|
| Køling i tomgang Fra : Henrik Stidsen |
Dato : 29-04-07 15:30 |
|
Efterlod bilen i tomgang i solen i mellem 20 og 30 minutter (nej, det
var ikke lige planen den skulle stå så længe).
Da jeg satte mig ind i bilen igen stod temperaturmåleren på næsten 100
grader - tog en kilometers kørsel med fuld blæs på varmeblæseren i
kabinen før den var nede på de <80 den plejer at ligge på.
Er det noget jeg skal være nervøs for? Der var trods alt kun 20 grader
iflg. bilens eget udendørstermometer...
Iøvrigt blinkede stoplampen ligesom den har gjort i forbindelse med den
stadig uidentificerede fejl i mit AC anlæg...
--
Henrik Stidsen - Peugeot 306, HDI, 2.0 - http://henrikstidsen.dk/
Tabt gods på motorvejen ? ødelagte skilte ? døde lyssignaler ?
- Ring til Vejdirektoratets servicetelefon: 8020 2060
| |
Claus Nygaard-Peders~ (29-04-2007)
| Kommentar Fra : Claus Nygaard-Peders~ |
Dato : 29-04-07 15:34 |
|
Henrik Stidsen skrev:
> Efterlod bilen i tomgang i solen i mellem 20 og 30 minutter (nej, det
> var ikke lige planen den skulle stå så længe).
>
> Da jeg satte mig ind i bilen igen stod temperaturmåleren på næsten 100
> grader - tog en kilometers kørsel med fuld blæs på varmeblæseren i
> kabinen før den var nede på de <80 den plejer at ligge på.
>
> Er det noget jeg skal være nervøs for? Der var trods alt kun 20 grader
> iflg. bilens eget udendørstermometer...
>
> Iøvrigt blinkede stoplampen ligesom den har gjort i forbindelse med den
> stadig uidentificerede fejl i mit AC anlæg...
Har du kontrolleret om blæseren (ude ved køleren) fungerer?
Mvh
Claus
| |
Henrik Stidsen (29-04-2007)
| Kommentar Fra : Henrik Stidsen |
Dato : 29-04-07 15:54 |
|
Claus Nygaard-Pedersen explained on 29-04-2007 :
> Har du kontrolleret om blæseren (ude ved køleren) fungerer?
Jeg har aldrig set dem køre rundt...
Burde jeg kunne høre når de starter mens bilen står i tomgang?
--
Henrik Stidsen - Peugeot 306, HDI, 2.0 - http://henrikstidsen.dk/
Tabt gods på motorvejen ? ødelagte skilte ? døde lyssignaler ?
- Ring til Vejdirektoratets servicetelefon: 8020 2060
| |
Brian (29-04-2007)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 29-04-07 16:56 |
|
"Henrik Stidsen" <henrikstidsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:mn.ebf67d7439a91afc.34878@news.hs235.dk...
> Claus Nygaard-Pedersen explained on 29-04-2007 :
>> Har du kontrolleret om blæseren (ude ved køleren) fungerer?
>
> Jeg har aldrig set dem køre rundt...
>
> Burde jeg kunne høre når de starter mens bilen står i tomgang?
Bestemt ja!
| |
Henrik Stidsen (29-04-2007)
| Kommentar Fra : Henrik Stidsen |
Dato : 29-04-07 17:03 |
|
Brian formulated the question :
>>> Har du kontrolleret om blæseren (ude ved køleren) fungerer?
>> Jeg har aldrig set dem køre rundt...
>> Burde jeg kunne høre når de starter mens bilen står i tomgang?
> Bestemt ja!
Godt, så kører de ikke. Stod lige bag ved bilen hele tiden og hørte
ingen ændringer i lyden overhovedet.
--
Henrik Stidsen - Peugeot 306, HDI, 2.0 - http://henrikstidsen.dk/
Tabt gods på motorvejen ? ødelagte skilte ? døde lyssignaler ?
- Ring til Vejdirektoratets servicetelefon: 8020 2060
| |
Hans Paulin \(6310\) (29-04-2007)
| Kommentar Fra : Hans Paulin \(6310\) |
Dato : 29-04-07 17:22 |
|
Brian skrev:
> "Henrik Stidsen" <henrikstidsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
> news:mn.ebf67d7439a91afc.34878@news.hs235.dk...
>> Claus Nygaard-Pedersen explained on 29-04-2007 :
>>> Har du kontrolleret om blæseren (ude ved køleren) fungerer?
>>
>> Jeg har aldrig set dem køre rundt...
>>
>> Burde jeg kunne høre når de starter mens bilen står i tomgang?
>
> Bestemt ja!
Er det bare mig eller starter de (den) ikke først når kølevandstemperaturen
når op på en vis højde?
Sådan var det da i hvert fald på min Kadett.
Som Tom siger, så gå uden om termostaten der starter blæseren for at se om
termostaten er defekt.
Efter min mening kan en sådan defekt slå topstykket (skævt).
Min Kadett havde fået planet topstykket da jeg købte den - og termostaten
virkede ikke, så der var endnu en mekaniker der kunne været blevet glad hvis
jeg bare var forsat.
--
Med venlig hilsen
Hans
http://kortlink.dk/2hsd
| |
Henrik Stidsen (29-04-2007)
| Kommentar Fra : Henrik Stidsen |
Dato : 29-04-07 18:39 |
|
Hans Paulin (6310) formulated on søndag :
>>> Burde jeg kunne høre når de starter mens bilen står i tomgang?
>> Bestemt ja!
> Er det bare mig eller starter de (den) ikke først når kølevandstemperaturen
> når op på en vis højde?
Måleren sagde kølevandet var omkring 100 grader - det BURDE have
startet blæseren ik?
> Sådan var det da i hvert fald på min Kadett.
> Som Tom siger, så gå uden om termostaten der starter blæseren for at se om
> termostaten er defekt.
Det må prøves.
> Efter min mening kan en sådan defekt slå topstykket (skævt).
Det ville være rigtig trist :(
--
Henrik Stidsen - Peugeot 306, HDI, 2.0 - http://henrikstidsen.dk/
Tabt gods på motorvejen ? ødelagte skilte ? døde lyssignaler ?
- Ring til Vejdirektoratets servicetelefon: 8020 2060
| |
Hans Paulin \(6310\) (29-04-2007)
| Kommentar Fra : Hans Paulin \(6310\) |
Dato : 29-04-07 18:40 |
|
Henrik Stidsen skrev:
> Måleren sagde kølevandet var omkring 100 grader - det BURDE have
> startet blæseren ik?
Jo - 100%!
> Det ville være rigtig trist :(
Ja - dét betød oktan 98 resten af livet!
--
Med venlig hilsen
Hans
http://kortlink.dk/2hsd
| |
Henrik Stidsen (29-04-2007)
| Kommentar Fra : Henrik Stidsen |
Dato : 29-04-07 19:00 |
|
Hans Paulin (6310) was thinking very hard :
>> Det ville være rigtig trist :(
> Ja - dét betød oktan 98 resten af livet!
Ja det kan min ikke køre på ;)
--
Henrik Stidsen - Peugeot 306, HDI, 2.0 - http://henrikstidsen.dk/
Tabt gods på motorvejen ? ødelagte skilte ? døde lyssignaler ?
- Ring til Vejdirektoratets servicetelefon: 8020 2060
| |
Hans Paulin \(6310\) (29-04-2007)
| Kommentar Fra : Hans Paulin \(6310\) |
Dato : 29-04-07 19:01 |
|
Henrik Stidsen skrev:
> Ja det kan min ikke køre på ;)
Nåe ja...du har "oliefyr"!
--
Med venlig hilsen
Hans
http://kortlink.dk/2hsd
| |
Klaus D. Mikkelsen (29-04-2007)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 29-04-07 19:01 |
| | |
Hans Paulin \(6310\) (29-04-2007)
| Kommentar Fra : Hans Paulin \(6310\) |
Dato : 29-04-07 19:05 |
|
Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Spørgsmålet er bare definitionen af hvor længe "resten af livet"
> er.....
LOL
--
Med venlig hilsen
Hans
http://kortlink.dk/2hsd
| |
Henrik Stidsen (29-04-2007)
| Kommentar Fra : Henrik Stidsen |
Dato : 29-04-07 19:28 |
|
Klaus D. Mikkelsen presented the following explanation :
> Spørgsmålet er bare definitionen af hvor længe "resten af livet" er.....
hehe, ja det er selvfølgelig også en måde at afslutte bilens liv ;)
--
Henrik Stidsen - Peugeot 306, HDI, 2.0 - http://henrikstidsen.dk/
Tabt gods på motorvejen ? ødelagte skilte ? døde lyssignaler ?
- Ring til Vejdirektoratets servicetelefon: 8020 2060
| |
Klaus G. (29-04-2007)
| Kommentar Fra : Klaus G. |
Dato : 29-04-07 17:00 |
|
> Burde jeg kunne høre når de starter mens bilen står i tomgang?
>
Nu har jeg ikke hørt dem på din bil, men jeg har kunne høre det på en
Pug405, Skoda Fabia, MB Aprinter, Audi A4, VW Transporter. Så jeg tror det
kan høres på din også :)
--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery
| |
Klaus D. Mikkelsen (29-04-2007)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 29-04-07 18:07 |
| | |
Aksel (29-04-2007)
| Kommentar Fra : Aksel |
Dato : 29-04-07 20:08 |
|
"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
news:4634D0A6.2759D4F0@du.kan.finde.den...
> Claus Nygaard-Pedersen skriver:
>>
>> Har du kontrolleret om blæseren (ude ved køleren) fungerer?
>
> Lige mit bud, den bør starte ved 95 grader eller so.
>
>
> Klaus
> --
Blæseren starter normalt ikke før 105 - 110 grader, men normalt viser
termometeret alt for lidt, folk bliver forskrækkede hvis de ser at
temperaturen er over 100 gr. som er normal driftstemperatur.
Hilsen Aksel
| |
Tom (29-04-2007)
| Kommentar Fra : Tom |
Dato : 29-04-07 15:56 |
|
"Henrik Stidsen" <henrikstidsen@gmail.com> wrote in message
news:mn.ebdd7d745aead11d.34878@news.hs235.dk...
> Efterlod bilen i tomgang i solen i mellem 20 og 30 minutter (nej, det var
> ikke lige planen den skulle stå så længe).
>
> Da jeg satte mig ind i bilen igen stod temperaturmåleren på næsten 100
> grader - tog en kilometers kørsel med fuld blæs på varmeblæseren i kabinen
> før den var nede på de <80 den plejer at ligge på.
>
> Er det noget jeg skal være nervøs for? Der var trods alt kun 20 grader
> iflg. bilens eget udendørstermometer...
Jeg ville ikke køre på ferie med sådan en fejl. Det lyder som en
forprogrammet "stopper" på den tyske autobahn når den skal køre Stop&Go
kørsel.
Det tyder på at kontakten der skal tænde for blæseren ikke virker, eller og
at det er blæseren som er defekt. Hvis du hiver ledningen af ved kontakten
ude ved køleren og sætter den på stel, så skal blæseren gå igen ellers er
blæseren defekt. Hvis dette virker, så er det nok kontakten (som egentlig er
en elektrisk termostat)
--
Tom
--
Tom
| |
Henrik Stidsen (29-04-2007)
| Kommentar Fra : Henrik Stidsen |
Dato : 29-04-07 16:01 |
|
Tom formulated on søndag :
> Det tyder på at kontakten der skal tænde for blæseren ikke virker, eller og
> at det er blæseren som er defekt. Hvis du hiver ledningen af ved kontakten
> ude ved køleren og sætter den på stel, så skal blæseren gå igen ellers er
> blæseren defekt. Hvis dette virker, så er det nok kontakten (som egentlig er
> en elektrisk termostat)
Det passer fint sammen med at aircondition fejlen optræder ved
hastigheder under 80 og at en blæser i højre side af bilen (hvor AC
sidder) ind i mellem piver og hyler som en kat der hænges op i halen...
Må jo nok bare betale endnu flere penge til en mekaniker...
--
Henrik Stidsen - Peugeot 306, HDI, 2.0 - http://henrikstidsen.dk/
Tabt gods på motorvejen ? ødelagte skilte ? døde lyssignaler ?
- Ring til Vejdirektoratets servicetelefon: 8020 2060
| |
Klaus G. (29-04-2007)
| Kommentar Fra : Klaus G. |
Dato : 29-04-07 17:02 |
|
> Iøvrigt blinkede stoplampen ligesom den har gjort i forbindelse med den
> stadig uidentificerede fejl i mit AC anlæg...
Når AC køre, så har der på de to biler jeg haft med, altid kørt en blæser,
for at hive noget luft gennem køleren så AC'en kan komme af med varmen. Når
nu din bil bliver for varm, plus dit AC laver kuk i det. Så kunne et gæt
være dine blæsere? Kun et gæt, har ikke en dyt forstand på det :)
--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery
| |
Henrik Stidsen (29-04-2007)
| Kommentar Fra : Henrik Stidsen |
Dato : 29-04-07 17:03 |
|
Klaus G. explained on 29-04-2007 :
>> Iøvrigt blinkede stoplampen ligesom den har gjort i forbindelse med den
>> stadig uidentificerede fejl i mit AC anlæg...
> Når AC køre, så har der på de to biler jeg haft med, altid kørt en blæser,
> for at hive noget luft gennem køleren så AC'en kan komme af med varmen. Når
> nu din bil bliver for varm, plus dit AC laver kuk i det. Så kunne et gæt være
> dine blæsere? Kun et gæt, har ikke en dyt forstand på det :)
Jo, det lyder mere og mere sandsynligt at det er sådan fejlen er. Min
mekaniker bliver glad :(
--
Henrik Stidsen - Peugeot 306, HDI, 2.0 - http://henrikstidsen.dk/
Tabt gods på motorvejen ? ødelagte skilte ? døde lyssignaler ?
- Ring til Vejdirektoratets servicetelefon: 8020 2060
| |
Ukendt (29-04-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 29-04-07 17:20 |
|
"Henrik Stidsen" <henrikstidsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:mn.ec3b7d749364702a.34878@news.hs235.dk...
> Jo, det lyder mere og mere sandsynligt at det er sådan fejlen er. Min
> mekaniker bliver glad :(
Du kan jo starte med at kigge på dine sikringer
--
Lars
| |
Klaus G. (29-04-2007)
| Kommentar Fra : Klaus G. |
Dato : 29-04-07 18:13 |
|
> Jo, det lyder mere og mere sandsynligt at det er sådan fejlen er. Min
> mekaniker bliver glad :(
Kan være en ledning som er hoppet af, en lille tempføler, eller bare en
sikring. Tag nu ikke sorgen på forhånd :)
Min bil brugte vand, og der blev nævnt alt fra ny vandpumpe, til toppakning.
Men det var en o-ring til 3.75kr :)
--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery
| |
Henrik Stidsen (29-04-2007)
| Kommentar Fra : Henrik Stidsen |
Dato : 29-04-07 18:40 |
|
Klaus G. formulated on søndag :
>> Jo, det lyder mere og mere sandsynligt at det er sådan fejlen er. Min
>> mekaniker bliver glad :(
> Kan være en ledning som er hoppet af, en lille tempføler, eller bare en
> sikring. Tag nu ikke sorgen på forhånd :)
Sikring er det ikke - dem har jeg checket mange gange i forbindelse med
at en sikring sprang.
> Min bil brugte vand, og der blev nævnt alt fra ny vandpumpe, til toppakning.
> Men det var en o-ring til 3.75kr :)
Ja det er selvfølgelig det sidste der skiftes hos mekanikeren... ;)
--
Henrik Stidsen - Peugeot 306, HDI, 2.0 - http://henrikstidsen.dk/
Tabt gods på motorvejen ? ødelagte skilte ? døde lyssignaler ?
- Ring til Vejdirektoratets servicetelefon: 8020 2060
| |
Hans (29-04-2007)
| Kommentar Fra : Hans |
Dato : 29-04-07 20:04 |
|
Hej Henrik
På min Peugeot 207, kører blæseren altid, når klimakompressoren kører.
Det er dog forskelligt hvilken hastighed, den kører med. En rigtig varm
dag med 30 grader, kan den lyde som en jetjager, hvis den har arbejdet
hårdt ;)
Prøv at spørg på hi-speed.dk - der er mange Peugeot kendere.
Mvh
Hans
| |
Henrik Stidsen (29-04-2007)
| Kommentar Fra : Henrik Stidsen |
Dato : 29-04-07 20:53 |
|
Hans was thinking very hard :
> På min Peugeot 207, kører blæseren altid, når klimakompressoren kører. Det er
> dog forskelligt hvilken hastighed, den kører med. En rigtig varm dag med 30
> grader, kan den lyde som en jetjager, hvis den har arbejdet hårdt ;)
Passer fint med at en blæser eller en blæserkontrol er i stykker og de
derfor ikke kører - for der er netop også problemer ved lav hastighed
hvor blæseren netop skulle køre for at sikre nok luftflow til AC
anlægget.
--
Henrik Stidsen - Peugeot 306, HDI, 2.0 - http://henrikstidsen.dk/
Tabt gods på motorvejen ? ødelagte skilte ? døde lyssignaler ?
- Ring til Vejdirektoratets servicetelefon: 8020 2060
| |
|
|