Helårdsag/sommerdæk på samme bil
Fra : Ole Frederiksen

Dato : 24-04-07 13:18

Hej alle sammen

En Golf 2 der skal sælges har ejeren kørt det ene dæk i smader.
Man må ikke plande sommerdæk og venterdæk, men hvad med helårsdæk?
Må man køre med sommerdæk på den ene aksel og helårsdæk på den anden?

M.v.h. Ole Frederiksen

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 24-04-07 18:44

Ole Frederiksen skrev:
> [...]
> Man må ikke plande sommerdæk og venterdæk, men hvad med helårsdæk?
> Må man køre med sommerdæk på den ene aksel og helårsdæk på den anden?

Loven siger at man skal have samme type på begge aksler, så her vil jeg
umiddelbart sige, den nok ikke går gennem syn med helårsdæk på en aksel,
og sommerdæk på en anden. Ja det vil jo så sige - den vil nok få en
anmærkning, måske endda et omsyn, - HVIS de altså opdager det. det er
ikke altid tilfældet. Men i bund og grund er det altså ikke lovligt.

Jesper

Fra : Ole Frederiksen

Dato : 24-04-07 20:21

"Jesper Jacobsen" <jesper.jacobsen@host.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> anmærkning, måske endda et omsyn, - HVIS de altså opdager det. det er ikke
> altid tilfældet. Men i bund og grund er det altså ikke lovligt.

Ja, jeg var godt klar over det med de 2 typer, men mere i tvivl om helårsdæk
var en type for sig eller i familie med sommerdæk eller vinterdæk.....De
minder jo mest om sommerdæk i egenskaber, men der står ofte M+S på dem.

Det er også lige meget nu. Euromaster vil have 1200 kr for ét dæk. Når bare
den skal sælges så kan der købes 4 stk ting-hwang-ping sommerdæk til samme
pris på Daekonline.dk

M.v.h. Ole Frederiksen

Fra : TheTransporter

Dato : 25-04-07 02:59

On Tue, 24 Apr 2007 19:44:11 +0200, Jesper Jacobsen
<jesper.jacobsen@host.cybercity.dk> wrote:

> [...]
>anmærkning, måske endda et omsyn, - HVIS de altså opdager det. det er
>ikke altid tilfældet. Men i bund og grund er det altså ikke lovligt.

Med type menes der radial eller diagonaldæk og INTET andet.

---
Mvh
TheTransporter
1996 Nissan Almera 1,6 SR
2006 Passat Variant Highline 2,0 TDI (Taxa)

Fra : Hr. Jensen

Dato : 25-04-07 06:45

On Wed, 25 Apr 2007 03:59:13 +0200 TheTransporter
<praetorian@t_n_f_s.dk> sent the following smoke signals:

>Med type menes der radial eller diagonaldæk og INTET andet.

Så er det påfaldende, at så mange bil- og dækrelaterede sider på nettet
tydeligt skriver. at det er et lovkrav, at der skal sidde M+S-dæk hele
vejen rundt, hvis man ønsker at køre med disse.

--
Thomas

The Hangman's Knot Inn

Fra : TheTransporter

Dato : 25-04-07 15:19

On Wed, 25 Apr 2007 07:44:57 +0200, Hr. Jensen
<aage.er@musikalsk.invalid> wrote:

> [...]
>tydeligt skriver. at det er et lovkrav, at der skal sidde M+S-dæk hele
>vejen rundt, hvis man ønsker at køre med disse.

Da jeg tog kørekort for ca 2 måneder siden blev det påpeget at det
eneste krav der var, var at alle 4 dæk enten skulle være radial eller
diagonal dæk. Og så var alt det andet irrelevant ihvertfald i forhold
til loven. At det så ville være uforsvarligt er så en anden side af
sagen.

---

Fra : Sidse

Dato : 24-04-07 20:48

"Ole Frederiksen" <baltzer@(SLET_DETTE)mail-online.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Man må ikke plande sommerdæk og venterdæk, men hvad med helårsdæk?
> Må man køre med sommerdæk på den ene aksel og helårsdæk på den anden?

Jeg har talt med 2-3 personer hos færdselsstyrelsen før jeg endelig fik et
ret vagt svar:
Helårsdæk er som hovedregel M+S mærket, derfor må du godt blandes med
vinterdæk men ikke sommerdæk.
Altså i teorien. I praksis vil en bil ikke blive kasseret til syn, altså i
følge ham, som den dag, vidste mest om det hos færdselsstyrelsen

Henrik
www.ha-ts.dk