Hvad er det med java i Safari?
Fra : iSteen

Dato : 30-04-07 09:08

Affødt af diskussionen onkring Safari, Firefox mm nævnes det, at java
i bedste fald sløver maskinen - og i værste fald resulterer i at
crashe maskinen. Slås java fra, skulle det give en hurtigere browser!

Jeg bruger udelukkende Safari på min Mac, og besluttede at undersøge
påstanden om java nærmere. Jeg slog både java og javascript fra - og
tøffede lidt rundt på nettet.
Uden javascript gik det ikke så godt, jeg kunne fx ikke se preview af
min mailboks på Google, så javascript blev slået til igen.
Så nu kører jeg lidt rundt uden java.

Jeg må tilstå, at jeg ikke mærker nogen forandring - hverken i
hastighed eller funktionalitet.

Hvad er det lige java egentligt gør - og skulle det teoretisk give en
højere hastighed?

Hvad er det for funktioner der /ikke/ virker, når man har slået java
fra?

Steen

Fra : Henrik Enslev

Dato : 30-04-07 09:42

iSteen <isteen@gmail.com> wrote:

> [...]
> højere hastighed?
>
> Hvad er det for funktioner der /ikke/ virker, når man har slået java

Både Safari, Firefox og Shiira crasher jævnligt når jeg bruger webbank.
Grundlæggende fungerer webbank og, men når jeg fx skal godkende en
betaling, og skal taste underskriftkode gir det tit sammenbrud. Jeg har
en fornemmelse af, at det er kaffemøllen Java som skaber problemet. Det
er ret dårligt synes jeg, at det skal være så bøvlet at bruge webbank på
Mac.

--
Henrik Enslev (2200)
henske snawel a e-mand punktum dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-04-07 21:41

Henrik Enslev <no@spam.nix> wrote:

> [...]
> en fornemmelse af, at det er kaffemøllen Java som skaber problemet. Det
> er ret dårligt synes jeg, at det skal være så bøvlet at bruge webbank på

Ingen problemer her. En sjælden gang ryger jeg ind i et script der
læger mine browsere (safari, Firefox og Camino) ned, typisk er det
camino det går ud over. MSIE5 bruger jeg ikke længere efter Nordeas
webbank nu fungerer med Safari.

Fra : Anders

Dato : 30-04-07 22:29

Henrik Enslev skrev:

> [...]
> en fornemmelse af, at det er kaffemøllen Java som skaber problemet. Det
> er ret dårligt synes jeg, at det skal være så bøvlet at bruge webbank på

Prøv WebKit (http://webkit.org). Jeg havde store problemer med webbank,
men de blev løst ved brug af webkit. Jeg tror min webbank er udviklet af
BEC.

Anders

Fra : iSteen

Dato : 30-04-07 13:53

On 30 Apr., 10:41, n...@spam.nix (Henrik Enslev) wrote:
> [...]
> en fornemmelse af, at det er kaffemøllen Java som skaber problemet. Det
> er ret dårligt synes jeg, at det skal være så bøvlet at bruge webbank på

Bed banken rette op på problemet.
Jeg har aldrig vrøvl med min netbank i Safari.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-04-07 21:38

> [...]

> Så nu kører jeg lidt rundt uden java.

> Jeg må tilstå, at jeg ikke mærker nogen forandring - hverken i

java og javascript er to forskellige ting. begrebet "java-script" er lidt
misvisende anno 2007.

Java er et programeringssprog der kan afvikles på alle computere med
en "java virtual machine", dvs: "compile once , run everywhere"
hvilket betyder at et javaprogram er ligeglad med om det afvikles på
Mac OS, Linux, Windows operativsystemer, eller om det afvikles på
inetl, powerpc eller ultrasparc CPU'er.

Java programer kan enten være standalone programmer eller applets (små
javaprogrammer) indlejret i html. Det er sidstnævnte dem du støder på
i færden på internettet.

java-script er et scriptingsprog som typisk indlejres i html kode og
afvikles af din browser script fortolker. Der er ikke tale om
egentlige programmer. Næsten alle websider på internettet indeholder
scripts. Disse kan ikke nødvendigvis afvikles i alle browsere eller
på alle platforme, dvs scriptene er i modsætning til java applets ikke
platformsuafhængige.

> - og skulle det teoretisk give en
> højere hastighed?

det kan ikke sammenlignes. Din browser bliver selvfølgelig mindre sløv
når den skal lave mindre. Når den ikke kan udføre java eller
javascripts betyder det også at din browser ikke kan vise eller
afvikle alle de ting som webprogramøren synes du skal kunne.

> Hvad er det for funktioner der /ikke/ virker, når man har slået java
> fra?

Spørgsmålet kan ikke besvares.

Fra : iSteen

Dato : 01-05-07 07:50

On 30 Apr., 22:37, Morten Reippuert Knudsen<s...@reippuert.dk> wrote:
> java og javascript er to forskellige ting. begrebet "java-script" er lidt
> misvisende anno 2007................

Tak for uddybningen.
Så'n bare for at gøre det (?), så futter jeg rundt på nettet uden java
- når jeg skal i banken, så er det hurtigt lige at slå java til. På
den måde virker tingene foreløbigt upåklageligt.