Rudolf Koreska - RUKO
Fra : Anita og Jørgen Siig

Dato : 03-03-07 13:07

Hej.

Min onkel fortalte mig for en del år siden, at han var i familie med Rudolf
Koreska. Manden bag RUKO.

Jeg har fundet lidt:

[www.gravsted.dk]

[www.bjarklev.dk]

Er der nogen der kan hjælpe mig med yderligere oplysninger om Rudolf Koreska
og hans forældre / familie?

Jeg kunne godt tænke mig at få af/bekræftet myten.

Der er ikke nogen nulevende i familien der kan hjælpe mig.

endvidere har jeg fået hjælp her:

http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?1,299822

men ikke nok til at jeg har fundet hans forældre.

De venligste hilsner Anita

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 04-03-07 13:08

"Anita og Jørgen Siig" <jsiig@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hej.
>
> Min onkel fortalte mig for en del år siden, at han var i familie med
> Rudolf Koreska. Manden bag RUKO.
-----------------
Nu ved jeg jo ikke hvem din onkel er, men det er vel sandsynligt når han
fortæller det.
Jeg mener at jeg i den nu hedengangne 'Socialdemokraten' læste . . . det var
vist omkring 1953 . . et interview med Koreska, og mener at huske hans
forældre var polske.
Hvis han således er født 1907 må han jo figurere i en FT 1916.

Artiklen omhandlede hans skæbne:

Efter at han var frosset ud af RUKO's bestyrelse begyndte han at konstruere
en ny type biblioteksreoler.
I begyndelsen lå fabriken RESKA på Gørlev-egnen, men også herfra blev han
frosset ud.
Senere flyttede firmaet til Korsør hvor jeg selv havde fornøjelsen at være
maskinarbejder i 10 år.
Fabriken lå i de af GOLF-Radiator 's efterladte bygninger.
På et tidpunkt opkøbtes Reska af LABOFA, hvad der ikke hjalp på RESKA's
muligheder. Afdelingen blev lukket for få år siden og bygningerne står endnu
hovedsageligt tomme . . . hvis nogen skulle ha' lyst til at begynde . . .
..

Det var bare et lille pip.
Flemming Svendsen.
Korsør

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 04-03-07 14:15

"Flemming Svendsen" <zeus2@SLETMIGmail.dk> skrev i en meddelelse

> "Anita og Jørgen Siig" <jsiig@mail.dk> skrev i en meddelelse

> -----------------
> Nu ved jeg jo ikke hvem din onkel er, men det er vel sandsynligt når han
> fortæller det.

Det ville jeg nok tage med et gran salt,
onkler kan være ret fantasifulde....

Mvh.Bodil.

Fra : Anita og Jørgen Siig

Dato : 16-05-07 06:44

> Det ville jeg nok tage med et gran salt,
> onkler kan være ret fantasifulde....
>
> Mvh.Bodil.

Jubii

For et par dage skrev Lotte til mig at hun ledte efter en forbindelse til R.
Koreska.

Og hun havde netop nogle oplysninger, der sammen med dem jeg havde fundet,
gav dette resultat.

Min onkel, Børge Hove´s mor Marie Hansen er en kusine til Rudolf Koreska (
RUKO)

Så det var ikke fantasi

mvh Anita

Fra : Flemming Udbjørg

Dato : 04-03-07 13:37

"Anita og Jørgen Siig" <jsiig@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Er der nogen der kan hjælpe mig med yderligere oplysninger om Rudolf
> Koreska og hans forældre / familie?

Det fremgår af flere artikler, at Rudolf Koreska er født i 1907 i København
af en Tjekkisk far. Nærmere bestemt skule han være født på Nørrebro.

Han døde i 1987 og ligger begravet på Hørsholm Kirkegård.

Du kan finde mere ved blot at søge på hans navn i Google.

Jeg ville foreslå en tur til Københavns Stadsarkiv på Københavns Rådhus,
hvor man har alle folketællinger og politiregistre for staden København.
Politiregistrene var datidens folketællinger for den indre by.

Der bør du kunne finde hans fødsel,når du nu ved, at det var i 1907 - og så
kommer forældrene jo frem, og så er du klar til den videre søgning.

God tur.
/Flemming U

Fra : Hugh Watkins

Dato : 04-03-07 15:54

Flemming Udbjørg wrote:
> [...]
>
> Der bør du kunne finde hans fødsel,når du nu ved, at det var i 1907 - og så
> kommer forældrene jo frem, og så er du klar til den videre søgning.

Krak i 1916
address
og Folketælling

enærings brev?

Hugh W

--

a wonderful artist in Denmark
http://www.ingerlisekristoffersen.dk/

Beta blogger
http://snaps4.blogspot.com/ photographs and walks

old blogger GENEALOGE
http://hughw36.blogspot.com/ MAIN BLOG

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 04-03-07 17:43

> Det fremgår af flere artikler, at Rudolf Koreska er født i 1907 i
> København
> af en Tjekkisk far. Nærmere bestemt skule han være født på Nørrebro.
------------
Nåhh . . var det Tjekiet han kom fra, det skal nok passe, man er jo ikke
no'en komputer
Under alle omstændigheder husker jeg at artiklen var interessant læsning, og
dengang drømte jeg ikke om at jeg skulle arbejde med hans idé.
Hilsen Flemming

Fra : Anita og Jørgen Siig

Dato : 04-03-07 17:45

Hej.

Tak for jeres svar.

Jeg har fundet hans bedsteforældre, oldeforældre, og en masse søskende til
min onkels oldefar.

Problemet er at jeg ikke ved OM, der er en familierelation, og om det er i
direkte linie.
Og mange af hans oldefars søskende har fået rigtig mange børn. Og jeg kan
ikke se det i afgangslisterne for de årstal.

Det er ikke så nemt for mig at komme til Københavns Stadsarkiv, da jeg bor i
Varde. Det er ellers et godt sted.
Har været der, da jeg boede på Sjælland.

Jeg har været rundt på de sider Google foreslår. Men der står ikke ret meget
familiemæssigt.

Det er ikke fabrikken og dens historie, jeg er interessertet i p.t.

Det er muligt at onkler kan være ret så fantasifulde, men det var ham her
ikke. Han var en alvorsmand.

Jeg er igang med alle gaderne i FT 1916 og jeg skulle hilse at sige, at det
er mange opslag jeg skal i gennem.
Har lige været i gennem Ryesgade. Der var knap 2000 opslag.

Jeg kan lige fortælle at min onkel er Børge Hove født ca 1920-1930.
De fleste af hans familie er fra Vang-Thorup, Hundborg, Thisted

http://familytreemaker.genealogy.com/users/s/i/i/Anita-Siig-varde/index.html#edit

mvh Anita

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 05-03-07 08:16

> Tak for jeres svar.
>
> Jeg har fundet hans bedsteforældre, oldeforældre, og en masse søskende
> til min onkels oldefar.

Jamen tillykke med det . .

> Det er ikke fabrikken og dens historie, jeg er interessertet i p.t.

Undskyld . . . jeg blev bare lidt nostalgisk.
Flemming

Fra : Anita og Jørgen Siig

Dato : 05-03-07 08:50

Hej Flemming.

Jeg kan da godt forstå at du blev nostalgisk.

Det er da helt ok.

Årsagen til at jeg skrev at jeg ikke er interesseret i den p.t., er at folk
ikke skal bruge deres tid
på at søge efter oplysninger for mig, som jeg ikke har brug for lige nu...

Jeg håber ikke at jeg har "fornærmet" nogen, for det er absolut ikke min
hensigt....

de venligste hilsner Anita

Fra : Flemming Udbjørg

Dato : 04-03-07 13:40

"Anita og Jørgen Siig" <jsiig@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Min onkel fortalte mig for en del år siden, at han var i familie med
> Rudolf Koreska. Manden bag RUKO.

Du kan jo også tage udgangspunkt i din onkels fødsel og finde hans forældre
og bedsteforældre på begge sider, så burde du være tilbage omkring 1907,
hvor Rudolf blev født - og så burde du have fundet forbindelsen.

/Flemming U

Fra : Anita og Jørgen Siig

Dato : 06-03-07 09:27

Hej igen.

Jeg har nu hørt en udsendelse der har været sendt i radioen.

[www.ruko.dk]

Der fortæller Rudolf Koreska at han boede hos forældrene på Hjort
Lorentsensgade på 4.sal, da han begyndte på Ruko-nøglen i 30érne.

Han siger også at han gik i skole på Jagtvej.

Det oplyses at hans far er født i Tjekkoslovakiet, og kom til Danmark via
wien.

Jeg har nu kigget de gader igennem i FT 1916, men kan ikke finde familien.

Fra : Flemming Udbjørg

Dato : 06-03-07 19:37

> Hej igen.
> Jeg har nu kigget de gader igennem i FT 1916, men kan ikke finde familien.

Ærgerligt - men det er hårdt arbejde at lede efter slægten, og det var jo
også i 30'erne at han havde boet i gaden, såh........han og familien må jo
så have boet et andet sted før.

Men er må da være nogle nulevende efterkommere af Koreska, og med en død i
1987, så burde de stadig kunne findes.
Jeg slog lige efternavnet Koreska op i Krak (person) - og er kommer der 7
personer op, med navne, adresser og telefonnumre - så hvis jeg var dig,
ville jeg enten ringe elelr skrive til de 7, og gad så vide, om ikke der var
bare én af dem, som var i familie med "din" Koreska.5 af de 7 bor i
Storkøbenhavn og 2 i Slagelse.

/Flemming U