opblanding af kompostmuld
Fra : Niller

Dato : 26-04-07 06:30

Hej NG.
Bor i hus i Kbh. Jeg vil gerne dyrke grøntsager og har i den forbindelse
etableret et højbed og hentet kompostmuld på en genbrugsstation. Men der fik
jeg at vide at jeg skulle blande kompostmulden op med almindelig jord 1:2.
Problemet er at jeg ikke umiddelbart har adgang til almindelig jord da min
egen grund er lettere forurenet og det eneste sted i Kbh man kan "hente"
jord kun har åbent på tider jeg ikke har mulighed for at hente det. Det er
ikke en option at køre på landet og spørge en bondemand
Problemet er at der er alt for meget næring i kompostmulden så at mine
planter vil blive overgødet og svedne! Er der noget at det pottemuld man kan
købe i butikkerne som er egnet til at blande med kompostmuld, eller er alt
denne jord med et højt kvælstofindhold??
Tak.
Morten.

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 26-04-07 09:55

"Niller" <noplok@jskhkjgvdskj.kj> skrev i en meddelelse

> Problemet er at der er alt for meget næring i kompostmulden så at mine
> planter vil blive overgødet og svedne!

Det lyder helt forkert i mine øren!
Den kompost, man kan få i min kommune, består mest af langsomt omsættelig
haveaffald fra hækklipning, bortryddede træer og buske
og lignende. Det minder ikke meget om den almindelige kompost fra egen
urtehave, græsplæne og planteafskær.
Rådet med iblanding af alm. jord sigter nok mest på at forbedre strukturen -
især for at hindre, at substansen sintrer for meget sammen og bliver
kompakt.
Hvis jeg var dig, ville jeg købe nogle alm. baller tørvestrøelse - gerne
gødet - til iblanding og bekymre mig mindre om et for stort næringsindhold
i "komposten".
Mvh.
Aksel

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 26-04-07 16:19

> [...]
> kan købe i butikkerne som er egnet til at blande med kompostmuld, eller er
> alt denne jord med et højt kvælstofindhold??

Det vil da vist blive lidt dyrt at købe jord i små poser i en butik.
Her ovre i hovedlandet kan vi købe forskellige slags muld i storsække på 1
kubikmeter. F.eks 1 m2 champingnonmuld for omkring 700 leveret incl. moms.
( ja vi er også begyndt at bruge moms nogen steder)

Steen.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 26-04-07 20:49

> [...]
> fik jeg at vide at jeg skulle blande kompostmulden op med almindelig jord

!:5 er nok mere rimeligt - det er det hos os.
Hvis du ikke har adgang til jord, så sæt en eller anden plante og se hvordan
det går - mælkebøtter er fine
Når ukrudt kan gro, så kan andet som regel også.

Mvh Maria