AO værktøj arkivalieronline
Fra : oz

Dato : 30-01-07 06:51

Hvad gør i på arkivalieronline, download i med AO værktøjet eller er i
online og søger

Jon

Fra : Bodil Madsen

Dato : 30-01-07 08:26

Jeg er online og det kører fint. Det skal dog bemærkes at jeg har en billig
internetforbindelse med fast abonnement.

Med venlig hilsen
Bodil Madsen

Fra : Ukendt

Dato : 30-01-07 08:52

On Tue, 30 Jan 2007 06:50:57 +0100, oz wrote:

> Hvad gør i på arkivalieronline, download i med AO værktøjet eller er i
> online og søger

Både og. Værktøjet kan ikke (mig bekendt) downloade folketællinger, så dem
er man jo nødt til at se online. jeg har downloadet de kirkebøger jeg
bruger mest, mens jeg går online efter de mere sporadiske opslag.
--
Venlig hilsen
Kurt

Fra : Britta

Dato : 30-01-07 09:51

On 30 Jan., 08:52, Kurt Hansen <"kurt-snabel-towle-de-kå"> wrote:
> er man jo nødt til at se online. jeg har downloadet de kirkebøger jeg
> bruger mest, mens jeg går online efter de mere sporadiske opslag.
> [...]

Hej
Jeg bruger AO-Værktøjet til download af både kirkrbøger og
folketællinger, og det fungerer fint.
Værktøjet er godt, fordi man der kan skrive noter ind. Så skal jeg
ikke lede igen, efter de aner man har fundet.
Arkivalieronline vil også automatisk lægge siderne i AO-Værktøj, når
jeg bare er inde for at kigge efter noget.

Hilsen Britta

Fra : Ukendt

Dato : 30-01-07 11:29

On 30 Jan 2007 00:51:20 -0800, Britta wrote:

> Jeg bruger AO-Værktøjet til download af både kirkrbøger og
> folketællinger, og det fungerer fint.

Kan du kort fortælle hvordan du downloader folketællinger - bare såd'n i
punktform?
--
Venlig hilsen
Kurt

Fra : Finn, 4220

Dato : 30-01-07 13:28

Hej Kurt og alle andre.
AO Værktøjet overtager alle steder hvor man normalt "bare ville se".
1. Start AO værktøj.
2. Tryk på Hent opslag
3. Billidet viser så opslag på kirbøger normalt, så tryk på forside
4. Vælg FT, derefter som normalt, vælg den FT du ønsker og vælg så når
spurgt download alle opslag.

Virker fint her hos mig, så bare gå i gang (altså efter klokken 2400, helst)

Finn Larsen, 4220

Fra : baertel

Dato : 30-01-07 13:30

Kurt Hansen wrote:

> Kan du kort fortælle hvordan du downloader folketællinger - bare såd'n i
> punktform?

Når du har installeret AO Værktøj, forbinder du til AO via Hent-knappen.
AOV logger automatisk ind. Du vælger Kirkebøger eller Folketællinger som
normalt. Når du har valgt hvad du vil kigge på får du mulighed for at
vælge om du vil downloade det hele eller kun udvalgte opslag eller om du
vil bladre.
Vælger du en af downloadfunktionerne kan du downloade via AOVs
downloadfunktion (indenfor en begrænset tidsramme, vistnok fra midnat
til 0900). Vælger du bladring i kirkebogen vil AOV samtidig gemme de
viste sider på din disk, så du kan se dem igen når du føler trang. Du
har så mulighed for at indeksere dine downloadede sider, dvs. forsyne
dem med årstal, notater og angive hvor indførsler af fødsler mv.
begynder og slutter.

mvh baertel

Fra : oz

Dato : 30-01-07 14:46

Tak for svarene,
bliver det så ikke til mange flere 1000'ner end man har brug for ?

Fra : baertel

Dato : 30-01-07 15:19

oz wrote:
> Tak for svarene,
> bliver det så ikke til mange flere 1000'ner end man har brug for ?
>
> "baertel" <baertel@xxxhlaug.danmark> skrev i en meddelelse

Du sletter bare det du ikke har brug for mere.

Men jo, det kan blive til rigtig mange sider. Jeg har f.eks. Gentoftes
Kirkebøger fra 1651 til 1885.
Det er bl.a. fordi jeg jeg jævnligt bruger dem. Næsten dagligt. Jeg har
flere slægtslinier fra det område og i hele perioden. Så jeg behøver
ikke at være afhængig af om alle internetforbindelser er iorden eller
ej, om AO er 'nede' osv. Og det er jo rart at have dem ved hånden, hvis
der lige er nogle oplysninger man ønsker at tjekke.
De 'samlinger' man har kan som sagt indekseres og senere lægges på cd
hvis det tager for meget plads op på computeren.
Lige nu har jeg brugt 9,24 Giga byte til folketællinger og kirkebøger,
så det er vist på tide at jeg får smidt noget af det på CD. Det kan jo
gøres sogn for sogn eller herred for herred alt efter hvor meget det fylder.

mvh
baertel

Fra : oz

Dato : 30-01-07 16:07

> [...]
> så det er vist på tide at jeg får smidt noget af det på CD. Det kan jo
> gøres sogn for sogn eller herred for herred alt efter hvor meget det

du kunne måske have et par USB Key til opbevaring, hvis uheldet skulle ske
at din computer går ned

Fra : baertel

Dato : 30-01-07 19:16

oz wrote:
> "baertel" <baertel@xxxhlaug.danmark> skrev i en meddelelse

> fylder.

> du kunne måske have et par USB Key til opbevaring, hvis uheldet skulle ske
> at din computer går ned

USB nøgler er for små og dyre til back-up.
Alternativt kan man bruge USB hardisk, eller harddiskskuffer.

Jeg har altid haft 2 harddiske i mine computere, og har altid opbevaret
data på det sekundære drev. Så skulle systemet bryde ned er det kun
selve programmerne der ryger med, og de kan jo alle (næsten) installeres
igen.
Backup foregår også til det sekundære drev, som har en kapacitet på 260 GB.

mvh
baertel

Fra : N/A

Dato : 31-01-07 14:50

Fra : baertel

Dato : 31-01-07 14:50

oz wrote:

> ske

> GB.

> hvad er priserne på dem?
>
> ?

Forskelligt, alt efter kapacitet.
ca. 200 - 500 kr. for 0,5 til 1 GB - jeg er ikke sikker.
For 500 - 700 kr. kan man få en ekstra harddisk på op til 260 GB.

mvh
baertel

Fra : Ole Mikkelsen

Dato : 31-01-07 01:18

> [...]
> mulighed for at indeksere dine downloadede sider, dvs. forsyne dem med
> årstal, notater og angive hvor indførsler af fødsler mv. begynder og

Hej

Jeg er helt ny udi det her, hvor får jeg fat i AO værktøjet?

Venligst
Ole Mikkelsen

Fra : oz

Dato : 31-01-07 01:40

"Ole Mikkelsen" <ole_lisbeth@FJERNESelrotel.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>

> Hej
>
> Jeg er helt ny udi det her, hvor får jeg fat i AO værktøjet?

det kan ved www.dis-danmark.dk klik på software klik hjælpeprogrammer, se
sidst på side.

Jørgen

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 31-01-07 03:01

>det kan ved www.dis-danmark.dk klik på software
> klik hjælpeprogrammer, se sidst på side.

Per Agerbæk
Hjemmeside: www.utilis.dk
Service Unavailable

Har prøvet et par dage - men måske er det ændret?

--
Med venlig hilsen Poul Erik Jensen
www.genealog.dk www.skolekammeraten.dk

Fra : oz

Dato : 31-01-07 10:57

den skulle være oppe nu han have en fejl på suffer

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 01-02-07 10:45

Et hjertesuk: Kunne I ikke slette alt det, som I ikke svarer på, så
man bliver fri for at skulle scrolle ned i bunden hver eneste gang?

Kærlig hilsen
Kirsten

--

Kirsten Bjørneboe 4652
http://www.varpelev.dk

Fra : baertel

Dato : 01-02-07 13:31

Eller indstil programmet til at skrive svaret over de tidligere meddelelser.
Det gøres i indstillinger for nyhedsgruppen.

mvh
baertel

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 01-02-07 14:11

> Eller indstil programmet til at skrive svaret over
> de tidligere meddelelser.

Det er _ikke_ god tone på Usenet, der skriver:

Fra : N/A

Dato : 02-02-07 09:31

Fra : Hugh Watkins

Dato : 02-02-07 09:31

baertel wrote:

> [...]
> foreslå at det gøres i en ny tråd, og med citat fra denne.
> Så er der en chance for at denne tråd ikke løber løbsk.
>
> Det er jo sjovt at tænke på at vi nu diskuterer netikette, når tråden
> startede med:

> Det sker netop fordi alle der har en mening om enkelte bemærkninger i
> andres indlæg absolut skal ind og gøre sig gældende uden hensyn til det
> egentlige emne. Præcis som du gør med dit indlæg. Og dermed forplumrer
> emnet.
> Jeg siger ikke at det bliver gjort med vilje. Jeg tror bare at det er

it is called
"thread drift"

and makes for a more interesting and social usenet

Hugh W

--

a wonderful artist in Denmark
http://www.ingerlisekristoffersen.dk/

Beta blogger
http://snaps4.blogspot.com/ photographs and walks

old blogger GENEALOGE
http://hughw36.blogspot.com/ MAIN BLOG

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 02-02-07 17:56

"Hugh Watkins" <hugh.watkins@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

Det er en misforståelse, Bærtel, som kan sammenlignes med at acceptere at
køre over for rødt - for der er jo alligevel ingen der respekterer

Sagen er den enkle, at kommer der en ny deltager i debatten, så er det blot
at klikke sig tilbage ved hjælp af den link, der oftest, men i hvert fald
burde være med øvest i meddelelsen. Hele formålet med at medtage dette link
er, at skabe muligheden for at se tilbage og læse hvad der stod i det
foregående indlæg i tråden. Der kan (hvis ubrudt) klikkes til bage til
starten, hvorefter hele eller dele af tråden i ro og mag kan læse i rette
rækkefølge, ved ganske enkelt at lukke en ad gangen til det aktuelle.

Hughs veje er uansalige - så han følger ikke denne standard procedure,
hvorfor jeg kan ikke læse Bærtels oprindelige indlæg - og af den grund er
det jo heldigt at han slæver det hele med i svaret. Men hvis den fastlagte
procedure følges, så er det ganske overflødigt at citere mere end nogle få
stikord, da de fleste deltagere oftest nyligt har læst det der bliver
citeret.

Det hjælper ganske gevaldigt på forståelsen, hvis alle deltagerne kender til
de gældende 'færdselsregler' - så der kan ikke tit nok henvises til
www.usenet.dk. Ikke fordi der er nogen der skal bestemme - men fordi der kun
skal een hund til at vælte keglerne og dermed ødelægge spillet for alle.

Spørgsmålet om man skal følge de afstukne normer eller ej er ikke til
debat - i hvert fald ikke her - så derfor er der krydspostet til den
debatgruppe, hvor netiketten diskuteres.

XFUT til: <news:dk.videnskab.genealogi>,<news:dk.admin.netikette>
FUT til: <news:admin.netikette>
Svar herpå sendes dertil hvis det ikke ændres manuelt.

Fra : Carl Drud

Dato : 04-02-07 20:32

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Korrekt. Outlook-quotefix'et kan ikke anvendes til newsindlæg fordi
> Outlook ikke er et newsprogram. Men det kan fikse citater på samme
> måde som OE-quotefix.

I øvrigt er der link fra Qutefix siden til denne:

http://www.flupp.de/OutlookTheurgists/

Krydspostet til: dk.admin.netikette og
dk.edb.internet.software.mail+news.
FUT til: dk.edb.internet.software.mail+news.
FUT?, se: <http://www.usenet.dk/ord/lokal.html#fut>.

Carl

Fra : baertel

Dato : 31-01-07 14:53

Ole Mikkelsen wrote:
> [...]
>

> Hej
>
> Jeg er helt ny udi det her, hvor får jeg fat i AO værktøjet?

http://www.utilis.dk/Download.aspx

mvh
baertel

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 31-01-07 13:45

Måske er det netop fordi det er så vanskelig at formidle en stor teknisk
indsigt til et publikum der ikke kan forventes at have samme (det er jo en
kunst i sig selv, som mange dygtige teknikkere har vanskeligt ved at
håndtere).

Der er jo ellers ingen vanskeligheder med installationen - det er jo bare at
trykke næste - men jeg må jo gøre noget forkert. Det eneste jeg får ud af
det er en beklagelse fra programmet, der har fundet en fejl og termineret.
Meget venligt men ikke særligt oplysende. Kan der genereres en
fejlmeddelelse, så kan der vel også genereres en mere sigende
fejlmeddelelse.

Måske har jeg gjort en dødssynd ved at installere programmet i en mappe på
K:\drev.

Eller måske er det fordi jeg formasteligt har valgt Firefox 2 som
foretrukket browser, da den jo da også er så langt nemmere at arbejde med på
AO end IE6 (jo, det går fint med at hente billeder ned - så det er egentlig
blot for at se om det er så meget smartere som det lyder til).

Nu er det i hvert fald 3. eller 4. gang jeg har opgivet at få det 'smarte'
værktøj til at fungere! Om det nu er mig, som ellers ikke er nogen novise
ved tasterne, der er dum, eller det er Microsoft .msi/.net der bare er
vanskelig at have med at gøre - det ved kun den der har fingre i kildekoden.

Det var så min oplevelse, der hermed er givet videre til programmøren, der
sikkert er lykkelig for at få kritikken - tilbagemelding med negativt
indhold er nemlig ikke nem at få vristet ud af folk - men er vigtig i
udviklingsøjemed.

Fra : baertel

Dato : 31-01-07 15:05

Poul Erik Jensen wrote:
> [...]
> sikkert er lykkelig for at få kritikken - tilbagemelding med negativt
> indhold er nemlig ikke nem at få vristet ud af folk - men er vigtig i

Umiddelbart tror jeg ikke du har gjort noget forkert. Det du nævner er
ihvertfald ikke forkert.
Jeg bruger både Firefox og IE7 og har installeret på drev F: uden problemer.

Jeg ved ikke om du har prøvet DIS-forum Program og webproblemer.
Hvis ikke så prøv. Per Agerbæk plejer at være der rimeligt hurtigt hvis
der ikke er andre som har løsningen.

mvh
baertel

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 31-01-07 23:19

Poul Erik Jensen wrote:

>Umiddelbart tror jeg ikke du har gjort noget forkert.

Nhæ, det tror jeg heller ikke.

> Per Agerbæk plejer at være der rimeligt hurtigt hvis der ikke er andre som
> har løsningen.

Ja, det har jeg set - og misforstå ikke min kritik som brok,
tilbagemeldingen er vigtigere, end at jeg får løst mit problem (jeg har jo
andre løsninger). Umiddelbart tror jeg det har noget med Microsoft
Framework2.0 - som Arne ganske rigtigt gør opmærksom på skal være til stede
og er det også - men uden skulle man jo få det at vide i installationen, der
ikke har givet noget pip fra sig. Det er først når programmet startes, at
det kommer med den nedslående fejlmeddelelse - som jo ikke kan bruges til
nogetsomhelst.

Jeg prøver igen at starte programmet.

Hm.... Nu startede programmet alligevel med et klik fra skrivebordets link -
og jeg har så gjort alle indstillinger klar, indskrevet e-mail og password
og trykke på "Hent opslag" - billedet af forsiden på AO viser sig. Er jeg så
i forbindelse - eller kommer det senere?
Det er i hvert fald ikke muligt at hente noget - for jeg kan hverken auto
(som forventet) eller manuelt logge på med min e-mail og kode, der blot
slettes!

Et klik på "Kirkebøger" skifter siden men videre "Søg i kirkebøger"
returnerer til forsiden - jeg er tilsyneladende ikke logget på!
I FF er der ikke noget problem med at logge på og læse. Her kommer den
korrekte side frem normalt.

Er det mig der ikke fatter programmet?
Eller mangler der en mere uddybende forklaring til installation og
virkemåde?
Nå, måske er adressen i "Indexsider på nettet" forkert - retter til
http://www.aosw.dk/aoindeks som er angivet i brugsforvirringen på
http://utilis.dk/AOV.aspx - men nej, heller ikke det hjælper.

Nå, der står det sker automatisk - men kan tage tid - det må prøves
.............. nhæ, der sker ikke noget.

Der mangler brugerinterface om hvad programmet gør - når det ikke gør
noget - hvis det overhovedet gør noget.

Nu får jeg øje på meddelelsen om automatisk logon og informationen om at
startsiden skal være logonsiden og kontrollere da straks om den er det -
nhæ, den står default på søg i kirkebøger - intet under at skidtet ikke kan
logge på, tænker jeg. Men har vist ikke ret ... det er lidt uklart hvad der
er fast og hvad og hvor der må ændres.
Jeg retter til http://www.arkivalieronline.dk men ligemeget hjælper det -
der sker ikke noget.

Jeg tyr nu til "Kom godt i gang" der med sit navn indikere, at det er for
dem der slet ikke kan finde ud af det. Der ser jeg først, at der er nogle
ikke helt indlysende forudsætninger for programfunktionen. Disse opfylder
jeg så, men kan stadig ikke logge ind, hveken manuelt eller
(semi-)automatisk, ved at bruge knappen med huset. Jeg kontrollerer alle
indstillinger er som beskrevet, lukker programmet og starter det igen og
forsøger med 'huset' at logge på AO - men nej.

Nu er min tålmodighed opbrugt - og det er jeg vel næppe alene om.

Fra : baertel

Dato : 01-02-07 00:11

Poul Erik Jensen wrote:
> "baertel" <baertel@xxxhlaug.danmark> skrev i en meddelelse

> Nhæ, det tror jeg heller ikke.

> Ja, det har jeg set - og misforstå ikke min kritik som brok,

Sådan opfatter jeg det ikke, frustration måske ?

> [...]
> det kommer med den nedslående fejlmeddelelse - som jo ikke kan bruges til
Jeg var i første omgang ved at kommentere det med fejlmeddelelser, men
lod være fordi det er for omfattende og kedeligt at forklare.
Men kort fortalt har udvikler ikke meget at skulle have sagt.
Fejlrutiner og -meddelelser ligger i udviklingsværktøjet, der som regel
(altid) er på engelsk og til brug for programmørerne.

det er en beklagelse fra programmet, der har fundet en fejl og termineret.

Kan du skrive præcis hvad fejlmeddelelsen er, det du skriver kunne ligne
en programfejl som ikke behøver at have noget direkte med AOV at gøre.

> [...]
> og trykke på "Hent opslag" - billedet af forsiden på AO viser sig. Er jeg så
> i forbindelse - eller kommer det senere?

Du er hvor du skal være.
Har du i AO Værktøjs Indstillinger denne linie i Startadresse:
http://www.arkivalieronline.dk/default.aspx?ReturnUrl=/SoegeSider/Kirkeboeger.aspx
Har du denne linie i Serviceadresse:
http://ao.sa.dk/LAView/ImageServer/Service1.asmx
Har du indtastet den mailadresse du bruger på AO under Brugerid:
Har du indtastet dit password til AO under Password.

Har du alt det iorden burde du kunne hente kirkebøger mv.

> Det er i hvert fald ikke muligt at hente noget - for jeg kan hverken auto
> (som forventet) eller manuelt logge på med min e-mail og kode, der blot
> slettes!
Hvis du logger ind manuelt så hus at klikke på knappen 'Login'.
Så skifter siden automatisk til Kirkebøger og du er klar til de næste
oplevelser. Her starter Javaprogrammet med 3 valgmuligheder.

> [...]
> returnerer til forsiden - jeg er tilsyneladende ikke logget på!
> I FF er der ikke noget problem med at logge på og læse. Her kommer den
Se ovenfor.

> [...]
> virkemåde?
> Nå, måske er adressen i "Indexsider på nettet" forkert - retter til
Se ovenfor det er de indstillinger jeg bruger.

> [...]
> logge på, tænker jeg. Men har vist ikke ret ... det er lidt uklart hvad der

Det har vi været inde på

> [...]
> forsøger med 'huset' at logge på AO - men nej.
>
> Nu er min tålmodighed opbrugt - og det er jeg vel næppe alene om.

Det er lidt nemmere at 'se' hvad der sker når man får en fyldestgørende
beskrivelse.
Prøv lige med mine forslag og se hvad der sker.

Der er forøvrigt noget med at du ikke må blokere for pop-up vinduer i
din browser.

Jeg tror jeg fik dækket det meste. Lad høre fra dig.

mvh
baertel

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 01-02-07 14:11

> Sådan opfatter jeg det ikke, frustration måske ?

Ja, jeg _agerer_ som den frustrerede bruger uden viden om hvorfra hjælp skal
komme - for nu at sætte værst tænkeligt senarie.
Men ellers er det et eksperiment drevet af min trang til at få programmet
til at fungere og undervejs komme med den positive kritik, der er nødvendig
for en gunstig udvikling.

> Fejlrutiner og -meddelelser ligger i udviklingsværktøjet,

Ja, men det ved alle ikke.

> fejl som ikke behøver at have noget direkte med
> AOV at gøre.

Det har du ret i.

>Du er hvor du skal være.

Nhæ - ser jeg nu i din forklaring - det er jeg ikke!
> http://ao.sa.dk/LAView/ImageServer/Service1.asmx
Den adresse fremgår ikke nogen steder men er i stedet
http://www.arkivalieronline.dk/LAView/ImageServer/Service1.asmx

Dårlig programpakke og dokumentation, der ikke er opdateret.
Hvordan skulle den, der blot henter programmet, installerer og bruger det
efter den seneste vejledning vide, at det er en anden adresse?

Det virker da heller ikke med denne tilretning af adressen - logind-forsøget
tager et millisekund og der er ingen tilbagemelding om at det er mislykkedes
at logge på AO - det er da en programmangel som jeg vil betegne som en fejl.

Kontrolleret alle indstillinger, lukket og genstartet kan der stadig ikke
hentes nogen kirkebøger ned - selv med alle gode kræfters hjælp, for der
logges ikke på AO. Der er ingen der skal bilde mig ind, at der ikke er en
hel del der har opgivet at få det til at fungere.

Mit gæt er, at den vanvittige .net-pakke fra Microsoft driller, og som jeg
mener burde være ganske overflødig - frigiv de data som jo allerede er
public domain og tillad spejling på flere servere - så er man nemt ude over
kødannelsen og det er langt nemmere nemmere at hent med ftp.
- men det er jo en helt anden sag )

Fra : Karen

Dato : 01-02-07 17:36

I formiddags var der problemer med, at man selv skulle logge ind, men på
nuværende tidspunkt 17:35 fungerer det upåklageligt
mvh
Karen

Fra : Arne Gamst

Dato : 31-01-07 16:02

Poul Erik Jensen skrev:
> [...]
> sikkert er lykkelig for at få kritikken - tilbagemelding med negativt
> indhold er nemlig ikke nem at få vristet ud af folk - men er vigtig i

Har du installeret Microsoft Framework2.0? Det skal være installeret for
at AO værktøj virker.

Mvh.
Arne Gamst

Fra : Hugh Watkins

Dato : 31-01-07 17:14

Arne Gamst wrote:

> Har du installeret Microsoft Framework2.0? Det skal være installeret for
> at AO værktøj virker.

what is irritating about arivalieronline is you can only use it on a
system where you have admin rights because it installs an application

We are getting a similar system for welsh parish registers
and I wanted to show an expert in the National Library of Wales how good
teh danis version is but as a user on a public machine the attempt failed

has anyone used arkivalkieronline in a dansk bibliotek?

Hugh W

Fra : baertel

Dato : 31-01-07 19:39

Hugh Watkins wrote:

> [...]
> teh danis version is but as a user on a public machine the attempt failed
>
> has anyone used arkivalkieronline in a dansk bibliotek?

Har du nævnt det for Per Agerbæk, det er ikke sikkert han har tænkt i de
baner.

Jeg går ud fra at du tænker på den Java applet som bliver brugt til
visningen.

mvh
baertel

Fra : Arne Gamst

Dato : 31-01-07 20:56

baertel skrev:

> [...]
> baner.
>
> Jeg går ud fra at du tænker på den Java applet som bliver brugt til

Det tror jeg nu nok han er klar over, oplysningen fremgår af den gamle
hjemmeside
http://www.aohackers.dk/

Mvh
Arne Gamst

Fra : Hugh Watkins

Dato : 31-01-07 22:59

baertel wrote:

> Har du nævnt det for Per Agerbæk, det er ikke sikkert han har tænkt i de
> baner.
>
> Jeg går ud fra at du tænker på den Java applet som bliver brugt til
> visningen.

exactly

it is a poor concept not seen on other image servers

Hugh W

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 31-01-07 23:40

baertel wrote:
> [...]

Ja, det har vi læst og du behøver derfor ikke gentaget det!
Manglende redigering er noget grisseri!

>it is a poor concept not seen on other image servers

Det er jeg princippielt ikke uenig med dig i, men det handler jo ikke om AO,
men om Pers program, der jo må underlægge sig AOs mærkværdige politik. Og
den politik, med at kræve identifikation med brugernavn og adgangskode, for
at hente offentlig tilgængelige informationer og dermed gøre det ekstra
vanskeligt at få wristet disse ud af arkivet med bedste metode - det er det
rene skrankepaveri. Men skal jo ikke lægges Per Agerbæk til last.

Fra : Hugh Watkins

Dato : 31-01-07 23:59

Poul Erik Jensen wrote:

> [...]
> vanskeligt at få wristet disse ud af arkivet med bedste metode - det er det
> rene skrankepaveri. Men skal jo ikke lægges Per Agerbæk til last.

I did not mention him

the whole mess started becasue there was not enough money to pay for an
adequate server

the graphics are legacy fax machine two bit technology

the original version was the best
install a plug in and enjoy browsing

it seems to be a very danish solution to make a thing more difficult
to use in order to save money instead of providing a high speed
efficient service

BUT as a freebie it was still a great break through seen internationally

http://ddd.dda.dk/ is not quite as bad

until you get to http://ddd.dda.dk/d4/dddweb/asp/dddform.asp

you should be able to make global searches like any other name server

http://freebmd.org.uk/
allows global searches but will only display the first 3000 hits

and currently contains 127,844,788 distinct records (163,826,096 total
records). . . all transcribed by volunteers

http://www.freecen.org.uk/ has been over taken by commercial sites

we are starting indexing our church books http://www.freereg.org.uk/
the data base build was last completed on January 16 2007.

There are now 1,333,111 individual records in the database .
of free Internet searches of baptism, marriage, and burial records, that
have been transcribed from parish and non-conformist registers of the
U.K. - the servers are not yet good enough - 10 county limit births or
deaths or marriages

http://ancestry.com/ allows global searches displays 200 hits

well the danish arkivalieronline is the most complete images on line
church books and census - but the least indexed

perfectly good for home users or if preinstalled in a library

but could a child use it?

Hugh W

Fra : baertel

Dato : 01-02-07 00:20

Poul Erik Jensen wrote:
> [...]
> vanskeligt at få wristet disse ud af arkivet med bedste metode - det er det
> rene skrankepaveri. Men skal jo ikke lægges Per Agerbæk til last.

Biblioteket har jo administrative rettigheder.
Man kan, hvis bibliotekerne overhovedet gider røre ved det, bruge
bibliotekets password.
Jeg kan umiddelbart ikke se hvad en gæst på biblioteket kan ødelægge ved
det, udover at redde sig en uautoriseret login som de kan bruge derhjemme.

mvh baertel

Fra : Arne Feldborg

Dato : 01-02-07 01:56

Hugh Watkins <hugh.watkins@gmail.com> skrev Wed, 31 Jan 2007 21:59:02
+0000

>exactly
>
>it is a poor concept not seen on other image servers

Sludder og vrøvl.!

Java er en integreret del af Interent ligesom jpg, gif, javascript,
dot.net osv. - og var en integreret del allerede længe før Microsoft
overhovdet begyndte at lave Internet Explorer.

Hvis en browser ikke kan afvikle Java så er det fordi browseren har et
problem - ikke fordi Java i sig selv er en dårlig løsning.

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : baertel

Dato : 01-02-07 13:12

Arne Feldborg wrote:
> [...]
>
> Hvis en browser ikke kan afvikle Java så er det fordi browseren har et
> problem - ikke fordi Java i sig selv er en dårlig løsning.

Rent sludder er det jo ikke. Hver gang man starter fremviseren
downloader man et lille program der tilsyneladen de er nødvendigt for at
kune køre java-applikationen LAviewImage.

mvh
baertel

Fra : Hugh Watkins

Dato : 01-02-07 13:21

baertel wrote:

> Rent sludder er det jo ikke. Hver gang man starter fremviseren
> downloader man et lille program der tilsyneladen de er nødvendigt for at
> kune køre java-applikationen LAviewImage.

it works perfectly on my machine
which is very new and up to date from java.com

BUT can a danish child at school use it if they are doing a history
project about the house or town where they live?

or a casual user at a public library

here I had the same probelem with blogger.com because the ajax
application from google was blocked by the security system
it took a couple of emails, days and phone calls to get the permissions
in order

library machines are mostly serviced by the IT department of the kommune
/ town and have a very high standard of security and firewall

seen as an AJAX app arkivalier on line is good enough but it should be
invisible to the end user

Hugh W

Fra : Arne Feldborg

Dato : 01-02-07 21:33

baertel <baertel@xxxhlaug.danmark> skrev Thu, 01 Feb 2007 13:12:16 +0100
>Rent sludder er det jo ikke. Hver gang man starter fremviseren

Jo.

Se mit svar til Poul Erik og hans opfølgning på det.

Den Java Applet man downloader er der ikke noget som helst humbug i. At
Hugh mener, at alt dansk er noget lo**, og at alt engelsk er bedre, er
der heller ikke noget nyt i.

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : Arne Feldborg

Dato : 01-02-07 01:48

"Poul Erik Jensen" <jep@image.dk> skrev Wed, 31 Jan 2007 13:44:58 +0100

> [...]
>det er en beklagelse fra programmet, der har fundet en fejl og termineret.
>Meget venligt men ikke særligt oplysende.

Selvom det står "AO værktøjer har fundet osv." så er det Windows - ikke
AO værktøj - der genererer denne fejlmelding.

Hvis du iøvrigt kan bruge Firefox direkte på AO er det efter al
sansynlighed een af dine sikkerhedsindstillinger i Windows eller i
Internet Explorer der er problemet.

Efter i mange år fuldstændigt at have ladet hånt om sikkerheden er
Microsoft nu gået i den anden vejgrøft og har indbygget som mange, og
for brugeren uforståelige, sikkerhedscheck at der efterhånden er mange
der slet ikke får det ud af Interent som de kunne have fået.

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 01-02-07 14:11

"Arne Feldborg" <feldborg@haunstrup.dk> skrev i en meddelelse

>sansynlighed een af dine sikkerhedsindstillinger i Windows
> eller i Internet Explorer der er problemet.

Ja, det lyder sandsynligt - det må testes.
Bingo!
Nu kan der logges på.

> Microsoft nu gået i den anden vejgrøft ...

Tja - for meget og for lidt ..... ))

Fra : Arne Feldborg

Dato : 02-02-07 01:49

"Poul Erik Jensen" <jep@image.dk> skrev Thu, 1 Feb 2007 14:11:18 +0100

>Tja - for meget og for lidt ..... ))

Og til de af jer, der endnu ikke har fået IE ver 7.0 - Glæd jer, der er
endnu mere af slagsen i vente.!

Nu er mine egne ellers meget fredsommelige sider ikke længere (pga.
brugen af Window.Open() i javscript) bare "potentielt farlige sider",
der efter Microsofts mening skal håndteres med både åndedrætsværn og
asbesthandsker.

Nej nu er de sandelig blevet forfremmet til at være "Phishing Sider" -
hvad det så end er for en størrelse.

Hvor er jeg dog imponeret. NOT.!

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 02-02-07 02:22

> Og til de af jer, der endnu ikke har fået IE ver 7.0
> "Phishing Sider" - hvad det så end er for en størrelse.

Nhæ - det nærmese min røde ordbog kommer svaret er
phiz, [fiz] sp T ansigt fjæs
Og det er da bestemt heller ikke kønt )

Nej - det er vist et nyt ord opfundet til formålet. Men svigesønnen har
alderen til at forklare:
"phishing: en dumsmart narrøv 'fisker' hemmelige informationer fra dig..."

Det passer vel meget godt på Bill Gates nyeste vidunder.