Informationer fra "før Kirkebogen"
Fra : Skovsende

Dato : 17-04-07 15:02

I Sdr. Omme Sogn (Vejle Amt, Nørvang Herred) "starter" kirkebøgerne i
1685, men iflg. Sdr. Omme Kirkes hjemmeside kan kirken dateres tilbage
til 1100/1200-tallet. Hvor registrerede man fødsler, dødsfald, vielser
etc. i perioden før 1685? og hvor kan man finde disse informationer?
Er det "kun" på landsarkivet i Viborg? Jeg har forespurgt
Menighedsrådet i Sdr. Omme Kirke uden held, og Grindsted Lokalarkiver
henviser til Landsarkivet. Jeg ville jo gerne kunne "søge
informationer" via Internettet.
Har nogen i gruppen gode råd?

Fra : Gert Krabsen

Dato : 17-04-07 15:33

Skovsende wrote:
> [...]
> 1685, men iflg. Sdr. Omme Kirkes hjemmeside kan kirken dateres tilbage
> til 1100/1200-tallet. Hvor registrerede man fødsler, dødsfald, vielser

Det korte svar må være: Det gjorde man desværre ikke

Fra : Erling Dalberg

Dato : 17-04-07 17:09

De er nok brændt

venlig hilsen

Erling Dalberg

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 18-04-07 08:08

*Har nogen i 'råd?'

Læs denne udmærkede forklaring på manglende kirkebøger:
http://skovbo-fam.dk/?Dokumentation:Kirkeb%F8ger.

De adelige var temmeligt flittige til at holde mandtal, medens almuen måtte
klare sig som de kunne ;,-/
Flemming.

Fra : J. H. Larsen

Dato : 18-04-07 21:26

I tiderne før kirkebøgerne i de enkelte sogne kan man komme
overraskende langt ved at finde frem til skifterne efter afdøde
personer. Skifterne beretter om de arvemæssige forhold efter
afdøde og giver derfor ofte (eller af og til) megen information
fra sig om familierne.
Det svinger noget, hvor meget materiale der er under de enkelte
godser osv. og i øvrigt finder man ingen skifter efter folk, der
ikke ejede noget, så her er begrænsningen.
Hilsen og god jagt,
J.H. Larsen

Fra : Svenn Trønning

Dato : 22-04-07 10:04

Det var ved kongebrev af 1645-46 at pligten til at føre kirkebog blev
officielt fastslået SAMT at det IKKE var en privat bog. Før den tid førte
præsterne også kirkebøger, men det var den enkeldes præst ejendom. Fra Kgl.
Lyngby ved København har man en kirkebog fra 1641, men man ved, at der har
været en før den tid.

Med venlig hilsen

Svenn Chr. Trønning

Fra : Michael Erichsen

Dato : 22-04-07 10:16

Svenn Trønning wrote:
> [...]
> Lyngby ved København har man en kirkebog fra 1641, men man ved, at der har

Det var i de sidste dage af 30-årskrigen. Jeg mistænker, at den dybere
årsag var, at kongen havde brug for en "lagerfortegnelse" over
kampdygtige unge mænd? Han må have slidt hårdt på dem, lige som det
lykkedes ham stort set at fælde alle landets skove. Mærkelig ting med
sådan en religionskrig, hvor man sender hære til fjerne lande...

Mvh Michael Erichsen

Fra : Skovsende

Dato : 20-04-07 14:10

Hej til alle i gruppen
Tak for forslagene, jeg begynder at lede efter skifteprotokoller
Venlig hilsen
Bent