stikling eller "hvad man nu kalder det" ud af dette
> træ, så vi kan plante 2-3 af disse æbletræer til næste år?

Æbletræer formeres ikke ved stiklinger, de skal podes. Jeg plejer at
høste podekviste i slutningen af februar og pode i starten af april. I
år har jeg podet 100 grundstammer (M9) med sorterne Transp. Blanche,
Aroma, Star Earliest, Elstar, Hoslteiner Cox, Jonagored, Cox Orange og
Discovery. De er så småt ved at få fat og udvikle blade.

Hvis du vil vide mere om stiklingeformering og podning, så har jeg lavet
et dokument på min hjemmeside om emnet:
http://www.aigis.dk/mix/plntfrmrng.html

mvh.
Klaus

--
"Open source - åben og fri software til din PC" fra forlaget OnLibri.dk
Download bogen om avanceret tekstbehandling, billedbehandling m.m.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 28-04-07 18:11

On Sat, 28 Apr 2007 15:20:53 +0200, Klaus Eriksen <" <nospam> wrote:

>Æbletræer formeres ikke ved stiklinger, de skal podes. Jeg plejer at

I teorien burde man nok kunne lave stiklinger af æbler. Eller, man kan
formere dem ved jordhypning eller nedkrogning af grenene.
Men det er ikke sikkert at det træ som kommer ud af det, er særlig
livskraftigt - eller måske er det for kraftigt.

Jeg ved at æblegrundstammer formeres ved jordhypning.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Lynge-Nielsen

Dato : 01-05-07 10:31

Hej Klaus.
Hvad er en grundstamme? Hvor og hvordan?

Jeg kan forstå at man i februar skærer et grem af træet man ønsker, for
derefter at sætte det på noget som har rødder.
Hvor får man det styk som har rødder fra?

vh

Fra : Ukendt

Dato : 02-05-07 21:40

Lynge-Nielsen skrev:
> [...]
> Hvor får man det styk som har rødder fra?
>
> vh
>

> "Klaus Eriksen" <" <nospam> skrev i en meddelelse

Jeg bestiller grundstammer om efteråret til levering omkring februar på
en af de største planteskoler her på Fyn, det Langeskov Planteskole.
Prøv at søg i Google (grundstammer salg ...), så finder du sikkert også
en planteskole i nærheden af dig som sælger grundstammer.

mvh.
Klaus

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 28-04-07 16:13

> Sidste år overtog vi et hus med tilhørende æbletræer.
> Der er også et lille æbletræ der giver nogle meget lækre æbler til
> efteråret. Store og grønne og saftige.

Vores træer giver omkring 50 kg æbler hver - bare så du er opmærksom på at
om få år så drukner du i æbler.

Mvh Maria