Freeware antivirus mm
Fra : Claus Hansen

Dato : 25-04-07 22:24

Hej,

har indtil i går haft Ad Aware freeware til at rense computeren for cookies
mm.

Nu kan jeg ikke åbne downloaded opdateret fil derfra, fordi Windows XP
blokerer for det. Og det ser lidt bøvlet ud at få blokeringen væk.

Men er der andre gode freewares derude, der ikke går så meget i kombolage
med Windows og som formår hurtigt at rense computeren for det værste
"snavs"?

Håber det er den rigtige gruppe at stille spørgsmålet i.

Mvh
Claus

Fra : kep

Dato : 25-04-07 22:37

"Claus Hansen" <clausehansenSKRIVEJDETTE@vip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:462fc703$0$7607$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> [...]
> "snavs"?
>
> Håber det er den rigtige gruppe at stille spørgsmålet i.

Hej
Har du prøvet at geninstallere Ad Aware - det kan
nogle gange hjælpe
Ellers er der nogle gode tips her :
http://www.spywarefri.dk/manualer/sikkerhedspakke.htm

--
M.v.h.
kep

Fra : Claus Hansen

Dato : 25-04-07 22:54

"kep" <kepFJERN@postkasse.net> skrev i en meddelelse

> Hej
> Har du prøvet at geninstallere Ad Aware - det kan
> [...]
Hej og tak for linket.

Har nu geninstalleret Ad Aware via ovenstående link og det gik fint. Var
inde på Lava Softs hjemmeside i går, og det var her det gik galt med
Windows.

Der står i øvrigt en del intessant på siden, der er noget der lige skal
studeres nærmere

Mvh
Claus

Fra : kep

Dato : 25-04-07 23:19

"Claus Hansen" <clausehansenSKRIVEJDETTE@vip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:462fcdea$0$7608$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> [...]
> Windows.
>
> Der står i øvrigt en del intessant på siden, der er noget der lige skal

Ja, det er en supergod hjemmeside
Hvad de ikke ved om sikkerhed og diverse
programmer er vist ikke værd at vide

Fra : Straight Talk (aka B~

Dato : 01-05-07 07:11

On Thu, 26 Apr 2007 00:18:34 +0200, "kep" <kepFJERN@postkasse.net>
wrote:

>Ja, det er en supergod hjemmeside
>Hvad de ikke ved om sikkerhed og diverse
>programmer er vist ikke værd at vide

De ved reelt ikke ret meget om sikkerhed. De ved en masse om hvordan
man slipper af med noget af sit snavs og om hvordan man fylder sin
maskine op med pseudo-sikkerheds-programmer i stedet for at tage fat
om nældens rod.

Fra : kep

Dato : 01-05-07 12:56

"Straight Talk (aka B. Nice)" <b__nice@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> man slipper af med noget af sit snavs og om hvordan man fylder sin
> maskine op med pseudo-sikkerheds-programmer i stedet for at tage fat

Hej
Det er da rart at vide, at vi har en rigtig "Pro" i gruppen.
Du må jo besidde en enorm viden om sikkerhed, siden
du føler dig kompetent til at bedømme "Spywarefri.dk"
Men som uindviet har jeg haft stor glæde af deres hjemmeside

--
M.v.h.
kep

Fra : Straight Talk (aka B~

Dato : 01-05-07 13:29

On Tue, 1 May 2007 13:56:08 +0200, "kep" <kepFJERN@postkasse.net>
wrote:

>Det er da rart at vide, at vi har en rigtig "Pro" i gruppen.

Ja, det må det være.

>Du må jo besidde en enorm viden om sikkerhed, siden
>du føler dig kompetent til at bedømme "Spywarefri.dk"

Ja. Jeg ved såmænd både noget om sikkerhed og om spywarefri.dk.

>Men som uindviet har jeg haft stor glæde af deres hjemmeside

Jamen, det er jo godt. Det er som regel også de uindviede der har brug
for at fjerne snavs i tide og utide.

Fra : Claus

Dato : 04-05-07 22:02

> Jamen, det er jo godt. Det er som regel også de uindviede der har brug
> for at fjerne snavs i tide og utide.

De indviede må så bl.a. være dem, der fremstiller al snavset.

Fra : Straight Talk (aka B~

Dato : 05-05-07 06:57

On Fri, 4 May 2007 23:01:38 +0200, "Claus" <anonym@xx.xx> wrote:

>De indviede må så bl.a. være dem, der fremstiller al snavset.

Hvis du absolut vil definere "de indviede" som den totale sum af "ikke
uindviede", så ja.

Du kan også nøjes med den mere gængse skelnen mellem dem der ved
hvordan man holder sin maskine fri for snavs og dem der ikke gør - for
det er jo sådan set det vi snakker om her.

Fra : Jakob Bøhm

Dato : 06-05-07 10:30

Straight Talk (aka B. Nice) wrote:

> Ja, det må det være.

> Ja. Jeg ved såmænd både noget om sikkerhed og om spywarefri.dk.

> Jamen, det er jo godt. Det er som regel også de uindviede der har brug
> for at fjerne snavs i tide og utide.

Lad mig som indviet (men ikke virus-forfatter) understrege at uanset
hvor dygtig man er til at være forsigtig med hvad man selv lukker ind på
sin computer, så er der altid en reel risiko for at der slipper noget
ind på den ene eller anden måde. Derfor er det et meget dårligt råd at
spare sikkerhedsprogrammerne væk bare fordi man føler sig lige så
uovervindelig som ham nørden i 007 GoldenEye.

Og ja, jeg har i årenes løb fanget et par virus der var sluppet forbi de
basale sikkerhedsforanstaltninger på den ene eller den anden måde.

--
Jakob Bøhm, M.Sc.Eng. * jb@danware.dk * direct tel:+45-45-90-25-33
Danware Data A/S * Bregnerodvej 127 * DK-3460 Birkerod * DENMARK

Fra : Straight Talk (aka B~

Dato : 06-05-07 12:53

On Sun, 06 May 2007 11:29:47 +0200, Jakob Bøhm <jb@danware.dk> wrote:

> [...]
>hvor dygtig man er til at være forsigtig med hvad man selv lukker ind på
>sin computer, så er der altid en reel risiko for at der slipper noget

Selvfølgelig. Men man kan selv nedbringe dette til et acceptabelt
minimum.

>Derfor er det et meget dårligt råd at
>spare sikkerhedsprogrammerne væk bare fordi man føler sig lige så
>uovervindelig som ham nørden i 007 GoldenEye.

Bestemt ikke. Det gælder om at forstå hvordan snavset kommer ind. Så
er det i virkeligheden slet ikke så svært at holde det ude. Jeg har
kørt uden anti-diller-daller i adskillige år uden problemer. Der er
til gengæld masser af eksempler på folk der skyder sig selv i foden
med alle deres "sikkerhedsprogrammer".

>Og ja, jeg har i årenes løb fanget et par virus der var sluppet forbi de
>basale sikkerhedsforanstaltninger på den ene eller den anden måde.

Og hvordan er de helt præcist kommet ind?

Jeg vil påstå at alene ved at lære sig ikke at åbne vedhæftede filer i
e-mails, ikke at klikke på links i e-mails og at skifte Internet
Explorer ud med en hvilken som helst anden browser (som ikke bygger på
IE's engine) og at skifte til en anden e-mail klient end Outlook og
Outlook Express er man allerede sluppet af med de første 90% af
snavset.

De sidste 10% kan yderligere reduceres kraftigt ved at tage yderligere
enkle forholdsregler (så som selektivt at vælge hvilke internetsider
der må køre scriptkode o.s.v.). Uanset hvordan du vender og drejer det
er det langt hen ad vejen dig der har det sidste ord med hensyn til
hvad der skal køres på din maskine.

Så er der de få tilfælde hvor man rammes af snavs som udnytter en fejl
i OS'et eller i de programmer man bruger. De er svære at gå op imod.
Den bedste måde at undgå dem på er selvsagt at bruge robuste
programmer og den bedste måde at mindske skaderne efter noget sådant
på er at bruge en standard brugerkonto til dagligt.

Og hvor effektive er det nu lige de der anti-virus programmer er i
forhold til nye vira?

Forleden fik jeg som så mange andre her i landet en virus forklædt som
tele-regning. Jeg prøvede for sjov at checke den mod virustotal.com.
Blot 4 ud af 31 anti-virus engines var i stand til at genkende den. Og
nu her - flere uger senere er der stadig 3 engines som IKKE genkender
den.

Det eneste tidspunkt et anti-diller-daller program er effektivt er når
det forhindrer et stykke malware i at blive udført. Når man kører som
administrator kan man ikke regne en døjt med scanninger og "removal
tools" efter man har afviklet koden.

/B. Nice

--
"Anti-virus industry / security software industry is slowly giving up" - Eugene Kaspersky at RSA 2007

Fra : Morten L.Pedersen

Dato : 27-04-07 09:27

On 25 Apr., 23:24, "Claus Hansen"
<clausehansenSKRIVEJDE...@vip.cybercity.dk> wrote:
> [...]
> "snavs"?
>
> Håber det er den rigtige gruppe at stille spørgsmålet i.

Hej!

Jeg har selv rigtig gode erfaringer med AVG.

http://free.grisoft.com/freeweb.php/doc/2/

Bruger deres gratis antivirus, antispyware og skal også igang med at
prøve deres gratis anti-rootkit-program.

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 06-05-07 13:19

On Sun, 2007-05-06 at 11:52 +0000, Straight Talk (aka B. Nice) wrote:
> [...]
> Blot 4 ud af 31 anti-virus engines var i stand til at genkende den. Og
> nu her - flere uger senere er der stadig 3 engines som IKKE genkender

Nej, hvorfor skulle de genkende den...Danmark er jo et lille land.

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 06-05-07 13:43

On Sun, 2007-05-06 at 11:29 +0200, Jakob Bøhm wrote:

> Lad mig som indviet (men ikke virus-forfatter) understrege at uanset

Udtaler du dig nu som leverandør af sikkerhedsprogrammer?

> [...]
> spare sikkerhedsprogrammerne væk bare fordi man føler sig lige så
> uovervindelig som ham nørden i 007 GoldenEye.

Sparet? Brugerne forstår stadigvæk ikke problemstillingerne, når de blot
bruger penge på sikkerhed. Hvis de ikke forstår problemstillinger, ej
fjerne dem, er du ikke kommet videre.

Når folk har problemer, stopper de med glæde de programmerne der
beskytter dem. Men da de ikke har konfigureret deres maskine sikkert, er
den ganske nem at kompromittere.

Du kan læse nogle flere eksempler på fejl opsætning, sikkerhedsprodukter
ikke hjælper på:

http://groups.google.com/group/dk.edb.sikkerhed/msg/dbce3d7213ac2095

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 07-05-07 17:38

On Mon, 2007-05-07 at 13:42 +0200, Jakob Bøhm wrote:
> NEJ, dette er ikke en officiel udtalelse fra firmaet (se disclaimer i
> min sig), og jeg er desuden i en anden afdeling.

Af din signatur fremgår du arbejder hos danware og det du skriver er
"hasty, not binding and may not be right".

> Ja, selvfølgelig kan sikkerhedsprodukter ikke stå alene.
>
> Problemet er
>
> 1. At nogle angreb ikke kræver brugerdumhed, primært dem der går direkte
> efter sikkerhedshuller.

Løsningen her, er ikke at have sikkerhedshuller....lyder det ikke nemt?

Den rigtige vej, er at leverandørene bruger penge på at finde fejl,
istedet for resten af verden bruger penge på at undgå fejlene.

> 2. At nogle ellers "respektable" 3de parter (bl.a. TDC og Skattevæsenet)
> insisterer på at man kun kan snakke med dem hvis man gør ting som enhver
> der ved noget om sikkerhed normalt ville vægre sig mod.

Enig, har oplevet TDC's digital signatur der kræver administrator
rettigheder.

Det blev løst ved at logge ind som administrator (eller hvad vi har
kaldt kontoen, da vi hardnet maskinen), hente signaturen, eksportere
den, logge ind som brugeren og importere signaturen igen.

Generelt må man igen kræve at ens leverandør laver nogle ordenlige
løsninger!!

Skat har jeg ingen problemer med. Måske er det pga. Opera.

> 3. At det fra tid til anden lykkes at få virus e.l. lagt ind i
> masterkopierne hos (andre) respektable softwareleverandører. F.eks.
> sneg der sig for nogle måneder siden en virus ind på visse iPod master
> images. Microsoft og GNU har også haft et par tilfælde i årenes løb.

Hvis vi skal ud den form for argumentation, kan du bruge det samme
argument imod sikkerhedssoftware!

> Alle 3 er eksempler på situationer hvor sikkerhedssoftware bliver det
> eneste resterende forsvar.

Nej...det bliver forsimplet til at være det eneste resterende forsvar.