Hvorfor er Safari ikke den bedste browser?~
Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 28-04-07 16:39

Formodentlig hovedparten af landets folkeskoler bruger nu konceptet
Skoleporten fra Uni-C som grundlag for deres hjemmeside og intranet. Man
kan erhverve mere viden om, hvorledes et hold af begejstrede og
hjælpsomme udviklere har givet os et værktøj, der er med til at
revolutionere hverdagen i skolen: http://www.skoleintra.dk/
Jeg - og vist nok andre her i gruppen - administrerer deres skoles
hjemmeside og intranet.
Lige efter påske blev systemet opgraderet til en ny og forbedret
version.
Jeg har ikke prøvet at uploade til intranettet siden påske. Men
erfaringen er generelt, at processen let går død på min Mac.
For os, der helst ville kunne gøre arbejdet på vores egen Mac, har der
også været store problemer med den indbyggede teksteditor. Det er noget,
som udviklerne køber andetsteds.
Nu er teksteditoren blevet udskiftet. Der er kommet flere værktøjer og
et bedre sammenspil med Word. Men der er stadig problemer.
I Safari kommer editorens værktøjslinie ikke til syne. Og undertiden er
der elementer, som ikke vises korrekt. Vil man arbejde nogenlunde
tilfredsstillende, skal man bruge FireFox. - Og det er tilsyneladende
noget, som man ved rundt omkring i firmaer, der får forespørgsler fra
Mac-kunder: brug FireFox.
Hvordan kan det være, at Apple ikke producerer den browser til Mac, der
er bedst til at løse de allerfleste opgaver - også i mødet med andre
platforme?
Safari er bare den smukkeste. Men det kan man ikke leve på.

Kan jeg - forholdsvis ubesværet - flytte min store og velordnede samling
af bogmærker over i FireFox?

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Flemming Rubini

Dato : 28-04-07 17:08

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Mac-kunder: brug FireFox.

Safari er meget meget lidt udbredt, hvorimod Firefox buldre frem med
nogle få procent markedsandele.

> Safari er bare den smukkeste. Men det kan man ikke leve på.

Jeg foretrækker Firefox.

> Kan jeg - forholdsvis ubesværet - flytte min store og velordnede samling
> af bogmærker over i FireFox?

Det klare Firefox for dig i installationsprocessen.

Flemming Rubini

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 28-04-07 17:40

Flemming Rubini <flemming@rubini.invalid> wrote:

> Safari er meget meget lidt udbredt, hvorimod Firefox buldre frem med
> nogle få procent markedsandele.

> Jeg foretrækker Firefox.

> Det klare Firefox for dig i installationsprocessen.

Jeg mindes ikke at være stødt på noget i den retning, da jeg opdaterede
FireFox for nylig. Jeg kan ikke se noget tegn på, at FireFox kender mine
Safari-bogmærker. Og jeg kan ikke se nogen adgang til at importere dem.

På:

http://www.volkswagen.dk/nyheder/nyheder_show.asp?frame=nyheder_show&nid
=207

- skal man kunne se en film, hvor en VW Touareg trækker en Boing 747. I
FireFox kan man højreklikke på billedet og vælge "Download video". Men
så hedder det:

"Sorry but we dont have support yet for downloading videos from the page
you have selected."

Safari har slet ikke den mulighed ved højreklik.

Kan jeg komme til at se filmen?

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Flemming Rubini

Dato : 28-04-07 18:40

> [...]

> FireFox for nylig. Jeg kan ikke se noget tegn på, at FireFox kender mine
> Safari-bogmærker. Og jeg kan ikke se nogen adgang til at importere dem.

Filer -> Importer
Flemming Rubini

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 29-04-07 07:58

Flemming Rubini <flemming@rubini.invalid> wrote:

> Filer -> Importer

Åh ja, Selvfølglig. Safari findes ikke som søgemulighed i firefox hjælp.
Så det er da godt, at vi kan hjælpe hinanden.

Venlig hilsen
Ove Steen

Fra : Flemming Rubini

Dato : 28-04-07 18:54

> [...]

> - skal man kunne se en film, hvor en VW Touareg trækker en Boing 747. I
> FireFox kan man højreklikke på billedet og vælge "Download video". Men

Hmm, det kan jeg ikke. Der er intet som viser at der findes en video.

Har du opdateret din side, måske har den ligget i cachen, og man har
efterfølgende redesignet siden.

Er du sikker på at der findes en video til nedhentning. Har du prøvet
fra en PC?

Er der foreresten ikke en mand der lige har trukket en Boing med sine
ører?

Flemming Rubini

Fra : Henrik Münster

Dato : 28-04-07 19:14

On 2007-04-28 18:40:12 +0200, xossmidt@tdcadsl.dk (Ove Steen Smidt) said:

> [...]
> you have selected."
>
> Safari har slet ikke den mulighed ved højreklik.

Jeg vil næsten tro, det hjælper at bruge det rigtige URL

<http://www.volkswagen.dk/V3/models/onroad.asp?model=touareg&year=07&menu=high>

Du henviser til pressemeddelelsen, og jeg kan ikke se, der er nogen
film der. Personligt synes jeg selvfølgelig ikke, det er så spændende
at se en VW trække et fly. Der behøver jo ikke være den store
rullemodstand. Der har også været eksempler på, at mennesker har
trukket meget store ting. Jeg glæder mig mere til at se Audi få bank
til Le Mans

<http://www.peugeot-sport.com/fr_new/rubrique/news-22-endurance.php>
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Flemming Rubini

Dato : 28-04-07 19:23

> Jeg vil næsten tro, det hjælper at bruge det rigtige URL
>
> <http://www.volkswagen.dk/V3/models/onroad.asp?model=touareg&year=07&menu=
> high>

Du forstår da også at stoppe en god gang problemløsning

Tak for linket, ja så holder vi lige fokus på hvad formålet var med
spørgsmålet, eller var det ikke lige meget ...

--
Med venlig hilsen Flemming Rubini

Fra : Henrik Münster

Dato : 28-04-07 22:30

On 2007-04-28 20:22:42 +0200, flemming@rubini.invalid (Flemming Rubini) said:

> Du forstår da også at stoppe en god gang problemløsning
>
> Tak for linket, ja så holder vi lige fokus på hvad formålet var med
> spørgsmålet, eller var det ikke lige meget ...

Svaret er vel, at der ikke er nogen browser, der er den bedste.
Hjemmesider er efterhånden meget komplicerede, og der vil vel altid
være noget, den enkelte browser ikke viser ideelt. Måske kan Internet
Explorer til Windows vise alt, men kan og vil man ikke bruge den f.eks.
fordi man bruger et andet styresystem end Windows, så er der ikke nogen
browser, der kan vise alt. Jeg bruger Safari til 99% af alt. I forhold
til de første versioner klarer den sig helt godt. Der er enkelte sider,
den ikke viser godt, og der bruger jeg så Firefox eller Opera.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 29-04-07 07:58

> [...]
> til de første versioner klarer den sig helt godt. Der er enkelte sider,
> den ikke viser godt, og der bruger jeg så Firefox eller Opera.

I denne deltråd handlede spørgsmålet om, at man stadig på en Mac støder
på problemer med at se film - med det anførte klip som eksempel. Firefox
når et par skridt nærmere målet end Safari. Men filmen kommer ikke til
at rulle hos mig.
Den sidste uges tid har jeg medvirket ved den daglige nyhedsproduktion i
nogle alternative dage på min skole. Vi har placeret videoproduktioner
på vores hjemmeside www.karlslundeskole.dk. - Hvis man kigger, bedes man
huske, at det er elevprodukter og internt indforståede. Teknisk
konstaterer jeg, at det på Mac ikke kan lade sig gøre at opnå
fuldskærrmsvisning (som jeg kan med film på YouTube).

Venlig hilsen
Ove Steen

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 29-04-07 11:06

Ove Steen Smidt wrote:
> [...]
> konstaterer jeg, at det på Mac ikke kan lade sig gøre at opnå
> fuldskærrmsvisning (som jeg kan med film på YouTube).

Hej Ove

Jeg har prøvet med et par forskellige urls fundet i siden:

Hovedside -> Nyheder -> Videoklip:
http://www.karlslundeskole.dk/

Indlejret url på ny side:
http://stream.emu.dk/uniplayer.aspx?ClipID=6991

Jeg har i fejlsøgningsøjemed fjernet de værste fejl vist på denne side:
http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fstream.emu.dk%2Funiplayer.aspx%3FClipID%3D6991&charset=%28detect+automatically%29&doctype=Inline&ss=1

Når de (formodentlig) er fjernet, skriver Flip4Mac i Safari på
(nyopdateret) MacOS 10.4.9: "Flip4Mac WMV cannot play this movie". Jeg
har den nyeste Flip4Mac version 2.1.033 (vist via indstillinger).

Indlejret formodede urls - som serveren åbenbart ikke accepterer:
http://stream.emu.dk/asx.aspx?clipid=6991&auth=&user=×tamp=&starttime=&duration=
http://stream.emu.dk/asx.aspx?clipid=6991
http://stream.emu.dk/asx.aspx?clipid=7017
http://stream.emu.dk/asx.aspx?clipID=7017

Da jeg ikke kunne finde en direkte url, kunne jeg ikke teste med VLC:
http://www.videolan.org/vlc/download-macosx.html

-

Min tentative konklusion bliver:

Det er nok ikke et browserproblem.

Siden har html-syntaksfejl - og header/side-tegnsætvink er
inkonsistente. Når dette (formodentlig) er i orden, er det
tilbageværende problem muligvis, at videoformatet ikke er understøttet
af Flip4Mac.

-

Jeg har sendt en fejlbeskrivelse vedr. html-syntaksfejlene, men jeg var
dog ikke sikker på mail-adresserne.

/Glenn

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 29-04-07 11:13

Glenn Møller-Holst <nomail@xx.dk> wrote:

> Når de (formodentlig) er fjernet, skriver Flip4Mac i Safari på
> (nyopdateret) MacOS 10.4.9: "Flip4Mac WMV cannot play this movie". Jeg
> har den nyeste Flip4Mac version 2.1.033 (vist via indstillinger).

Nyeste Flip4Mac version er faktisk 2.1.1.70

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 29-04-07 11:32

Niels Jørgen Kruse wrote:

> Nyeste Flip4Mac version er faktisk 2.1.1.70

Hej Niels

Denne version er en beta:
http://www.flip4mac.com/downloads/beta/wmv/Flip4Mac%20WMV%202.1.1.70.dmg

Efter installation - samme resultat - desværre.

/Glenn

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 30-04-07 17:01

Glenn Møller-Holst wrote:

> Hej Ove
>
> Jeg har prøvet med et par forskellige urls fundet i siden:

> [...]

Det virker nu!

/Glenn

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 30-04-07 17:06

Glenn Møller-Holst wrote:

> [...]
> http://stream.emu.dk/asx.aspx?clipID=7017
>
> Da jeg ikke kunne finde en direkte url, kunne jeg ikke teste med VLC:

Direkte VLC afspilning af url-links (f.eks.
http://stream.emu.dk/asx.aspx?clipid=6991), så måske har problemet været
en serverfejl? Der er nemlig de samme syntaksfejl i siden højere oppe.

/Glenn

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 30-04-07 20:22

> [...]

> http://stream.emu.dk/asx.aspx?clipid=6991), så måske har problemet været
> en serverfejl? Der er nemlig de samme syntaksfejl i siden højere oppe.

Ja, der var vist en serverfejl tidligere på dagen, som siden har rettet
sig. - Sagen er - til orientering - at man uploader sine videoer til en
server hos Uni-C, hvortil der linkes.

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Lyrik

Dato : 28-04-07 17:53

Den 28.04.2007 kl. 17:38 skrev Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk>:

> [...]
> Safari er bare den smukkeste. Men det kan man ikke leve på.
>
> Kan jeg - forholdsvis ubesværet - flytte min store og velordnede samling

+++++++++++++++++++
Du er jo ikke tvunget til at bruge Safari i Mac. Ingen grund til at snuppe
en tudekiks.
Selv har jeg 3 browsere i gang. Safari, Firefox og Opera 9.2.

Jeg bruger som standard Opera 9.2. Den har mail-news-browser med faneblade
og bittorrentklient. Hvem har ellers det? Den kan importere bogmærker fra
Safari, Firefox, Internet Explorer og andre Opera, samt Netscape. Hvem
ellers kan det? Den har anti phishingfilter samt spamfilter. Hvem ellers
har det?
Den er den mest hackersikre browser på hele nettet. Der kommer 0-igennem
til maskinen via den. Hvem ellers kan prale af det?

Hvis der er en enkelt ting den har svært ved at vise, så bruger jeg en af
de andre. Firefox til online Ekstrabladabonnement med "live page". Her
viser Opera et knækket Quicktimelogo istedet for den "live page" måske er
det en indstilling, måske noget andet.

Who knowes?

Hilsen
Jens

--
Kommentér emnet, ikke afsenderen. Snakken har karaktér af sammenkomst,
ikke videnskabelige facts.

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 28-04-07 18:46

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> +++++++++++++++++++
> Du er jo ikke tvunget til at bruge Safari i Mac. Ingen grund til at snuppe
> en tudekiks.
"Tudekiks" ?????????????

Jeg tillader mig at spørge af ren nysgerrighed, om nogen kan forklare,
hvorfor Apple til sine egne computere ikke er i stand til fremstille en
browser, der kan tilfredsstille kunderne på fundamentale områder - dvs.
i omgangen med internetmiljøer, der er fremstillet til
Windowsplatformen. Har Firefox-folkene fundet på nogle løsninger, som
Apple ikke har lov at bruge?

> Selv har jeg 3 browsere i gang. Safari, Firefox og Opera 9.2.

Og jeg har desuden og Mozilla og Camino. Det kan være praktisk, når man
skal kigge og arbejde flere steder på samme tid, at siderne i
forskellige browsere. Så er man sikker på, at man ikke ved en fejl
kommer til at lukke en sider, når man hopper til en anden.

Men jeg synes, at Safari har det smukkeste design og klæder min computer
bedst - altså sådan rent visuelt.

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Flemming Rubini

Dato : 28-04-07 19:12

> [...]

> i omgangen med internetmiljøer, der er fremstillet til
> Windowsplatformen. Har Firefox-folkene fundet på nogle løsninger, som

Et godt svar er et svar på et andet spørgsmål:

Det drejer sig om at lave programmer så de følger en række almindeligt
accepterede standarder.

Microsoft er mestre i at få Apple til at virke ormstukkent, eller som en
tumling i et Internetmiljø.

Det er en krig!

Spørgsmålet er så at vælge side.

I Barcelona har man et hovedsæde for implementering af computere og
prorgrammer i Catalonien (kan aldrig huske om det hedder Catalanien),
hvor hovedreglen er 1) oversætte alt til catalansk (ligner fransk på
tryk) 2) benytte programmer der er åbne 3) og i samme stil undgå enhver
form for skjult krængen amerikanske værdier over hovedet på skolebørn.

Ufatteligt at man endnu ikke har OpenOfficeprogrammer overalt i DK som
lignende modsvar.

Gider det ikke mere. Bruger kun Firefox. Når banken opdatere Java-ting
kan Safari nogen gange klare bankopgaven i modsætning til Firefox. Det
bliver bedre hver gang.

> Men jeg synes, at Safari har det smukkeste design og klæder min computer
> bedst - altså sådan rent visuelt.

Firefox klæder min Boiing 747 og min Toareg bedre

Flemming Rubini

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-04-07 19:50

flemming@rubini.invalid (Flemming Rubini) writes:

> Microsoft er mestre i at få Apple til at virke ormstukkent, eller som en
> tumling i et Internetmiljø.

Windows NT lavede det stunt tilbage i OS/2 tiden at
filserver-klienthandshaken med OS/2 fik OS/2 til at opføre sig som en
"gammel" klient der ikke kunne se lange filnavne (hvilket den ellers
sagtens kunne), hvorefter at OS/2 virkede dybt oldnordisk.

> Ufatteligt at man endnu ikke har OpenOfficeprogrammer overalt i DK
> som lignende modsvar.

Vi er jo dybt benovne over amerikansk kultur og sårn, så det er der da
ingen grund til.

Jeg er enig - det burde være et statsstøttet projekt at udbrede
opensource programmer således at danskerne fik mest for pengene. Bare
se - at der er en der vil lave billige PC'ere til den tredie verden
betyder at Office+Widnwos kan sælges for $3.... Hvor kan vi købe det+
Næ vi kan bare betale.

> Firefox klæder min Boiing 747 og min Toareg bedre

Snyd at købe samlesæt og sætte på skrivebordet.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Flemming Rubini

Dato : 28-04-07 20:15

> Vi er jo dybt benovne over amerikansk kultur og sårn, så det er der da
> ingen grund til.

100% sandt. Jeg er stadig høj over at have været i New York, The Big
Apple. (Men er det US, næppe). Men det var fuldstændig som at komme
hjem, ligesom det var at finde sin danske nationalitet i salmerne,
folkeviserne og Brandes. Så var Harlem, Bronx, Manhattan, ligeså stor en
del. Åbenbart. Da jeg kom hjem talte jeg for sjov, hvor mange film i TV
der havde billeder fra Manhattan som en del af en scene. De fleste!???
Men de siger over there at stort set intet er filmet på Manhattan, der
er tricks )) Men det må vi erkende US, det er også os. Gud Bevare
Danmark Og hvem skylder hvem hvad. Py ha. Men vi er jo alle fordækte
filistrere. Njah, nu må jeg vist heller spise min egen medicin:
amerikansk spillefilm, here I come.

Flemming Rubini

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 29-04-07 07:43

> Gider det ikke mere. Bruger kun Firefox. Når banken opdatere Java-ting
> kan Safari nogen gange klare bankopgaven i modsætning til Firefox. Det
> bliver bedre hver gang.

Jeg ville også helst nøjes med en browser, men: Ingen kan klare det
hele, f.eks. vil Firefox ikke med Skat.dk's nye system/digitalsignatur.

Så her foretrækkes Safari til det meste, mens Firefox klarer det meste
af resten, og Opera bruges usystematisk.

--
MA @ 55.01.43N/11.50.36E www.ammentorp.org - fjern xyz fra mailadresse
-- and don't forget to boogie

Fra : Flemming Rubini

Dato : 29-04-07 15:52

Martin Ammentorp <martinx@yzammentorp.org> wrote:

> Jeg ville også helst nøjes med en browser, men: Ingen kan klare det
> hele, f.eks. vil Firefox ikke med Skat.dk's nye system/digitalsignatur.

Tak, så fik jeg lige klaret selvangivelsen i Safari.
Man kan desværre ikke skrive sit kodeord i pop-up boksen, til nøglen, i
Firefox.

Flemming Rubini

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 29-04-07 11:01

> [...]

> i omgangen med internetmiljøer, der er fremstillet til
> Windowsplatformen. Har Firefox-folkene fundet på nogle løsninger, som

Det har ikke noget med Apples ret eller lyst at gøre. Det er et
sprørgsmål om at holde udviklings omkostningerne nede. Jo flere
platforme du udvikler til jo dyere. Eksempler på de meste udbredte
platforme er MSIE6, MSIE7, Mozilla, khtml og opera's engine.

MSIE6(7) er ubetinget den mest anvendte browser så stort se alle sites
er testet på MSIE.

Når Mozilla* har næst højest prioritet for udviklerne, skyldes det at
den findes til alle platformene: Win32, Linux, Mac OS X, Solaris og
stort set samtlige linux distributioner og UNIX'er..

*) Firefox er basseret på Mozilla som er opensource.

Safari er basseret på khtml + apples egen webkit (scripting) som er
opnesource. Udbredelse er primært begrænset til Mac OS X, KDE's
konqurer, Symbion telefoner og embeded devices..
khtml's fordel er at den fylder lidt og ikke bruger megen hukommelse.
khtml er med tilføjelsen af webkit blevet bedre til att håndtere
scripts der er skrevet til MSIE eller Mozilla, men som du selv opdager
er den stadig ikke helt perfekt.

> Men jeg synes, at Safari har det smukkeste design og klæder min computer
> bedst - altså sådan rent visuelt.

Der findes en aqua port af Mozilla ved navn Camino, visse scripts er
den mindre glad for men den fungerer.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 29-04-07 15:15

<gennemgang af browsere til Mac>

hvor er det smukt med så fin en gennemgang. Tak.

Flemming Rubini

Fra : Per Rønne

Dato : 29-04-07 09:38

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> Du er jo ikke tvunget til at bruge Safari i Mac.

Den Danske Bank anbefaler Safari til netbank. Faktisk er det da også
umuligt at bruge FireFox her.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 28-04-07 19:08

Ove Steen Smidt wrote:
> [...]
> Safari er bare den smukkeste. Men det kan man ikke leve på.
>
> Kan jeg - forholdsvis ubesværet - flytte min store og velordnede samling

Hej Ove

Først en anbefaling til alle browsere:
*Slå Java fra.

(Dårlig skrevet) Java kode sløver din maskine i bedste fald - og kan få
din browser til at gå ned.

Installer en anden browser med Java enabled, som du anvender når du
virkelig har brug for Java, på betroede sider.

Jeg synes Seamonkey 1.11 er bedre end Firefox. Argumenter følger.

-

Firefox 2.003 (på Mac) har disse interessante særheder:

*Det er svært at vælge foreslåede links i location-feltet/listen.

*går forholdsvis tit ned. (lille fordel: Har sessions resume ved
genstart af browser efter browser-nedbrud)

*Man har ikke cache-options som i Seamonkey

-

Seamonkey har følgende fordele. (Og en lille ulempe: Luk browseren og
start den igen, inden du tester en indstillingsændring. Så er du sikker
på, at den har opdaget din nye indstilling):

*Nyhedsgruppe klient.

*Bruger samme indstillinger som Mozilla - dette er en fordel, hvis du
tidligere har anvendt Mozilla.

*Man har cache-options: Preferences -> Advanced -> Cache. Dette er
anvendeligt hvis du ændrer websider tit og ikke ved om browseren har
hentet den nyeste side. Tryk på Radioknappen "Once per session" og
browseren checker nu om der findes en nyere webside hver gang du går ind
på en webside du har været på før.

*Dansk stavekontrol kan indlejres. Det forudsætter dog at man tillader
følgende: Under Preferences -> Advanced -> Software Installation Hak
"Allow websites to...". Tryk på knappen "Allowed Sites" og tillad
mozilla.org. Luk browseren og start den igen. Så er du sikker på at den
har opdaget din nye opsætning.
**Under Preferences -> Navigator -> Languages tilføjer du Danish og får
den lagt øverst "order of preferences".
**Under Preferences -> mail & Newsgroups -> Composition vælger du med
knaplisten "Language:" "download more dictionaries...". Nu kommer en
fejlside frem - men det skal ikke hindre dig i at få dansk stavekontrol.
**I venstre spalte trykker du på "Dictionaries". Et lille stykke nede
finder du tabellinjen med "Danish Danish Install" - du trykker på
install. Men du kan installere flere sprog du måtte få brug for - men du
kan dog kun have valgt et sprog adgangen.

Stavekontrollen bliver anvendt i:
*redigering af websider via webben - f.eks. http://da.wikipedia.org/
*Nyhedsgruppeklienten
*Mailklienten

-

SeaMonkey, som er navnet på en fugl, kan hentes her:
http://www.mozilla.org/projects/seamonkey/

/Glenn

Fra : iSteen

Dato : 29-04-07 09:12

On 28 Apr., 18:07, flemm...@rubini.invalid (Flemming Rubini) wrote:

> Safari er meget meget lidt udbredt, hvorimod Firefox buldre frem med
> nogle få procent markedsandele.

Nååå...mon dog?

> Jeg foretrækker Firefox.

Jeg synes også, at Safari er langt mere behagelig for øjnene.
Desværre er det sådan, at når mine unger skal logge på skolens
intranet, så er det så skidt lavet, at Safari ikke kan være med (jeg
skyder på, at alle hjemmesider kan laves, så de vises korrekt i Safari
mm, hvis programmørerne tager hensyn til andre end windowsbrugerne).
Desværre virker skolens intranet heller ikke med Opera, som jeg ellers
foretrækker frem for Firefox - så i den forbindelse er jeg nødt til at
have Firefox installeret.
Jeg synes Firefox er grim, og heller ikke så hurtig som Opera.
Safari er nok den langsommeste af de tre - men det er stadig den
eneste browser jeg bruger på Mac - selv min bank virker med Safari.

Find et lille program på nettet, ved navn Safari Bookmark Exporter

Fra : Lyrik

Dato : 29-04-07 12:18

> [...]

> kan erhverve mere viden om, hvorledes et hold af begejstrede og
> hjælpsomme udviklere har givet os et værktøj,....klip

+++++++++++
De "begejstrede og hjælpsomme udviklere" har lukket hele projektet omkring
Microsoft tilsyneladende.;-(

Powerpoint og filmklip i wmv der kun kan afspilles af en Windows
Mediaplayerplugin til Internet Explorer.

"Tak for kaffe" siger jeg bare!
Det projekt har fortjent at blive forbigået i tavshed her på gruppen.

Bare man sommetider ikke forvekslede begejstring med viden.

Hilsen
Jens

Fra : Lyrik

Dato : 29-04-07 12:53

Den 29.04.2007 kl. 13:18 skrev Lyrik <lyrik@heaven.dk>:

> +++++++++++
Lige en sammenligning som viser hvor hjælpeløst "de begejstrede udviklere"
har ageret:
http://www.luen.dk/skoledilletanter.mov

Hilsen
Jens

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 29-04-07 17:24

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> Lige en sammenligning som viser hvor hjælpeløst "de begejstrede udviklere"
> [...]
Jeg er ikke helt klar over, hvad pointen er.

Mener man, at Microsoft og hjemmesidekonstruktører, der arbejder på
Windows-platformen, udøver bevidst benspænd for Mac-brugere?

Er det meningen, at hjemmesidekonstruktører, der arbejder på
Windows-platformen, skal tage særskilt hensyn til, at deres produkter
kan bruges på Mac?

Eller er det Mac-browser-konstruktørernes opgave at arbejde for, at
Mac-brugere kan færdes overalt på Internettet uden at føle sig
marginaliserede og udelukkede nogetsteds?

venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Terje Rydland

Dato : 29-04-07 19:58

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Jeg er ikke helt klar over, hvad pointen er.
>
> Mener man, at Microsoft og hjemmesidekonstruktører, der arbejder på
> Windows-platformen, udøver bevidst benspænd for Mac-brugere?

Noen gjør nok kanskje det.

> Er det meningen, at hjemmesidekonstruktører, der arbejder på
> Windows-platformen, skal tage særskilt hensyn til, at deres produkter
> kan bruges på Mac?

Nei, men man kan bruke standarder, og ikke låse seg til proprietære
løsninger.

> Eller er det Mac-browser-konstruktørernes opgave at arbejde for, at
> Mac-brugere kan færdes overalt på Internettet uden at føle sig
> marginaliserede og udelukkede nogetsteds?

Det er ikke alltid det er mulig. Et eksempel er på sider som bruker
WMV10 m/DRM. Dette er rene proprietære MS-løsninger som ikke er portet
til MacOS (av MS).
Så lenge man bruker veldefinerte og dokumenterte standarder, er det
browser-utviklernes jobb å sørge for at dette er støttet. Når man ikke
gjør det, blir det mer utydelig.

Terje

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 29-04-07 20:21

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Mener man, at Microsoft og hjemmesidekonstruktører, der arbejder på
> Windows-platformen, udøver bevidst benspænd for Mac-brugere?

Nej

> Er det meningen, at hjemmesidekonstruktører, der arbejder på
> Windows-platformen, skal tage særskilt hensyn til, at deres produkter
> kan bruges på Mac?

Ja.

> Eller er det Mac-browser-konstruktørernes opgave at arbejde for, at
> Mac-brugere kan færdes overalt på Internettet uden at føle sig
> marginaliserede og udelukkede nogetsteds?

Det vil kræve at Apple installerede windows på de computere de sælger.
Ordenlig wmv og MSIE findes af indlysende grunde kun til windows.

Apple gør iøvrigt et stort arbejde mht webkits kompatibilitet med
scripts skrevet til MSIE og mozilla.

Fra : Lyrik

Dato : 30-04-07 10:12

Den 29.04.2007 kl. 18:24 skrev Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk>:

> Jeg er ikke helt klar over, hvad pointen er.
>
> Mener man, at Microsoft og hjemmesidekonstruktører, der arbejder på
> Windows-platformen, udøver bevidst benspænd for Mac-brugere?
++++++++++++++++++
Microsoft øver et bevidst benspænd. DRM wmv for at tage et eksempel, kan
kun afspilles på et Windows system i et bestemt program: Windows
Mediaplayer.
Dem de har forført med deres normer kan derfor siges at udøve et bevidst
benspænd for andre platforme.
Hvis disse "kodeaber" bare skelede til de andre platforme, så kunne de på
deres Windows maskiner let tage højde for at disse-andre-også kunne se
deres hjemmesider.

Nu drejer det sig om skolesystem i EU.
Så ligger landet helt anderledes. her har man en bevidst politik gående ud
på ikke at lukke EDB-løsninger omkring ejermandsstyrede platforme. Man
hylder åbne normer. Man har straffet Microsoft for ejermandsdominans.
Specielt omkring Internet Explorer og Windows MediaPlayer.
Med de afspilningseksempler jeg har skitseret, så ligger et dansk
skolesystem som skal tage hensyn til disse afgørelser, ifølge den jura der
styrer Danmark,-i lommen på Microsoft uden vilje til at komme op af den
lomme og tilslutte sig den åbenhed som Danmark og resten af verden stræber
efter.
Jeg vil sige at uret tikker omkrinng jeres "begejstrede løsning"-tikker
mod et juridisk søgsmål.

Hilsen
Jens

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 30-04-07 09:26

> [...]

> platforme?
> Safari er bare den smukkeste. Men det kan man ikke leve på.

Det er et rigtigt godt spørgsmål. Umiddelbart ville jeg synes at Apple
burde sikre at Safari som minimum kan det, som FireFox også kan.

I mange år var vi Macbrugere bundet op til Internet Explorer, som den
mest stabile og brede løsning. Men Microsoft lod aldrig sin Explorer for
Mac få de samme muligheder som Explorer for Windows.

Det var sandsynligvis dette åbenlyse benspænd for Mac-platformen, der
fik Apple til at udvikle en hel programpakke af de mest almindelige
værktøjer til sin egen platform. Herunder Mail og Safari.

Men selvom vores internet adgang er blevet voldsomt udvidet siden da, er
der stadigvæk begrænsinger. Som nævnt andetsteds i tråden opstår
begrænsningerne når udviklere vælger at bruge værktøjer, der er
begrænset til brug på Internet Explorer på Windows eller for nogens
vedkommende blot begrænset til brug på Windowsplatformen.

Det kan vi faktisk ikke gøre noget ved. Og det kan Apple heller ikke.

Bortset fra det de gør altså, nemlig at udbrede Mac-platformen så meget,
at det viser sig uhensigtsmæssigt for udviklerne at lave Windows-only
hjemmesider.

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk