Min aldrig kendt farmor
Fra : leonard

Dato : 20-02-07 11:09

Hermed vil jeg oplyse dem,som har angivet,at jeg bare kunne gå på
Folkeregistret,at det har jeg
gjort for længe siden UDEN HELD.
Det er derfor jeg prøver denne vej i håbet om,at der nogen derude
kendte noget til hende,for jeg har prøvet mange veje!!
Men ellers tak for de beskeder jeg har fået fra Jer hver især!!!

Vhs.
fra
Leonard

Fra : Hugh Watkins

Dato : 20-02-07 15:07

leonard wrote:
> [...]
> kendte noget til hende,for jeg har prøvet mange veje!!
> Men ellers tak for de beskeder jeg har fået fra Jer hver især!!!

well then you went with the wrong name or the wrong town even

if she got married a second time or more she may have changed her name
or have been registered at a summer house elle hele års hus at spare skat

DK is extremely well documented
but very poorly indexed on a national scale
USA and UK and possibly Sweden have a public national death index

I would look for her will
skift
which should list her and her children's cpr numbers if not addresses

Hugh W

--

a wonderful artist in Denmark
http://www.ingerlisekristoffersen.dk/

Beta blogger
http://snaps4.blogspot.com/ photographs and walks

old blogger GENEALOGE
http://hughw36.blogspot.com/ MAIN BLOG

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 20-02-07 18:57

Folkeregistret,at det har jeg
gjort for længe siden UDEN HELD.

Leonard
----------
Derfor altid klogt at oplyse hvad du allerede har prøvet, så sparer du
adskillige for at tumle med netop det . . .
Flemming

Fra : Ulrich Alster Klug

Dato : 21-02-07 09:01

Oh, det var en skam, at folkeregisteret ikke kunne hjælpe.

Du har følgende muligheder, idet du ved, hvor og hvonår din farmor er født:

1) gennemsøg de Odenseanske kirkebøger for at finde ud af, om hun skulle
være blevet gift (inden 1923 - det er vist ikke altid, man har noteret
kvindernes fødenavne, da folkeregisteret blev indført).

2) da jeg går ud fra, at din farmor fødte din far udenfor ægteskab, vil jeg
anbefale, at du på landsarekivet i Odense forsøger at finde en faderskabssag
vedrørende din far. Prøv både under Odense politi (retsbetjentarkivet) og
Odense Amt. Man begynder med en alimentationsjournal, hvis en sådan findes
for 1909 - det mener jeg at kunne huske, at den gør. Her oplyses måske mere
om din farmor. I hvertfald får du nogle oplysninger om din far og din
farfar.

3) Find din farmors søskende og undersøg, hvad der er blevet af dem. Man
gætter straks på, at de er blevet i Odense. Måske har din farmor senere
stået fadder til din fars fætre og kusiner. Bare én gang er jo nok, til at
du ved, hvor hun er blevet af....

4) Prøv tyendeprotokollerne - kan også hedde meldebøger - findes under
Odense Politi. Hvis din farmor var tyende (ansat som f.eks. kokkpige,
tjenestepige etc. altså havde en skudsmålsbog, så bør hun stå deri, hvis hun
er fraflyttet Odense før 1923).

5) Find dødsanmeldelserne / skifterne efter din farmors forældre. Heri kan
det være noteret, hvor din farmor bor, da hendes forældre dør.

6) Derefter kan du undersøge enten ved kirkegården (begravelsesvæsenet i
Odense, hvis sådant findes) eller ved stadsarkivet i Odense - det kommer an
på, hvor protkollerne er nu - om din farmor skulle være begravet i sine
forældres gravsted.

7) Hvis du kan følge din farmors søskende, kunne det være mindst én af dem
(eller mindst en af hendes forældres søskende) er død formuende og barnløs,
i så fald vil arvingerne fremgå af skiftet efter denne afdøde slægtning. -
Findes for Odense på Landsarkivet i Odense.

8) er din farmor udvandret til f.eks. USA?
Prøv udvandrerlisterne på www.ddd.dda.dk og www.ellisisland.org og
www.castlegarden.org (1820-1923 for USA (endelig org og ikke com!!!).

Nu har du arbejde til et godt stykke tid, men det bliver spændende at se, om
du finder noget.

God jagt!

M.v.h.

Ulrich Alster Klug