OG væk var de...
Fra : Benedikte Brisson

Dato : 12-02-07 22:07

Jeg kan ikke finde mine aner i de folketællinger, hvor de burde være.
I Kbh 1885 kan jeg finde mine tipoldeforældre, de angives begge at være
født i Kbh, men figurerer ikke i tidligere tællinger.

I samme folketælling kan jeg finde min oldemor (barn af ovennævnte, 13
år), men hun er ikke at finde i senere tællinger.

Alle de her tre mennesker levede i bedste velgående i 1900, hvor der
blev taget billede af dem ved en sommerudflugt. I 1925 var min
tipoldemor blevet enke - hun dør mellem 1925 og 1934, mens min oldemor
lever til efter 1940 og flytter til Glostrup ca 1935.

Men hvor dælen er de henne i folketællingerne... ????

Venlig hilsen Dikte

Fra : Flemming Udbjørg

Dato : 12-02-07 23:27

"Benedikte Brisson" <kuduli@vide.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> efter 1940 og flytter til Glostrup ca 1935.
>
> Men hvor dælen er de henne i folketællingerne... ????

Det er ikke nemt at svare på, ud fra de oplysninger du giver. Hvilke
folketællinger har du undersøgt efter 1885?

Hvad ved du om bopæl i Kbhvn?

Kender du arkiverne på Kbhvn Rådhus - Stadsarkivet? Jeg har med stort held
brugt politiregisteret frem for folketællingerne. Hvis du ikke kender gaden
de boede i, skal du bruge poliiets registerblade, og kigge de forskellige
politikredse igennem. De står alfabetisk på microkort. Hvis du kender gaden,
kan du bruge mandtalslisterne.

Jeg synes selv, at problemet København er, at "man" godt kan have boet i
"København" uden at det var kommunen København. Det kunne være Frederiksberg
eller en af de tætteste nabokommuner, som var bygget ind i København.

Hvis du tager på Stadsarkivet, kan du også prøve at søge i nogle af de gamle
Kraks vejvisere.

Men....det er hårdt arbejde, det meste af det

/Flemming U

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 13-02-07 00:25

Flemming Udbjørg skrev:
> "Benedikte Brisson" <kuduli@vide.invalid> skrev i en meddelelse

> Det er ikke nemt at svare på, ud fra de oplysninger du giver. Hvilke
> folketællinger har du undersøgt efter 1885?

Jeg har lavet en bred søgning på http://www.ddd.dda.dk/. Jeg ved jo, de
har boet i København i hvert fald fra 1846 og frem. Det er også derfor
det undrer mig, at jeg kan finde hende med giftenavn i FT 1885 men ikke
tidligere, heller ikke med fødenavn. Og ingen af navnene er altså Jensen
eller noget tilsvarende

> Hvad ved du om bopæl i Kbhvn?

I 1885 bor familien i Krystalgade 11. Der skelnes så vidt jeg kan se
mellem 'staden' og alt det andet København.
Jeg tror, jeg har fundet hendes far i FT 1840, hvor han står som 25-årig
og ugift, hvilket jo sagtens kan harmonere med, at han seks år senere er
gift og får en datter. Men ingen mor.

> Kender du arkiverne på Kbhvn Rådhus - Stadsarkivet?

Æh, nej. Det må jeg se at få kigget på. Og tak for hjælpen.

Venlig hilsen Dikte

Fra : Ulrich Alster Klug

Dato : 13-02-07 16:07

Når folk angav København som fødested, så betyder det, at fødestedet lå i
Købehhavns Kommune på det tidspunkt, hvor fødestedet blev oplyst, f.eks. FKT
1885.

Men da personen blev født, lå stedet 'ude på landet'.... F.eks. store dele
af Brønshøj og Husum sogne, som blev opkøbt af Københavns kommune i
1870'erne (var det vist).

Det ville sikkert kunne svare sig for dig at søge efter personerne under
Sokkelund herred, ikke København (Staden) på DDD.

GEndelig er der vist også dele af folketællingerne, hvor fødestedet er
udeladt ved indtasthingen. Øv. øv.

Prøv at finde politiets registerkort på personerne på Københavns Stadsarkiv,
Københavns Rådhus.

M.v.h.

Ulrich Alster Klug
www.dk-yeoman.dk

Fra : Ole P. Bielefeldt

Dato : 13-02-07 21:09

> [...]
> gift og får en datter. Men ingen mor.

> Æh, nej. Det må jeg se at få kigget på. Og tak for hjælpen.

Hej Dikte,

Det er en meget, meget lille del af folketællingerne fra København Kommune,
der er indtastet for de år du efterspørger.

Derfor finder du ikke ret meget på den nævnte adresse.

Se her, så kan du se, hvor meget der er indtastet, og hvor meget der
mangler: http://www.dis-danmark.dk/kipkort/index.php

Ole P. Bielefeldt
www.familytreemaker.dk

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 13-02-07 21:14

Ole P. Bielefeldt skrev:

> [...]
>
> Derfor finder du ikke ret meget på den nævnte adresse.
>
> Se her, så kan du se, hvor meget der er indtastet, og hvor meget der

Tak - og også tak til I andre. Jeg tar på Stadsarkivet snarest - og
holder kaffemøde med den fætter, der måske har nogle attester og lignende.

Venlig hilsen Dikte

Fra : Ole P. Bielefeldt

Dato : 13-02-07 21:36

> Tak - og også tak til I andre. Jeg tar på Stadsarkivet snarest - og holder
> kaffemøde med den fætter, der måske har nogle attester og lignende.
>
> Venlig hilsen Dikte

Hej Dikte,

Jeg kom til at tænke på, om du har været inde og kigge på
www.arkivalieronline.dk der kan du jo se alle folketællingerne - døgnet
rundt :)

Ole P. Bielefeldt
www.familytreemaker.dk