Pumpe til havevand
Fra : Carsten Keller

Dato : 27-04-07 12:40

Hej gruppe.

Jeg fik sidste år det store forkromede vandopsamlingssystem til at virke, nu
skal vi så bare til at bruge vandet. Jeg vil gerne have en pumpe på det, så
man kan bruge vippevander eller lignende i køkkenhaven, men så er der jo
forskellige muligheder.

Enten

1: Dykpumpe, som er rimelig billig, men jeg har forstået på tidligere posts
at den ikke kan give tryk nok...

eller

2: Husvandværk. Det er jo nok den rigtige løsning, men nu er det ikke
sindsygt vigtigt for mig at trykket er konstant, så mindre må vel kunne gøre
det. Også fordi det er den dyreste løsning.

Derudover er der sådan en fætter her:
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=6138&n=10&KundeID=
eller
http://www.toolworld.dk/store.php?ctrl=119908&pno=80797

Den er lige lidt billigere end et vandværk, vil den være lige så god?

Og til alle sidst denne model:
http://www.toolworld.dk/store.php?ctrl=120299&pno=79159

Den kræver jo godt nok en boremaskine, men jeg har faktisk en aflagt der
godt kunne blive dedikeret til dette.

Håber nogen ved lidt om pumper de vil dele med mig.

Keller

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 27-04-07 13:35

> [...]
> der jo forskellige muligheder.
>
> Enten
>
> 1: Dykpumpe, som er rimelig billig, men jeg har forstået på tidligere

Du kunne da bare hæve dit opsamlingspunkt, så vandet selv kan løbe af.
Ellers ender du med at bruge mere energi (strøm) og penge på at pumpe
regnvand ud, end på at vande med vandværksvand og så ryger miljøfordelen.

Mvh Maria

Fra : Carsten Keller

Dato : 27-04-07 14:11

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> wrote in message
> Du kunne da bare hæve dit opsamlingspunkt, så vandet selv kan løbe af.
> Ellers ender du med at bruge mere energi (strøm) og penge på at pumpe
> regnvand ud, end på at vande med vandværksvand og så ryger miljøfordelen.

Vandet kan godt selv løbe af som det er nu, men det kunne være rart med lidt
tryk på vandet. Det kunne jo være jeg også skulle vaske bilen hvis jeg
engang fik sådan en

Og hvis vi ser bort fra initialinvesteringen vil jeg mene at jeg kan brænde
en del kWh af pr. m3 uden at sætte penge til...

Keller

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 27-04-07 19:20

> Vandet kan godt selv løbe af som det er nu, men det kunne være rart med
> lidt tryk på vandet. Det kunne jo være jeg også skulle vaske bilen hvis
> jeg engang fik sådan en

Nemlig
Jeg ville vurdere behovet. Blomster og træer vil alligevel heller have
vandet langsomt, men har du et behov, hvor tryk er et must, så fint nok.

Mvh Maria

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 27-04-07 14:33

"Carsten Keller" <ck@no-more-swen.iha.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> sindsygt vigtigt for mig at trykket er konstant, så mindre må vel kunne
> gøre det. Også fordi det er den dyreste løsning.

Onkel Harald had da en pumpe med trykbeholder der ikke koster ret meget.

Steen.

Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 27-04-07 14:55

> [...]
> godt kunne blive dedikeret til dette.
>
> Håber nogen ved lidt om pumper de vil dele med mig.

Den til boremaskinen er nok ikke særlig velegnet, når pumpen skal køre i
længere tid. Det vil boremaskinen simpelthen ikke kunne holde til.
Køb en med beholder og pressostat. Den er ikke ret meget dyrere end de andre
to du har fundet.
Hvis du sætter en havevander på de to andre og vanderen ikke kan komme af
med vand nok, så belaster det pumpen for meget = stort elforbrug.
Hilsen Matthias

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 27-04-07 18:05

> [...]
> http://www.toolworld.dk/store.php?ctrl=119908&pno=80797
>
> Den er lige lidt billigere end et vandværk, vil den være lige så god?

Hvis du skal have noget, du bliver glad for til flere vippevandere, skal du
have en god løftehøjde - ca 40 meter - men samtidig vil det være praktisk
med nogen automatik, f.eks en niveaukontrol, saa pumpen ikke løber tør. Men
skal du virkelig have noget ud af det, involverer det omhyggelig
planlægning.
Pumperne fra Harald Nyborg kan sikkert bruges, men se også udvalget i
Bauhaus. Du kan få en god pumpe svarende til dit formål for ca 5-700 kr.
Mvh
Aksel

Fra : Is

Dato : 27-04-07 18:15

> [...]
det, så
> man kan bruge vippevander eller lignende i køkkenhaven, men så er

prøv at se

http://www.gardena.dk/catalog/prodid.cfm?lang=dk&sub_kategori_id=353

som er en del af http://www.gardena.dk

pumpe med art. nr. 1473 Har jeg købt til min svigerfar for flere år
siden til at hente vand til en havevander fra en nedlagt brønd. og den
virker fint endnu.

pumpen er nok lidt dyr, men god. (uden at kende prisen idag)

Erik Isager