Halogen pære
Fra : Sten Nordstrøm

Dato : 25-04-07 18:17

Hej NG

Er der nogen der ved hvor man kan købe disse pære som er beskrevet neden
under ?

Sten

12 V parabolerne findes i 10, 24 38 og 60 grader. OSRAM IRC har en
farvetemperatur på 3700 K mens Solux har en farvetemperatur på 4700 K.

Jeg ville vælge en solux med 10 graders spredning.

Fra : Sune Jorgensen

Dato : 25-04-07 18:54

Ligro Lighting:

http://i-cms.dcmedia.dk/index.php?id=5724

/Sune

Fra : Sune Jorgensen

Dato : 27-04-07 08:06

Du kan også prøve "Carlsens Dykker Center":

http://www.cdcdyk.dk/

/Sune

Fra : Happy Diver

Dato : 28-04-07 15:44

Sten Nordstrøm <stenn@webspeed.dk> skrev:
> [...]

https://www.solux.net/
De fåes nu også i en black back udgave og en 5000K
edition. Det skal dog siges at de rammer den høje
farvetemperatur ved at filtrere lyset så du får
ikke helt 50 watt effektivt ud af pæren, men hvis
din batteripakke er stor nok kan du jo kompensere
herfor...

Fra : Allan Norsk

Dato : 29-04-07 21:33

"Sten Nordstrøm" <stenn@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg ville vælge en solux med 10 graders spredning.

Solux vs. IRC og så videre har været oppe og vende på gruppen tidligere. Jeg
lavede en lille sammenlignende test af Solux og en Decostar.

Herunder er hvad jeg skrev (linket virker stadig).
Kort fortalt er Solux Whitestar en almindelig halogenlampe med blåt
frontglas.
Den kunne dengang købes i en akvarieforretning på Amager. Men jeg ville
vælge en IRC til dykning.

Mvh. Allan

===========

Jeg har nu foretaget et enkelt dyk på Ceylon med Whitestar pæren. Den giver
ganske rigtigt en meget hvidt/blåligt lys. Jeg dykkede med den originale
reflektor (12 grader). Keglen er meget fokuseret - nærmest en spot, men da
Ceylon er jo er et ret lyst dyk, så kan jeg ikke umiddelbart vurdere
lysstyrken.

Pæren er standard størelse og har et blåfarvet frontglas. Fjerner man
frontglasset ser pæren ganske ordinær ud og farvetemperaturen ligeså. På
http://www.vskdyk.dk/images/WStest.jpg har jeg sammenlignet en Whitestar 12
grader (med og uden frontglas) med en 60 graders decostar. Som det ses
ligger hele farveforskellen i frontglasset, dvs. halogenpæren yder samme
farvetemperatur som en decostar, men det blåfarvede frontglas filtrerer den
røde del af spektret fra. Som Hallgeir skrev giver Whitestaren altså mindre
lys end f.eks. Decostar. Den langbølgede del af Decostarens spektrar vil som
bekendt ikke nå så langt i vandet, og vil i uklart vand kun lyse de første
2-3 m op. Man får således stor tilbagestråling fra de første par meter og
ens øjne vil indstille sig efter dette lys og man vil have en større tendens
til at være blind for det som reflekterer det blå lys længere borte. Uden at
have foretaget en test, kan jeg forestille mig at nogen vil opleve at
Whitestar (med frontglas) vil give mere (brugbart) lys end for eksempel
Decostar.

Samenlagt så tror jeg at Whitestar pæren vil være velegnet til at signalere
med og som lys ved vragdyk, men jeg vurderer at den med den er ubrugelig til
foto/video, da den kun fås med 12 graders reflektor. Det kan ikke betale sig
at pille stiftpæren ud, da Whitestar uden frontglasset er som enhver anden
halogenpære.