Vindmøller til husbehov
Fra : OK

Dato : 24-04-07 21:18

Jeg har et solfangeranlæg hvor jeg kan supplere med el-opvarmning i
vandtanken (hvis solen udebliver).
Jeg kunne godt tænke mig at bygge/købe en lille vindmølle der kan generere
strøm nok til at afsætte bare lidt energi i elstaven i tanken.

et er en simpel 230V 1000W stav, og dermed går jeg ud fra at den er ret
ukritisk m.h.t. "kvaliteten" af den tilførte strøm (spænding, frekvens).
Og selv på en stille dag er 100 W jo bedre end ingenting (den behøver altså
ikke kunne levere 1000W).

Hvor kan jeg finde en byggevejledning eller evt. købe en sådan mølle?

mvh Ole

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 24-04-07 21:28

"OK" <ole_k@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
altså
> ikke kunne levere 1000W).
>
> Hvor kan jeg finde en byggevejledning eller evt. købe en sådan mølle?

Den første handling må være at få tilladelsen i orden, og er der naboer tæt
på, får du den nok ikke.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : tp

Dato : 24-04-07 21:53

> Den første handling må være at få tilladelsen i orden, og er der naboer
> tæt
> på, får du den nok ikke.

holder du den på < 2 m i vingefang er det ikke en hustandsmølle men en
minimølle, og den mener jeg ikke noget kan komme med indvendinger imod...

se basta idag (dr1), der var noget om det...

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 24-04-07 22:45

"tp" <skodskod@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> holder du den på < 2 m i vingefang er det ikke en hustandsmølle men en
> minimølle, og den mener jeg ikke noget kan komme med indvendinger imod...

Men andre regler siger noget om hvorvidt man må støje, og de gælder altså
også møller af den simple grund, at det gør de......
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Steen

Dato : 24-04-07 23:36

Preben Riis Sørensen wrote:
> Men andre regler siger noget om hvorvidt man må støje, og de gælder
> altså også møller af den simple grund, at det gør de......

Hvis naboens hund må støje, så må en let susen fra møllevingerne vel også?

/Steen

Fra : tp

Dato : 25-04-07 08:32

> Hvis naboens hund må støje, så må en let susen fra møllevingerne vel også?

eller min 106db motorsav.... eller genboens latterlige klokker på hans
kirke, der kimer løs alle weekender

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 25-04-07 21:06

> eller min 106db motorsav.... eller genboens latterlige klokker på hans
> kirke, der kimer løs alle weekender

Vorherre bevares

Der er forskel på vedvarende støj, officiel støj, periodisk støj. Den
vedvarende dømmes hårdest.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Steen

Dato : 26-04-07 00:14

Preben Riis Sørensen wrote:
> Der er forskel på vedvarende støj, officiel støj, periodisk støj. Den
> vedvarende dømmes hårdest.

Ja den forbandende blæst... øh vedvarende støj fra naturen. Den skulle
forbydes. Ligesom modvind på cykelstier og alt det andet lort.

Fra : tp

Dato : 26-04-07 07:59

> Ja den forbandende blæst... øh vedvarende støj fra naturen. Den skulle
> forbydes. Ligesom modvind på cykelstier og alt det andet lort.
modvind på cykelstier er forsøgt forbudt politisk, men det gik ham vist ikke
så godt :-.)

Fra : Erik Andersen

Dato : 28-04-07 21:50

> eller min 106db motorsav.... eller genboens latterlige klokker på hans
> kirke, der kimer løs alle weekender

Eller naboens klokkespil der hænger i et træ og larmer - altid - sommer og
vinter. Hvad gør I ved det? Det er da til at få pip af - meget værre end en
kirkeklokke der kimer til bryllup.
/Erik

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 26-04-07 20:43

> holder du den på < 2 m i vingefang er det ikke en hustandsmølle men en
> minimølle, og den mener jeg ikke noget kan komme med indvendinger imod...

Nok ikke, men til gengæld giver den stort set ikke noget i strøm.

Mvh Maria

Fra : Jens Gydesen

Dato : 24-04-07 21:41

> [...]
> altså ikke kunne levere 1000W).
>
> Hvor kan jeg finde en byggevejledning eller evt. købe en sådan mølle?

Hej,

prøv her:

http://www.gaia-wind.com/cms/pages/en/home.php

Venlig hilsen Jens

Fra : Ukendt

Dato : 25-04-07 13:55

OK skrev:
> [...]
> ikke kunne levere 1000W).
>
> Hvor kan jeg finde en byggevejledning eller evt. købe en sådan mølle?

Hej Ole

For et par måneder siden undersøgte jeg muligheden for at få en såkaldt
husstandsvindmølle og fandt forskellige links, som jeg har lagt ud på
min hjemmeside under rubrikken "Alternativ energi". Der også links til
solenergi. Se her: http://www.aigis.dk/index/mix_index.html#Alternativ

mvh.
Klaus Eriksen

--
"Open source - åben og fri software til din PC" fra forlaget OnLibri.dk
Download bogen om avanceret tekstbehandling, billedbehandling m.m.

Fra : Morten

Dato : 26-04-07 13:31

Denne model ville være perfekt de vil desvære ikke installere dem i danmark
endu.

http://windsave.staging.atwwwuk.com/page.asp?partid=122

Mvh Morten

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 26-04-07 13:36

> [...]

> altså ikke kunne levere 1000W).
>
> Hvor kan jeg finde en byggevejledning eller evt. købe en sådan mølle?

Du kan købe dem her:
http://www.naturens-energi.dk/

--
mvh Uffe

Fra : tp

Dato : 26-04-07 15:09

> Du kan købe dem her:
> http://www.naturens-energi.dk/

jeg var inde og lure. Der skal jo gerne på sigt være økonomi i det, så her
er en tanke

En HWG400 mølle ligner i mine øjne best-buy. Den leverer 400watt ved
12,5m/sek og starter med at producere ved 3m/sek. Trods det idag føles
nærmest vindstille siger dmi at der er ca 6m/sek hele ugen.

Betyder dette så at den i en hel uge kan levere ca 150-200watt i timen, dvs
omkring 3-4 kw/døgnet?

Hvis dette er tilfældet er jeg på! Forestiller mig at proppe en 12v
elspiral i min varmtvandsbeholder og lade dette vand være "batteri" for
strømmen. Skulle den leverere mere end dette, lave en lignende løsning í
min akk. tank som den næppe magter at få til at koge

Er dette et realistisk projekt? 6000kr for måske 1500kw/år af ca 1,70kr =
god forretning...

Fra : M Sørensen

Dato : 26-04-07 17:39

Lige et link mere http://www.vindbymiljo.dk/vind_swt.html

Mvh jens

Fra : OK

Dato : 29-04-07 18:59

> [...]
> min akk. tank som den næppe magter at få til at koge
>
> Er dette et realistisk projekt? 6000kr for måske 1500kw/år af ca 1,70kr

Det var netop mine tanker; på gråvejrsdage kan møllen supplere
solvarmeanlægget.

OKR

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 29-04-07 19:47

> [...]
> nærmest vindstille siger dmi at der er ca 6m/sek hele ugen.
>
> Betyder dette så at den i en hel uge kan levere ca 150-200watt i timen,

Næppe. Kurverne plejer at være ret flade, dvs 200 W ved 8 m/s, 100 W ved 6
m/s - og det er vindhastigheden i 10 m højde, der måles på, ikke i
jordhøjde/ 2 m højde, som normalt er meget lavere. I praksis giver de næsten
ingen udbytte af en mølle.

> Er dette et realistisk projekt? 6000kr for måske 1500kw/år af ca 1,70kr
> = god forretning...

Nej, prøv at overveje hvorfor ingen har den slags møller? Hvis jeg skulle
købe en, ville det være for sjov for der er ingen forretning i det -
beklager.

Mvh Maria

Fra : tp

Dato : 29-04-07 21:13

> [...]
> m/s - og det er vindhastigheden i 10 m højde, der måles på, ikke i
> jordhøjde/ 2 m højde, som normalt er meget lavere. I praksis giver de

Det er jo ikke svært at sætte den på sin gavl, og dermed komme tæt på de
10m. Den praksis du nævner, er den en praksis du kender eller en fordom?
Ja undskyld, men du siger jo faktisk at alt det salgsmateriale sælgerne har
ikke holder

> Nej, prøv at overveje hvorfor ingen har den slags møller? Hvis jeg skulle
> købe en, ville det være for sjov for der er ingen forretning i det -
> beklager.

Jeg er kommet til den overbevisning at solceller til strøm pt ikke er en god
forretning, men jeg er ikke overbevist om at vindmøller ikke skulle være
det.

og at byggevidere på dit argument : Jeg tror der er flere der har elvarme
end der er folk der har solvarme. Hvad beviser det så

mvh TP

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 29-04-07 22:32

> Det er jo ikke svært at sætte den på sin gavl, og dermed komme tæt på de
> 10m. Den praksis du nævner, er den en praksis du kender eller en fordom?

Næ, det er fra salgsmateriale på små vindmøller af den type, der må stå i en
have uden tilladelser. Tallene for vind er fra DMI's hjemmeside. Der er en
statistik for vind - i 10 m højde, uden træer inden for miles omkreds.

> [...]
>
> og at byggevidere på dit argument : Jeg tror der er flere der har elvarme
> end der er folk der har solvarme. Hvad beviser det så

At når selv folk med elvarme har opgivet idéen med en vindmølle som
supplement, så er det fordi det ikke holder

Prøv i dk.teknik.energi - vi har været det igennem der flere gange.

Mvh Maria