|
| MEGET selvstændig mekaniker Fra : taina |
Dato : 28-04-07 20:16 |
|
Hejsa!
Jeg har netop modtaget en regning fra min mekaniker, og det er godt nok en
led en at sluge, synes jeg. Han har arbejdet MEGET selvstændigt på min bil,
og regningen er derfor vokset fra de aftalte 8750 kroner til 12.500 kroner.
Det drejer sig om en 1,4 diesel polo fra 1993. Jeg bad om et fast tilbud på:
- udskiftning af kilerem
- nye dæk inkl. montering
- nyt udstødningsrør
- service
- at han løftede den op og kiggede på, om den var okay under bunden.
Jeg fik en pris på 7000 plus moms, altså 8750 kroner. Han lovede mig, at
dette var MAX hvad jeg ville komme til at betale. Jeg er godt klar over, at
der kan komme noget på fra service og bad ham om at ringe, hvis der var
mere, idet jeg vaklede mellem, om jeg skulle sælge bilen eller reparere på
den.
Efter endt arbejder lander regningen på 12.500 kroner. Han valgte ikke at
skifte udstødningsrøret, men at lappe det sammen i stedet for. Derudover er
der lavet:
- klargøring til syn og kørt bilen til syn
- skiftet pærer
- to støddæmpere og to toplejer skiftet
- venstre bærearm
- venstre baghjulleje
- der er brugt i alt 5,8 timer
Så er spørgsmålet: Hvad stiller man op med sådan en regning? Jeg har jo fået
noget for pengene, men hvis jeg havde vidst det, havde jeg nok solgt bilen i
stedet og købt en knapt så mekanikertrængende bil. Er regningen rimelig,
hvis man ser bort fra den forudgående aftale? Kan jeg forlange, at regningen
kommer ned i et - for mig - mere fornuftigt leje? Og hvis ja, hvor meget
eller lidt?
mvh. tina
| |
Leonard (28-04-2007)
| Kommentar Fra : Leonard |
Dato : 28-04-07 20:27 |
|
On Sat, 28 Apr 2007 21:15:58 +0200, taina wrote:
> Så er spørgsmålet: Hvad stiller man op med sådan en regning?
Hvorfor har han synet den?
- det ser ud som om han har misforstået ordren og fuldført noget som du
ikke har bedt om.
--
Leonard
http://vw.leonard.dk/
| |
taina (30-04-2007)
| Kommentar Fra : taina |
Dato : 30-04-07 13:21 |
|
"Leonard" <piper28a@gmail.invalid> skrev i en meddelelse
news:ilvykco3o4rq$.1086dor2jnn8y.dlg@40tude.net...
> On Sat, 28 Apr 2007 21:15:58 +0200, taina wrote:
>
>> Så er spørgsmålet: Hvad stiller man op med sådan en regning?
>
> Hvorfor har han synet den?
> - det ser ud som om han har misforstået ordren og fuldført noget som du
> ikke har bedt om.
Jeg spurgte ham, om det kunne passe, at bilen skal synes nu, idet den blev
synet for et år siden, da han satte træk på den. Jeg mener ikke, at det kan
tolkes som at han skal syne bilen...
mvh. tina
| |
Tom (28-04-2007)
| Kommentar Fra : Tom |
Dato : 28-04-07 20:28 |
|
"taina" <tinachristoffersen(fjern)@hotmail.com> wrote in message
news:46339d69$0$13963$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Hejsa!
>
> Jeg har netop modtaget en regning fra min mekaniker, og det er godt nok en
> led en at sluge, synes jeg. Han har arbejdet MEGET selvstændigt på min
> bil, og regningen er derfor vokset fra de aftalte 8750 kroner til 12.500
> kroner.
>
> Det drejer sig om en 1,4 diesel polo fra 1993. Jeg bad om et fast tilbud
> på:
> - udskiftning af kilerem
> - nye dæk inkl. montering
> - nyt udstødningsrør
> - service
> - at han løftede den op og kiggede på, om den var okay under bunden.
>
> Jeg fik en pris på 7000 plus moms, altså 8750 kroner. Han lovede mig, at
> dette var MAX hvad jeg ville komme til at betale. Jeg er godt klar over,
> at der kan komme noget på fra service og bad ham om at ringe, hvis der var
> mere, idet jeg vaklede mellem, om jeg skulle sælge bilen eller reparere på
> den.
>
> Efter endt arbejder lander regningen på 12.500 kroner. Han valgte ikke at
> skifte udstødningsrøret, men at lappe det sammen i stedet for. Derudover
> er der lavet:
>
> - klargøring til syn og kørt bilen til syn
> - skiftet pærer
> - to støddæmpere og to toplejer skiftet
> - venstre bærearm
> - venstre baghjulleje
> - der er brugt i alt 5,8 timer
>
> Så er spørgsmålet: Hvad stiller man op med sådan en regning? Jeg har jo
> fået noget for pengene, men hvis jeg havde vidst det, havde jeg nok solgt
> bilen i stedet og købt en knapt så mekanikertrængende bil. Er regningen
> rimelig, hvis man ser bort fra den forudgående aftale? Kan jeg forlange,
> at regningen kommer ned i et - for mig - mere fornuftigt leje? Og hvis ja,
> hvor meget eller lidt?
Jeg ville da starte med at kontakte ham og få en forklaring på hvorfor han
ikke ringer som aftalt, når det bliver dyrere end aftalt.
Ellers lyder de 5,8 timer nu meget rimelig i forhold til det du nævner, så
jeg tror ikke du kan anfægte prisen som sådan.
Hvis du ikke kan forhandle dig til et afslag så tag det som lærepenge at få
tilbud på skrift fremover.....eller at du finder en mekaniker du kan have
tillid til.
--
Tom
| |
taina (30-04-2007)
| Kommentar Fra : taina |
Dato : 30-04-07 13:23 |
|
"Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:4633a037$0$15878$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> Jeg ville da starte med at kontakte ham og få en forklaring på hvorfor han
> ikke ringer som aftalt, når det bliver dyrere end aftalt.
> Ellers lyder de 5,8 timer nu meget rimelig i forhold til det du nævner, så
> jeg tror ikke du kan anfægte prisen som sådan.
> Hvis du ikke kan forhandle dig til et afslag så tag det som lærepenge at
> få tilbud på skrift fremover.....eller at du finder en mekaniker du kan
> have tillid til.
Ja, jeg har i hvert fald lært noget af det her... tilbud på skrift lyder som
en rigtig god ide i fremtiden.
mvh. tina
| |
Kong Gulerod (28-04-2007)
| Kommentar Fra : Kong Gulerod |
Dato : 28-04-07 21:29 |
|
"taina" <tinachristoffersen(fjern)@hotmail.com> wrote in message
news:46339d69$0$13963$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
| Hejsa!
|
| Jeg har netop modtaget en regning fra min mekaniker, og det er godt nok en
| led en at sluge, synes jeg. Han har arbejdet MEGET selvstændigt på min
bil,
| og regningen er derfor vokset fra de aftalte 8750 kroner til 12.500
kroner.
|
| Det drejer sig om en 1,4 diesel polo fra 1993. Jeg bad om et fast tilbud
på:
| - udskiftning af kilerem
| - nye dæk inkl. montering
| - nyt udstødningsrør
| - service
| - at han løftede den op og kiggede på, om den var okay under bunden.
|
| Jeg fik en pris på 7000 plus moms, altså 8750 kroner. Han lovede mig, at
| dette var MAX hvad jeg ville komme til at betale. Jeg er godt klar over,
at
| der kan komme noget på fra service og bad ham om at ringe, hvis der var
| mere, idet jeg vaklede mellem, om jeg skulle sælge bilen eller reparere på
| den.
|
| Efter endt arbejder lander regningen på 12.500 kroner. Han valgte ikke at
| skifte udstødningsrøret, men at lappe det sammen i stedet for. Derudover
er
| der lavet:
|
| - klargøring til syn og kørt bilen til syn
| - skiftet pærer
| - to støddæmpere og to toplejer skiftet
| - venstre bærearm
| - venstre baghjulleje
| - der er brugt i alt 5,8 timer
|
| Så er spørgsmålet: Hvad stiller man op med sådan en regning? Jeg har jo
fået
| noget for pengene, men hvis jeg havde vidst det, havde jeg nok solgt bilen
i
| stedet og købt en knapt så mekanikertrængende bil. Er regningen rimelig,
| hvis man ser bort fra den forudgående aftale? Kan jeg forlange, at
regningen
| kommer ned i et - for mig - mere fornuftigt leje? Og hvis ja, hvor meget
| eller lidt?
|
dvs at der er udført følgende (plus kørsel til syn), for kr 12.500,-det
syntes jeg lyder billigt incl dele, for der er skiftet en del som nok var
relevant, dog burde begge bærearme være skiftet samtidigt:
- udskiftning af kilerem
- nye dæk inkl. montering
- nyt udstødningsrør (lappet)
- service
- klargøring til syn og kørt bilen til syn
- skiftet pærer
- to støddæmpere og to toplejer skiftet
- venstre bærearm
- venstre baghjulleje
- der er brugt i alt 5,8 timer
jeg kender da folk som lige har brugt for over kr. 40.000 ved at køre en bil
til aut. værksted og bedt om at få den klargjort og synet!!!!
| |
Kim Voss Schrader (28-04-2007)
| Kommentar Fra : Kim Voss Schrader |
Dato : 28-04-07 21:34 |
|
Hej!
Kong Gulerod wrote:
....
> jeg kender da folk som lige har brugt for over kr. 40.000 ved at køre en bil
> til aut. værksted og bedt om at få den klargjort og synet!!!!
Så har man eddermaneme også bedt om det
Tror ikke jeg har lavet andet end bremser (skiver/klodser) og bærearme (og
bremserør en enkelt gang) før et syn på Escorten. Ihvertfald ikke noget andet
som væltede budgettet.
--
Mvh, Kim Voss Schrader
| |
claus b.p. (29-04-2007)
| Kommentar Fra : claus b.p. |
Dato : 29-04-07 20:01 |
|
"Kong Gulerod" <avalid@(hasd)dsf.dr> skrev i en meddelelse
news:f10ar3$2uvh$1@newsbin.cybercity.dk...
>
>
> jeg kender da folk som lige har brugt for over kr. 40.000 ved at køre en
> bil
> til aut. værksted og bedt om at få den klargjort og synet!!!!
> Det er da hvad Mercedes tager for et service, - og så kan den_ikke_ gå
> igennem syn bagefter.
/Claus
>
PS: Jeg forstår da stadig ikke ud fra oplysningerne i tråden hvorfor bilen
er kørt til syn. Det kunne lyde som om der er en aftale om at køre den til
syn - ud over det faste tilbud på at få lavet dit og dat. Og så er det vel
ikke urimeligt at betale en pris (2750,-?) for det, incl. de nødvendige
udskiftninger.
| |
taina (30-04-2007)
| Kommentar Fra : taina |
Dato : 30-04-07 13:31 |
|
"claus b.p." <cbp33@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4634eb52$0$48102$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>>
> PS: Jeg forstår da stadig ikke ud fra oplysningerne i tråden hvorfor bilen
> er kørt til syn. Det kunne lyde som om der er en aftale om at køre den til
> syn - ud over det faste tilbud på at få lavet dit og dat. Og så er det vel
> ikke urimeligt at betale en pris (2750,-?) for det, incl. de nødvendige
> udskiftninger.
>
Der var ikke nogen aftale om at køre bilen til syn. Jeg spurgte ham, om det
kunne passe, at bilen skal synes nu, da den blev synet for et år siden, da
han satte træk på den. Det svarede han ja til, og har åbenbart fået det til,
at han skulle syne den. Meget underligt, synes jeg.
Prisen for det ekstra er 3750 plus det, som udskiftning af udstødningsrør
ville have kostet (jeg mener, han sagde 1800 kroner for den post, dengang vi
diskuterede hvad det skulle koste). Det faste tilbud var jo inkl.
udstødningsrør, som han så valgte at lappe i stedet for.
mvh. tina
| |
taina (30-04-2007)
| Kommentar Fra : taina |
Dato : 30-04-07 13:24 |
|
"Kong Gulerod" <avalid@(hasd)dsf.dr> skrev i en meddelelse
news:f10ar3$2uvh$1@newsbin.cybercity.dk...
>
> dvs at der er udført følgende (plus kørsel til syn), for kr 12.500,-det
> syntes jeg lyder billigt incl dele, for der er skiftet en del som nok var
> relevant, dog burde begge bærearme være skiftet samtidigt:
>
>
> - udskiftning af kilerem
> - nye dæk inkl. montering
> - nyt udstødningsrør (lappet)
> - service
> - klargøring til syn og kørt bilen til syn
> - skiftet pærer
> - to støddæmpere og to toplejer skiftet
> - venstre bærearm
> - venstre baghjulleje
> - der er brugt i alt 5,8 timer
>
>
>
> jeg kender da folk som lige har brugt for over kr. 40.000 ved at køre en
> bil
> til aut. værksted og bedt om at få den klargjort og synet!!!!
Jeg har så ikke bedt om at få den klargjort og synet...
mvh. tina
| |
Uffe Ravn (29-04-2007)
| Kommentar Fra : Uffe Ravn |
Dato : 29-04-07 00:07 |
|
taina wrote:
> Efter endt arbejder lander regningen på 12.500 kroner. Han valgte
> ikke at skifte udstødningsrøret, men at lappe det sammen i stedet
> for. Derudover er der lavet:
>
> - klargøring til syn og kørt bilen til syn
> - skiftet pærer
> - to støddæmpere og to toplejer skiftet
> - venstre bærearm
> - venstre baghjulleje
> - der er brugt i alt 5,8 timer
>
> Så er spørgsmålet: Hvad stiller man op med sådan en regning?
Brokker sig.
> Jeg har
> jo fået noget for pengene
> men hvis jeg havde vidst det, havde jeg
> nok solgt bilen i stedet og købt en knapt så mekanikertrængende bil.
> Er regningen rimelig, hvis man ser bort fra den forudgående aftale?
Det vil jeg mene at den er, men aftalebrudet er absolut utilstedeligt.
> Kan jeg forlange, at regningen kommer ned i et - for mig - mere
> fornuftigt leje? Og hvis ja, hvor meget eller lidt?
Jeg ville gå efter et afslag på 2000-3000kr.
Selv om jeg mener at priserne er rimelige, så er 12500kr.altså også meget at
give for rep af en, omend nysynet, Polo 93.
Jeg ville godt nok være pissed på ham.
Mvh. Uffe Ravn
| |
taina (30-04-2007)
| Kommentar Fra : taina |
Dato : 30-04-07 13:32 |
|
"Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> skrev i en meddelelse
news:4633d3b5$0$15890$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> Jeg ville gå efter et afslag på 2000-3000kr.
>
> Selv om jeg mener at priserne er rimelige, så er 12500kr.altså også meget
> at
> give for rep af en, omend nysynet, Polo 93.
>
> Jeg ville godt nok være pissed på ham.
>
> Mvh. Uffe Ravn
Jeg er glad for, at jeg ikke er den eneste, der synes, at det er urimeligt.
Jeg forsøger at gå efter et afslag.
mvh. tina
| |
Lars Holst (29-04-2007)
| Kommentar Fra : Lars Holst |
Dato : 29-04-07 00:47 |
|
"taina" <tinachristoffersen(fjern)@hotmail.com> said in
news:46339d69$0$13963$edfadb0f@dread15.news.tele.dk:
> Hejsa!
>
> Jeg har netop modtaget en regning fra min mekaniker, og det er godt
> nok en led en at sluge, synes jeg. Han har arbejdet MEGET selvstændigt
> på min bil, og regningen er derfor vokset fra de aftalte 8750 kroner
> til 12.500 kroner.
>
> Det drejer sig om en 1,4 diesel polo fra 1993. Jeg bad om et fast
> tilbud på: - udskiftning af kilerem
> - nye dæk inkl. montering
> - nyt udstødningsrør
> - service
> - at han løftede den op og kiggede på, om den var okay under bunden.
>
> Jeg fik en pris på 7000 plus moms, altså 8750 kroner. Han lovede mig,
> at dette var MAX hvad jeg ville komme til at betale. Jeg er godt klar
> over, at der kan komme noget på fra service og bad ham om at ringe,
> hvis der var mere, idet jeg vaklede mellem, om jeg skulle sælge bilen
> eller reparere på den.
>
> Efter endt arbejder lander regningen på 12.500 kroner. Han valgte ikke
> at skifte udstødningsrøret, men at lappe det sammen i stedet for.
> Derudover er der lavet:
>
> - klargøring til syn og kørt bilen til syn
> - skiftet pærer
> - to støddæmpere og to toplejer skiftet
> - venstre bærearm
> - venstre baghjulleje
> - der er brugt i alt 5,8 timer
>
> Så er spørgsmålet: Hvad stiller man op med sådan en regning? Jeg har
> jo fået noget for pengene, men hvis jeg havde vidst det, havde jeg nok
> solgt bilen i stedet og købt en knapt så mekanikertrængende bil. Er
> regningen rimelig, hvis man ser bort fra den forudgående aftale? Kan
> jeg forlange, at regningen kommer ned i et - for mig - mere fornuftigt
> leje? Og hvis ja, hvor meget eller lidt?
>
> mvh. tina
>
>
Du betaler prompte hvad du aftalte i første omgang og samtidig gør du
skritligt indsigelse mod restbeløbet.
--
Lars Holst
| |
NG (29-04-2007)
| Kommentar Fra : NG |
Dato : 29-04-07 10:38 |
|
"Lars Holst"
> Du betaler prompte hvad du aftalte i første omgang og samtidig gør du
> skritligt indsigelse mod restbeløbet.
>
Men sørg for at få bilen med der fra - ellers bliver det hele så kompliceret
lige pludselig.
p
| |
Lars Holst (29-04-2007)
| Kommentar Fra : Lars Holst |
Dato : 29-04-07 11:31 |
|
"NG" <hvis_du_vil_maile_til_mig_saa_@spoerg_foerst.com> said in
news:46346792$0$14002$edfadb0f@dread15.news.tele.dk:
>
> "Lars Holst"
>> Du betaler prompte hvad du aftalte i første omgang og samtidig gør du
>> skritligt indsigelse mod restbeløbet.
>>
>
> Men sørg for at få bilen med der fra - ellers bliver det hele så
> kompliceret lige pludselig.
>
> p
>
>
>
Ja. Bilen skal være i dine hænder selvfølgelig.
--
Lars Holst
| |
taina (30-04-2007)
| Kommentar Fra : taina |
Dato : 30-04-07 13:35 |
|
"Lars Holst" <delfinerne@yahoo.com> skrev i en meddelelse
news:Xns99217F67C28B225689lh236589@62.243.74.162...
>>
>> Men sørg for at få bilen med der fra - ellers bliver det hele så
>> kompliceret lige pludselig.
>>
>> p
>>
>
> Ja. Bilen skal være i dine hænder selvfølgelig.
>
Bilen har jeg fået Tak for påmindelsen.
mvh. tina
| |
taina (30-04-2007)
| Kommentar Fra : taina |
Dato : 30-04-07 13:34 |
|
"Lars Holst" <delfinerne@yahoo.com> skrev i en meddelelse
news:Xns99211215ED18E25689lh236589@62.243.74.162...
> "taina" <tinachristoffersen(fjern)@hotmail.com> said in
> news:46339d69$0$13963$edfadb0f@dread15.news.tele.dk:
>
> Du betaler prompte hvad du aftalte i første omgang og samtidig gør du
> skritligt indsigelse mod restbeløbet.
Den løsningsmodel har jeg tænkt på, men når jeg nu ikke har været vaks nok
ved havelågen til at få aftalen på skrift, så forudsætter succes vel, at han
vedkender aftalen? Og hvis den ender ord mod ord, så lander man vel der,
hvor han har lavet arbejdet, det var nødvendigt, og også til en ok pris? -
hvorefter jeg alligevel må hoste op?
mvh. tina
| |
Lars Holst (30-04-2007)
| Kommentar Fra : Lars Holst |
Dato : 30-04-07 13:49 |
|
"taina" <tinachristoffersen(fjern)@hotmail.com> said in
news:4635e239$0$13961$edfadb0f@dread15.news.tele.dk:
>
> "Lars Holst" <delfinerne@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> news:Xns99211215ED18E25689lh236589@62.243.74.162...
>> "taina" <tinachristoffersen(fjern)@hotmail.com> said in
>> news:46339d69$0$13963$edfadb0f@dread15.news.tele.dk:
>>
>> Du betaler prompte hvad du aftalte i første omgang og samtidig gør du
>> skritligt indsigelse mod restbeløbet.
>
> Den løsningsmodel har jeg tænkt på, men når jeg nu ikke har været vaks
> nok ved havelågen til at få aftalen på skrift, så forudsætter succes
> vel, at han vedkender aftalen? Og hvis den ender ord mod ord, så
> lander man vel der, hvor han har lavet arbejdet, det var nødvendigt,
> og også til en ok pris? - hvorefter jeg alligevel må hoste op?
>
> mvh. tina
>
>
>
Nej. Det vil så ende i en tvist.
Påstand mod påstand.
Det er ham der vil have sine penge.
En indsigelse kan indbringes for domstolene men det ønsker han næppe hvis
ikke han har sit på det tørre.
Det skal være hans initiativ at indbringe det for domstolene. Han risikerer
at skulle betale alle eller en stor del af sagsomkostninger hvis ikke han
får 100% medhold.
Forbrugeren står stærkt.
--
Lars Holst
| |
Tom (30-04-2007)
| Kommentar Fra : Tom |
Dato : 30-04-07 16:20 |
|
"Lars Holst" <delfinerne@yahoo.com> wrote in message
news:Xns992296ADAB2BA25689lh236589@62.243.74.162...
> Nej. Det vil så ende i en tvist.
> Påstand mod påstand.
> Det er ham der vil have sine penge.
> En indsigelse kan indbringes for domstolene men det ønsker han næppe hvis
> ikke han har sit på det tørre.
> Det skal være hans initiativ at indbringe det for domstolene. Han
> risikerer
> at skulle betale alle eller en stor del af sagsomkostninger hvis ikke han
> får 100% medhold.
> Forbrugeren står stærkt.
Nej, man får bare et brev fra hans advokat med at hvis man ikke betaler
regning + advokat-omkostninger på en 400 Kr så ryger man i Ribers.
--
Tom
| |
Lars Holst (30-04-2007)
| Kommentar Fra : Lars Holst |
Dato : 30-04-07 16:51 |
|
"Tom" <christensen@bigfoot.com> said in
news:46360903$0$15897$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:
>
> "Lars Holst" <delfinerne@yahoo.com> wrote in message
> news:Xns992296ADAB2BA25689lh236589@62.243.74.162...
>
>> Nej. Det vil så ende i en tvist.
>> Påstand mod påstand.
>> Det er ham der vil have sine penge.
>> En indsigelse kan indbringes for domstolene men det ønsker han næppe
>> hvis ikke han har sit på det tørre.
>> Det skal være hans initiativ at indbringe det for domstolene. Han
>> risikerer
>> at skulle betale alle eller en stor del af sagsomkostninger hvis ikke
>> han får 100% medhold.
>> Forbrugeren står stærkt.
>
> Nej, man får bare et brev fra hans advokat med at hvis man ikke
> betaler regning + advokat-omkostninger på en 400 Kr så ryger man i
> Ribers.
>
> --
> Tom
>
>
>
Sludder.
Ikke hvis man gør skriftlig indsigelse.
Så er registrering i kreditoplysningsbureauer ulovligt indtil retten har
truffet afgørelse.
Selv derefter vil du, hvis du dømmes til betaling, have en frist til at
betale inden registrering i Ribers er tilladt.
--
Lars Holst
| |
alexbo (30-04-2007)
| Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 30-04-07 16:36 |
|
"Lars Holst" skrev
> Forbrugeren står stærkt.
Forbrugeren står elendigt, det eneste mekanikeren skal sige er at det var
aftalt at bilen skulle laves.
Selve det at man har kørt bilen på værksted viser at man har ønsket den
repareret, så mekanikeren har ret til at reparere.
Hvis derimod en murer møder op hjemme på bopælen og reparerer havemuren,
mens man er på arbejde, er det ham der skal bevise at reparationen er
bestilt.
At det så i denne sag er uklart hvad der egentlig er aftalt er en anden sag,
dette med synet fortaber sig i tågerne.
mvh
Alex Christensen
| |
Lars Holst (30-04-2007)
| Kommentar Fra : Lars Holst |
Dato : 30-04-07 19:36 |
|
"alexbo" <alexbo@email.dk> said in
news:46361066$0$7612$157c6196@dreader2.cybercity.dk:
>
> "Lars Holst" skrev
>
>> Forbrugeren står stærkt.
>
> Forbrugeren står elendigt, det eneste mekanikeren skal sige er at det
> var aftalt at bilen skulle laves.
>
> Selve det at man har kørt bilen på værksted viser at man har ønsket
> den repareret, så mekanikeren har ret til at reparere.
> Hvis derimod en murer møder op hjemme på bopælen og reparerer
> havemuren, mens man er på arbejde, er det ham der skal bevise at
> reparationen er bestilt.
>
> At det så i denne sag er uklart hvad der egentlig er aftalt er en
> anden sag, dette med synet fortaber sig i tågerne.
>
> mvh
> Alex Christensen
>
>
>
Jeg taler ud fra erfaring.
Hvad taler du udfra?
--
Lars Holst
| |
Tom (30-04-2007)
| Kommentar Fra : Tom |
Dato : 30-04-07 19:43 |
|
"Lars Holst" <delfinerne@yahoo.com> wrote in message
news:Xns9922D17DD893725689lh236589@62.243.74.162...
> "alexbo" <alexbo@email.dk> said in
> news:46361066$0$7612$157c6196@dreader2.cybercity.dk:
>
>>
>> "Lars Holst" skrev
>>
>>> Forbrugeren står stærkt.
>>
>> Forbrugeren står elendigt, det eneste mekanikeren skal sige er at det
>> var aftalt at bilen skulle laves.
>>
>> Selve det at man har kørt bilen på værksted viser at man har ønsket
>> den repareret, så mekanikeren har ret til at reparere.
>> Hvis derimod en murer møder op hjemme på bopælen og reparerer
>> havemuren, mens man er på arbejde, er det ham der skal bevise at
>> reparationen er bestilt.
>>
>> At det så i denne sag er uklart hvad der egentlig er aftalt er en
>> anden sag, dette med synet fortaber sig i tågerne.
>>
>> mvh
>> Alex Christensen
>>
>>
>>
>
> Jeg taler ud fra erfaring.
> Hvad taler du udfra?
Jeg tror de fleste af os taler af erfaring. Jeg også når jeg skriver at man
bliver truet med Ribers, jeg har endda l*rtet liggende endnu sammen med en
avisartikel på GRATIS service på AC hos Ketner og så kom der alligevel en
regning bagefter
--
Tom
| |
Lars Holst (30-04-2007)
| Kommentar Fra : Lars Holst |
Dato : 30-04-07 20:15 |
|
"Tom" <christensen@bigfoot.com> said in
news:463638ab$0$15892$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:
>
> "Lars Holst" <delfinerne@yahoo.com> wrote in message
> news:Xns9922D17DD893725689lh236589@62.243.74.162...
>> "alexbo" <alexbo@email.dk> said in
>> news:46361066$0$7612$157c6196@dreader2.cybercity.dk:
>>
>>>
>>> "Lars Holst" skrev
>>>
>>>> Forbrugeren står stærkt.
>>>
>>> Forbrugeren står elendigt, det eneste mekanikeren skal sige er at
>>> det var aftalt at bilen skulle laves.
>>>
>>> Selve det at man har kørt bilen på værksted viser at man har ønsket
>>> den repareret, så mekanikeren har ret til at reparere.
>>> Hvis derimod en murer møder op hjemme på bopælen og reparerer
>>> havemuren, mens man er på arbejde, er det ham der skal bevise at
>>> reparationen er bestilt.
>>>
>>> At det så i denne sag er uklart hvad der egentlig er aftalt er en
>>> anden sag, dette med synet fortaber sig i tågerne.
>>>
>>> mvh
>>> Alex Christensen
>>>
>>>
>>>
>>
>> Jeg taler ud fra erfaring.
>> Hvad taler du udfra?
>
> Jeg tror de fleste af os taler af erfaring. Jeg også når jeg skriver
> at man bliver truet med Ribers, jeg har endda l*rtet liggende endnu
> sammen med en avisartikel på GRATIS service på AC hos Ketner og så kom
> der alligevel en regning bagefter
>
> --
> Tom
>
>
>
Du har nok "glemt" at sende en skriftlig underbygget indsigelse mod
regningsbeløbet i rekomanderet form.
--
Lars Holst
| |
Tom (30-04-2007)
| Kommentar Fra : Tom |
Dato : 30-04-07 20:21 |
|
"Lars Holst" <delfinerne@yahoo.com> wrote in message
news:Xns9922D816DD0BC25689lh236589@62.243.74.162...
> "Tom" <christensen@bigfoot.com> said in
> news:463638ab$0$15892$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:
>
>>
>> "Lars Holst" <delfinerne@yahoo.com> wrote in message
>> news:Xns9922D17DD893725689lh236589@62.243.74.162...
>>> "alexbo" <alexbo@email.dk> said in
>>> news:46361066$0$7612$157c6196@dreader2.cybercity.dk:
>>>
>>>>
>>>> "Lars Holst" skrev
>>>>
>>>>> Forbrugeren står stærkt.
>>>>
>>>> Forbrugeren står elendigt, det eneste mekanikeren skal sige er at
>>>> det var aftalt at bilen skulle laves.
>>>>
>>>> Selve det at man har kørt bilen på værksted viser at man har ønsket
>>>> den repareret, så mekanikeren har ret til at reparere.
>>>> Hvis derimod en murer møder op hjemme på bopælen og reparerer
>>>> havemuren, mens man er på arbejde, er det ham der skal bevise at
>>>> reparationen er bestilt.
>>>>
>>>> At det så i denne sag er uklart hvad der egentlig er aftalt er en
>>>> anden sag, dette med synet fortaber sig i tågerne.
>>>>
>>>> mvh
>>>> Alex Christensen
>>>>
>>>>
>>>>
>>>
>>> Jeg taler ud fra erfaring.
>>> Hvad taler du udfra?
>>
>> Jeg tror de fleste af os taler af erfaring. Jeg også når jeg skriver
>> at man bliver truet med Ribers, jeg har endda l*rtet liggende endnu
>> sammen med en avisartikel på GRATIS service på AC hos Ketner og så kom
>> der alligevel en regning bagefter
>>
>> --
>> Tom
>>
>>
>>
>
> Du har nok "glemt" at sende en skriftlig underbygget indsigelse mod
> regningsbeløbet i rekomanderet form.
Ja e-mails kan man jo ikke rekommandere og det er nu engang det medie jeg
bruger
--
Tom
| |
Lars Holst (30-04-2007)
| Kommentar Fra : Lars Holst |
Dato : 30-04-07 20:39 |
|
"Tom" <christensen@bigfoot.com> said in
news:463641ad$0$15877$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:
>
> "Lars Holst" <delfinerne@yahoo.com> wrote in message
> news:Xns9922D816DD0BC25689lh236589@62.243.74.162...
>> "Tom" <christensen@bigfoot.com> said in
>> news:463638ab$0$15892$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:
>>
>>>
>>> "Lars Holst" <delfinerne@yahoo.com> wrote in message
>>> news:Xns9922D17DD893725689lh236589@62.243.74.162...
>>>> "alexbo" <alexbo@email.dk> said in
>>>> news:46361066$0$7612$157c6196@dreader2.cybercity.dk:
>>>>
>>>>>
>>>>> "Lars Holst" skrev
>>>>>
>>>>>> Forbrugeren står stærkt.
>>>>>
>>>>> Forbrugeren står elendigt, det eneste mekanikeren skal sige er at
>>>>> det var aftalt at bilen skulle laves.
>>>>>
>>>>> Selve det at man har kørt bilen på værksted viser at man har
>>>>> ønsket den repareret, så mekanikeren har ret til at reparere.
>>>>> Hvis derimod en murer møder op hjemme på bopælen og reparerer
>>>>> havemuren, mens man er på arbejde, er det ham der skal bevise at
>>>>> reparationen er bestilt.
>>>>>
>>>>> At det så i denne sag er uklart hvad der egentlig er aftalt er en
>>>>> anden sag, dette med synet fortaber sig i tågerne.
>>>>>
>>>>> mvh
>>>>> Alex Christensen
>>>>>
>>>>>
>>>>>
>>>>
>>>> Jeg taler ud fra erfaring.
>>>> Hvad taler du udfra?
>>>
>>> Jeg tror de fleste af os taler af erfaring. Jeg også når jeg skriver
>>> at man bliver truet med Ribers, jeg har endda l*rtet liggende endnu
>>> sammen med en avisartikel på GRATIS service på AC hos Ketner og så
>>> kom der alligevel en regning bagefter
>>>
>>> --
>>> Tom
>>>
>>>
>>>
>>
>> Du har nok "glemt" at sende en skriftlig underbygget indsigelse mod
>> regningsbeløbet i rekomanderet form.
>
> Ja e-mails kan man jo ikke rekommandere og det er nu engang det medie
> jeg bruger
>
> --
> Tom
>
>
>
To bad.
Du "skyder dig selv i foden" så.
Man kan evt. forsøge at sende en mail med digital signatur og krav om
kvitt. men det afvises i langt de fleste tilfælde fordi folk ikke aner
hvordan de skal forholde sig til det.
--
Lars Holst
| |
alexbo (30-04-2007)
| Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 30-04-07 22:35 |
|
"Lars Holst" skrev
> Jeg taler ud fra erfaring.
> Hvad taler du udfra?
Det samme,
40 år i autobranchen deraf 30 med eget værksted.
Egentlig er jeg ikke tilhænger af disse "hvad laver du spørgsmål", man bør
kunne bedømme indlæggende uden at skulle bedømme manden.
Men når nu du ikke kunne bedømme indholdet så værsgo.
Hvorfor mener du Tania står stærkt, hun har sat sin bil til rep, og hvis
regningen ikke er urimelig skal den betales.
Nu er Tania's forklaring lidt løs i det, hvad der helt præcist er aftalt
fremgår ikke, så rimeligheden i regningen kan jeg ikke rigtigt bedømme.
Jeg formoder du kan se forskellen på bevisbyrden for mureren og mekanikeren.
mvh
Alex Christensen
| |
Lars Holst (30-04-2007)
| Kommentar Fra : Lars Holst |
Dato : 30-04-07 23:15 |
|
"alexbo" <alexbo@email.dk> said in
news:46366190$0$7608$157c6196@dreader2.cybercity.dk:
>
> "Lars Holst" skrev
>
>> Jeg taler ud fra erfaring.
>> Hvad taler du udfra?
>
> Det samme,
> 40 år i autobranchen deraf 30 med eget værksted.
>
> Egentlig er jeg ikke tilhænger af disse "hvad laver du spørgsmål", man
> bør kunne bedømme indlæggende uden at skulle bedømme manden.
> Men når nu du ikke kunne bedømme indholdet så værsgo.
>
> Hvorfor mener du Tania står stærkt, hun har sat sin bil til rep, og
> hvis regningen ikke er urimelig skal den betales.
> Nu er Tania's forklaring lidt løs i det, hvad der helt præcist er
> aftalt fremgår ikke, så rimeligheden i regningen kan jeg ikke rigtigt
> bedømme.
>
> Jeg formoder du kan se forskellen på bevisbyrden for mureren og
> mekanikeren.
>
> mvh
> Alex Christensen
>
>
>
>
Jeg har så ikke spurgt dig hvad du laver.
Jeg tager ikke stilling til hvori rimeligheden ligger i relationen mellem
spørger og mekaniker.
Såfremt der er en urimelighed er en skriftlig indsigelse juridisk den
mest bæredygtige handlemåde.
Set i lyset af metoden står forbrugeren stærkt fordi den anden part må
ikke lade skyldneren registrere i et kreditoplysningsbureau i og med at
det skyldner mener er det oprindelig aftalte bløb betales samtidig med at
der gøres indsigelse.
Den anden part kan kun indbringe det for domstole hvis han ønsker der
skal ske mere.
Hvilke andre handlemuligheder mener du den anden part har i en sådan
situation?
Jeg ser principielt ingen forskel i bevisbyrden for lignende sager med
den ene eller anden håndværker.
En aftale er bindende uanset om den er skriftlig eller mundtlig. Den ene
part har som udgangspunkt ikke mere ret end den anden part.
Det begynder først at blive rigtig vanskeligt hvis slutproduktet der
handles ikke er konkret materielt.
Åndemaneri, massage, en koncert og lignende abstrakte slutprodukter gør
det hele mere kompliceret at forholde sig til i et handelsmæssigt øjemed.
Det vanskelige for kunden, når det drejer sig om en mekaniker, er
spørgsmålet om at få bilen med hjem uden at betale i første omgang.
Hvis regningen er rimelig og i overenstemmelse med det aftalte så skal
den bare betales. Ikke så meget vrøvl.
__________
Lars Holst
| |
alexbo (01-05-2007)
| Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 01-05-07 09:25 |
|
"Lars Holst" skrev
> Set i lyset af metoden står forbrugeren stærkt fordi den anden part må
> ikke lade skyldneren registrere i et kreditoplysningsbureau i og med at
> det skyldner mener er det oprindelig aftalte bløb betales samtidig med at
> der gøres indsigelse.
Hvorfor blander du et kreditoplysningsburau ind i sagen?
Din påstand var at i en tvist med mekanikeren står forbrugeren stærkt.
> Jeg ser principielt ingen forskel i bevisbyrden for lignende sager med
> den ene eller anden håndværker.
Det forklarer så din påstand om at det er mekanikeren der skal bevise at der
er en aftale om at lave bilen.
> En aftale er bindende uanset om den er skriftlig eller mundtlig. Den ene
> part har som udgangspunkt ikke mere ret end den anden part.
Jo, i og med at bilen bliver kørt på værksted er udgangspunktet at bilen
skal repareres.
I modsætning til en defekt havemur, der er udgangspunktet at den skal blive
som den er, ikke at en hvilken som helst murer der kommr forbi kan gå i
gang.
Der findes flere afgørelser om at en bilejer hæfter for reparationer han
ikke kendte noget til.
En lånt bil bliver kørt på værksted af låneren, men det er ejeren der hæfter
over for værkstedet.
En bil bliver bragt til værkstedet af Falck, værkstedet reparerer uden ejers
vidende, men ejer hæfter.
Begge dele naturligvis med den forudsætning at reparationen var fornuftig og
prisen rimelig.
Jeg husker en sag men fik ikke slutningen, hvor en cykelsmed havde repareret
en defekt cykel der var sat i stativet uden for hans forretning.
Spørgsmålet var om cykelstativet var en del af cykelsmeden eller offentligt
område.
mvh
Alex Christensen
| |
Bo Rasmussen (29-04-2007)
| Kommentar Fra : Bo Rasmussen |
Dato : 29-04-07 10:35 |
|
DVS, at du udover det aftalte har fået udført :
- klargøring til syn og kørt bilen til syn
- skiftet pærer
- to støddæmpere og to toplejer skiftet
- venstre bærearm
- venstre baghjulleje
udover det oprindelige tilbud for 3.000 + mormor.
Det lydet ikke umiddelbart dyrt, men det er en anden historie, hvis det er
noget han har udført på eget initiv!
Bo
| |
taina (30-04-2007)
| Kommentar Fra : taina |
Dato : 30-04-07 13:36 |
|
"Bo Rasmussen ChipsAway-Roskilde.dk>" <bo@<FJERN> skrev i en meddelelse
news:463466c9$0$882$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> DVS, at du udover det aftalte har fået udført :
>
> - klargøring til syn og kørt bilen til syn
> - skiftet pærer
> - to støddæmpere og to toplejer skiftet
> - venstre bærearm
> - venstre baghjulleje
>
> udover det oprindelige tilbud for 3.000 + mormor.
> Det lydet ikke umiddelbart dyrt, men det er en anden historie, hvis det er
> noget han har udført på eget initiv!
Bortset fra at det oprindelige tilbud også var på udskiftning af
udstødningsrør, hvilket han valgte at lappe i stedet for... så det er altså
lidt dyrere Og ja, det er på eget initiativ.
mvh. tina
| |
alexbo (29-04-2007)
| Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 29-04-07 11:19 |
|
"taina" skrev
> Efter endt arbejder lander regningen på 12.500 kroner. Han valgte ikke at
> skifte udstødningsrøret, men at lappe det sammen i stedet for. Derudover
> er der lavet:
>
> - klargøring til syn og kørt bilen til syn
> - skiftet pærer
> - to støddæmpere og to toplejer skiftet
> - venstre bærearm
> - venstre baghjulleje
> - der er brugt i alt 5,8 timer
>
> Så er spørgsmålet: Hvad stiller man op med sådan en regning?
Start med at få den specificeret, det eneste man her kan bedømme nogenlunde
rigitgt er timeforbruget, og det er meget lille.
Umiddelbart ville jeg sætte disse tal på.
klargøring til syn og kørt bilen til syn, synsgebyr (2 stk), bremsestand,
div. 1500 kr.
skiftet pærer 200 kr.
to støddæmpere og to toplejer skiftet 1600 kr.
venstre bærearm 450 kr.
venstre baghjulleje 250 kr.
5,8 timer 3000 kr.
Det ender faktisk ved et tilfælde på de 7.000 kr.
For det første tror jeg ikke på de 5,8 timer, han må nogle timer gemt i "to
støddæmpere og to toplejer skiftet"
Sig til mekaninkeren at det er langt over hvad aftalt og du dels vil have
regningen specificeret,
hvad koster reservedele og hvad er timeforbruget og timeprisen.
Dels foreslå ham 10.000 kr til endelig afgørelse.
mvh
Alex Christensen
| |
taina (30-04-2007)
| Kommentar Fra : taina |
Dato : 30-04-07 13:42 |
|
"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse
news:46347179$0$7603$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>
> Det ender faktisk ved et tilfælde på de 7.000 kr.
>
> For det første tror jeg ikke på de 5,8 timer, han må nogle timer gemt i
> "to støddæmpere og to toplejer skiftet"
>
> Sig til mekaninkeren at det er langt over hvad aftalt og du dels vil have
> regningen specificeret,
> hvad koster reservedele og hvad er timeforbruget og timeprisen.
> Dels foreslå ham 10.000 kr til endelig afgørelse.
Der står beløb på de forskellige dele på regningen. Der hvor jeg bliver
forvirret er, hvor jeg ikke ved, hvad der er en del af det oprindelige
tilbud og det han har lavet ekstra - for eksempel hvordan timerne er
fordelt. Jeg må prøve at snakke med ham om det...
mvh. tina
| |
alexbo (30-04-2007)
| Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 30-04-07 16:49 |
|
"taina" skrev
> Der står beløb på de forskellige dele på regningen.
Det er jo glimrende men det er svært for os at bedømmer rigtigheden af
beløbene når du bare skriver totalbeløbet.
Du skriver at du har spurgt mekanikeren om det kunne være rigtigt den skulle
synes, men ikke om hvorfor du spurgte, om den var indkaldt f. eks.
Det var bedre hvis du havde givet de informationer du har, i stedet for at
vi skulle
gætte på det meste, det er vanskeligt at vurdere en faktura når man ikke har
tallene.
mvh
Alex Christensen
| |
Brian (29-04-2007)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 29-04-07 11:52 |
|
"taina" <tinachristoffersen(fjern)@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:46339d69$0$13963$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Hejsa!
>
> Jeg har netop modtaget en regning fra min mekaniker, og det er godt nok en
> led en at sluge, synes jeg. Han har arbejdet MEGET selvstændigt på min
> bil, og regningen er derfor vokset fra de aftalte 8750 kroner til 12.500
> kroner.
>
> Så er spørgsmålet: Hvad stiller man op med sådan en regning? Jeg har jo
> fået noget for pengene, men hvis jeg havde vidst det, havde jeg nok solgt
> bilen i stedet og købt en knapt så mekanikertrængende bil. Er regningen
> rimelig, hvis man ser bort fra den forudgående aftale? Kan jeg forlange,
> at regningen kommer ned i et - for mig - mere fornuftigt leje? Og hvis ja,
> hvor meget eller lidt?
Det er ganske nemt. Du tager det stykke papir, email, sms ell. lign. hvor
han har givet dig den faste pris på 7000+moms og viser han, og siger at han
selv må æde resten...
Hvis du har været så naiv ikke at få jeres aftale på skrift, så er det i de
fleste tilfælde "bare ærgeligt". Bealte ved kasse 1 og smil - prisen lyder
ikke helt skoven når det nu ikke er 'orange' :)
| |
taina (30-04-2007)
| Kommentar Fra : taina |
Dato : 30-04-07 13:43 |
|
"Brian" <Suzuki@cool.dk> skrev i en meddelelse
news:463478b9$0$4151$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
>
> Det er ganske nemt. Du tager det stykke papir, email, sms ell. lign. hvor
> han har givet dig den faste pris på 7000+moms og viser han, og siger at
> han selv må æde resten...
> Hvis du har været så naiv ikke at få jeres aftale på skrift, så er det i
> de fleste tilfælde "bare ærgeligt". Bealte ved kasse 1 og smil - prisen
> lyder ikke helt skoven når det nu ikke er 'orange' :)
Ja, vi kan godt blive helt enige i, at jeg har været dum... Så kan man
lære det...
mvh. tina
| |
|
|