Erfaring med dykning af kabinebåd eller li~
Fra : Freelance

Dato : 25-04-07 14:49

Hej
Er der nogen der har prøvet at dykke fra en 5,5 - 7m kabine båd ala
shetland 570?

Fungerer det godt ? Hvor mange dykkere kan man være ombord på sådan en
båd og er det til at få udstyret op af vandet igen ?

Hvilken motorkraft skal en sådan båd have for at kunne holde en
fornuftig march hastighed og benzinøkonomi ?

På forhånd tak
Mvh
Rasmus

Fra : Henning

Dato : 26-04-07 14:42

On 25 Apr 2007 06:48:33 -0700, Freelance <rasmus@johannesen.net>
wrote:

>Hej
>Er der nogen der har prøvet at dykke fra en 5,5 - 7m kabine båd ala
>shetland 570?
Ja - tre mand fra en Shetland 535, tror jeg den hed. Ikke meget plads
- og grundet glasfiberdækket var jeg konstant bange for at tabe bly
eller sætte flasken for hårdt.
Men det lykkedes - på med udstyr i båden og træde ud i vandet. Af med
udstyr i vandet og op af badestien bagpå.

Fra : Henrik Jensen

Dato : 27-04-07 10:51

Hej,

Jeg har haft en Shetland 536 Family Four med en 115 hk Evinrude. Vi
var ofte 4 mand i den med dobbelt antal single flasker og den trak
nemt ud af vandet. Det er en tung båd, så jeg vil tvært imod sige at
jeg aldrig var mere nervøs for hårdhændet behandling end i nogen anden
båd (pånær alubåde måske).

Kahytten tog selvfølgelig noget plads, men der var ligesom et badekar
indenfor, hvor der sagtent kunne ligge flasker og grej og vand var
nemt at tørre op med en svamp.

Jeg fiskede meget på det tidspunkt, tog på weekendture og sov i båden
og til det, var det en rigtig fin kombibåd. Jeg tror priserne er de
samme som for 10 år siden da jeg solgte den, altså god kvalitet. De er
lidt fladbundede, men god sidestabilitet.

535 er grim, 570 er for tung og sejler ikke bedre en 536, så kig efter
en 536, hvis du skal have ny "gammel" båd. Min 536 var fra 79 eller
80.

Mvh.
Henrik

Fra : Søren Bergh Jensen

Dato : 01-05-07 16:56

Jeg har en RYDS 550 HT, som jeg af og til bruger til at dykke fra.

Man kan være 4 dykkere ombord, og den er ikke det bedste til at dykke fra,
men det kan lade sig gøre.

Pas på med flaskerne, at de ikke ligger og banker i dørken eller river
sæderne op.

Det er en god fordel ved det. Der er læ inde i den.

M.v.h.
Søren BJ