Papirløst ægteskab
Fra : Birger

Dato : 24-03-07 17:11

Skal papirløse ægteskaber registreres i slægtsregistret?

Her er et input jeg har fået fra anden side. Er der nogen regler /
vejledning for dette?

"Samliv, sambo, pl: Når 2 personer lever sammen i et ægteskabslignende
forhold, men uden papir - må det være et papirløst ægteskab (pl). Hvis
2 får et barn sammen, vil jeg også kalde det pl - selv om det er et
engangsforhold ! Korte forhold uden børn vil naturligvis ikke
optræde i en slægtsbog. Derimod vil mange langvarige forhold naturligt
høre hjemme i bogen (f.eks. mit pl på 18. år) - ikke mindst af hensyn
til børnene, der måske kun kender deres stedfar."

/Birger

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 24-03-07 17:56

"Birger" <birgerulbrink@gmail.com> skrev i en meddelelse
Skal papirløse ægteskaber registreres i slægtsregistret?

/Birger
------------
Min egen indstilling er at, såfremt der er fælles børn så 'ja'.
Hvis de bare lever sammen papirløst uden at være registreret, gør jeg et
notat.
I WinFam er der en mulighed for at notere forskellige former for
partnerskaber.
Flemming

Fra : Ulrich Alster Klug

Dato : 28-03-07 21:17

Hej Birger!

Jeg forstår et papirløst ægteskab som et parforhold, hvor ægteskab kunne
have været indgået (hvis begge havde været ugifte/skilt), altså opfatter jeg
det sådan, at et papirløst forhold først eller i hvertfald altid eksisterer,
når parterne bor sammen.

Hvis de bor hver for sig og 'bare får børn sammen', vil jeg nok snarere
mene, at de er kærester....

Hvis et par får ét barn sammen og aldrig har boet sammen - altså det typiske
tilfælde for et uægte barns fødsel - så vælger jeg 'kærester' eller 'andet'
i FTM.

Men sådanne forhold skal da absolut med, om ikke andet så i
levnedsbeskrivelsen i notefeltet for personen. Det er jo ikke nødvendigvis
udvekslen af ringe, der gør, at der er følelser mellem parterne (selv det ER
noget særligt at blive gift).

Mange hilsener

Ulrich
www.dk-yeoman.dk