Fortegnelse over danske (over-)lærere?
Fra : Steen Hoffmann

Dato : 24-03-07 21:58

Hej gruppe

Findes der en fortegnelse over danske (over-)lærere gennem tiderne?

Jeg er specifikt interesset i en Hans Hoffmann, der vist nok i midten af
1800-tallet var overlærer ved skolen i Sandby, ca. 5 km fra Nakskov.

mvh og tak
Steen
(Steen Hoffmann)

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 24-03-07 22:42

> Findes der en fortegnelse over danske (over-)lærere gennem tiderne?

Ja, - og nej ...eller måske )

> Jeg er specifikt interesset i en Hans Hoffmann, der vist nok i midten af
> 1800-tallet var overlærer ved skolen i Sandby, ca. 5 km fra Nakskov.

Der findes "Dansk Skole-Stat" fra 1933, der vist nok er en revideret udgave
fra 1924. Om den har tidligere forløbere ved jeg ikke, og lærere fra midten
af 1800tallet er formentlig næppe med i '24.

Der står et eksemplar (af seneste udg.) på LAK - og sikkert også på andre
arkiver.
--
Med venlig hilsen Poul Erik Jensen
www.genealog.dk www.skolekammeraten.dk

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 25-03-07 08:28

"Poul Erik Jensen" <jep@image.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
----------
Jeg nævner her nogle titler hvor der kunne være bid, idet jeg går ud fra at
Hoffman har været andre steder end i Sandby:

100 år blandt Sallings lærere,
Folkeskolen
Tønder Seminariestat
og vigtigt:
"Danmarks Lærerforenings Medlemsblad" kan lånes på biblioteket, men det er
en ordentlig mundfuld og skal måske lånes hjem nogle årgange ad gangen.
I bladene nævnes rigtig mange lærere, især ved dødsfald, udbetaling af
understøttelse etc..
Sidst: Mon ikke man på Ravnsborg Lokalhistoriske Arkiv ved noget?
Knæk og bræk.
Flemming Svendsen.

Fra : N/A

Dato : 25-03-07 15:26

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 25-03-07 15:26

"Michael Erichsen" <dsmer@attglobal.net> skrev i en meddelelse
> Der findes også dimmitendfortegnelser fra seminarierne. F.eks. fra
> Jonstrup.
>
> Mvh Michael Erichsen
------
Det er korrekt, godt du lige fyrede op under den og disse kan også
lånes på biblioteket.

Jeg lister lige de jeg kender her:
Brahe-Trolleborg
Blågård-Jonstrup
Vesterborg (kunne være interessant)
Lyngby ved Grenå
Tønder
Skårup
Jelling
Segeberg
Egernførde
Ratzeburg
Uetersen
Rendsborg
Haderslev
Augustenborg.

Der er sikkert flere, især syd for grænsen, men de er nok uinteressante i
denne forbindelse.
Flemming

Fra : Bodil Madsen

Dato : 25-03-07 16:19

Blandt dimitenterne ved Vesterborg Seminarium var en:
Kjeldskov Hansen Hoffmand ( 1831, 2. kar.) født 6.12.1804 i Errindlev, død
5.5.1870 i Errindlev, søn af Christian Hansen Hoffmann i Errindlev.
Hvis ovennævnte er en mulighed, er der flere oplysninger i:Lollands Falsters
historiske Samfunds Årbog for 1960, side 361.
Med venlig hilsen
Bodil Madsen

Fra : Steen Hoffmann

Dato : 25-03-07 18:51

Tak til Poul Erik, Flemming og Bodil.

Der skulle være et billede af overlærer Hoffman i våbenhuset i Sandby Kirke
og han skulle også være begravet på den tilhørende kirkegård, så jeg vil
starte med at opspore hans data dér.

mvh
Steen