Hjælp til tydning - hvor kommer afdøde fra~
Fra : Ib Molbech

Dato : 06-04-07 08:35

AO Føvling, Malt, Ribe 1835-1849, opslag 120 Kirsten Nielsdatter enke efter
Jørgen Pedersen.
Jeg kan ikke læse hvorfra hun kommer. Født i ???? Hjælp! Jeg tror ikke hun
er født i Føvling sogn.

Mvh
Ib Molbech

Fra : Poul Erik Vad Nielse~

Dato : 06-04-07 10:22

Hej Ib!

Kirsten Nielsdatter er født i Aatte, der ligger et par km øst for Føvling.

Poul Erik

Fra : Poul Erik Vad Nielse~

Dato : 06-04-07 10:25

Hej Ib1

Fra : Ib Molbech

Dato : 06-04-07 16:43

Tak for det Poul Erik. Der er ingen tvivl om, at du har ret, men det åbner
desværre op for nye problemer for mig:

Hvis Kirsten Nielsdatter fødes og dør i Føvling sogn, må det være muligt at
finde hendes dåb og ægteskab i sognet. Da hun er 68 år gammel ved sin død i
1836 må hun være født i 1767/68, men jeg kan ikke finde hende

Hendes ægteskab med Jørgen Pedersen kan jeg heller ikke finde, men de får
børn, bl.a. Thomas Pedersen i 1810.

Jørgen Pedersen dør 28. dec 1828 i Føvling 74 år gammel, så han må være
født i 1754 - ham kan jeg heller ikke finde

Jeg vil være glad for et par forløsende ord om Kirstens fødsel og ægteskab.

Mvh
Ib Molbech

Fra : gjerstrup

Dato : 07-04-07 11:11

JORGEN PEDERSEN

Spouse: KIRSTEN NIELSDR
Marriage: 27 NOV 1787 Aarre, Ribe, Denmark

Kan det mon være dem der er tale om?

Jeg kan ikke finde andre i FT1801, der hedder disse navne

ribe, Malt, Lindknud, Lindknud Bye, , 21, FT-1801, B7638

Jørgen Pedersen 49 Gift Huusbonde Bonde og gaardbeboer
Kjersten Nielsdatter 50 Gift Hans kone
Johanne Jørgensdatter 16 Ugift Deres børn
Karen Jørgensdatter 10 Ugift Deres børn
Johanne Lauridsdatter 80 Enke Huusbondens moder Aftægtskone, fattig,
nyder almisse af sognet

MEN ER DET DEM?? Kirsten alder er nok ikke korrekt, men det er set
før...
Hvornår/hvor er deres Søn Thomas født?

Fra : Ib Molbech

Dato : 07-04-07 12:54

Foreløbig tak for hjælpen Helle.

Selv om jeg har ledt godt og grundigt i FamilySearch fandt jeg ikke parret
Jørgen og Kirsten. Måske fordi jeg brugte dansk 'ø' i Jørgen.

Da Kirsten dør (AO 1835-1849, Føvling, Malt, Ribe, opslag 120) oplyses det
hvor hun er født. Det er ikke så let at læse, men Poul Erik Vad Nielsen
mente, at der stod Aatte, der ligger et par km fra Føvling, hvor parret dør.
Men der kan vel også stå Aarre. Det tror jeg nu der gør, og så må hedes dåb
kunne findes i Arre, Skast, Ribe. Ved en hurtig gennemgang er det dog ikke
lykkedes mig.

Derimod har jeg fundet FamilySearch's vielse i kirkebogen: AO 1785-1814,
Årre, Skast, Ribe, opslag 17.

Thomas' fødsel findes AO 1774-1813 Føvling, Malt, Ribe opslag 228 nederst.
Hans bror Niels Peter findes på samme kirkebog opslag 194.

Jeg tror ikke famlien i Lindknud fra FT1801 er 'min' familie, netop p.gr. af
Kirstens alder, men det er bestemt muligt.

Mvh
Ib Molbech

Fra : gjerstrup

Dato : 07-04-07 11:14

Jeg fik ikke sat mit navn under mit indslag

Med venlig hilsen
Helle Gjerstrup

Fra : gjerstrup

Dato : 07-04-07 12:41

ribe, Malt, Føvling, Taabøl Bye, et huus, 30, FT-1834, B5746
Kjersten Nielsdatter 66 Enke(mand) huusmandsenke, lever af sin
jordlod
Niels Peder Jørgensen 28 Ugift hendes søn [Kjersten Nielsdatter]

Jeg fandt Jørgen Pedersens Søn Thomas, begravet den 12. april 1811,
3/4 aar gammel.Føvling Kirkebog 1786 - 1814, opslag 299.

Niels Peder Jørgensen, konfirmeret 1826, Føvling KB 1823 - 1834,
opslag 34, no 2, 1826.

Jeg lagde mærke til Jørgen Pedersen ved sin død, også havde navnet
Olling, måske kan det være en ledetråd.

Hilsen Helle Gjerstrup