Køb af Audi A4 2.6
Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 26-04-07 19:51

Hej!

Jeg overvejer at investere i en Audi A4 med 2.6 liters V6'er. Det er årgangene
omkring '96 der er interessante mht. prisen og så kan de jo forsikres til
menneskepenge når man er fyldt 30 og har 8 års ancinnitet :) Jeg kommer faktisk
stort set ikke til at stige i forsikring ved skift fra en Escort 1.6 fra samme
år og så er det endda incl. en indboforsikring ("helkunde" osv.). Stiger heller
ikke voldsomt i grøn ejerafgift / vægtafgift...

Nå, men er der noget at sige om sådan en Audi? Kan de holde til de kilometre de
efterhånden har fået rendt? Der er jo et spænd fra omk. 40kkm til et godt stykke
over de 300kkm, hvor jeg nok gerne vil ligge ml. 100- og 200kkm...

Nu kan jeg ikke huske om Audi har været nævnt mht. motorer, men så kan i jo
oplyse mig :) Er de holdbare? Hvad med resten af bilen - er den holdbar / har
den nogle specifikke svagheder?

Er Audi iøvrigt dyre i reservedele / får de brug for mange af dem?

Jeg kan godt lide moment, hvilket jo taler for en stor V6'er, men hvorledes
klarer den sig ift. 1.8T'en som efter min mening er "brianmotoren" De har
samme antal heste - 150 stks.

Glæder mig til nogle inputs ang. valget. Det er vel et stort skridt op ift. en
Escort (selvom jeg vil savne den)?

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : TDN

Dato : 26-04-07 20:06

> [...]
>
> Glæder mig til nogle inputs ang. valget. Det er vel et stort skridt op
> ift. en Escort (selvom jeg vil savne den)?

Her lidt test:

http://www.fdm.dk/NR/rdonlyres/B8DCF7B3-CD8E-4181-9C71-09D49372B8BC/0/018031.pdf

http://www.fdm.dk/NR/rdonlyres/171E85F3-08EF-4CC8-A5E4-10CFF96BF270/0/076078.pdf

Kunne ikke finde noget på 2.6 motoren.

Mvh
Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 26-04-07 20:07

"Kim Voss Schrader" <usenet1@mumbojumbo.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> en Escort 1.6 fra samme år og så er det endda incl. en indboforsikring
> ("helkunde" osv.). Stiger heller ikke voldsomt i grøn ejerafgift /

Netop Audi V6 er dyr forsikringsmæssigt. Jeg ved ikke hvilket
forsikringsselskab du har, men det lyder utroligt, at en Audi V6 skulle
koste det samme som en escort...
1,8T'eren er faktisk "meget" billigere end V6'eren.. Såeeh?!? Prøv lige at
tjekke forsikringselskabet igen

/HB

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 26-04-07 20:26

Hej!

HB wrote:

> Netop Audi V6 er dyr forsikringsmæssigt. Jeg ved ikke hvilket
> forsikringsselskab du har, men det lyder utroligt, at en Audi V6 skulle
> koste det samme som en escort...

Tja, sådan er det iflg. onlineberegneren i IDA forsikring. Kan klare kasko for
ca. 5000,- incl. en valgfri forsikring til omkring 1500,- (f.eks. indbo).

> 1,8T'eren er faktisk "meget" billigere end V6'eren.. Såeeh?!? Prøv lige
> at tjekke forsikringselskabet igen

Vil selvfølgelig få noget på skrift inden køb :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Mikkel Lund

Dato : 26-04-07 20:46

Kim Voss Schrader skrev:
> Hej!

> Tja, sådan er det iflg. onlineberegneren i IDA forsikring. Kan klare
> kasko for ca. 5000,- incl. en valgfri forsikring til omkring 1500,-
> (f.eks. indbo).

IDA forsikring det noget der holder. Har dem også der er ca halv pris i
forhold til alm. tryg.

--
Hilsen Mikkel Lund
Jokeren i "Mænds ruin"

Fra : Neuman

Dato : 26-04-07 22:45

"Mikkel Lund" <mmlu03@space.aau.dk> skrev i en meddelelse

> IDA forsikring det noget der holder. Har dem også der er ca halv pris i
> forhold til alm. tryg.

Jeg får en eller anden bøsse-bemærkning om at jeg ikke kan forsikre min
fordi den har for mange HK i forhold til vægt

Fra : Jan Vennike

Dato : 27-04-07 20:00

"Neuman" <neuman@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> "Mikkel Lund" <mmlu03@space.aau.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg får en eller anden bøsse-bemærkning om at jeg ikke kan forsikre min
> fordi den har for mange HK i forhold til vægt
Korrekt

Her: http://ida.dk/Kontante+fordele/IDA+Forsikring/Bil/ ca ½ nede, skriver
de

"Vi forsikrer ikke biler hvor bilens egenvægt divideret med antal
hestekræfter er under 7,0."

/Jan

Fra : Brian

Dato : 26-04-07 20:10

Kim Voss Schrader wrote:

> Glæder mig til nogle inputs ang. valget. Det er vel et stort skridt
> op ift. en Escort (selvom jeg vil savne den)?

Bilen er lækker, motoren er lækker, og min tidligere svigerfar havde ikke
noget bøvl med hans, i det 1½ år jeg fulgte den. Men, motoren er for svag
til den store skude, IMO. Han havde den godt nok med automatgear, hvilket
gjorde den til en lækker cruiser - men ikke en racer.

/Brian

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 26-04-07 20:29

Hej!

Brian wrote:
> [...]
> til den store skude, IMO. Han havde den godt nok med automatgear, hvilket
> gjorde den til en lækker cruiser - men ikke en racer.

Med manuelt gear er den opgivet med 0-100km/t på 8.9 sekunder. Men jeg er nu
mere interesseret i moment end sådan en opgivelse. Skal jo også kunne leve med
den i hverdagen.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Brian

Dato : 26-04-07 20:41

Kim Voss Schrader wrote:

> Med manuelt gear er den opgivet med 0-100km/t på 8.9 sekunder. Men
> jeg er nu mere interesseret i moment end sådan en opgivelse. Skal jo
> også kunne leve med den i hverdagen.

Jeg kan nu kun finde den opgivet til 9,9 sekunder, men det er jo ligemeget.
Momentet er jo heller ikke ligefrem dræbende stort, 225Nm ved 3500.

Men det var også bare for at gøre dig opmærksom at den er mere cruiser end
racer - V6 kan jo give den slags associationer

/Brian

Fra : Tom

Dato : 26-04-07 20:27

"Kim Voss Schrader" <usenet1@mumbojumbo.dk> wrote in message

> Er Audi iøvrigt dyre i reservedele / får de brug for mange af dem?

Jeg har (haft) 2 kolleger som har (haft) Audi A4. Begge har fået dem
serviceret hos den autoriserede og begge har været lige chokeret over
priserne. Sidst var det for en måned siden at han fik det store service på
sin A4 til lidt over 10.000 Kr.

Når jeg nu kigger på reservedelspriserne
1200,- for et sæt bremsekloder
5000,- for udstødning
Så undrer det mig ikke at de er blevet chokeret over deres regninger. Jeg
mener også der var en regning på et utæt varmeapparat til over 6.000 Kr.

Så alt andet lige skal du nok regne med HELT andre priser for reservedele i
forhold til escorten. Du kan dog hjælpe dig selv ved at bruge uautoriserede
værksteder og måske uoriginale dele.

Men OK, så meget går en audi heller ikke i stykker så man skal lade
rep.udgifter afgøre valget.

> Jeg kan godt lide moment, hvilket jo taler for en stor V6'er, men
> hvorledes klarer den sig ift. 1.8T'en som efter min mening er
> "brianmotoren" De har samme antal heste - 150 stks.

1.8T kan du jeg for få penge, få voldsomt meget mere ud af end 150 HK. Ved
V6 eren skal du leve med det den har. Jeg tror jeg ville kigge nærmere på
1.8T fordi jeg tror uden at vide det, at den har en bedre brændstoføkonomi.
En V6 er nok lidt tørstig.

> Glæder mig til nogle inputs ang. valget. Det er vel et stort skridt op
> ift. en Escort (selvom jeg vil savne den)?

Du bliver helt sikker også glad for en audi

--
Tom

Fra : Mogens

Dato : 26-04-07 20:39

"Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> 1.8T fordi jeg tror uden at vide det, at den har en bedre
> brændstoføkonomi. En V6 er nok lidt tørstig. Du bliver helt sikker også

Sikkert, men den skal have en 2,8 liters motor. Helt sikkert !

Fra : Ukendt

Dato : 26-04-07 20:53

"Mogens" <jow@jow.dk> skrev i meddelelsen
> "Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse

> Sikkert, men den skal have en 2,8 liters motor. Helt sikkert !

Jeg ville også vælge 2,8 liters, men vil også give Tom ret mht. 1,8T.
Det er virkelig en god og prøvet motor... uanset om man er VAG mand eller
ej.
3500kr. ca. investeret i en chip og den har ca. 190hk. vil du have en større
turbo på, smækker du "bare" den på uden at skulle skifte til andre stempler
osv. Så har du pludselig en TT motor

/HB

Fra : Mogens

Dato : 26-04-07 20:59

"HB" <hbsnabela.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> større turbo på, smækker du "bare" den på uden at skulle skifte til andre
> stempler osv. Så har du pludselig en TT motor

Men den har kun 4 clindre, og en limo bør ha' mindst 5. Min tidligere
kollega købte en A6 2,6 fra ny i '93 (mener jeg det var). 525.000 kr !
Men motoren kunne godt ha' været større...

Fra : Ukendt

Dato : 26-04-07 21:07

"HB" <hbsnabela.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> større turbo på, smækker du "bare" den på uden at skulle skifte til andre
> stempler osv. Så har du pludselig en TT motor

Den må jeg så lige trække i mig igen, hvis den skal forsikres hos IDA. De
forsikrer nemlig ikke:

Fra IDA
I visse tilfælde forsikrer vi ikke biler, som fremgår af listen i
indtastningsbilledet. Det gælder for eksempel, hvis forholdet mellem
egenvægt og hestekræfter (egenvægten i kg divideret med antallet af
hestekræfter) er mindre end 7,5.
Følgende forsikres slet ikke hos IDA Forsikring
a.. biler med en nypris på 600.000 kr. eller højere.
Dvs en bil vejer 1400kg og har 185hk = 7,56 = ÆV!

Hm..Men selvføli' hvad de ik' ved har de ikke ondt af.

/HB

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 27-04-07 11:34

> [...]

> a.. biler med en nypris på 600.000 kr. eller højere.
> Dvs en bil vejer 1400kg og har 185hk = 7,56 = ÆV!

Nu kan det være at jeg ikke kan regne eller afrunde korrekt.
Men er 7,56 ikke netop større end 7,5 ?
Giver 7,56 afrundet til 1 decimal ikke 7,6 som jo er _større_ end 7,5
Er der er noget jeg har misforstået?

> Hm..Men selvføli' hvad de ik' ved har de ikke ondt af.

Eller så kan ingeniørerne ikke regne

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : Neuman

Dato : 27-04-07 12:33

"Uffe Bærentsen" <leitiFJERNES@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Men er 7,56 ikke netop større end 7,5 ?
> Giver 7,56 afrundet til 1 decimal ikke 7,6 som jo er _større_ end 7,5

Der skulle jo nok helt sikker stå "Det gælder for eksempel, hvis forholdet
mellem egenvægt og hestekræfter (egenvægten i kg divideret med antallet af
hestekræfter) er STØRRE end 7,5."
Generelt trænger ingeniører vel til at kunne tænke selv (hov jeg er jo
selv en af dem - doh)

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 01-05-07 00:13

> [...]
> hestekræfter) er STØRRE end 7,5."
> Generelt trænger ingeniører vel til at kunne tænke selv (hov jeg er jo

Ja, joh, tjaaaaa.
Muskelbiler: Biler med stor motor og lille vægt => lavt kg/hk tal.
Logikken siger mig at der _er_ noget galt i den afvisning.
Jeg synes IDA skyder sig selv i foden med den form for regler, der kan bøjes

Btw. så var vores nu afdøde Sierra i den 'hurtige' kategori.
Det var en 2,0i med 120 hk, sikke dog en racer

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : Ukendt

Dato : 27-04-07 16:55

"Uffe Bærentsen" <leitiFJERNES@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> Men er 7,56 ikke netop større end 7,5 ?
> Giver 7,56 afrundet til 1 decimal ikke 7,6 som jo er _større_ end 7,5

Havde fået det vendt om, så jeg gik ud fra at det skulle være STØRRE end
7,5. Det er selvfølgelig en fejl...Jeg beklager dybt.

/HB

Fra : Jens

Dato : 26-04-07 20:56

> [...]
> 1.8T fordi jeg tror uden at vide det, at den har en bedre
> brændstoføkonomi. En V6 er nok lidt tørstig.

> Du bliver helt sikker også glad for en audi

Har selv haft 2 stk Audi med 2,6'eren i, en Audi 100 fra 1993 og en A6 fra
1996 (samme bil rent mekanisk)

Reservedele er dyre til Audi - dette er hævet over enhver tvivl. Uoriginale
sliddele er til at betale, så de normale dele er intet problem.

V6'erne er slemme til smide toppakningerne (dette gælder også de nyere 2,4
liters). Check for guds skyld at den ikke sejler i olie ned i midten i V'et
og ned over gearkassen. Tag plastsækslet af og stik en lommelygte ned mellem
indsugnings manifolderne og se godt efter. Det koster 10.000+ at få skiftet
de to toppakninger.

Du kan slet ikke sammenligne kørestilen i en 1,8T og en 1,6, selvom de har
samme effekt. Momentkurven er ikke den samme.

1,8T er en der vil frem ved det grønne lys, 2,6'eren kommer lydløst lidt bag
efter. Komforten med den næsten tavse motor kan slet ikke sammenlignes med
en 1,8T. Nu har jeg jo kun prøvet den lidt større A100/A6. Hvorledes det
føles i en A4'ere ved jeg ikke. Min søn har haft en chiptunet A3'er med
190HK / 305 Nm - det var en ren raket !!

Der er megen elektronik i denne bil og med alderen bliver der problemer med
løse stikforbindelser hvor den så opfører sig underligt (kan ikke gå i
tomgang, kan ikke starte, kan ikke ...!!), men det kan en dåse kontaktspray
gøre meget ved.

Jeg kørte 330.000 km i A100'eren på samme udstødning (den originale er
rustfri, og en ny i blik kostede 5500 kr monteret)

Bærearme og bøsninger skal skiftes en gang imellem og de bagerste
bremsekalibre er en katastrofe rent designmæssigt. Der løber vand ind ved
håndbremse tilslutningen og så sætter bremsen sig - det ser flot ud i møre -
så lyser hjulet - Men det koster 2500 kr at få et sæt renoverede
kalibre - så det er dyrt.

Det størte problem jeg har haft er klimaanlæget, men det har jo intet med
mororen at gøre.

Jeg kender een der laver Fejlkodeudlæsere til VAG (VW/SEAT/SKODA/AUDI) - en
sådan vil være uvurderlig med sådan en bil. Jeg har selv en.

Det er dyrt at være godt kørende - det må du vende dig til - du får aldrig
en så billig bil som din Escort

Mvh

Jens

Fra : Karsten

Dato : 26-04-07 21:17

Hej
Jeg har kørt Audi igennem siden 1994, dog med et enkelt sidespring til
Citroen på 4 år. Lige nu kører jeg en Audi A4 fra 2004, og får lavet service
på autoriseret værksted. Service priserne er ca. det halve af hvad jeg måtte
give for service på Citroen ved en Citroen forhandler. Audien runder nu de
80.000 og jeg har endnu ikke betalt over 3000 kr for et service. Det kan
godt være det er mange penge; men jeg betalt 6500 kr for service på Citroen.

Min tidligere Audi fik skiftet udstødning ved 330.000 km, Citroen ved 70.000
km.

Hilsen
Karsten

Fra : Niels Bengaard

Dato : 28-04-07 08:05

> [...]
> / har den nogle specifikke svagheder?
>
> Er Audi iøvrigt dyre i reservedele / får de brug for mange af dem?

Fandt lige en svensk brugttest, der er da opgivet lidt om reservedele osv.
Måske passer de dog ikke med det danske marked.
http://www.vibilagare.se/begbiltest.asp?guid=AC06E832-05D9-4115-A0B2-3EEBED245AB0

Her er også lidt nybiltest
http://www.automotorsport.se/biltester/biltest.asp?url=1999/9904/990402.html

http://www.automotorsport.se/biltester/biltest.asp?url=1997/9706/970601.html

Mvh Niels

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 28-04-07 08:13

Hej!

Niels Bengaard wrote:
> Fandt lige en svensk brugttest, der er da opgivet lidt om reservedele osv.

Alle disse er Audi A6'ere(?).

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Niels Bengaard

Dato : 28-04-07 10:35

> Hej!
>
> Niels Bengaard wrote:
> ..
>
> Alle disse er Audi A6'ere(?).

Min fejl må have glemt at læse at du skrev A4.

Her er en brugttest
http://www.vibilagare.se/begbiltest.asp?guid=CBA8E8D5-D5DA-4874-9BB5-D5D331B6453E

Mvh Niels

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 28-04-07 10:48

Hej!

Niels Bengaard wrote:
> Min fejl må have glemt at læse at du skrev A4.

Ok :)

> Her er en brugttest
> http://www.vibilagare.se/begbiltest.asp?guid=CBA8E8D5-D5DA-4874-9BB5-D5D331B6453E

Tak!

Tja, det er jo ikke udelukkende roser til sådan en slæde. Og så gisper jeg
stadig over reservedelspriserne ift. min ælskede Escort :)

Nå, men jeg må jo tænke lidt over tingene :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : TGJ

Dato : 28-04-07 22:36

> Hej!
>
> Jeg overvejer at investere i en Audi A4 med 2.6 liters V6'er. Det er
> årgangene omkring '96 der er interessante mht. prisen

Er der ikke noget med knastaksler problemer på den V6'er ?

Thomas

Fra : mk\(5220\)

Dato : 28-04-07 23:42

> Er der ikke noget med knastaksler problemer på den V6'er ?
>
> Thomas
Kun på V6 diesel, V6 benzin kører uden problemer

Mvh Morten

Fra : TGJ

Dato : 29-04-07 09:19

"mk(5220)" <mok@geocities.com> skrev i en meddelelse

> Kun på V6 diesel, V6 benzin kører uden problemer

ok