Organisering af billeder
Fra : Eva og Henrik

Dato : 21-02-07 23:07

Hej NG

Først tak for mange gode indlæg

Jeg skal til at indscanne/organisere gamle familiefotos. I den forbindelse
vil jeg gerne spørge gruppen om, hvilke(t)program(mer) der anvendes/ kan
anbefales i forbindelse med organiseringen.

Hvilke oplysninger er i den sammenhæng relevante at medtage ud over
identifikation af personer, tidspunkt, sted.

Er der ting som man skal være særlig opmærksom på når man går igang med et
sådant projekt

Findes der nogle hjemmesider med hvor ovennævnte er nøjere beskrevet

På forhånd tak

vh.
Henrik Iversen

Fra : Ole Laursen

Dato : 22-02-07 15:32

Hej Henrik!

Jeg har selv været igang med et lignende projekt for et par år siden. Så jeg
kan prøve at give min erfaring videre. Hvert billede jeg har scannet har
fået navn på følgende måde: år_evt. måned_evt. dag_navne på personer på
billedet (ikke familie i parentes)_sted_evt. begivenhed.jpg. Underscore er
kun med i dette eksempel for overblikkets skyld. På denne måde synes jeg man
får en god kronologisk rækkefølge i sine mapper med billeder.

Vedrørende kvalitet ved jeg ikke rigtig hvad du forventer. Jeg har scannet
mine billeder i 300 x 300 dpi. Det er individuelt hvor kritisk man vil
være - og hvor dybt i pungen man vi grave ! Har du negativer og dias, som
også skal scannes, vil jeg anbefale dig at investere i en scanner som klarer
disse opgaver.

Angående gamle billeder (over ca. 50-60 år) er det vigtigt at notere sig
fotografens navn og adresse og ikke mindst løbenummeret, som ofte er skrevet
med blyant på bagsiden. Du kan evt. også indscanne bagsiden. Du kan i bogen
"Fotografer i og fra Danmark til og med år 1920" af Bjørn Ochner evt. finde
i hvilken periode den pågældende fotograf virkede og på den måde finde en
ca. periode for billedet. Hvis du er rigtig heldig kan du i fotografernes
protokoller ud fra løbenummeret finde hvem der har bestilt billedet.

Endvidere kan jeg anbefale www.ukendtebilleder.dk, hvis du mangler at få et
billede identificeret. Jeg har haft held på siden et par gange.

Venlig hilsen
Ole Laursen

Fra : ubo6

Dato : 22-02-07 15:44

Hej begge to: Jeg har gjort det trinvis 1) scanne billeder og idnteficer
dem med numre, Derefter har jeg lavet en billedliste med nummmer - tid-
sted. personer osv
vh
ubo@os.dk

Fra : Hvornum

Dato : 22-02-07 18:32

Hej Eva, Henrik

Jeg har læst Ole Lausen's indlæg, og må sige, at samme måde med foto
journalisering bruger jeg også. Dette med ååååmmdd, såfremt dette kan lade
sig gøre for ældre dato. Så er der lige det, er der taget flere foto på
samme dag, sætter jer en bindestreg efter datoen, fx. i dag den 22. februar
2007, har jeg taget 23 foto, det første under 10: 20070223-05 og derefter
20070223-14, det gør det læt for Windovs at sortere alle foto.
Nogle foto er normalt taget til fester og andre højtider, for dengang var
det med foto man kun fik taget når der var en andledning. Også kan
slægtsbogen hjælpe, hvis man ved hvornår den ene er født, konfirmeret eller
et bryllup.
Og i mappen med foto, klikker man på egenskaber/dokumentinfo, og her kommer
der mulighed for at skrive i beskrivelse: titel, emne, nøgleord, kommentar
og forfatter.
Og ja, mange mener ikke at jpg er ok, men hvis i ikke redigere i originalen,
så mener jeg jeg er ok.

Mvh

Max

Fra : Hugh Watkins

Dato : 22-02-07 19:34

Eva og Henrik wrote:
> [...]
> sådant projekt
>
> Findes der nogle hjemmesider med hvor ovennævnte er nøjere beskrevet

when you scan
keep the raw scan untouched and save a back up copy off site

any copy you make as a jpg will get compressed and lose data

Hugh W

--

a wonderful artist in Denmark
http://www.ingerlisekristoffersen.dk/

Beta blogger
http://snaps4.blogspot.com/ photographs and walks

old blogger GENEALOGE
http://hughw36.blogspot.com/ MAIN BLOG

Fra : AB

Dato : 23-02-07 11:11

> [...]
> sådant projekt
>
> Findes der nogle hjemmesider med hvor ovennævnte er nøjere beskrevet

Prøv f.eks. Picasa 2. Den er gratis. Skriv Picasa 2 i Google.
Her kan du skrive informationet under billedet. Rette billedet op, fjerne
røde øjne, måske også røde ører, gulne det o.s.v.
mvh
AB

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 24-02-07 08:12

Scripsit Eva og Henrik:

> Jeg skal til at indscanne/organisere gamle familiefotos. I den
> forbindelse vil jeg gerne spørge gruppen om, hvilke(t)program(mer)
> der anvendes/ kan anbefales i forbindelse med organiseringen.

Jeg bruger Exifer

http://www.friedemann-schmidt.com/software/exifer/

Det er et gammelt freeware, men det eneste, som gør hvad jeg vil,
nemlig at kunne indtaste beskrivelse, tidspunkt for billedet og
nøgleord i IPTC-datafelterne i en billedfil af typen JPG eller TIF.
Herudover bruger jeg java-programmet Exiftools til at lægge
GPS-koordinater ind i billedfilerne. Med et program som for eksempel
Adobe Photoshop Elements 5.0 kan man så få fremvist billederne efter
nøgleord, efter tidspunkt for billedets tilblivelse, eller på et kort
efter hvor det er taget. Det er nørdet, men det giver overblik!

Ovennævte Photoshop Elements kan i øvrigt klare alle de nævnte
funktioner, men jeg kan ikke lide den måde, som billedfilen samtidig
automatisk bliver "forbedret" på i processen.

Lars Erik Bryld

Fra : Hvornum

Dato : 25-02-07 11:16

Hej Lars

Hvorfor har du været så længe om at komme med dette program?
Nu kan jeg få mine digi foto på plads, dem der ikke har haft den rette
"billede taget d." dato, nu kan jeg rette disse, og ikke minds, sætte dato
på alle indskanede fotos.

Fint gået Lars....

Mvh
Max Hvornum

Fra : Birger

Dato : 28-02-07 16:56

On 25 Feb., 11:16, "Hvornum" <hvor...@hvornum.dk> wrote:
> [...]
> Nu kan jeg få mine digi foto på plads, dem der ikke har haft den rette
> "billede taget d." dato, nu kan jeg rette disse, og ikke minds, sætte dato

Jeg bruger samme navngivning, men tilføjer tillige en reference til
slægtsregistret.

Jeg leder i øvrigt efter et program der automatisk (batch) kan kopiere
filename to Caption.

/Birger