Hvor langt kan man gå?
Fra : Torben

Dato : 07-02-07 22:59

Hej

Hvor langt frem kan man komme i søgningen efter personer i Danmark? Jeg
søger en Jensen (hm...) født i 1920erne. Hvad kan jeg gøre?

Mvh Torben Ringsø

Fra : Svend Aage Mikkelsen

Dato : 07-02-07 23:12

Hej

Du tager til det landsarkiv, som opbevarer kirkebøgerne for det sogn, som
din Jensen er født i. Kirkebøger for fødte og viede er tilgængelige, når den
sidste indførsel er 50 år gammel. Er det døde du søger, er grænsen 10 år.

mvh
Svend Aage

Fra : oz

Dato : 10-02-07 05:10

man kan godt søge om lov til at se kirkebøge hvis man det er ens egen
familie

JB

Fra : OZ1HMX

Dato : 09-02-07 14:38

Der er nogle her

http://www.ulbrink.dk/jensen/login.php?url=index.php%3F%26command%3Dgedcom%26ged%3DPederChristianJensen.GED

Mvh
Søren

Fra : Per Hagemann

Dato : 10-02-07 12:11

"Torben" <peterH@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor langt frem kan man komme i søgningen efter personer i Danmark? Jeg
> søger en Jensen (hm...) født i 1920erne. Hvad kan jeg gøre?

Det mest effektive er at udspørge kendte pårørende stadig i live.

Det er et kæmpeproblem for slægtsforskningen at kirkebøger og CPR-registre
fra nutiden ikke er offentligt tilgængelige på samme måde som fortidige
folketællinger og kirkebøger.

Man kan håbe på at behjertede slægtsforskere lægger deres omfattende
efterslægtslister på nettet. Herved kan andre måske være heldig at finde
slægtninge. Desværre skjules nulevende ofte af slægtsprogrammerne, trods det
at der hverken etisk eller lovligt er noget forkert i at offentliggøre en
levende persons navn og fødselsår.

Fra : Ole P. Bielefeldt

Dato : 12-02-07 21:40

"Per Hagemann" <perhag@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> det at der hverken etisk eller lovligt er noget forkert i at offentliggøre

Det er ikke nødvendigvis slægtsforskningsprogrammerne, der skjuler
information nulevende. I de fleste moderne programmer, er det valgfrit, om
man vil det eller ej.

Hvad der er mere vigtigt er persondataloven, som er ret restriktiv.

Prøv at tage et kig i den lov.

Ole P. Bielefeldt
www.familytreemaker.dk

Fra : KHH

Dato : 13-02-07 10:50

Når jeg interviewer nulevende personer, sørger jeg altid for, at de
underskriver en tilladelse til, at jeg må bruge det i slægtsbogen.

Fra : Ole P. Bielefeldt

Dato : 14-02-07 22:36

Det er ikke nødvendigvis nok :(

Prøv at tage et kig i persondataloven.