Granitbordplade igen...
Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 24-04-07 20:34

Hej eksperter :)

Jeg er i lidt af en knibe mht. mit nye Ikea køkken. Jeg har forelsket mig i en
Black Galaxy granitbordplade som kan leveres igennem f.eks. Silvan (de bruger CC
Vejle som leverandør). Pladen skal være 2.4m lang og der skal laves udskæring
til både kogeplade (56x47cm) og vask (38x52). Vasken er placeret yderst i den
ene ende, og kogepladen starter 42cm fra den anden ende af pladen.

Problemet er, at skæreriet kun vil lave en plade med to huller hvis den
maksimalt er 1.8m lang ialt, og ergo er den 0.6m for kort :,-(

Så vidt jeg kunne forstå er problemet, at pladen er for skrøbelig under
transport, men at den ville være ok når først monteret.

Spørgsmålene:

Er det muligt at transportere sådan en 2.4m lang plade m. to huller hvis man
virkeligt passer på? Jeg overvejede nemlig at hente pladen selv og lægge den på
mine underskabe med en ven. Skæreriet vil godt lave pladen, men ikke tage
ansvaret for transport og oplægning.

Ville gerne høre om jeres erfaringer med granitbordplader.

Alternativet er en træplade, men jeg er ret hooked på en stenplade.

Gode forslag, kommentarer osv. modtages med kyshånd.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Max

Dato : 24-04-07 20:56

Hej Kim

> Ville gerne høre om jeres erfaringer med granitbordplader.

Hvis du kender nogen med en granitplade, så få lov til at
drysse lidt sand fra kartoffelposen på pladen og stil så
en gryde ovenpå og træk den.

Granitten er ok til varme ting og til at temperere chokolade på,
men til køkkenarbejde foretrækker jeg altså træpladen.

--
Mvh Max

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 24-04-07 21:10

Hej!

Max wrote:
> Hvis du kender nogen med en granitplade, så få lov til at
> drysse lidt sand fra kartoffelposen på pladen og stil så
> en gryde ovenpå og træk den.

Heh, det tror jeg skisme jeg springer over :)

Nu mente jeg også mere mht. transport og lægning af sådan en plade...

> Granitten er ok til varme ting og til at temperere chokolade på,
> men til køkkenarbejde foretrækker jeg altså træpladen.

Men nu er jeg altså mere interesseret i en af sten :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Max

Dato : 24-04-07 21:18

Hej Kim

> Men nu er jeg altså mere interesseret i en af sten :)

Vi kan snakkes ved om et par år.

--
Mvh Max

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 24-04-07 21:23

Hej!

Max wrote:
> Vi kan snakkes ved om et par år.

Tja, mit køkken kommer - stort set - kun til at opleve ovnkartofler og rødt kød,
såeh

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Max

Dato : 24-04-07 21:32

Hej Kim

> Tja, mit køkken kommer - stort set - kun til at opleve ovnkartofler
> og rødt kød, såeh

Hvad skal du så med en bordplade, nå men det kan jo være du
en dag begynder at interessere dig for at lave mad, og så kan
vi snakke.

--
Mvh Max

Fra : Stig Rasmussen

Dato : 25-04-07 04:07

Hvorfor få leveret fra CC vejle prøv Brdr Laursen
Glentevej 53 2200N og spring et led over kan indvirke på prisen. 38347777

Fra : Max

Dato : 25-04-07 07:00

Hej Stig

> Hvorfor få leveret fra CC vejle prøv Brdr Laursen

Fortæl det til Kim, jeg har ikke brug for oplysningen.

--
Mvh Max

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 25-04-07 08:13

Hej!

Stig Rasmussen wrote:
> Hvorfor få leveret fra CC vejle prøv Brdr Laursen
> Glentevej 53 2200N og spring et led over kan indvirke på prisen. 38347777

Dem vil jeg da prøve! Tak :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Henning

Dato : 25-04-07 09:05

> [...]
>mine underskabe med en ven. Skæreriet vil godt lave pladen, men ikke tage

Du skla spænde den op i en form for ramme - et par hårde MDF-plader
el.lign, som du skruer sammen med skruertvinger!
Husk (af egen erfaring!!) at tage højde for de ~2cm udhæng, der er på
bordet, når du måler op til hulerne

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 25-04-07 21:30

Hej!

Henning wrote:
> [...]
> el.lign, som du skruer sammen med skruertvinger!
> Husk (af egen erfaring!!) at tage højde for de ~2cm udhæng, der er på

Ja, det må være vejen frem. Men sådan gør firmaet vel allerede, inden de lægger
den i en transportkasse(?).

Hvordan ville du få den op på bordet efterføldende? Dvs. hvornår ville du pille
emballagen (MDF'en) af?

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Henning

Dato : 26-04-07 08:02

On Wed, 25 Apr 2007 22:30:08 +0200, Kim Voss Schrader
<usenet1@mumbojumbo.dk> wrote:

>Hej!

>Ja, det må være vejen frem. Men sådan gør firmaet vel allerede, inden de lægger
>den i en transportkasse(?).
Næppe, den står sikkert bare langs væggen - derefter er det dit
problem.

>Hvordan ville du få den op på bordet efterføldende? Dvs. hvornår ville du pille
>emballagen (MDF'en) af?

Når den står på højkant lige ved køkkenet.

Fra : Finn Hybjerg Hansen

Dato : 26-04-07 08:16

Kim Voss Schrader wrote:
> [...]
> lægger den i en transportkasse(?).
> Hvordan ville du få den op på bordet efterføldende? Dvs. hvornår ville

Hej

Jeg ved ikke om det er muligt at pakke den ud oppe på køkkenelementerne,
men det vigtige er at den er understøttet i fuld længde når den ligger
vandret ned.
I lodret position, hvilende på for eller bagkant, bør den kunne bæres,
både med og uden embalage.

Pakkes den ud på gulvet, liggende vandret, bør man altså kunne vippe den
op til lodret på forkanten, og herefter løfte den lodret, med hænderne
under forkanten.

Herefter skal den jo op på elementerne, så hvis man sørger for at
undersiden af bordpladen hviler ind mod skabene, kan man nu vippe den op
til vandret, da skabenes forkant jo støtter den i fuld længde, og så
skubbe den ind på plads.

Sådan ville jeg gøre, men jeg er betemt ikke ekspert, og ovenstående er
mest teori, så ingen garantier fra mig!

Men held og lykke!

Mvh Finn

Fra : Henning

Dato : 26-04-07 09:39

On Thu, 26 Apr 2007 09:15:44 +0200, Finn Hybjerg Hansen
<fhh@kom.aau.dk> wrote:

> [...]
>skubbe den ind på plads.
>

>Sådan ville jeg gøre, men jeg er betemt ikke ekspert, og ovenstående er

Samme problem stod jeg med da jeg fik nyt køkken for nogle år siden.
Af samme årsag valgte jeg at lade Invita levere og montere bordpladen
- jeg ville end ikke hjælpe vognmanden med "lige" at bære den op fra
gaden til 3. sal. Jeg ville slet ikke røre pladen, før den var
monteret og overdraget - så ville der ikke opstå tvivl om eventuelle
skader...

Fra : Gunnar007

Dato : 26-04-07 21:08

> [...]
> skal laves udskæring til både kogeplade (56x47cm) og vask (38x52). Vasken
> er placeret yderst i den ene ende, og kogepladen starter 42cm fra den

Jeg ville sgu ikke gøre det..
Vi havde en i næsten samme størrlse på arbjedet, dog med 3 mindre huller.
Den blev skiftet 2 gange, da den knak under transporten.
Jeg ved ikke hvordan de transporterede den 3 gang firmaet kom med pladen.
Det bedste er at når den er knækket bliver de nød til at montere den
alligevel, da vi ikke kunne står med ingeting.

Hilsen G