Pigveur ved . . .
Fra : Flemming Svendsen

Dato : 19-02-07 11:20

Jacob Møller var tidligere købmand i Assens og kom til Holsteinborg. Boede
formenlig i Bisserup, men er ikke sikker.
Ved konens begravelse står 'Enke efter Jacob Møller, pigveur ved . . . .
'??
Har nogen et bud?
Man kan se billedet i dk.binaer.
HIlsen Flemming Svendsen.

Fra : Ulrich Alster Klug

Dato : 19-02-07 12:38

hm.... noget med 'lande..gerne'

m.v.h.

Ulrich Alster Klug
www.dk-yeoman.dk

Fra : Arne Nielsen

Dato : 19-02-07 12:52

Flemming Svendsen skrev:
> [...]
> formenlig i Bisserup, men er ikke sikker.
> Ved konens begravelse står 'Enke efter Jacob Møller, pigveur ved . . . .

Jeg foreslår: Piqueur ved Landevejene

En piqueur er en baneformand eller banevogter, se
http://www.jernbaneklub.dk/jernbaneartikler/ordbog/opslag.asp?spr=f&bogs=p

venlig hilsen
Arne

--
E-mail: Fjern 0 i adresse ved direkte svar.
Hjemmeside/homepage: http://home3.inet.tele.dk/arnen/

Fra : Ukendt

Dato : 19-02-07 13:07

On Mon, 19 Feb 2007 12:51:30 +0100, Arne Nielsen wrote:

> Jeg foreslår: Piqueur ved Landevejene
>
> En piqueur er en baneformand eller banevogter, se
> http://www.jernbaneklub.dk/jernbaneartikler/ordbog/opslag.asp?spr=f&bogs=p

Kan også være noget *helt* andet:
http://www.netpsych.dk/ordbog.asp?show=P

Flemming må selv afgøre hvilken af disse to der passer bedst ind i
familiebilledet
--
Venlig hilsen
Kurt

Fra : baertel

Dato : 19-02-07 14:30

Jeg tror det første bogstav er et B, som i Begravet.
Det stemmer også bedre med jobbet hvis der står Bane_gerne.
Fantasien (evnerne) rækker ikke langt nok.

mvh
baertel

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 19-02-07 14:44

Flemming Svendsen skrev:
> [...]
> Holsteinborg. Boede formenlig i Bisserup, men er ikke sikker.
> Ved konens begravelse står 'Enke efter Jacob Møller,

Mit bud er "Pikør" (piqueuer). Rytter; Overstaldkarl,
Rideknægt; Forrider.

--
Herluf
- med Meyers Fremmedordbog (1924) som kilde

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 19-02-07 14:46

Så faldt ti-øren og tak til alle for forslag:
Han havde tidligere været handelsmand i Assens, derfra til Nyborg hvor hele
byen futtede af i 1797 - og så blev han 'Tilsynsmand ved landevejen mellem
Nyborg og Odense'

Pigsten selvfølgelig . . .
Flemming

Fra : Ukendt

Dato : 19-02-07 15:24

On Mon, 19 Feb 2007 14:45:30 +0100, Flemming Svendsen wrote:

> [...]
> byen futtede af i 1797 - og så blev han 'Tilsynsmand ved landevejen mellem

Hva' fa'en ... har du berøringsangst? Det /hedder/ faktisk pi*K*sten
--
Venlig hilsen
Kurt

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 19-02-07 16:22

> Hva' fa'en ... har du berøringsangst? Det /hedder/ faktisk pi*K*sten
> --
> Venlig hilsen
> Kurt
----------
Nåhhhh - - -det var jeg ikke klar over, jeg troede det var et sted syd for
navlen.
Man kan ikke vide alt. - - Heller ikke listeføreren.
FS.

Fra : Karen

Dato : 21-02-07 09:22

Pigveur ved Banelegemerne
mvh
Karen

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 21-02-07 09:46

Tak til Karen for dette.
Ser man det . . . der var altså baner i Bisserup Holsteinborg 1820! Det
havde jeg ikke drømt om.

Se eventuelt vedlagte fra Kalkars ordbog i dk.binaer

Fra Kalkars udtrak jeg dette som fortæller at det skulle være med k og ikke
g, men listeføreren skal være undskyldt. Ordet er set i andre kilder stavet
på samme måde som jeg så det.

Gyldendals Fremmedordbog: 'Pikør' (fr.piqueur af piquer at stikke) rytter
som ved parforcejagt fører hundene.
Flemming

Fra : Ukendt

Dato : 21-02-07 11:57

On Wed, 21 Feb 2007 09:45:58 +0100, Flemming Svendsen wrote:

> Tak til Karen for dette.
> Ser man det . . . der var altså baner i Bisserup Holsteinborg 1820! Det
> havde jeg ikke drømt om.

Det var der nok heller ikke. Danmarks første banestrækning mellem København
og Roskilde blev åbnet i 1847.
--
Venlig hilsen
Kurt

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 21-02-07 12:48

"> Det var der nok heller ikke. Danmarks første banestrækning mellem
> [...]
------------
Ja det har du ret i, jeg tror nu også der atår 'Landevegene'
Skriften er temmelig hjælpløs og bogen bærer i det hele taget præg af at
være skrevet med rystende hånd, ja, jeg fornemmer at præsten har bandet lidt
i det stille hvergang han skulle rette.
Ski' så - - -
Flemming

Fra : Hugh Watkins

Dato : 21-02-07 20:39

Kurt Hansen wrote:

> Det var der nok heller ikke. Danmarks første banestrækning mellem København
> og Roskilde blev åbnet i 1847.
nuværende DK

the Kiel-Altona line in Holstein had been completed three years earlier

In the 1830s, plans were being made by England and North Germany to
construct a railway line between the cities of Hamburg and Lübeck in
order to ease transport between the North Sea and the Baltic Sea. This
was frowned upon by the Copenhagen government, seeking to retain the
waterway traffic through Oresund, but in an attempt to preempt these
efforts, the Danish government set up the first Danish railway
commission in 1835 so as to establish the layout of a railway line
through the Duchy of Holstein.

Consequently, the railway between Altona and Kiel was opened by King
Christian VIII on September 18, 1844. However, the Duchy of Holstein was
only in personal union with Denmark, with the King of Denmark being Duke
of Holstein, and as a result of the Second War of Schleswig, Holstein
was ceded to the German Confederation in 1864. The railway line was not
the first in what constituted Denmark at the time (as Holstein was part
of the German Confederation), but it was nonetheless the first to be
built under the Danish monarchy.

http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_rail_transport_in_Denmark
--

a wonderful artist in Denmark
http://www.ingerlisekristoffersen.dk/

Beta blogger
http://snaps4.blogspot.com/ photographs and walks

old blogger GENEALOGE
http://hughw36.blogspot.com/ MAIN BLOG

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 21-02-07 15:47

"Flemming Svendsen" <zeus2@SLETMIGmail.dk> skrev i en meddelelse

> Ved konens begravelse står 'Enke efter Jacob Møller, pigveur ved . . . .
> '??

Ang: det franske ord "piquer":

Som tidligere nævnt betyder det bl.a. "brolægger" (af piksten ved
landevejen), men det KAN også betyde
"landmåler" (subst: landmålerstok).

I 1700-tallet indforskrev man bl.a. udenlandske landmålere til at "udstikke"
danske landeveje.
Altså bestemme vejens linieføring i landskabet.
Disse benævntes også: "piquers"

Har selv indtastet en en FT fra 1787, hvor det - svjh - var to tysk/franske
"piquers",
der var indlogeret på en sjællandsk landevejskro mens de udførte deres
opgaver.

--
Venligst
Poul F. Andersen

OBS: Ved direkte henvendelse skal du fjerne DETTE fra min emailadresse...

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 21-02-07 16:36

> [...]
> tysk/franske "piquers",
> der var indlogeret på en sjællandsk landevejskro mens de udførte deres
Tak for det, det lyder jo også interessant.
Aner ikke i skrivende stund om rangerede som "Jens Vejmand" eller lidt mere
avanceret.
Han havde tidligere, efter hans hus i Nyborg brændte ned til grunden i 1797
været "Tilsynsførende ved landevejen" mellem Nyborg og Odense, så det kunne
tænkes at han var noget med en målepind.
Flemming Svendsen.