Rengøring af malergrej
Fra : @net

Dato : 24-04-07 18:26

Hej

jeg har lige været ved at male et møbel over flere gange, og er hver gang
lige irriteret over at skulle rengøre malergrejet bag efter. Der går for
længe mellem overmalingerne til at jeg vil sætte det til side med en pose
omkring, så der er ikke så mange andre udveje. Men hvor ER det bare træls.

Er der ikke nogen derude der har et nemt og bekvemt råd til rengøring af
malergrej (rulle og pensel primært)? Det kunne da være dejligt!

Mvh
Anette

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 24-04-07 20:18

> Er der ikke nogen derude der har et nemt og bekvemt råd til rengøring af
> malergrej (rulle og pensel primært)? Det kunne da være dejligt!

Jeg smider det ud. Det koster 12 kr for en pensel, og det gider jeg altså
ikke bruge masser af terpentin, vand og sæbe for at spare. en rulle koster
noget mere, men stadig for billigt til at bruge en masse tid og besvær på at
få den næsten ren.

Til vandbaseret maling gør jeg det en gang i mellem, men det koster masser
af vand før den er ren.

Mvh Maria

Fra : Charles Mondal

Dato : 24-04-07 22:03

Maria Frederiksen formulerede:

> [...]
> altså ikke bruge masser af terpentin, vand og sæbe for at spare. en
> rulle koster noget mere, men stadig for billigt til at bruge en masse

Så prøv at købe en kvalitets pensel og du vil
opdage at resultatet af dit arbejde bliver noget
pænere og besværet med at rengøre grejet
efterfølgende også bliver et "must"

> Til vandbaseret maling gør jeg det en gang i mellem, men det koster
> masser af vand før den er ren.

Sludder

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 26-04-07 20:40

> Så prøv at købe en kvalitets pensel og du vil
> opdage at resultatet af dit arbejde bliver noget
> pænere og besværet med at rengøre grejet
> efterfølgende også bliver et "must"

Den har jeg været på. Prisen harmonerer slet ikke med besværet med at gøre
den ren - og så stor forskel er der altså ikke på en pensel til 12 kr og en
til 130 kr.

> Sludder

Hvordan klarer du den? Jeg bruger mindst 5 liter vand og 10-15 minutter før
den er ren. Findes der en metode, der gør det hurtigere?

Mvh Maria

Fra : Finn Andersen

Dato : 24-04-07 22:23

"@net" <kaasing@fjernmig.hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> malergrej (rulle og pensel primært)? Det kunne da være dejligt!
>

>Er ved at give oliebaseret træbeskyttelse og når det er tid til en pause
eller det bliver mørkt ,sætter jeg bare penselen i et glas med vand og når
jeg skal bruge den igen er vandet nemt at ryste af. Kan nemt stå i flere
dage.
Hilsen
Finn

Fra : @net

Dato : 25-04-07 07:10

Jeg maler med vandbaseret, og så er ideen vist ikke brugbar - men tak for
tippet til næste gang jeg maler oliebaseret

Mvh
Anette

Fra : Ole C

Dato : 25-04-07 09:02

@net skrev blandt andet:

> Jeg maler med vandbaseret, og så er ideen vist ikke brugbar

Hvorfor dog ikke?

--
vh
Ole C.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 25-04-07 10:10

Ole C wrote:

> Hvorfor dog ikke?

Hmm prøv tricket med vandet næste gang du maler med vandbaseret maling - jeg
tror dog du vil fortryde det ret hurtigt dage efter :)
Ved akvaral maling er det ideen sikkert fortrinlig men i det tilfælde er det
nemmere at få vandet ud af penslen

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Ole C

Dato : 25-04-07 10:41

Peter Lykkegaard skrev blandt andet:

> [...]
> Ved akvaral maling er det ideen sikkert fortrinlig men i det tilfælde
> er det nemmere at få vandet ud af penslen

Det har jeg da ofte gjort uden problemer. Når jeg så skulle bruge penslen
igen, har jeg "slået" jeg det overflødige vand ud af den og strøget resten
af det overflødige vand af på en avis eller et gammelt brædt.
Men i øvrigt synes jeg kun det tager ganske få minutter at rense værktøjet
for vandbaseret maling - men hvis man bruger systemet med at sætte penslen i
en plasticpose og lukke posen tæt til omkring skaftet med en elastik, kan
den såmænd stå i flere uger.

--
vh
Ole C.

Fra : Peter Westh

Dato : 25-04-07 14:13

"Ole C" <ocl@fjerndettetdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Det har jeg da ofte gjort uden problemer. Når jeg så skulle bruge penslen
> igen, har jeg "slået" jeg det overflødige vand ud af den og strøget resten
> af det overflødige vand af på en avis eller et gammelt brædt.

Det gør jeg også, og uden nogen problemer. Når man så begynder at male igen,
skal man lige sørge for art arbejde malingen ind i penslen.

> men hvis man bruger systemet med at sætte penslen i en plasticpose og
> lukke posen tæt til omkring skaftet med en elastik, kan den såmænd stå i
> flere uger.

Der er det min erfaring, at malingen begynder at tørre ret hurtigt. Men man
kan komme en lille sjat vand i posen, eller noget fugtet køkkenrulle ligesom
man gør med blomsterbuketter, så holder det fint.

/P

Fra : @net

Dato : 25-04-07 20:47

> [...]
> man kan komme en lille sjat vand i posen, eller noget fugtet køkkenrulle
> ligesom man gør med blomsterbuketter, så holder det fint.

Ja - jeg synes også det tørrer hurtigt ind, eller i hvert fald bliver noget
trægt at arbejde med når det står for længe

Mht at opbevare i vand, så vil jeg (som jeg svarede den anden person) prøve
at se om det virker for mig.

Tak for hjælpen
Mvh
Anette

Fra : @net

Dato : 25-04-07 20:46

> Det har jeg da ofte gjort uden problemer. Når jeg så skulle bruge penslen
> igen, har jeg "slået" jeg det overflødige vand ud af den og strøget resten
> af det overflødige vand af på en avis eller et gammelt brædt.

Jeg gik egentligt bare ud fra at næste gang man maler, så hænger der for
meget vand ved og malingen løber! Men det er åbenbart et forsøg værd... Tak
for hjælpen

Mvh
Anette

Fra : marlene

Dato : 25-04-07 11:25

en spand med vand er at foretrække,
også ved ugelange pauser, vandet kan sommetider rådne, så hældes nyt på.
ok til begge typer maling.
en rulle skal lige pakkes ind i plastik, så den er lufttæt.
eller er den sjasket ved næste brug.

Fra : @net

Dato : 25-04-07 20:48

> [...]
> ok til begge typer maling.
> en rulle skal lige pakkes ind i plastik, så den er lufttæt.

Ja - det er I nogle stykker der anbefaler, så det vil jeg prøve. Tak for
tippet

Mvh
Anette

Fra : Mathias

Dato : 25-04-07 21:16

> Ja - det er I nogle stykker der anbefaler, så det vil jeg prøve. Tak for
> tippet

Pak først pensel og rulle tæt ind i husholdningsfilm og derefter ind i en
pose. Sørg for at er er godt med maling på penslen og rullen, så den ikke
bliver tør. Læg det så i køleskabet, det kan holde i over 14 dage på den
måde
Vh Mathias

Fra : @net

Dato : 26-04-07 07:17

Bliver der ikke en hård hinde på malingen efter så lang tid i køleskab?

Mvh
Anette

Fra : Tina

Dato : 26-04-07 17:30

Det bedste som du kan gøre. Og det er også det som et par stykker har
skrevet.
Det er at smøre rullen og penselen "godt" ind i noget maling. Læg den/dem i
en malerpose.
Hvis det er begge ting som der er brugt, så pak begge dele ind i posen, luk
posen så der ikke er noget luft i posen. Så lukker du bare posen godt om
rullen og penselen.
Hæft så posen fast ved at trækken den ned igennem skafterne. Så kan den godt
holde sig længe, for jeg bruge samme måde. Når jeg er ude at male. Efter som
jeg er inde i faget.

Mvh. Tina.

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 26-04-07 19:10

On Thu, 26 Apr 2007 18:29:37 +0200, "Tina" <jubi@nomail.com>
wrote:

> [...]
>holde sig længe, for jeg bruge samme måde. Når jeg er ude at male. Efter som

Jeg bruger brun sæbe, det kan godt holde et halvt år.
Men jeg lægger den helt ned i posen, klemmer posen sammen, snører
posen sammen foroven, og ombukker den, så er den lufttæt, med
snor eller elastik om.
mvh Ebbe

Fra : @net

Dato : 26-04-07 21:16

> Jeg bruger brun sæbe, det kan godt holde et halvt år.

Smører du så bare pensel/rulle over med brun sæbe og så i posen, eller
hvordan er proceduren her?

Mvh og som til alle de andre - mange tak for hjælpen

mvh
Anette

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 27-04-07 16:53

On Thu, 26 Apr 2007 22:15:58 +0200, "@net"
<kaasing@fjernmig.hotmail.com> wrote:

> [...]
>hvordan er proceduren her?
>
>Mvh og som til alle de andre - mange tak for hjælpen

Jeg maserer sæben ind i penslen, og bruger varmt vand, når den
skal renses igen
mvh Ebeb

Fra : @net

Dato : 26-04-07 21:15

> Det er at smøre rullen og penselen "godt" ind i noget maling. Læg den/dem
> i en malerpose.

Hvad er en malerpose? Kan den noget specielt som en alm plast-pose ikke kan?
Og mange tak for hjælpen.

Mvh
Anette

Fra : Tina

Dato : 27-04-07 06:33

> Hvad er en malerpose? Kan den noget specielt som en alm plast-pose ikke
> kan?
> Og mange tak for hjælpen.

En maler pose det er bare en alm. gemmensigtig pose, som vi bruger til at
sætte i en malerspand. Det er nemmere at have med at gøre også er vi også
fri for at gøre spanden ren når vi er færdig. Så det er sådan en at vi
bruger til spand, pensler og ruller. Så der er ikke rigtig nogen forskel på
en alm. pose og en malerpose...

Mvh. Tina.