Fordomme vs. fakta DIR
Fra : KC

Dato : 29-04-07 16:05

Ofte hørte påstande om DIR:

1. DIR er militaristisk og giver ikke plads til individuelle løsninger.

2. DIR er for huledykkere og ikke anvendeligt i åbent vand.

3. Man kan ikke dykke DIR i DSF.

Fra : Henrik Manley

Dato : 29-04-07 17:38

Lyder rimeligt!

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Allan Jensen

Dato : 29-04-07 21:45

.....keder du dig bare, eller er disse indlæg et nødskrig om opmærksomhed?

Allan Jensen

Fra : Per Toustrup

Dato : 29-04-07 21:58

helt enig, lyder og ser mærkeligt ud, hvorfor nu dette i alle 3
indlæg om DSF, PADI og DIR!!

per toustrup

Fra : KC

Dato : 30-04-07 11:59

Straks det bliver lidt seriøst bliver man haglet ned. Er der virkeligt ikke
plads til seriøse debatter her, hvor man holder sig til emnet?

Prøv at læs debatten "Alternativ til DSF" - der bliver afsløret så voldsom
uvidenhed at det var på sin plads at få sat på plads hvad der er fordomme og
hvad der er fakta.

KC

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 30-04-07 12:18

KC skrev i Message-ID: <4635cbff$0$7608$157c6196@dreader2.cybercity.dk>:
> Straks det bliver lidt seriøst bliver man haglet ned. Er der virkeligt
> ikke plads til seriøse debatter her, hvor man holder sig til emnet?

"Seriøs debat" og "Allan Jensen" er et oxymoron.

--
Peter Fjelsten (DIR-DK) Om DIR <http://www.dir-dk.org/>
MSN "fjelsten@yahoo.com" Huledykning <http://www.ekpp.org/>

Fra : Allan Jensen

Dato : 30-04-07 19:36

.....pudsigt du skulle komme med sådan et "seriøst" indput Peter. Jeg sad
netop og tænkte, at KC med disse spøjse indlæg, minder lidt om din higen
efter opmærksomhed, her i NG tidligere.

Du er og bliver et fjols, den helt rette til at repræsentere 100 %
dir-"filosofi"

Allan Jensen

Fra : KC

Dato : 30-04-07 20:17

Gaaaaaab...... så kører vi igen....
Det var naivt af mig at tro det kunne være anderledes denne gang - så må I
sgu undskylde at jeg spildte jeres tid med hele fire museklik.

KC

PS. der er fornuftig sigt i Lillebælt igen, vi havde 5-6 meter sigt på 30
meter ved Kongebrogården her til aften. Vandet er iøvrigt allerede 12
grader. Så jeg logger af.

Fra : Oxe

Dato : 01-05-07 09:26

Er dette fordomme eller fakta

http://www.inspired-training.com/DIR%20-%20Whats%20its%20not.htm

Oxe

Fra : Sune Jorgensen

Dato : 01-05-07 12:32

Jeg synes det er en interessant artikel med mange gode problem stillinger,
og jeg vil godt kommentere nogle af disse med min egen helt personlige "skarpe"
meninger.

Der er primært to områder som han angriber:

George Irving er en idiot:
Efter min mening burde han kun dykke i en dragt med meget lange ærmer som
kan bindes sammen på ryggen. Han har nu gjort meget godt, men måden han har
gjort det på er uacceptabel.

Halcyon og DUI er dårligt:
Her har jeg længe ment at begge mærker er både dyre og af ringe kvalitet og
man kan få noget der både er bedre og billigere af andre (bortset fra
Pathfinder linehjulet som jeg godt kan lide).

Herefter handler det primært om udstyr:
Men i forsvar for "DIR TM", så udgør det kun en mindre del af den
minimalistiske holistiske DIR grundholdning som dækker alle aspekter af
dykningen (sundhed, træning, svømme teknikker, procedure, trim, teamwork
osv.). Om man er enig i disse synes jeg ikke er så vigtigt, men det at man
selv har gennemtænkt og overvejet hvorfor man gør sådan og ikke gør sådan.

Bungee winge er ok:
Har aldrig selv prøvet en bungee winge, men kan ikke lige se hvad jeg skulle
bruge den ekstra funktion til da det virker fint uden. Personligt kan jeg
godt lide at wingen kan smyge sig om flaskerne og give minimum drag, men kan
godt forestille mig at den er nemmere at tømme og fordeler luften bedre. Om
det har nogen betydning i praksis ved jeg ikke, men det vigtigste her er at
det er en winge.

Dual bladder winge et must:
Efter egne test mener jeg nu nok at både en winge og en tørdragt alene kan
bringe en til overfalden, hvis man er korrekt afbalanceret og kan dumpe nok
vægt. I en våddragt er en dual bladder eller to winger nødvendigt efter min
mening.

Apeks sponsor:
Jeg dykkede nu med Apeks før DIR, og vil nu stadig dykke med Apeks uanset
hvad DIR eller GUE ellers finder på i fremtiden.

2. trin skal ikke kunne adskilles under vand:
Der er nok meget få steder hvor man har brug for at kunne adskille 2.
trinnet under vand og med tykke tørdragtshandsker meget besværligt. De
steder hvor jeg dykker har jeg aldrig oplevet at det har været nødvendigt,
så at låget er skruet hårdt fast burde være mere sikkert. Et sted man skal
passe på er når man smider/ligger sine stages i vandet og tage dem på her.
Da de er næse tunge og vil stikke godt ned i en mudret bund, og det opdage
man først når man skal lave deko.

Argon 1. trin skal være low performance.
Den med argon flaske high performance 1. trin havde jeg nu ikke hørt ført,
og bruger selv en low performance stempel type, og den er da også billigere
og klare opgaven fint.

Quickspænde på harness:
Jeg dykkede i mange år med masser af plastic spænder og oplevede aldrig en
der gik i stykker eller gik op. Om sætter man et enkelt quickspænde på sit
harness, ryger det altså ingen steder hvis det skulle gå op. Men igen synes
jeg ikke det er noget problem, så jeg bruger det ikke, selvom det da har
taget en del dyk at mestre under alle forhold.

SMB inflator:
SMB med inflator bryder jeg mig heller ikke om, og går imod DIR's princip at
det skal være simpelt og det er ikke sværere at blæse en SMB op med munden
eller reg'en med den rette træning.

Metriske enheder:
Jeg synes også det er tåbeligt at der bruges mange sider i DIR's lærebøger
på at regne med imperiske enheder, når de metriske er klart nemmere, og igen
imod DIR's princip om at det skal være simpelt.

DecoPlanner:
Jeg smilte da også lidt da DecoPlanner indførte VPM.

Udstyrs farver:
Farve på udstyr går jeg klart ind for, men ser det nu ikke som det store
problem med en makker man kender godt, eller ved brug af lys kontakt eller
når man dykker alene.

Best mix:
Indtil 45 m foretrækker jeg selv en god nitrox (evt. triox) med en 100%
stage, frem for 21/35 med 50% deko, da det giver mig en væsentlig kortere
deko. Nu findes der også en 12/60 standard gas så den med "to mush range"
holder ikke helt vand.

Fremtiden:
Nu er DIR jo også i konstant udvikling og mon ikke der kommer en "DIR2"
eller "DIR+" ? som tager bedre højde for åbent vand og koldt vand,
efterhånden som det udbredes mere til hele verden.

/Sune

Fra : SmaRTrxxv

Dato : 01-05-07 22:24

KC wrote:
> Ofte hørte påstande om DIR:
>
> 1. DIR er militaristisk og giver ikke plads til individuelle løsninger.

Der var så lige en fordom om militæret der...

M.v.h.
Thore Jensen