Ny virusmail?
Fra : Martin Bak

Dato : 27-04-07 13:56

Jeg har lige modtaget en mail fra en "Aase Harbeck" med titlen
"Faktura.exe".
Vedhæftede fil hedder Faktura.rar.

Jeg genkender ikke navnet Aase Harbeck og jeg venter bestemt ingen faktura
tilsendt pr. mail.

Jeg har hverken åbnet mailen eller den vedhæftede fil.

Er det endnu en af disse mails som vi kan læse en advarsel om i morgen?

Kan jeg åbne mailen uden risiko? (eller kan den vedhæftede på en eller anden
måde være "autoexe" ?

--
Martin

Fra : Martin

Dato : 27-04-07 14:21

Martin Bak wrote:
> [...]
> Vedhæftede fil hedder Faktura.rar.
>
> Jeg genkender ikke navnet Aase Harbeck og jeg venter bestemt ingen faktura

Så lad vær... uanset hvad filen hedder.
Sund fornuft...

> Jeg har hverken åbnet mailen eller den vedhæftede fil.

Hvad vil du helst...

Tage forsøget, og måske ende med en formatering, eller endnu værrere, en
tom bankbog

Eller lade som ingenting, og slette filen og så ikke tænke mere over det.

Jeg må indrømme jeg er rimelig sikker på jeg ville vælge :)

> Er det endnu en af disse mails som vi kan læse en advarsel om i morgen?

Nu kommer der 1000 nye vira om dagen (mange af dem er så bare varianter
af andre) så hvis man fik af vide hvergang der kom en ny virus, så ville
det jo være spam :)

Anyway, så har jeg efterhånden set en del af de der faktura mails, og
også et par stykker som ikke kom fra "fedex".

> Kan jeg åbne mailen uden risiko? (eller kan den vedhæftede på en eller anden
> måde være "autoexe" ?

ved ikke lige om der er en ny sikkerhedsbrist i winzip, winrar eller
lign, som skal bruges for at kunne åbne rar filer.

Fra : Martin Bak

Dato : 27-04-07 14:33

"Martin" <maaNO@SPAMscandesigns.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Anyway, så har jeg efterhånden set en del af de der faktura mails, og også
> et par stykker som ikke kom fra "fedex".

Det atypiske ved denne mail er, at den tilsyneladende er dansk, eller
ihvertfald giver sig ud for at være det. Jeg modtager også dagligt alskens
skidt som bare bliver slettet uden at jeg tænker nærmere over det. Men når
der er en dansk en af slagsen, så var det måske på sin plads at finde ud af
hvad det er, og om det er noget der måske skal advares imod.

Yderligere info:

From: "Aase Harbeck" <akstcyoungpilotsmnsdgs@youngpilots.de>
To: <m_christensen@vip.cybercity.dk>
Subject: Faktura.exe
Date: Fri, 27 Apr 2007 11:54:42 -0200

Martin

Fra : Jakob Bøhm

Dato : 27-04-07 14:54

Martin Bak wrote:
> by msafe4.cybercity.dk (MailSafe);
> Fri, 27 Apr 2007 13:55:2 +0100
Ovenstående er vejen gennem Cybercitys servere i København, intet at
bemærke borste fra X-From_ som er den returadresse der stod på e-mail
konvolutten (Konvolutten forsvinder når man henter sin mail med POP3).

> by cicero1.cybercity.dk (Postfix) with ESMTP id D3ABC63F4E8;
> Fri, 27 Apr 2007 13:54:41 +0200 (CEST)

Dette må være den maskine der har sendt mailen til cybercity's
mailserverpark. Et DNS-opslag herfra bekræfter navnet, som altså er en
eller anden bruger med en ADSL-forbindelse i TYRKIET. Så med mindre du
lige har bestilt et eller andet hos en ung tysk pilot i Tyrkiet er det
næsten helt sikkert fup!

> by vip.cybercity.dk with esmtp (7T2,+?M555 '@D73<)
> id ,(C-R(-31JH36-E:
> for m_christensen@vip.cybercity.dk; Fri, 27 Apr 2007 11:54:42 -0200
Denne linie må være fup da vip.cybercity.dk !=
dsl.dynamic8599633.ttnet.net.tr . Desuden er det teknisk umuligt at
lave en (E)SMTP forbindelse til eller fra addresse 255.255.255.255 og
opretholde denne længe nok til at sende en mail.

--
Jakob Bøhm, M.Sc.Eng. * jb@danware.dk * direct tel:+45-45-90-25-33
Danware Data A/S * Bregnerodvej 127 * DK-3460 Birkerod * DENMARK

Fra : Per Hansen

Dato : 27-04-07 22:18

"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> mentioned this

> [...]
> morgen?
>
> Kan jeg åbne mailen uden risiko? (eller kan den vedhæftede på en eller

Den er ikke ny, det er bare en anden udgave af de nok 50 forskellige
mails der er skrevet i elendig dansk med en vedhæftet trojaner.

Jeg har fået flere, lige fra at enten UPS eller DPD har en pakke til
mig, at Tele2 har en regning eller at et pengeinstitut jeg ikke
har en skid med at gøre lige skal have opdateret deres info om mig.

Der er ikke det at de udlændinge hitter på i deres mails der er fyldt med
banale stave fejl og lige den vedhæftede trojaner.
Læg også mærke til at de undgår ord hvor at Æ, Ø og Å er tvungne bogstaver
i ordet for at det staves på den rigtige måde.

--
Per Hansen