Drejersvend
Fra : Michael Lund

Dato : 12-02-07 21:50

Hvad er det lige en drejersvend beskæftiger sig med?

Mvh.
Michael

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 12-02-07 22:00

Michael Lund skrev:
> Hvad er det lige en drejersvend beskæftiger sig med?

Han drejer vel bordben og den slags.

Venlig hilsen Dikte

Fra : Michael Lund

Dato : 12-02-07 22:31

Tak for hjælpen Benedikte - den lå lige til højrebenet

Mic.

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 12-02-07 22:32

Michael Lund skrev:
> Tak for hjælpen Benedikte - den lå lige til højrebenet

bordbenet?

Dikte

Fra : Michael Lund

Dato : 12-02-07 22:46

"Benedikte Brisson" <kuduli@vide.invalid> skrev i en meddelelse

> bordbenet?

Buuu, godt det snart er sengetid

Mic.

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 12-02-07 22:51

Michael Lund skrev:
> "Benedikte Brisson" <kuduli@vide.invalid> skrev i en meddelelse
>
> Buuu, godt det snart er sengetid

Han drejede sikkert også sengestolper...

Dikte

Fra : Hugh Watkins

Dato : 12-02-07 22:07

Michael Lund wrote:

> Hvad er det lige en drejersvend beskæftiger sig med?

han abejde på et drejerbænk

og laver rund ting i træ eller ben eller elephant ben eller metal

finer arbejde er kunstdrejer også i marmor

også ud i skov som stol ben drier

og google
også google images

eller på engelsk

a journeyman turner works on a lathe

7 år som lærling 7 år på valsen som svend og en mesterprov

to make a masterpiece in order to qualify for the right to have his
own business and in UK be a citzen or burger

med stemmeret til byrådvalg

Hugh W

--

a wonderful artist in Denmark
http://www.ingerlisekristoffersen.dk/

Beta blogger
http://snaps4.blogspot.com/ photographs and walks

old blogger GENEALOGE
http://hughw36.blogspot.com/ MAIN BLOG

Fra : Michael Lund

Dato : 12-02-07 22:33

Thanks Hugh for the english translation.

I asked on behalf of an American, so you made it quite easy.

Mic,

Fra : Hugh Watkins

Dato : 13-02-07 07:12

Michael Lund wrote:

> Thanks Hugh for the english translation.
>
> I asked on behalf of an American, so you made it quite easy.

LOL
why didn't you say so

if you google
drejer svend glossary

you get to
http://www.folketimidten.dk/gb.htm
which has the basics

svend is journeyman
which means he was paid by the day
from french jour = day

and nothing to do with
på valsen

also worth a google

Naver - Wikipedia
.... Navbor eller Naverbor; Naver (håndværker) - betegner en Skandinavisk
håndværker på valsen. ... Personlige værktøjer. Opret en konto eller log
på ...
da.wikipedia.org/wiki/Naver - 13k - Cached - Similar pages
Naver (håndværker) - Wikipedia
Der findes regler og traditioner for navere på valsen, blandt andet må
en naver kun opholde sig samme sted i 6 måned

and many tjenste piger til Fødselsstiftelsen
Rigsarkivet -
Indtil 1908 kunne kvinder føde anonymt. Efter 1908 fik kvinderne pligt
til at oplyse deres navn, som blev skrevet i en særlig protokol.

explain this was a humane gesture by the king to help women in trouble
and to combat infanticide - for example by exposure in the viking tradition

The Grundvigean liberation of christianity has not spread to many
christian americans yet, and they may be shocked by all the uægtebarn i
kirkebøgerne

regards

Hugh W

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 13-02-07 09:31

"Michael Lund" <miclu@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad er det lige en drejersvend beskæftiger sig med?
>
> Mvh.
> Michael
-----------------
Som tidligere drejer må jeg vist osse komme med et par bud.
I ældre tid, og det er vel der vi er (?) var materialet som oftest træ, men
også som det nævnes ben, (skakbrikker etc. så kaldes de ofte 'kunstdrejere')
og jo, ved trædrejeriet kan nævnes alt der er rundt, fra møbelben til
kageruller, og tænk på de gamle spinderokke, her kaldes de nogen gange
'rokkedrejere'.
Der er muligheder nok.
For ikke så mange år siden, omkring 1968 lå et Rokkedrejeri i Melby gamle
mejeri, i Nordsjælland.

Trædrejerier eksisterer stadig, men hvis talen er som det jeg selv har
beskæftiget mig med, metallerne, så var mine første opgaver at dreje de små
messinglodder til apotekets og kjøbmandens vægte.

Her betød målene ikke så meget, men vægten skulle gerne ende med at være en
anelse over den færdige vægt.
Jeg kan tilføje at det var så tæt på at jeg ikke måtte røre ved loddet med
fingrene, håndsveden vejede nemlig også.

Nå jeg afleverede lodderne, kom de i hænderne på ham der justerede dem. De
sidste 1000-dele gram blev pudset af, og blev loddet ved et uheld for let,
borede han et lile hul i og fyldte det med bly.

Prøv at tænke på det hedengangne B&W, hvor de enormt store knastaksler blev
drejet. Akslerne er så store at de ikke kan rotere, istedet roterer stålet
rundt om akslen. ('Stålet' er den maskindel der skærer spånerne af
materialet) Det kaldes en ringdrejebænk.

En brugt drejebænk kan ses her:
http://www.maskinbyen.dk/search.jsp?mType=dreje

Man ser håndjul til at flytte slæderne med, men i dag er mange drejebænke
CNC-styrede. Det vil sige at der er lagt et program i maskinen, og så
udfører den det meste manuelle arbejde selv. Men det er en anden sag.

Her i Korsør hænger lågen til kirkegåden på to store stensøjler. Ingen ved
ret meget om dem, men sandsynligvis kommer de fra Ægypten.
Søjlerne er så runde og glatte at de kun kan være lavet på en
drejebænklignende maskine.

Så er det frikvarter, stik bare ud . . . .))
Flemming Svendsen, Korsør.

Fra : Ulrich Alster Klug

Dato : 13-02-07 16:11

Næeh - det var spændende læsning! Tak for det, Flemming.

Dejligt, at det stadig er godt at følge med i denne NG.

M.v.h.

Ulrich Alster Klug

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 13-02-07 09:35

"Michael Lund" <miclu@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad er det lige en drejersvend beskæftiger sig med?
>
> Mvh.
> Michael
-----------
Skulle måske lige nævne denne kunstdrejer:
http://www.froholdt.dk/default.htm
Flemming

Fra : KHH

Dato : 13-02-07 10:48

Nu var det ikke lige en sådan drejebænk drejere i 1800 tallet havde, men jeg
var i Nordjylland på et lille håndværksmuseum, hvor der stod, både
drejebænke til metal og til træ.

Metaldrejebænken blev faktisk drevet på samme måde som en trædesymaskine,
hvor i mod trædrejebænken faktisk havde et hjul på en mandshøjde, der også
blev drevet ved, at drejeren drev den ved at trampe på et trædebræt, der så
overførte kraften til det kæmpehjul der så med en rem drev spindelen hvor
emnet sad i.

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 13-02-07 12:54

"KHH" <karlheinz@hansen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> Nu var det ikke lige en sådan drejebænk drejere i 1800 tallet havde, men
> jeg var i Nordjylland på et lille håndværksmuseum, hvor der stod, både
> drejebænke til metal og til træ.
------------------
Øhhh, det påstod jeg vist heller ikke, det var blot for anskuelighedens
skyld, og for de der vil forske i gammelt værktøj, er internettet som
bekendt u-udtømmeligt.
En rigtig fornem gammel maskine med rugbrødsmotor ses her.
http://www.rosenborgslot.dk/v1/genstand.asp?GenstandID=91&countryID=1

Jo det er rigtigt, der står drejebænke på mange museer, også på teknisk
museum i Helsingør.

PS: Man kan dreje træ på en metaldrejebænk, men man kan ikke dreje metal på
en trædrejebænk.
Jeg ville i hvert fald ikke prøve.
Flemming