Min slægt i Sydslesvig
Fra : Jørgen Lehnemann

Dato : 16-02-07 18:52

Min oldefar er født i Karby i Angel (i nærheden af Eckernförde og
Kappeln. Året: 1833.

Kan I give mig en god ide omkring det at finde oplysninger angående
kirkebog/bøger, folketællinger og lignende oplysninger.

Hilsen
Jørgen L.

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 16-02-07 19:22

Jørgen Lehnemann (slet FLNTI) skrev:
> [...]
>
> Kan I give mig en god ide omkring det at finde oplysninger angående
> kirkebog/bøger, folketællinger og lignende oplysninger.

Der ligger da i hvert fald nogle slesvigske folketællinger på
http://www.ddd.dda.dk/, så vidt jeg kan se.
Hvis din familie har hørt til det danske mindretal efter 1920, er der en
chance for, at du kan få noget ud af at snakke med den danske præst i
Kappel - hjemmesiden er her:
http://www.dks.folkekirken.dk/kappel/kappel.htm.
Hendes kirkebog er jo naturligvis ikke personregistrering som nord for
Kongeåen, men alle kirkelige handlinger er der i hvert fald bog på.

Venlig hilsen Dikte (som både ved, hvor Karby og Kappel ligger henne)

Fra : Finn, 4220

Dato : 16-02-07 19:39

Du kunne også prøve om der er held her:
http://wiki-en.genealogy.net/wiki/Main_Page

Mvh Finn, 4220

Fra : Niels Aage

Dato : 16-02-07 23:29

Eller denne

http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?4,293618

Mvh
Niels

Fra : Torsten Wullf

Dato : 17-02-07 06:55

Jørgen Lehnemann skrev:
> Min oldefar er født i Karby i Angel (i nærheden af Eckernförde og
> Kappeln. Året: 1833.

Hej Jørgen
Karby ligger på halvøen Svans, altså syd for Angel. Halvøen ligger
mellem Slien og Egernførde fjord.
Det kan måske være en ide at kontakte Hr. Carstensen på "Kirchenkreis
Angeln"s centralkartotek. Kirkebøgerne ligger som microfiches på
kartoteket og kan gennmgåes der, og der er åbent for publikum onsdag
formiddag. Måske ligger Karbys kirkebøger jo der.
Telefonnummer og e-mailadresse på Hr. Carstensen sender jeg til dig direkte.
Venlig hilsen
Torsten

Fra : Jørgen Lehnemann

Dato : 17-02-07 09:38

Torsten Wullf <twullf@hotmail.com> skrev:

>Hej Jørgen
> [...]

Tak for jer, som svarede på min forespørgsel.
Jeg kan fortælle ganske kort, at min oldefar kom til Føvling ved
Holsted (midt mellem Esbjerg og Kolding). Måske på grund af de
dårlige økonomiske forhold eller fordi de var dansksindede - jeg
ved det ikke!
Min bedstefar var hans ældste barn - blev født i 1866.
Mit efternavn: Lehnemann (som min oldefar hed) har jeg fået
gennem min mor og taget som efternavn.
Med venlig hilsen
Jørgen Prenslev Lehnemann