Er der noget galt hos Apple?
Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 29-04-07 10:42

I et interview i Politiken Søndag (29.4.07, 1. sektion side 12) med
Steve Ballmer, Microsoft: Vi er bedre end Google, om at Google lige har
vippet Microsoft af pinden som verdens mest magtfulde "brand" spørger
interviewer Claus Cancel til sidst, om det betyder noget for Microsoft,
at Google har meget medvind i øjeblikket, f.eks på rekruteringen af nye
medarbejdere. I sit svar kommer Ballmer med en overraskende påstand.

Cancel spørger Ballmer: hvis du tager et af de kloge talentfulde
hoveder, der lige er blevet færdig med uddannelsen, og spørger, vil du
helst arbejde for Google, Microsoft eller Apple, hvad tror du så,
personen vil sig?

"Ja, der er i hvert fald ingen, der vil arbejde for Apple. Jeg ved ikke
hvorfor. Men de to virksomheder, der er tilbage, er Google og Microsoft
- og vi vinder nogle, og vi taber nogle."

Der slutter interviewet så.

Hvorfor?

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 29-04-07 11:05

Axel Hammerschmidt skrev:
> [...]
> hvorfor. Men de to virksomheder, der er tilbage, er Google og Microsoft
> - og vi vinder nogle, og vi taber nogle."

Der var vel ikke flere spørgsmål tilbage på listen.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-04-07 14:28

Hej Axel

Axel Hammerschmidt wrote:
> [...]
> at Google har meget medvind i øjeblikket, f.eks på rekruteringen af nye
> medarbejdere. I sit svar kommer Ballmer med en overraskende påstand.

Helt ærlig, så er der efterhånden vist ikke mange, der tager
badutspringeren Ballmer alvorlig. - Han er en nar af største karat, men
desværre godt skåret for tungebåndet...

> [...]
> hvorfor. Men de to virksomheder, der er tilbage, er Google og Microsoft
> - og vi vinder nogle, og vi taber nogle."

Selvfølgelig slutter det lige netop dér. Ellers ville Politiken - og
originalen - jo ikke have en pointe, hvor de kan forsøge at nedgøre
Apple - som så ofte før...

> Hvorfor?

I bund og grund handler det her slet ikke om at kunne ansætte
programmører, udviklere osv., men om ren og skær magt.

Det er jo ikke ukendt, at M$ har fået sværere og sværere ved at få
virkeligt kvalificerede EDB udviklere. De har længe været på jagt efter
adskilligt hundrede, men der er ikke mange, der nu om dage vil indordne
sig under det imperie-tyranni, der hersker i Redmond.

Hvorfor i alverden søger de så over hele verden for at kunne bestride en
ganske alm. mellemleder i markedsføringsafdelingen? - Der var ingen i
USA, som de påstod var 'kvalificeret'. - Sandheden er nok nærmere, at
der ikke var nogen, der bare ville sige ja og amen til alt, hvad
d'herrer i direktionen kunne finde på, at de skulle smide ud 'til den
savlende hob'. - Så hentede de en stakkels tåbelig og naiv dansker og
placerede ham i gruppen lige under direktionen - markedsføringsgruppen
ligger i M$-pyramiden lige under direktionen.

Jeg både hørte og så et interview på TV2 med den pågældende dansker. Det
var tydeligt at både høre og se, at han følte sig benovet over, - som
han selv udtrykte det, - "...at blive kaldt til centret". Det var så
vammelt at høre den leflen overfor gale Gates og hele hans slæng. -
"...Selvfølgelig skal jeg da underordne mig", - "...Jeg gør som de
siger, jeg skal" samt flere lignende 'udtalelser'. Jeg har så senere
hørt, at han nu er blevet forflyttet til koncernadministrationen - for
at prøve at få lidt styr på den flugt af personale, der sker fra M$... -
Han kom fra M$DK's administrations- og markedsføringsafd....

Jeg véd ikke, hvordan en rekrutering foregår i alle USA staterne, men
jeg véd, hvordan det foregår flere steder. Her er der en slags 'job
banking', hvor de forskellige firmaer tager rundt på uddannelsesstederne
og samler de fok, der iflg. studiestedernes ledelse har de højeste
potentialer. - Og så er det nærmest en auktion, der foregår -
højstbydende firma render med kandidaten.

Det underlige er bare, at Apple aldrig deltager i den slags 'Rush-downs'
(det kaldes det faktisk). Og det er da ligeså underligt, at ingen af de
studerende 'ønsker' at arbejde hos Apple..... Vel er det da ej! - Der
_er_ ingen studerende/kandidater, der ønsker at arbejde hos Apple. - De,
der gjorde, er allerede håndplukket forlængst, - og så er der jo kun
'bermen' (sarkastisk) tilbage. - Og det selvom denne restgruppe er så
højt kvalificerede, at de fleste danske firmaer ville stå på halen for
at skaffe sig bare _én_ af dem...

Jeg kender flere både amerikanere og andre nationaliteter, der har fået
jobs hos Apple ved at blive håndplukkede. Det kan være til bestemte
projekter (project employeed/PE) eller det kan være en vedvarende
(continiuos employeed/CE) stilling. Det spøjse er her, at de fleste PE
ansatte nu er CE ansatte hso Apple. - Og hvis nu Apple skulle have så
svært ved at få kvalificeret arbejdskraft, - hvordan kan det så være, at
de fleste af dem, der fulgte med til M$, da ClarisCorp blev udskilt, nu
er vendt tilbage til Apple? - Det harmonerer ikke med, hvad Ballmer The
Monkeyjumper skvaldrer op om...

Det er også rigtig, at Apple ikke i USA kan få kvalificeret arbejdskraft
nok efter de store ekspansioner, de har gennemlevet siden 2001. Men det
skyldes udelukkende Apples ansættelsespolitik. - Hvorfor tror du ellers,
de har åbnet en meget stor udviklingsafdeling i Indien med svjh. knap
1000 ansatte? - De har jo meget bevidst valgt at lægge afd. i Indien og
ikke kalde div. ingeniører og programmører til USA,k hvilket de let
kunne have gjort. Men dels er det et kendt faktum, at folk arbejder
bedst i trygge og kendte omgivelser, men så sandelig også fordi
lønniveauet i Indien er væsentlig lavere end i USA.

Så med en lettere omskrivning af det gamle ordsprog om røven og
rønnebærrene..."De er dumme, sagde Ballmer om prøgrammørerne, vi kan
ikke få dem..." - Altså ganske gammeldaws misundelse og brødnid! - Og at
Politiken falder for det trick, undrer mig ikke en døjt. De har jo
aldrig været særligt Apple-venlige...

mvh. Erik Richard

<erikrichard_NOSP@M_stofanet.dk> <http://www.nisus.com>
NisusWriter Express - The Future In Multilingual Textprocessing

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-04-07 21:44

> "Ja, der er i hvert fald ingen, der vil arbejde for Apple. Jeg ved ikke
> hvorfor. Men de to virksomheder, der er tilbage, er Google og Microsoft
> - og vi vinder nogle, og vi taber nogle."

Ballermer er en knallert. Ignorer ham, det er vist det bedste man kan
gøre. Lad os også håbe at han alrdig finder ud af at Microsoft faktisk
har en afdelinger der udvikler til mac'en ...

> Der slutter interviewet så.

og godt det samme ...
--
Thomas
Blog & Stuff: http://www.elements.dk/

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-04-07 22:20

Hej Thomas

Thomas von Hassel wrote:

> Ballermer er en knallert. Ignorer ham, det er vist det bedste man kan
> gøre. Lad os også håbe at han alrdig finder ud af at Microsoft faktisk
> har en afdelinger der udvikler til mac'en ...

Njaoe... Vær nu ikke så sikker. - Jeg så engang et billede af Mr.
MonkeyJump, hvor han sad og arbejdede på en PowerBook Pismo med Os 9.x
med Word 2001 åbent. På skrivebordet stod desuden en blå
StudioDisplay og en blå G3.

Det var et glimrende billede, men ren trick. Hovedet var Ballmers, men
resten af personen klart en mere spinkel fyr... pokkers godt lavet..-))

> og godt det samme ...

JA!

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-04-07 22:30

thomas_lists@elements.dk (Thomas von Hassel) writes:

> Ballermer er en knallert. Ignorer ham, det er vist det bedste man kan

Det er muligt han er en knallert, men de ved hvordan man grejer
branchen så man tjener rigtigt, rigtigt mange penge.

Til gengæld er det seriøst mislykkedes for dem at finde ud af at lave
bare EN ting som gør at man ubetinget MÅ have deres nyeste produkt.
Der er vitterligt ingenting der siger at XP er værd at udskifte med
Vista.

Jeg så en annonce for Vista hvor en af de fremhævede fordele var at
man havde endnu mere styr på sin hardware og "jeg husker ikke den
nøjagtige ordlyd", men mit indtryk var "og hvad så - det skal bare
virke". I mine øjne er det lige præcis DET som Microsoft ikke har
forstået.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-04-07 23:09

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Det er muligt han er en knallert, men de ved hvordan man grejer
> branchen så man tjener rigtigt, rigtigt mange penge.

Ja, men dog støt og sikkert faldende indtægter...

> Til gengæld er det seriøst mislykkedes for dem at finde ud af at lave
> bare EN ting som gør at man ubetinget MÅ have deres nyeste produkt.

Nja... De laver nu altså nogle temmeligt gode tastaturer. De har især
ét, jeg gerne vil have fingre i, men desværre er den trådløs, og det vil
jeg ikke have på mine maskiner. - Det er faktisk det eneste tastatur,
der bare minder en lille smule om det gamle Apple Extended II ISO i både
komfort og betjening.

> [...]
> nøjagtige ordlyd", men mit indtryk var "og hvad så - det skal bare
> virke". I mine øjne er det lige præcis DET som Microsoft ikke har

Nøjagtigt det same siger en af mine venner, der kører med både XP og
Vista... "...nåjo, Vista leger jeg da med, men det er XP, jeg bruger". -
Det var hans kommentar, da jeg snakkede med ham den anden dag. - Det
var i øvrigt ved samme lejlighed, han snakkede om, at han måske var
interesseret i den ene af mine QuickSilver.-)

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 30-04-07 05:08

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> [...]
> bare EN ting som gør at man ubetinget MÅ have deres nyeste produkt.
> Der er vitterligt ingenting der siger at XP er værd at udskifte med

Har du måske ikke bemærket den runde startknap?

Fra : Lars Lauridsen

Dato : 30-04-07 07:15

""Thorbjørn Ravn Andersen"" <nospam0000@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> bare EN ting som gør at man ubetinget MÅ have deres nyeste produkt.
> Der er vitterligt ingenting der siger at XP er værd at udskifte med

Ligesom Tiger - Leopard?

> [...]
> nøjagtige ordlyd", men mit indtryk var "og hvad så - det skal bare
> virke". I mine øjne er det lige præcis DET som Microsoft ikke har

Hvis vi nu lige skal tage de neutrale briller på, har jeg også svært ved at
se de store forskelle på tiger og denne:
http://www.apple.com/macosx/leopard/ (jeg går ud fra de største fornyelser,
er dem der er beskrevet?)

Jeg kan heller ikke se, hvordan Steve Jobs kan kalde det positivt, at have
udsendt 4-5 styresystemer på den tid, der er gået fra XP til Vista. Flere af
dem gør vel bare det samme, som en gratis service pack fra Microsoft?

Hvis der er andre forbedringer, skal jeg så indrømme, at jeg ikke har hørt
om dem.

Venligst
Lars

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-04-07 07:24

"Lars Lauridsen" <crazy_jellyfish@hotmail.com> writes:

> Ligesom Tiger - Leopard?

Det kan jeg ikke vurdere, da Leopard jo ikke er frigivet endnu.

Selv tror jeg at det der kommer til at gøre en kæmpeforskel, bliver at
det bliver pixelstørrelsesuafhængigt. Jeg er selv afhængig af
ClearType i XP og tror det bliver det samme med Leopard.

Jeg ser ingen grund til at tage neutrale briller på - vi er i
Macgruppen :)

> [...]
> dem gør vel bare det samme, som en gratis service pack fra Microsoft?

Der er servicepacks til de enkelte versioner, der kom fx lige en ny
her den anden dag til 10.3.

Men hånden på hjertet - havde SP2 ikke indeholdt en firewall, havde
det været salgsargumentet for Vista! Havde vista været klar der, tror
jeg ikke det var røget i SP2.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Peter B. P.

Dato : 29-04-07 23:57

> [...]
> hvorfor. Men de to virksomheder, der er tilbage, er Google og Microsoft
> - og vi vinder nogle, og vi taber nogle."

Fordi Politikens journalist ikke er en skid værd, når han bringer sådan
en gang ensidet propaganda til torvs.

Glad for at jeg jeg ikke abbonerer på den lorteavis!

--
regards , Peter B. P.
http://titancity.com/blog , http://macplanet.dk

Fra : Christian Lynbech

Dato : 30-04-07 06:13

Peter> Fordi Politikens journalist ikke er en skid værd, når han
Peter> bringer sådan en gang ensidet propaganda til torvs.

Hmm, mjahh, tja, jeg ved nu ikke rigtig om jeg synes det er helt fair.

At en avis føler trang til at interviewe en af computerbranchens
mægtigste mænd er vel ikke så underligt når han nu er i Danmark. At
han så kommer med en negativ bemærkning om Apple er heller ikke
direkte overraskende og da han siger han ikke ved hvorfor (og det
iøvrigt ikke lige er kernen i historien) hvad var det så lige
journalisten skulle have gjort?

Med hensyn til en dyb og detaljeret analyse af Microsofts og deres
problemer så synes jeg selv den her er rigtig god:

http://www.joelonsoftware.com/articles/APIWar.html

Den er godt nok fra 2004 men jeg tror det er lige så relevant idag.

------------------------+-----------------------------------------------------
Christian Lynbech | christian #\@ defun #\. dk
------------------------+-----------------------------------------------------
Hit the philistines three times over the head with the Elisp reference manual.
- petonic@hal.com (Michael A. Petonic)

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-05-07 08:02

On 2007-04-30 07:12:47 +0200, Christian Lynbech <christian@defun.dk> said:

> [...]
>
> http://www.joelonsoftware.com/articles/APIWar.html
>
> Den er godt nok fra 2004 men jeg tror det er lige så relevant idag.

Børsanalytikerne er også ved at være lidt bekymrede, selv om det stadig
går godt for Microsoft. Ud fra et investeringsmæssigt synspunkt er der
mindre og mindre at være begejstret for. Som en siger: "Gotta give that
guy Gates credit for milking the monopoly for all it's worth".
Problemet er, at det kun er Windows og Office, der tjener penge ind. De
andre projekter går ikke for godt.

<http://www.forbes.com/personalfinance/2007/04/27/microsoft-vista-zune-pf-ii-in_jd_0427newsletterwatch_inl.html>
<http://www.forbes.com/technology/2007/04/25/vista-microsoft-earnings-tech-cx_bc_0426microsoft.html>
--

Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 30-04-07 09:26

> [...]
> hvorfor. Men de to virksomheder, der er tilbage, er Google og Microsoft
> - og vi vinder nogle, og vi taber nogle."

Jamen, den måde at nævne Apple på - het ude af sammenhængen - viser jo
blot, at han ser Apple som en trussel, der skal nedgøres ved hver given
lejlighed.

Det er da dejligt!

Stig Leerbeck
--