Fjerne svært tilgængelig bambus?
Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 26-04-07 22:39

Hvordan får vi bedst og billigst fjernet 3 bambusplanter hvoraf den éne er
utilgængelig for rendegraver e.l. - i 6310 Broager?
Hans

Fra : TG

Dato : 27-04-07 06:15

On 26 Apr., 23:38, "Hans Paulin \(6310\)" <m...@privacy.net> wrote:
> Hvordan får vi bedst og billigst fjernet 3 bambusplanter hvoraf den éne er
> utilgængelig for rendegraver e.l. - i 6310 Broager?
> [...]

Har du overvejet http://www.booom.dk/

/TG - uden interesse i eller konkret kendskab til firmaet, jeg har
blot hørt det omtalt tidligere ifm. bambus

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 27-04-07 07:34

TG skrev:

> Har du overvejet http://www.booom.dk/

Jeg kiggede på et andet "dynamit-firma" med residens i Århus og Kbh. - men
dér løb det nu noget op.

Jeg kan ikke finde priser på boom's hjemmeside.
Hans

Fra : Holst

Dato : 27-04-07 07:55

Hans Paulin (6310) wrote:

> Jeg kan ikke finde priser på boom's hjemmeside.

Jeg læste et eller andet sted - husker desværre ikke hvor - at det
kostede omkring 500 kr. Det er jo nok pr. bambus.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 27-04-07 09:32

Holst skrev:

> Jeg læste et eller andet sted - husker desværre ikke hvor - at det
> kostede omkring 500 kr. Det er jo nok pr. bambus.

Kunne vi leve med.
Hans

Fra : Carsten Keller

Dato : 27-04-07 07:56

"Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> wrote in message

> Jeg kiggede på et andet "dynamit-firma" med residens i Århus og Kbh. - men
> dér løb det nu noget op.
>
> Jeg kan ikke finde priser på boom's hjemmeside.

Jeg havde dem ude og sprænge 1 stor og 2 mindre stubbe op/væk. Det kostede
så vidt jeg husker omkring 700,-. Men det var ikke hans første
prisudmelding, den lå nærmere omkring de 1500...

Keller

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 27-04-07 09:35

Carsten Keller skrev:

> Jeg havde dem ude og sprænge 1 stor og 2 mindre stubbe op/væk. Det
> kostede så vidt jeg husker omkring 700,-. Men det var ikke hans første
> prisudmelding, den lå nærmere omkring de 1500...

Min kone har dem i røret nu!
Hans

Fra : Carsten Keller

Dato : 27-04-07 12:43

> Min kone har dem i røret nu!

Glæd dig bare, der er en hel del drengerøv i det. Men det var lidt skuffende
at det hele skulle pakkes ind i måtter...

Keller

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 27-04-07 22:34

Carsten Keller skrev:

> Glæd dig bare, der er en hel del drengerøv i det.

Har siddet og set i timevis af forberedelser af - og sprængninger af -
bygninger fra tysk tv gennem årene

Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 27-04-07 17:10

> [...]
> Hvordan får vi bedst og billigst fjernet 3 bambusplanter hvoraf den
> éne er utilgængelig for rendegraver e.l. - i 6310 Broager?

Hej
Jeg fik mine fjernet med en stubfræser. Hurtigt og enkelt og intet arbejde
bagefter, men nok ikke så spændende som BOOM. Fræseren skulle have ca. en
meters bredde for at komme frem.
Ebbe

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 27-04-07 19:22

> Jeg fik mine fjernet med en stubfræser. Hurtigt og enkelt og intet arbejde
> bagefter, men nok ikke så spændende som BOOM. Fræseren skulle have ca. en
> meters bredde for at komme frem.

Men pas på prisen. Vi fik fræset 12 små stubbe for 4.300 kr.

Mvh Maria

Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 27-04-07 22:10

Maria Frederiksen wrote:

> Men pas på prisen. Vi fik fræset 12 små stubbe for 4.300 kr.
>
> Mvh Maria

her i jylland gav jeg kr. 625 for et område på ca 1x3 m.
Ebbe

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 27-04-07 22:35

Ebbe Rasmussen skrev:

>Fræseren skulle
> have ca. en meters bredde for at komme frem.

Så skal jeg til at fjerne stakit m.m.

Overlader den store beslutning til viv'en
Hans

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 27-04-07 06:36

On Thu, 26 Apr 2007 23:38:37 +0200, "Hans Paulin \(6310\)"
<me@privacy.net> wrote:

>Hvordan får vi bedst og billigst fjernet 3 bambusplanter hvoraf den éne er
>utilgængelig for rendegraver e.l. - i 6310 Broager?

Både bedst og billigst - så må det være med en spade, en tung flækøkse
og noget knofedt

Det skulle jo også være så sundt at få pulsen op et par gange om ugen.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Stig Johansen

Dato : 28-04-07 06:55

Mads Lie Jensen wrote:

> Både bedst og billigst - så må det være med en spade, en tung flækøkse
> og noget knofedt

Jeg bruger selv sådan en her:
<http://www.billigvvs.dk/Haven!Ude
spa/Haveredskaber/Spader/576372719d2de69ee949002542405cb5.html>
(NB! Der er mellemrum mellem Ude og spa)
Når den skulle (ja jeg har fjernet mit) i gang med bambus sleb jeg den skarp
med en vinkelsliber.
Spaden er rimelig tung, og når den er skarp, behøver man ikke en flækøkse.
Man kan simpelthen hugge bambussen ud i små firkanter svarende til spadens
bredde.

Det samme gør sig gældende når der er rødder i vejen. Et enkelt hug tager
snildt en rod på ca. 3 cm i diameter.

Men husk at passe på fødderne.

Stig Johansen

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 28-04-07 19:15

Stig Johansen skrev:

> Jeg bruger selv sådan en her:
> <http://www.billigvvs.dk/Haven!Ude
> spa/Haveredskaber/Spader/576372719d2de69ee949002542405cb5.html>
> (NB! Der er mellemrum mellem Ude og spa)

Værsgo'! :

http://kortlink.dk/3txa

> [...]
>
> Det samme gør sig gældende når der er rødder i vejen. Et enkelt hug
> tager snildt en rod på ca. 3 cm i diameter.

Vil tro jeg kan bruge min egen spade - dén er (som skrevet andetsteds)
forstærket med et rør på skaftet som jeg har svejset fast på bladet.

> Men husk at passe på fødderne.

Jeg har et par sikkerhedssko - så skal jeg bare undgå at samle mine tæer op
som en 5-styks
Hans

Fra : Stig Johansen

Dato : 29-04-07 06:45

Hans Paulin (6310) wrote:

> Vil tro jeg kan bruge min egen spade - dén er (som skrevet andetsteds)
> forstærket med et rør på skaftet som jeg har svejset fast på bladet.

Jamen, det er da bare at prøve.
Jeg vil bare lige nævne, at det ikke kun er forstærkning af skaften på den
omtalte spade. Alt jernet, inkl. bladet, er i omegnen af dobbelt tykkelse i
forhold til almindelige spader. Det gør at man også kan bruge den som
'brækstang' til større rødder.
Den er så kraftig, at man kan lægge en SF sten (eller lign) under bladet og
stå og hoppe på skaftet uden at bladet bøjer.

Stig Johansen

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 29-04-07 07:54

Stig Johansen skrev:

> Alt jernet, inkl. bladet, er i omegnen af
> dobbelt tykkelse i forhold til almindelige spader.

Når jeg nu tænker tilbage kan det godt være at mit blad plejer at brække
bagover ved større belastninger (det er længe siden at jeg har brugt den)

Måske kunne jeg svejse en skinne på på langs af bladet.
Hans

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 29-04-07 09:15

Hans Paulin (6310) wrote:

> Måske kunne jeg svejse en skinne på på langs af bladet.

Det giver større modstand når spaden stikkes i jorden og gøre det
sværere at "vrikke" den fri.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 29-04-07 09:18

Erik Olsen DK skrev:

> Det giver større modstand når spaden stikkes i jorden

Med en profil som et knivsblad kunne man leve med det...

> og gøre det
> sværere at "vrikke" den fri.

Ja
Hans

Fra : Leonard

Dato : 27-04-07 07:58

On Thu, 26 Apr 2007 23:38:37 +0200, Hans Paulin (6310) wrote:

> Hvordan får vi bedst og billigst fjernet 3 bambusplanter hvoraf den éne er
> utilgængelig for rendegraver e.l. - i 6310 Broager?

Beskriv utilgængelig.
En minigraver kan komme mange steder, hvor de fleste tror det er
umuligt.

Men ellers er en god spade meget anvendelig til opgaven.

--
Leonard
http://leonard.dk/micrograver/

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 27-04-07 09:32

Leonard skrev:

> Beskriv utilgængelig.

På en terasse omgivet af en 1½m. høj murstensmur - bag muren er en
køkkenhave der ikke gerne skulle få traktose.

> En minigraver kan komme mange steder, hvor de fleste tror det er
> umuligt.

Jeg vil da ikke afvise at den kan komme ind via havelågen - men tror det er
umuligt.

> Men ellers er en god spade meget anvendelig til opgaven.

2½ m2 på terassen er nok i overkanten af hvad min kiropraktor har lyst til
at sanktionere.
Hans

Fra : Steen Lindkvist Niel~

Dato : 27-04-07 10:41

Hej Hans

> Jeg vil da ikke afvise at den kan komme ind via havelågen - men tror det
> er umuligt.

En minigraver behøver ikke at skulle køre ind gennem havelågen - der er også
firmaer, der hejser dem ind i haven med en kran. Jeg har f.eks. tænkt mig at
bruge den her - http://www.jb-hadsten.dk/Maskiner_0/maskiner_0.html - når
jeg skal have sådan en maskine ind i min baghave - det kommer til at foregå
hen over huset (indrømmet - det er sgu surt, hvis han taber minigraveren ned
på taget af huset...)

Men hvis det blot drejer sig om nogle få bambus tror jeg ikke, det kan
betale sig - så er spængning formentlig det nemmeste og nok også billigere i
praksis.

mvh

Steen Lindkvist

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 27-04-07 12:36

Steen Lindkvist Nielsen skrev:

> det kommer til at foregå
> hen over huset (indrømmet - det er sgu surt, hvis han taber
> minigraveren ned på taget af huset...)

Vi har fladt tag...så med en enkelt rampe kan den vel køre ind selv!?

> Men hvis det blot drejer sig om nogle få bambus tror jeg ikke, det kan
> betale sig - så er spængning formentlig det nemmeste og nok også
> billigere i praksis.

Jepz
Hans

Fra : Leonard

Dato : 27-04-07 14:05

On Fri, 27 Apr 2007 10:31:53 +0200, Hans Paulin (6310) wrote:

> På en terasse omgivet af en 1½m. høj murstensmur - bag muren er en
> køkkenhave der ikke gerne skulle få traktose.

Hvis der er lige adgang igennem huset, kan min minigraver bare køre
igennem stuen og ud af havedøren
Er der gulvtæpper skal der bare støvsuges bagefter er det hårdt gulv,
klinker, træ eller bare for at være sikker, så lægger vi pap ud. Bare
der ikke skal drejes og alle døre kan åbnes helt og eller løftes af, så
går det snildt

975 maskine, der trykker på 2 bælter, der er 120 cm lange trykker ikke
hårdere end at det er løsnet med en rive bagefter. Og der er vel en
trappe op på terassen, så kan jeg også køre den vej.

Men hvis sprængningen kan fåes til under 1000 kr. så vælg den, det ender
nok med at være sjovest og billigst. Hvis de tør sprænge så tæt på
huset.

--
Leonard
http://vw.leonard.dk/

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 27-04-07 22:31

Leonard skrev:

> Hvis der er lige adgang igennem huset, kan min minigraver bare køre
> igennem stuen og ud af havedøren

Min kone vil være begejstret!

> Men hvis sprængningen kan fåes til under 1000 kr. så vælg den, det
> ender nok med at være sjovest og billigst.

Jeg overlader det til min bedre ½-del.

> Hvis de tør sprænge så tæt
> på huset.

Mener at have set sprængninger klods op af en husmur.
Hans

Fra : Leonard

Dato : 28-04-07 07:34

On Fri, 27 Apr 2007 23:31:24 +0200, Hans Paulin (6310) wrote:

> Min kone vil være begejstret!

Fint, så kan hun jo stå klar med kaffe og kage ved sofabordet, så tager
vi lige pausen der på vej ud

Eller måske er det trodsa lt bedst at det er den dag hun besøger hendes
mor

--
Leonard
http://vw.leonard.dk/

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 28-04-07 18:42

Leonard skrev:

> Eller måske er det trodsa lt bedst at det er den dag hun besøger
> hendes mor

Hun er begravet i Polen, så dét er noget af en omvej
Hans

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 28-04-07 11:39

Hans Paulin (6310) wrote:

> På en terasse omgivet af en 1½m. høj murstensmur - bag muren er en
> køkkenhave der ikke gerne skulle få traktose.

Glem alt om tunge maskiner og sprængstoffer....
At fjerne en bambus er slet ikke det problem mange vil gøre det til. det
drejer kun om det rigtige værktøj og den rigtige metode.

Du skal bruge en skarpslebet drænspade...
Lad være med at klippe toppen ned, den er god at tage fat i.
Drænspadens vægt og form, gør det nemt at hugge bambussen op i 20x20cm. Et
vip eller to frigør det afhuggede stykke, og det er nemt at bære ud til
traileren :)
Lad være med at vande, det betyder kun at du skal arbejde i mudder i stedet
for tør jord. Drænspaden skærer gennem rødderne som en varm kniv i smør. :)

Jeg har fjernet masser af bambus. Den tidligere ejer af matriklen elskede to
ting: Bambus og silikone ;)

--
Carsten (3600)
gunstig lejlighed... www.st-roerbaek.dk www.kokkeriet.info

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 28-04-07 18:53

Carsten Finn Rasmussen skrev:

> Du skal bruge en skarpslebet drænspade...

"Stark"?

De her:

http://greentools.dk/static/000017/000001/000083.asp

tager 800 kr. for en drænspade - det kunne jeg vel nok få en del dynamit
for!?

> [...]
> Drænspadens vægt og form, gør det nemt at hugge bambussen op i
> 20x20cm. Et vip eller to frigør det afhuggede stykke, og det er nemt

Lyder fornuftigt

> Lad være med at vande, det betyder kun at du skal arbejde i mudder i
> stedet for tør jord. Drænspaden skærer gennem rødderne som en varm
> kniv i smør. :)

Okay!

> Jeg har fjernet masser af bambus. Den tidligere ejer af matriklen
> elskede to ting: Bambus og silikone ;)

Autist?
Hans

Fra : hifiall@gmail.com

Dato : 28-04-07 09:16

Jeg har selv lige så lige været igang. Tidligere ejer af huset havde
været så venlig at lade ca 9-10 m2 bambus stå, som var ude af kontrol
- altså oppe i tagrender, udhæng osv. Efter at have undersøgt priserne
hos boom, minigraver-folk, stubfræsere osv. besluttede jeg selv at
gøre det. Jeg kunne simpelthen ikke få mig til at give op imod
4000-7000kr for at få fjernet en plante fra min have. Til min store
forbavselse tog det kun omkring 5-6 timer at klippe den ned og grave
den op med håndkraft.

Af værktøj brugte jeg et ørnenæb, en gammel alm. økse, en spade
(faktisk 2 da den første knækkede), en ret stor jernstang og så en
gammel herregårdssten.

Jeg brugte et ørnenæb til at klippe den ned...her er det vigtigt at
klippe helt i bund, så er det meget nemmere med øksen og spaden
bagefter. Det er ikke altid man kan se den rigtige bund pga. nedfaldne
bambusblade, så de skal fiskes ud hvis det er. Så tog jeg fat med en
lille økse, men havde jeg haft en flækøkse havde jeg brugt den. Jeg
huggede rimeligt store firkanter ud med øksen, brugte så spaden til at
hugge de dybeste rødder over. Dernæst vipper jeg firkanten op med
spaden, hvis den vil give sig nemt ellers er det at jernstangen og
stenen kan bruges som henholdsvis vægtstang og underlag. Når
jernstangen med mine 92kg på kom under bambusstykket, så var det 'game
over' for selv de mest genstridige udskårne bambusfirkanter. Sådan
blev jeg ved til det var slut. Så nu er der et kæmpe krater og en
masse rødder som skal bortskaffes (her kan jeg godt se det smarte med
stubfræning).

Alle sagde til mig at det ikke kunne lade sig gøre. Naboerne havde da
også kun hovedrysten til overs for det da jeg gik igang. Så det var
selvfølgelig motivation i sig selv. Og indrømmet, det kræver en god
portion muskel at gøre det, men det er bestemt ikke umuligt.
Timelønnen er helt hæderlig, det er god motion og man har det godt med
sig selv bagefter. Meeeen, trods dette så tilbyder man ikke lige at
fjerne naboens, fordi man er så godt igang.

God arbejdslyst.

/Jørn

Ps. Husk at tage billeder, så i engang kan sige vise dem til ungerne
og sige "da far var ung......"

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 28-04-07 18:49

hifiall@gmail.com skrev:

snip

> Når
> jernstangen med mine 92kg på kom under bambusstykket, så var det 'game
> over' for selv de mest genstridige udskårne bambusfirkanter.

Har lige tabt mig så jeg nu er under 90 så dét går vist ikke!

> [...]
> portion muskel at gøre det, men det er bestemt ikke umuligt.
> Timelønnen er helt hæderlig, det er god motion og man har det godt med

Har fjernet én for måske 10-15 år siden da de sidst var i blomst - den stod
frit og med "kraftens arm's princip" lykkedes det da Men de her står
omkranset af fliser og en "kantsten" rundt om som jeg ikke har lyst til at
fjerne. Men kunne man (som du skriver) hugge dem op fra midten i firkanter
skulle det nok kunne gå.

> God arbejdslyst.

Tak!

> Ps. Husk at tage billeder, så i engang kan sige vise dem til ungerne
> og sige "da far var ung......"

Det er længe for sent - jeg er 53
Hans

Fra : Leonard

Dato : 28-04-07 20:19

On 28 Apr 2007 01:16:17 -0700, hifiall@gmail.com wrote:

> [...]
> 4000-7000kr for at få fjernet en plante fra min have. Til min store
> forbavselse tog det kun omkring 5-6 timer at klippe den ned og grave

Jeg vil tro at det samme arbejde kan udføres med minigraver på 2-3
timer, så hvordan du har fået det til priser på over 4.000 har jeg godt
nok svært ved at forstå. Men du må jo have spurgt nogen, der ikke ville
tjene pengene siden de har givet dig så høje priser.

--
Leonard
http://vw.leonard.dk/

Fra : mikael

Dato : 28-04-07 16:02

> [...]
> Hvordan får vi bedst og billigst fjernet 3 bambusplanter hvoraf den éne er
> utilgængelig for rendegraver e.l. - i 6310 Broager?

Hej
Så svært er det altså ikke, jeg har arvet en gammel drænspade og har
lige fjernet 2 store grupper.
Det koster lidt sved og et par timers arbejde. men absolut
overkommeligt.
Husk at slibe spaden lidt, så skær den bedre

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 28-04-07 18:57

mikael skrev:

> Så svært er det altså ikke, jeg har arvet en gammel drænspade

Jeg har desværre kun en standard-spade; bladet er vel små 20 cm. bredt; til
gengæld har jeg svejset et stålrør på træskaftet da det havde det med at
knække, så lige på dét område ka jeg godt være med!

> Det koster lidt sved og et par timers arbejde. men absolut
> overkommeligt.

Hvis kroppen kan holde til det - min ryg vil ikke altid være med!

> Husk at slibe spaden lidt, så skær den bedre

Se'følig!
Hans

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 29-04-07 12:05

Hans Paulin (6310) wrote:

> Jeg har desværre kun en standard-spade; bladet er vel små 20 cm.
> bredt; til gengæld har jeg svejset et stålrør på træskaftet da det
> havde det med at knække, så lige på dét område ka jeg godt være med!

Det er ikke kun pga. styrken du skal bruge en drænspade. Det er det smalle
blad og _vægten_ der er hemmeligheden. Når rødderne er hugget over, kræver
det ikke megem styrke at vippe klumpen op. Bambusrødder går ikke ret dybt.

Med hensyn til invisteringen vil jeg sige følgende:
Der er visse maskiner og værktøj man bruger så sjældent at det ikke er
rentabelt at invistere i det. Det fylder jo også i 'maskinhuset'.
En løsning kunne være, at en gruppe naboer slår sig sammen og låner ud til
hinanden. Ideen er, at når gruppen mangler et stykke værktøj, aftales det
hvem der skal indkøbe det. Ret hurtigt kommer gruppen til at råde over
ganske meget 'professionelt' værktøj. Yderligere giver det mulighed for at
mødes jævnligt til "værktøjsdag", hvor man vedligeholder puljen, diskuterer
nye indkøb og tester det lokale øl ;)

Fra min egen "pulje" kan jeg nævne:
Drænspade, pælebor, en ordentlig havetromle, en ordentlig fræser,
pælehammer, en god borhammer, kraftig kompressor m/div værktøj, sømpistol,
heavy duty skruemaskiner, trailer, motorsav, højtryksspuler, jernstang og
brolægger jomfru.

Der er sikkert mere som jeg ikke kan huske ;)

Det fungerer fint, og sjovt nok følger der ofte folk med værktøjet ;)

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 29-04-07 16:23

Carsten Finn Rasmussen skrev:

> Det er ikke kun pga. styrken du skal bruge en drænspade. Det er det
> smalle blad og _vægten_ der er hemmeligheden.

Har forstærket min spade i dag, så nu hjælper det på vægten

> [...]
> højtryksspuler, jernstang og brolægger jomfru.
>
> Der er sikkert mere som jeg ikke kan huske ;)

CO2?

Var inde og spørge naboen om han havde en drænspade hvilket han ikke havde

Derfor har jeg nu som sagt forstærket bladet:

http://kortlink.dk/3tym

så må vi se om det dur - ellers er der dømt drænspade
Hans

Fra : Esben I.

Dato : 29-04-07 11:18

Hans Paulin (6310) wrote:
> Hvordan får vi bedst og billigst fjernet 3 bambusplanter hvoraf den éne er
> utilgængelig for rendegraver e.l. - i 6310 Broager?

Hvis minigraver/boom! ikke er muligt, og der kun er grave-selv tilbage:

1) Lad stråene stå, bind dem sammen i en klump
2) Hug en blok ud med en skarp spade

- hov, rødderne fjedrer....

vand klumpen GRUNDIGT igennem

2) Hug en blok ud med en skarp spade
drænspade er bedst

et voilá !

mvh
Esben I.

(tidl. anlægsgartner, med mange babmus på samvittigheden)

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 29-04-07 12:12

Esben I. wrote:

> vand klumpen GRUNDIGT igennem

Der er vi så uenige....
Problemet med bambus er at rødderne er filtret ind i hinanden, og ikke at de
hænger fast i jorden. Masser af vand gør det bare mere beskidt :(

Resten lyder fornuftigt :)

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 29-04-07 16:09

Esben I. skrev:

> 2) Hug en blok ud med en skarp spade

> 2) Hug en blok ud med en skarp spade
> drænspade er bedst
>
> et voilá !

Har lige svejset en laske på min spade - nu må vi se!
Hans

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 29-04-07 16:20

Hans Paulin (6310) wrote:

> Har lige svejset en laske på min spade - nu må vi se!

Vægten er vigtigere end styrken....
Hæft en klods p¨å 3-5 kg på skaftet lige over bladet.
God arbejdslyst :)

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 29-04-07 16:34

Carsten Finn Rasmussen skrev:

> Vægten er vigtigere end styrken....
> Hæft en klods p¨å 3-5 kg på skaftet lige over bladet.

Jeg har svejset et 45 cm. langt rør uden på skaftet - røret er Ø 42 med en
godstykkelse på 4 mm. - og hele spaden vejer nu 3,4 kg. ifølge vores
badevægt

> God arbejdslyst :)

Ja, dét kan du sagtens sige!

Det bliver nok først i helligdagene jeg går i gang hvis ikke hustruen tager
over (hun siger dog at spaden er for tung!? ) - jeg har nemlig haft
travlt med at male og hvad ved jeg i dag - og nu stod batteriet
tilsyneladende af i hendes bil, så dét...
Hans

Fra : Tove Krieger

Dato : 29-04-07 18:06

In news:4634b51b$0$15887$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk,
Hans Paulin (6310) <me@privacy.net> typed:

> Har lige svejset en laske på min spade - nu må vi se!

Kender du ikke én der har en stubfræser. Man kan også leje dem. De
fjerner det hele på nul tid.

Du kan risikere at ødelægge et par spader i forsøget på selv at hakke
din bambus op, og spader koster jo også en del, hvis de skal være af
en god kvalitet.
--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 29-04-07 18:28

Tove Krieger skrev:

> Kender du ikke én der har en stubfræser. Man kan også leje dem. De
> fjerner det hele på nul tid.

Den skal igennem køkkenhaven (eller daligstuen)

> Du kan risikere at ødelægge et par spader i forsøget på selv at hakke
> din bambus op, og spader koster jo også en del, hvis de skal være af
> en god kvalitet.

Jeg gir wienerbrød til dén der brækker dén spade (hint: den er forstærket
"allevegne")
Hans

Fra : Tove Krieger

Dato : 29-04-07 18:44

In news:4634d5d6$0$15876$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk,
Hans Paulin (6310) <me@privacy.net> typed:

> Jeg gir wienerbrød til dén der brækker dén spade (hint: den er
> forstærket "allevegne")

Det er godt nok, men husk på at du ikke er forstærket allevegne, så
pas derfor godt på ryggen. Jeg kan tale af erfaring på min mands
vegne. Han fjernede en stor bambus og en elefantgræs. Det kan mærkes
på ryggen (i flere dage) av av

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 29-04-07 18:53

Tove Krieger skrev:

> husk på at du ikke er forstærket allevegne, så
> pas derfor godt på ryggen.

Af hensyn til ryggen - og da jeg skal på arbejde i morgen - har jeg valgt at
vente til et par sammenhængende fridage.

> Jeg kan tale af erfaring på min mands
> vegne. Han fjernede en stor bambus og en elefantgræs. Det kan mærkes
> på ryggen (i flere dage) av av

Jeg har nu indtil 1.1.07 været ved kiropraktor 140 gange - forrige gang(e)
jeg var af sted var da jeg i 10 min. havde skovlet muld op i en lille
trailer - dét kostede 3 besøg hos kiroen

Heldigvis har min kone et godt helbred!
Hans

Fra : Esben I.

Dato : 30-04-07 21:04

Hans Paulin (6310) wrote:

> Jeg gir wienerbrød til dén der brækker dén spade (hint: den er forstærket
> "allevegne")
Ikke for at være påståelig: spaden skal være skarp, ikke nødvendigvis
tung. Blokkene skal skæres/hugges , ikke brækkes

men go' fornøjelse.

mvh
Esben I.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 30-04-07 22:24

Esben I. skrev:

> Ikke for at være påståelig: spaden skal være skarp

Den er skarp som et barbérblad!

> ikke nødvendigvis
> tung.

3,4 kg.

> Blokkene skal skæres/hugges , ikke brækkes

Yes yes

> men go' fornøjelse.

Tak!
Hans

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 30-04-07 06:46

On Sun, 29 Apr 2007 19:05:55 +0200, "Tove Krieger"
<minimiv_nospam_@privat.dk> wrote:

> Du kan risikere at ødelægge et par spader i forsøget på selv at hakke
>din bambus op, og spader koster jo også en del, hvis de skal være af
>en god kvalitet.

Men spader er jo en forbrugsting - de holder ikke evigt
Jeg har normalt en spade i 3-4 år, hvorefter den knækker. Jeg plejer
godt nok at sætte nyt skaft på dem, men så er bladet så blødt/fjedrende,
at der alligevel må en ny til, når de store og/eller tunge ting skal op
af jorden.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 30-04-07 08:25

On 27 Apr., 20:22, "Maria Frederiksen" <m...@easyfrag.dk> wrote:

> Men pas på prisen. Vi fik fræset 12 små stubbe for 4.300 kr.

Kunne den lokale maskinstation ikke have hevet dem op med en
rendegraver for 500 til en julefrokost ?

--
Christian.....MSN: spørg...
http://www.yee-haw.dk

Fra : Holst

Dato : 01-05-07 16:24

Hans Paulin (6310) wrote:

> Hvordan får vi bedst og billigst fjernet 3 bambusplanter hvoraf den éne er
> utilgængelig for rendegraver e.l. - i 6310 Broager?

Ja, Hans, hvordan går det så med bambussen?

Jeg har også selv fornøjelsen af at have en stor bambus, som har
blomstret og derfor her i foråret blot fremstod som nogle visne strå
(hedder det står, når det er en bambus, eller er det grene?).

Alt i alt har de vel fyldt omkring 3 m^2, hvilket jo på mange måder er
et ganske stort areal.

Væk skal den jo, bestemte jeg, og derfor brugte jeg nogle dage i påsken
og dagene derefter på at klippe den ned. Jeg klippede stråene (?) af så
tæt på jorden - og indimellem lige under - som muligt. Det havde nok
været lidt nemmere at klippe dem af lidt højere oppe, men jeg klippede
dem af så langt nede som muligt, fordi så er det meget nemmere
efterfølgende at træde rundt oven på bambussen.

Nu er jeg så begyndt at fjerne rødderne. Jeg har kun en ganske
almindelig spade - og sikkert en billig af slagsen, kunne jeg forestille
mig.

Fuldstændig ligesom når jeg fjerner græstørv for at lave en bålplads til
spejder, graver jeg bambusrødderne op i mindre stykker, typisk 20-40 cm
på hver led. Det er naturligvis et større arbejde, for spaden går jo
ikke bare lige ned. Jeg anbringer simpelthen blot spaden på det sted,
hvor jeg vil have den ned, og så hopper jeg med begge ben op på spaden.
Nogle gange skal jeg hoppe ganske mange gange op på spaden, førend den
kommer ned. Jeg bliver ved, indtil spaden er helt nede.

Man lærer hurtigt, at et par almindelige kondisko ikke er vejen frem -
det gør simpelthen for ondt under fødderne. Derimod er mine
sikkerhedssko ganske veleegnede til formålet.

Det tyder på, at 1 spadedybde er nok til at komme ned under alle
bambussens rødder. Når jeg har fået en knold op, forsøger jeg banke mest
muligt jord af den. Det kan være ganske vanskeligt, for mange gange er
rødderne endog ganske kompakte.

Jeg har været i gang med det i går og i dag - når jeg lige holder et
kvarters pause fra arbejdet ved computeren, stikker jeg fødderne i
sikkerhedsskoene og går ud og får som regel oftest hakket en knold fri,
inden jeg bliver træt af det og går tilbage til computeren. Ved at gøre
sådan har jeg i dag og i går vel omtrent fået gravet halvdelen af
bambussen bort, og ved at tage det i små bidder med lange pauser imellem
er jeg endnu ikke rigtig blevet træt af det. Jeg må også indrømme, at
jeg er nået væsentlig længere, end jeg havde troet.

Med lidt held bliver jeg færdig her i løbet af ugen. Nu får vi se, hvad
der bliver tid til.

En skarpere spade havde sikkert været en god ting, men jeg har ikke lige
noget at slibe den med.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 01-05-07 18:31

Holst skrev:

> Hans, hvordan går det så med bambussen?

Jam, dét er et godt spørgsmål!

> [...]
> jeg klippede dem af så langt nede som muligt, fordi så er det meget
> nemmere efterfølgende at træde rundt oven på bambussen.

Jeg har lige for en time siden taget 2m2 med en elektrisk hæksaks helt i
bund

> [...]
> begge ben op på spaden. Nogle gange skal jeg hoppe ganske mange gange
> op på spaden, førend den kommer ned. Jeg bliver ved, indtil spaden er

Jeg har lavet 2 huller midt i roden på samme måde (hvor hustruen vil ha
smidt et par ribes i)

> Man lærer hurtigt, at et par almindelige kondisko ikke er vejen frem -
> det gør simpelthen for ondt under fødderne. Derimod er mine
> sikkerhedssko ganske veleegnede til formålet.

Ja - jeg har osse et større udvalg af sikkerhedssko hvoraf jeg greb et par
som det 1.

Jeg prøvede også at banke min (skarpslebne) spade ned med en økse, men det
havde kanten af spaden ikke så godt af.

Efterfølgende bankede jeg en stor økse ned med en mindre i "sporet" og kunne
så vippe en firkant rødder op.

> Det tyder på, at 1 spadedybde er nok til at komme ned under alle
> bambussens rødder.

Ja.

> Når jeg har fået en knold op, forsøger jeg banke
> mest muligt jord af den. Det kan være ganske vanskeligt, for mange
> gange er rødderne endog ganske kompakte.

Dét har jeg så folk til!

> [...]
> lange pauser imellem er jeg endnu ikke rigtig blevet træt af det. Jeg
> må også indrømme, at jeg er nået væsentlig længere, end jeg havde

Jeg tog én firkant og så hen og puste - og så én firkant til

> Med lidt held bliver jeg færdig her i løbet af ugen. Nu får vi se,
> hvad der bliver tid til.

Vil se om de 2 huller er nok - dét bestemmer min bedre ½del.

> En skarpere spade havde sikkert været en god ting, men jeg har ikke
> lige noget at slibe den med.

Jeg brugte en vinkelsliber med slibeskive - alternativt kunne man have brugt
en boremaskine med samme - eller en fil

Tak for snakken - dét var hyggeligt
Hans

Fra : Tove Krieger

Dato : 01-05-07 22:10

In news:46375bab$0$159$edfadb0f@dread11.news.tele.dk,
Holst <newsnov06@shelter.dk> typed:

> Man lærer hurtigt, at et par almindelige kondisko ikke er vejen
> frem - det gør simpelthen for ondt under fødderne. Derimod er mine
> sikkerhedssko ganske veleegnede til formålet.

LOL Så må man håbe, at Hans har et par sikkerhedssko, og at fruen
kan passe dem. Det er jo iflg. Hans fruen der fået den tvivlsomme ære
at fjerne den.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 01-05-07 22:25

Tove Krieger skrev:

> LOL Så må man håbe, at Hans har et par sikkerhedssko, og at fruen
> kan passe dem. Det er jo iflg. Hans fruen der fået den tvivlsomme ære
> at fjerne den.

Spaden er som før nævnt for tung til fruen - hun er ikke ret stor.

Jeg har selv hoppet på den i dag da hun således ikke kan.

Når det er min hustru der primært står for dén slags arbejde hér i huset
skyldes det ikke modvilje fra min side, men derimod 2 x slidgigt i min ryg -
samt resultatet af et færdselsuheld som har gjort min ryg ustabil
(éthundredeogfyrre kiropraktorbesøg pr. 1.1.07.)
Hans

Fra : Tove Krieger

Dato : 02-05-07 12:29

In news:4637b059$0$15879$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk,
> [...]
> slidgigt i min ryg - samt resultatet af et færdselsuheld som har
> gjort min ryg ustabil (éthundredeogfyrre kiropraktorbesøg pr.

Kære Hans.

Jeg kunne altså ikke stå for fristelsen til at "punke" dig lidt, fordi
du i en af de foregående tråde om samme emne skrev, at din kone har et
godt helbred.

Jeg har selv slidgigt i ryggen, og det gør djævelsk ondt. Min ældste
datter har, efter et fald på hendes arbejde for 8 år siden måttet gå
til kiropraktor ca. hver til hveranden uge i samtlige 8 år. Hun har
fået en meget stor erstatning, men det fjerner jo desværre ikke
smerterne der nærmest er invaliderende. Jeg føler med dig kan du tro.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 02-05-07 12:48

Tove Krieger skrev:

snip

> Jeg føler med dig kan du tro.

Tak - i lige måde
Hans

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 02-05-07 18:51

Hans Paulin (6310) wrote:

> gjort min ryg ustabil (éthundredeogfyrre kiropraktorbesøg pr. 1.1.07.)

Måske siger det ikke så meget om din ryg, men noget om kiropraktorer.
Har du prøvet hos en fysioterapeut?

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 02-05-07 22:41

Erik Olsen DK skrev:

> Måske siger det ikke så meget om din ryg, men noget om kiropraktorer.

Min ryg låser - fx. i bækkenleddet. Er det en voldsom fastlåsning kan jeg
ikke selv låse det op - er den mindre heftig kan jeg sommetider.

> Har du prøvet hos en fysioterapeut?

Nej - jeg er godt tilfreds hos kiroen (når det nu skal være).

Er symptomfri lige nu - men 10 min. med en skovl kunne hurtig ændre dét.
Hans