Hvordan finder jeg navnet på gården?
Fra : Rolf Lindberg

Dato : 24-02-07 10:25

Det drejer sig om oplysninger fra Jacob Andreas Hansen´s skudsmålsbog, hvor
der står at han har tjent hos gårdejer N. Pedersen i Kastelev, Sværdborg
Sogn, Præstø Amt i perioden fra 1 maj 1897 til 1 maj 1899.

Hvordan finder jeg navnet på denne gård, hvordan kommer jeg videre?

--
Venlig hilsen

Rolf Lindberg

Fra : Hugh Watkins

Dato : 24-02-07 10:32

Rolf Lindberg wrote:

> [...]
> Sogn, Præstø Amt i perioden fra 1 maj 1897 til 1 maj 1899.
>
> Hvordan finder jeg navnet på denne gård, hvordan kommer jeg videre?

by looking at old maps or folketælling

Hugh W

--

a wonderful artist in Denmark
http://www.ingerlisekristoffersen.dk/

Beta blogger
http://snaps4.blogspot.com/ photographs and walks

old blogger GENEALOGE
http://hughw36.blogspot.com/ MAIN BLOG

Fra : Inger Buchard

Dato : 24-02-07 11:41

Prøv at spørge på DisForum http://dis-danmark.dk/forum/index.php
'Slægtsforskning - metode og teknik'

Inger

Fra : Flemming Udbjørg

Dato : 24-02-07 11:45

> [...]
> Sværdborg Sogn, Præstø Amt i perioden fra 1 maj 1897 til 1 maj 1899.
>
> Hvordan finder jeg navnet på denne gård, hvordan kommer jeg videre?

Jeg ville kontakte lokalarkivet og høre, om de har en folketælling for 1888,
eller en vejviser/telefonbog, eller om de har et politiregister for 1888.

Politiet havde opgaven med at registrere befolkningen, derfor er
politiregisteret nok bedste skud.

Men ellers er der jo kirkebøgerne for Sværdborg Sogn. Det ville jo være
naturligt, om den gode gårdejer slv fik børn, der skulle døbes eller
konfirmeres, så hvis du kigge efter gårdejer N.Pedersen, Kastelev over en
f.eks. 3-5 års periode, så burde du kunne finde ham ad denne vej. Og hvis du
så er rigtig heldig, så anførte præsen også hvilken gård han havde.

/Flemming U

Fra : Ulrich Alster Klug

Dato : 26-02-07 07:34

Jamen, det er slet ikke sikkert, gården har haft et navn. Og hvis den har,
kan det være vanskeligt at finde navnet.

Prøv først folketællingerne. Gårdens navn kan være nævnt her. Dernæst
kirkebøgerne, ligesom Flemming Udbjørg foreslog.

På Kort og Matrikelstyrelsen (Rentemestervej 8, 2400 Kbh NV; man skal
bestille tid for adgang til læsesalen) findes gamle kort, f.eks. fra
matrikuleringen, som foregik 1803-1824. På kortene fra opmålingen står ofte
navne på markerne og gårdene. - Det kræver så, at du har fulgt gården ved
hjælp af realregistrene og skøde- og panteprotokollerne (på landsarkivet;
filmkopi på Rigsarkivet) - ellers ved du ikke med bestemthed, hvilken gård i
1830-24, der er den rigtige.

Lidt hjælp får man dog i FKT 1901, idet der i denne tælling oplyses
matrikelnummer over hele landet.

Du kan også prøve brandforsikringsprotokollerne (og
brandtaxationsprotokollerne; begge på landsarkivet); det er ret let, når du
har matrikelnummeret fra 1901-tællingen.

God jagt.

M.v.h.

Ulrich Alster Klug
www.dk-yeoman.dk

Fra : Hugh Watkins

Dato : 26-02-07 18:48

Thanks Ulrich
I was too tired to say more than "old maps"

I went to Rentemestevej when looking at the origins of a Nøregaard
family for an american

there are older unused - maps / records which have been moved to
landarkiverne here LAK

the collection in Rentemestervej is a working archive needed by the
civil servants for their daily use

gårdnavne work outwards from the church in in any sogn
expect to fing a Nørregård 50 meter to the north of the church osf

browsing 1916 FT S opslag 14 Skema nr 1

ugift gaadejersker Karen Pedersen matr nr 6b 7a 37g formue 79430

in 1880 opslag 13 gardejer Peder Hansen nr 1 en gaard
in both cases by the side of the fattiggaard but no gaardnavn

kirkebogerne 1877 - 1892
lists lots of addesses but the quality of the scans is very very poor

looking at online maps
http://www.rootsweb.com/%7Ednkcen/library/maps/index.html

http://www.svaerdborg.dk/svborg_sognearkiv_bestyrelse.html

Ulrich Alster Klug wrote:
> [...]
> brandtaxationsprotokollerne; begge på landsarkivet); det er ret let, når du
> har matrikelnummeret fra 1901-tællingen.

Sværdborg-Lundby today

<http://www.dkconline.dk/scripts/itmap.dll/zoom?UTM_X=683141&UTM_Y=6108549&SIZE_X=420&SIZE_Y=380&Point.x=210&Point.y=190&ClickOption=ChangeStateInfo&Compression=40&MapSize=420x380&bKeepArea=TRUE&DrawThisOne=129464&Zone=UTM32&MapID=M/20&Lokalitet=NO>
go in with Lundby http://www.dkconline.dk/ and work south

Præstegaaard is the only named farm of the five large farms
Sveborg is an older spelling

betst I can do for now from England

Fra : Bjarne Damsgaard

Dato : 26-02-07 12:15

On Sat, 24 Feb 2007 10:25:28 +0100, "Rolf Lindberg"
<rolf.lindberg@mail.dk> wrote:

> [...]
>Sogn, Præstø Amt i perioden fra 1 maj 1897 til 1 maj 1899.
>
>Hvordan finder jeg navnet på denne gård, hvordan kommer jeg videre?

Du kunne prøve at lede i La Cours bogserie "Danske gårde", bøgerne
finder du online her: http://www.statsbiblioteket.dk/digibooks . Det
er større gårde, men du kunne da være heldig!

Der er tre serier, der hver især dækker hele landet. Så du skal for
hver serie ind og lede efter Præstø Amt, Hammer Herred, og derefter se
afsnittet igennem.

Mvh
Bjarne Damsgaard

Fra : Hvornum

Dato : 26-02-07 23:28

Hej Bjarne

Den oplyste side virker ikke, jeg har prøvet.

Mvh Max Hvornum 4623

Fra : Rolf Lindberg

Dato : 27-02-07 03:58

Det er denne adresse

Fra : John Hansen

Dato : 27-02-07 16:47

Hej
Jeg kan ikke finde bogens data, hvad år er den fra??
VH John

Fra : Ingrid&Hans

Dato : 26-02-07 17:18

> [...]
> Sværdborg Sogn, Præstø Amt i perioden fra 1 maj 1897 til 1 maj 1899.
>
> Hvordan finder jeg navnet på denne gård, hvordan kommer jeg videre?

Gården Vinkelholm, Matr. 4a m.fl. af Kastelev fik 1896 en ejer der hed Niels
Pedersen som var gift med Marie Jørgensen. Er beskrevet i la Cour's 'Danske
Gaarde' side 1220 i III.samling Fjerde bind. Måske er det den

Hans Mikkelsen

Fra : Rolf Lindberg

Dato : 26-02-07 19:07

Hej gruppe.

I skal alle have tak for hjælpen og oplysningerne. Hvor er det rart at i har
tålmodighed med en nybegynder. la Cour´s Danske Gaarde er bare alletiders.