Danske prester ca 1600
Fra : Stein Ole Kjær

Dato : 10-02-07 18:30

"Jens Nilssøn Hals på Bjørgan var fullmektig. Han var sønn av Nils Hals,
en dansk prestesønn som skal ha hatt en gjev plass på slottet, men kom
for nær ei av kong Christians vanskelige døtre."

Dette er et sitat fra en side om Kvikne i Østerdalen i Norge. Er det
noen som vet hvem denne danske prestesønnen er?

Stein
--
Stein Ole Kjær
steinole at broadpark.no

Fra : Per Hagemann

Dato : 10-02-07 19:03

"Stein Ole Kjær" <steinole@broadpark.no.nospam> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Dette er et sitat fra en side om Kvikne i Østerdalen i Norge. Er det
> noen som vet hvem denne danske prestesønnen er?

Måske er der forbindelse til følgende Hals-familie:

http://slektsforskning.com/login/person/anetre5/tekst/Jens%20Nielsen%20Hals.asp
Forfatteren Roger de Robelin nevner i et innlegg i Digitalarkivets
debattforum (14070) at hytteskriver ved Insett (1649) Jens Nielsen Hals fra
Danmark og Dorthe Hansdatter Tisløff, datter av sognepresten i Tynset Hans
Lauritzen Tisløff og Anne Rasmusdatter, er foreldre til søskenflokken nevnt
i skiftebrevet ovan. Jens Nielsen Hals er vel da trolig halvbror til Anders
Jensen Hals i Ystad, og således halvonkel til Jens Andersen Hals. Et annet
alternativ er at Jens Nielsen Hals er sønn av Niels Jensen Hals, som
beviselig var bosatt i Norge. Niels Jensen Hals var bror av Anders Jensen
Hals i Ystad. Vi får avvente til Robelin utkommer med sin bok om Hals
slekten på Kvikne, før vi kan dra noen sluttning om hvem denne Jens Nielsen
Hals er, og hvilke kilder han har for denne påstanden.

Fra : Stein Ole Kjær

Dato : 10-02-07 19:35

In article <45ce08cb$0$99587$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
"Per Hagemann" <perhag@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> slekten på Kvikne, før vi kan dra noen sluttning om hvem denne Jens Nielsen
> Hals er, og hvilke kilder han har for denne påstanden.

Dette er jeg klar over. Jeg samarbeider med eieren av
slektsforskning.com med dette arbeidet. Men vi har fortsatt ikke noen
dansk prestesønn identifisert.

Stein
--
Stein Ole Kjær
steinole at broadpark.no

Fra : Hugh Watkins

Dato : 10-02-07 21:41

Stein Ole Kjær wrote:

> [...]
>
> Dette er et sitat fra en side om Kvikne i Østerdalen i Norge. Er det
> noen som vet hvem denne danske prestesønnen er?

have you exhausted
S. V. Wibergs "Almindelig præstehistorie" c1870 in various editions ?

http://web.telia.com/~u49821926/

Dansk biografisk Lexikon: (1887-1905) Author: Carl Frederik Bricka
http://runeberg.org/dbl/

I link to them in my virtual library
http://www.rootsweb.com/%7Ednkcen/library/index.html

enjoy