MacBook, ekstra skærm, låg og vågeblus
Fra : Per Rønne

Dato : 25-04-07 15:03

Jeg har nu sat min MacBook til min større 19" skærm, og fået det
'næsten' til at fungere.

Men når jeg smækker låget i på MacBooken forsvinder også billedet på den
store skærm. Laptoppen søger ganske klart at spare strøm ved at gå på
vågeblus.

'Energibesparelse' synes at være det rigtige sted at kigge, men her ser
jeg intet om låget ... det er jo i øvrigt altid vigtigt at kunne have
maskinen kørende uden skærm, som server.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 25-04-07 15:12

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> Men når jeg smækker låget i på MacBooken forsvinder også billedet på den
> store skærm. Laptoppen søger ganske klart at spare strøm ved at gå på
> vågeblus.

Klik med musen, og den skulle gerne vågne igen kun med ekstern skærm.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Per Rønne

Dato : 25-04-07 15:37

> Klik med musen, og den skulle gerne vågne igen kun med ekstern skærm.

Ja, minsandten. Tak skal du have .

Men så det gode spørgsmål: Når låget er slået i - kører maskinen så
stadig? For det skal den nemlig.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 25-04-07 19:36

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> Men så det gode spørgsmål: Når låget er slået i - kører maskinen så
> stadig? For det skal den nemlig.

Den går i dvale, indtil du roder med musen, hvorefter den så vågner og
kører indtil andet bliver fortalt.

Jeg mindes ikke andre muligheder.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 25-04-07 15:33

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> [...]
> jeg intet om låget ... det er jo i øvrigt altid vigtigt at kunne have
> maskinen kørende uden skærm, som server.

Prøv at søge på Google med clam shell - eller clamshell - og Macbook.
Det er det de kalder det du forsøger at gøre. Jeg ved ikke om det kan
lade sig gøre. Jeg har osse læst advarsler ude om at Macs, der er i clam
shell mode kan blive for varm.

Fra : Karl Antz

Dato : 25-04-07 15:48

> [...]
> Det er det de kalder det du forsøger at gøre. Jeg ved ikke om det kan
> lade sig gøre. Jeg har osse læst advarsler ude om at Macs, der er i clam

Ingen problemer her.

Har lige konverteret flere film. CPU'en bliver ca. 80 grader varm mens
den konverterer men går så lynhurtigt ned igen når den er færdig.
Book'ens overflade bliver end ikke håndvarm.

Så jeg tror ikke det betyder noget at køre den i clamshell mode.
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Per Rønne

Dato : 25-04-07 16:39

Karl Antz <karl@antz.dk> wrote:

> [...]
> Book'ens overflade bliver end ikke håndvarm.
>
> Så jeg tror ikke det betyder noget at køre den i clamshell mode.

Ja, men er der ikke en måde at sikre at den /altid/ kører i clamshell
mode, når man lukker låget i, også selv om det den skal gøre skal køre i
baggrunden, uden input fra menneske?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-04-07 17:46

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Ja, men er der ikke en måde at sikre at den /altid/ kører i clamshell
> mode, når man lukker låget i, også selv om det den skal gøre skal køre i
> baggrunden, uden input fra menneske?

jo, du sætter skærm, mus og tastatur til mens den er lukket/sover ...

/thomas
--
Thomas
Blog & Stuff: http://www.elements.dk/

Fra : Per Rønne

Dato : 25-04-07 16:39

> [...]
> Det er det de kalder det du forsøger at gøre. Jeg ved ikke om det kan
> lade sig gøre. Jeg har osse læst advarsler ude om at Macs, der er i clam

Andre laptops gør det da uden problemer ... hvorfor er der dog ikke bare
en option i eksempelvis Energibesvarelse man kan klikke på, så maskinen
fortsætter normalt når skærmen lukkes i?

<http://www.macintouch.com/readerreports/macbook/topic4286.html>

ser jeg dog at det anbefales at lade låget stå åbent, og at man nøjes
med at slukke skærmen?

Spørgsmålet er centralt for mig, da jeg gerne vil have at maskinen gør
noget vigtigt arbejde for mig om natten ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 25-04-07 16:49

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

<snip>

> Spørgsmålet er centralt for mig, da jeg gerne vil have at maskinen gør
> noget vigtigt arbejde for mig om natten ...

Så kan du jo bare la' den stå åben. Eller, hva' skal du bruge en ekstern
skærm til i det tilfælde?

Fra : Per Rønne

Dato : 25-04-07 17:45

> Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:
>
> <snip>

> Så kan du jo bare la' den stå åben. Eller, hva' skal du bruge en ekstern
> skærm til i det tilfælde?

Nu synes jeg ikke at det beskytter maskinen særligt meget, at lade låget
stå åbent, og især skal skærmen være mørk.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 25-04-07 18:36

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Nu synes jeg ikke at det beskytter maskinen særligt meget, at lade låget
> stå åbent, og især skal skærmen være mørk.

Ah! Så slukker skærmen ikke?

Fra : Henrik Münster

Dato : 25-04-07 17:04

On 2007-04-25 17:39:07 +0200, per@RQNNE.invalid (Per Rønne) said:

> [...]

At nogle "Macs" bliver for varme siger vel ikke noget om MacBook. Når
Apple i modsætning til på iBook har givet den funktionen, at den kan
kører med lukket låg og slukket skærm og bruge en ekstern skærm, så er
det vel fordi, MacBook godt kan klare det.

> Andre laptops gør det da uden problemer ... hvorfor er der dog ikke bare
> en option i eksempelvis Energibesvarelse man kan klikke på, så maskinen
> fortsætter normalt når skærmen lukkes i?

Gør hvad? Fortsætter, når man lukker låget? Hvad gør de så med
indholdet på skærmen? Dukker det bare op på den eksterne skærm?

> På
>
> <http://www.macintouch.com/readerreports/macbook/topic4286.html>
>
> ser jeg dog at det anbefales at lade låget stå åbent, og at man nøjes
> med at slukke skærmen?

Har du ikke et mere direkte link? Jeg ser bare en hel række links til
artikler med forskellig dato.

> Spørgsmålet er centralt for mig, da jeg gerne vil have at maskinen gør
> noget vigtigt arbejde for mig om natten ...

Men hvad er dit problem? Du kan ikke lukke låget, siger du, men hvorfor
åbner du det? Hvis det altid er lukket, har du jo ikke problemer med,
hvad der sker, når du lukker det. Du har jo en ekstern skærm. Og hvis
du er usikker på, om låget kan være lukket, hvorfor lader du det så
ikke være åbent natten over? Man kan jo bare sætte den til at slukke
skærmen efter nogle minutter.
   Jeg bruger selv ekstern skærm, og min MacBook er lukket det meste af
tiden. Jeg synes ikke, der er forskel på temperaturen. Skal man se
video eller lave noget tungt, så bliver den over 60 grader, ja helt op
til 80 grader, og blæseren går op på fuld tryk. Sidder jeg bare og
skriver, er den typisk 50-60 grader. Jeg synes ikke, det gør nogen
forskel, om låget er åbent eller lukket.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Per Rønne

Dato : 25-04-07 17:45

> [...]
> kører med lukket låg og slukket skærm og bruge en ekstern skærm, så er
> det vel fordi, MacBook godt kan klare det.

Ja, jeg har aldrig hørt om problemstillingen før.

> Gør hvad? Fortsætter, når man lukker låget? Hvad gør de så med
> indholdet på skærmen? Dukker det bare op på den eksterne skærm?

Den kører som server - som den Thinkpad jeg i øjeblikket bruger som
printserver til min HP all-in-one [der ikke kan klare 10.4].

Skærmen er slukket, men kommer naturligvis igen i samme øjeblik man
åbner låget.

> Har du ikke et mere direkte link? Jeg ser bare en hel række links til
> artikler med forskellig dato.

Linkene henviser til spørgsmål-svar længere nede ad siden. Start bare
med det første.

Fra : Henrik Münster

Dato : 25-04-07 20:55

On 2007-04-25 18:45:15 +0200, per@RQNNE.invalid (Per Rønne) said:

> Ja, jeg har aldrig hørt om problemstillingen før.

Jeg mener, jeg har hørt det nævnt ved iBook, som skulle hackes, før man
kunne køre med lukket låg og skærmen slukket, hvis jeg husker ret. Der
hed det sig, at den var afhængig af luftcirkulation og blev for varm,
hvis man lukkede låget. Om det bare var gætteri, eller om Apple sagde
det, ved jeg ikke.

> [...]
> printserver til min HP all-in-one [der ikke kan klare 10.4].
>
> Skærmen er slukket, men kommer naturligvis igen i samme øjeblik man

OK. En Apple bærbar går på vågeblus, når man lukker låget. Man kan
derefter vække den med slukket skærm, hvis man propper en USB-dims i.
Derefter burde den forblive tændt, hvis man har stillet den til det i
Energibesparelse. Jeg mener, jeg engang hørte om, at man kunne ændre
denne opførsel med en kommando i Terminal. Det gjaldt i hvert fald for
min gamle TiBook, men jeg ved godt nok ikke, hvor jeg læste det.

> Linkene henviser til spørgsmål-svar længere nede ad siden. Start bare
> med det første.

Nååå, man skal bare scrolle ned. Det er jo en enkeltpersons mening. En
anden skriver som jeg, at Apple nok ikke ville anbefale det, hvis det
skader. De taler om, at skærmen bliver for varm. Jeg har lige følt på
min, og den er kun ganske lidt lun, selv om processoren ligger omkring
60 grader. Den kan dog hurtigt blive varmere, hvis den får lov at
bestille noget. Hvis du vil holde øje med temperaturen, kan jeg
anbefale smcFanControl, der kan vise temperatur og blæser i menulinien,
så man hele tiden kan holde øje med det:

<http://homepage.mac.com/holtmann/eidac/>
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Per Rønne

Dato : 25-04-07 22:40

> [...]
> denne opførsel med en kommando i Terminal. Det gjaldt i hvert fald for
> min gamle TiBook, men jeg ved godt nok ikke, hvor jeg læste det.

Det er skam også en option på ovenstående Thinkpad. Her skal dog bare
bruges et let findeligt afkrydsningsfelt ...

> Nååå, man skal bare scrolle ned. Det er jo en enkeltpersons mening. En
> anden skriver som jeg, at Apple nok ikke ville anbefale det, hvis det
> skader.

Ja, der er tale om en del udveksling af meninger om emnet ...

> [...]
> anbefale smcFanControl, der kan vise temperatur og blæser i menulinien,
> så man hele tiden kan holde øje med det:

Downloaded og burde være installeret. Og ja, jeg får beskeden 57°C, 2988
rpm [skifter hele tiden]. Det kan da sikket godt være en god ide at
holde den åben 'her' om sommeren. Men nej, jeg opdager netop at heden er
i bunden - så systemet må vel bestå i at få den op i et stativ?

Og, ja, nu hvor jeg er begyndt at arbejde på den {der mangler stadig
enkelte ting at komme i orden}, så, ih hvor er den hurtig sammenlignet
med min G4/867. Og i hvor lidt plads er en 80 G harddisk; jeg er vist
nødt til at købe en større harddisk, når jeg nu også skal installere
Windows. Med BootCamp og Parallels, der jo i dag kan bruge BootCamps
installation.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 25-04-07 19:36

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> Spørgsmålet er centralt for mig, da jeg gerne vil have at maskinen gør
> noget vigtigt arbejde for mig om natten ...

Hvorfor kan den ikke gøre det med låget oppe?
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Per Rønne

Dato : 25-04-07 20:27

> Hvorfor kan den ikke gøre det med låget oppe?

Jeg har bare altid været vant til at lukke låget for at beskytte
maskinen, og ville i øvrigt aldrig have skærmen på en laptop tændt
altid. Det er de trods alt for dyre til.

Og lige nu venter jeg så på at Startly sender mig en ny aktiveringskode
til QuicKeys. Jeg kan jo ikke køre to instanser af QK på to maskiner
samtidig ;-(.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 25-04-07 20:41

> Jeg har bare altid været vant til at lukke låget for at beskytte
> maskinen, og ville i øvrigt aldrig have skærmen på en laptop tændt
> altid. Det er de trods alt for dyre til.

Skærmen slukker da, hvis du beder den om det efter en vis periode.

Men jeg har stadig ikke forstået hvorfor det ikke virker for dig at
sætte tingene til mens du har lået nede?

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Per Rønne

Dato : 25-04-07 22:40

> Skærmen slukker da, hvis du beder den om det efter en vis periode.
>
> Men jeg har stadig ikke forstået hvorfor det ikke virker for dig at
> sætte tingene til mens du har lået nede?

Jeg forstår ganske simpelt ikke det sidste, rent sprogligt.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-04-07 06:20

> Jeg forstår ganske simpelt ikke det sidste, rent sprogligt.

Den går altid i dvale når låget lukkes.

Ønsker du den skal køre mens låget er lukket, skal du vække den med
låget nede - fx ved at klikke med musen eller trykke på et eksternt
tastatur.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Per Rønne

Dato : 26-04-07 06:34

> Den går altid i dvale når låget lukkes.
>
> Ønsker du den skal køre mens låget er lukket, skal du vække den med
> låget nede - fx ved at klikke med musen eller trykke på et eksternt
> tastatur.

OK. Og: det er første gang jeg møder denne problemstilling. Jeg har jo
altid haft det som en valgmulighed i et kontrolpanel, hvad der skulle
reageres med når låget var nede.

Fordi jeg på laptop-siden har været vant til at bruge dem, jeg har fået
stillet til rådighed af fagforening eller arbejdsgiver.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 26-04-07 15:17

On 2007-04-26 07:33:30 +0200, per@RQNNE.invalid (Per Rønne) said:

> OK. Og: det er første gang jeg møder denne problemstilling. Jeg har jo
> altid haft det som en valgmulighed i et kontrolpanel, hvad der skulle
> reageres med når låget var nede.

For nu at bevise, at jeg ikke husker helt forkert, er her et link til
en ældre løsning, der desværre ikke ser ud til at virke på Intel-Mac
iflg. det andet link. Det har altså været muligt at slå
sleep-funktionen fra på PowerBook og iBook.

<http://binaervarianz.de/projekte/programmieren/meltmac/>
<http://lists.apple.com/archives/Darwin-drivers/2006/Oct/msg00002.html>
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Per Rønne

Dato : 26-04-07 16:44

> [...]
> iflg. det andet link. Det har altså været muligt at slå
> sleep-funktionen fra på PowerBook og iBook.

Også på min gamle PB5300ce? Hvorfor smider jeg den mon ikke bare ud?

> <http://binaervarianz.de/projekte/programmieren/meltmac/>
> <http://lists.apple.com/archives/Darwin-drivers/2006/Oct/msg00002.html>

Ja, det ser minsandten sådan ud. Hvorfor mon denne forskel i forhold til
PC-verdenen? Hverken min gamle compaq eller nuværende thinkpad [begge
lån], eller andre laptops jeg har arbejdet med, har haft sådanne
problemer.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 26-04-07 21:43

On 2007-04-26 17:43:31 +0200, per@RQNNE.invalid (Per Rønne) said:

> Også på min gamle PB5300ce? Hvorfor smider jeg den mon ikke bare ud?

Det tør jeg ikke sige. Mit link henviser til en løsning i Mac OS X, og
så duer de helt gamle PowerBook jo ikke. Om der var en anden løsning
dengang, kan jeg ikke huske.

> [...]
> PC-verdenen? Hverken min gamle compaq eller nuværende thinkpad [begge
> lån], eller andre laptops jeg har arbejdet med, har haft sådanne

Det er vel ikke "problemer" som sådan. Der er blot tale om en manglende
funktion. Jeg vil tro, at mindst 99% af brugerne ønsker, at deres
bærbare går på vågeblus, når de lukke låget. En af Apple stærke sider
er jo netop at fjerne funktioner, som kun meget få bruger, så man ikke
bliver forvirret af en masse knapper. I langt de fleste tilfælde er det
den bedste måde at gøre tingene på, og jeg holder meget af Apples evne
til at gøre tingene behagelige at bruge bl.a. ved at gøre dette.
Desværre er der nogle få avancerede brugere, der ikke kan nøjes med
Apples funktioner. Det ses jo typisk i Apples egne programer som Mail,
Safari, iPhoto etc., men også i hardware går denne filosofi igen.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Per Rønne

Dato : 26-04-07 23:43

> Jeg vil tro, at mindst 99% af brugerne ønsker, at deres bærbare går på
> vågeblus, når de lukke låget.

Måske. Nogle ønsker også at bruge en strøm- og skærmbillig løsning når
der er noget der skal foretages automatisk om natten. Eller kan finde på
at bruge maskinen som [print]server.

Nåh, men ellers er jeg i fuld gang med at få maskinen op. Nu fik jeg så
lige klaret XP Pro, ja, jeg kan boote den ind i Windows .

Skal nu også virke med Parallels. Må vente [sent tidspunkt].
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk