Hjælp til kartoffel tysker i Grønhøj
Fra : Bjarne Eg

Dato : 10-02-07 15:08

Jeg arbejder med personer der syntes at være født i Grønhøj (Frederiks
sogn) i den tyske koloni omk. 1804, er der nogen der kender nogle
indgangs vinkler, da kirkebogen online kun dækker fra 1814. Personen
jeg søger går til syneladen under 2 navne. 1. Johan Daniel Philipsen
ved hans børns registrering, men flytter til Grønhøj og derefter
tilsyneladen som Johan Daniel Bertel, som måske kommer af det tyske
Bärdel.
På forhånd tak.

Bjarne

Fra : dalberg

Dato : 10-02-07 16:26

Prøv Bertelsen, jeg ved at der er nogen

vh.

Erling

Fra : Ulrich Alster Klug

Dato : 10-02-07 16:35

Der skulle væren bog af Stine Bitsch-Larsen om kartoffelstyskerne - måske
kan du finde noget i den?

Der har også været nogle indlæg i Hvem Forsker Hvad fra forskere, som har
speciel interesse i omtalte slægter.

www.hvemforskerhvad.dk

Med venlig hilsen

Ulrich Alster Klug
www.dk-yeoman.dk

Fra : Heinrich Frausing

Dato : 10-02-07 17:41

> [...]
> ved hans børns registrering, men flytter til Grønhøj og derefter
> tilsyneladen som Johan Daniel Bertel, som måske kommer af det tyske

Har du prøvet at kigge på www.kartoffeltysker.dk
der er der en stor litteraturliste.

Hilsen

Heinrich Frausing, 8382
http://www.fam-frausing.dk

Fra : Carsten Fischer

Dato : 10-02-07 20:42

Eller ind på Feldborgs hjemmeside Hammerum Herred hvor skifterne fra
hedekolonierne er på mikrokort.

mvh

Carsten Fischer

Fra : Bjarne Eg

Dato : 11-02-07 10:03

Jeg siger mange tak de muligheder i har givet mig.
Det er nu lykkedes mig at finde den rigtige person(trods de
speciele navnetradition der er anvendt) jeg kom frem til hans
dødsdato, hvilket gav hans fødselsdato og der med hans far, og
via den tyske koloni en del af hans familie helt til Hessen.
Endnu mange tak for hjælpen

mvh Bjarne Eg

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 11-02-07 23:06

> [...]
> ved hans børns registrering, men flytter til Grønhøj og derefter
> tilsyneladen som Johan Daniel Bertel, som måske kommer af det tyske

Der findes en familie Bärtel, som stammer fra kartoffeltyskerne,
der bor bl.a. en familie her i Aulum.

Mvh.Bodil.