Vognmand i Aarhus 1890
Fra : J. H. Larsen

Dato : 30-01-07 00:13

Min tipoldefar var vognmand i Aarhus indtil 1890.
Hans besætning bestod af 2 heste og 3 vogne.
Kan jeg være heldig at finde noget om hans lille firma i kilderne?
Skattelister eller lignende?
Kan jeg være heldig at få et indtryk af "hvad han kørte rundt med"?
Jeg går ud fra, at det er Erhvervsarkivet i Aarhus, jeg skal have fat
i...
Med venlig hilsen,
JH Larsen

Fra : Hugh Watkins

Dato : 30-01-07 01:28

J. H. Larsen wrote:

> [...]
> Kan jeg være heldig at få et indtryk af "hvad han kørte rundt med"?
> Jeg går ud fra, at det er Erhvervsarkivet i Aarhus, jeg skal have fat

try folket i midten

http://www.aakb.dk/sw78205.asp

folketælling << they may have indexed them in the loakal arkiv
vejviser

Databasen Borgerskabsprotokoller indeholder oplysninger om erhvervelsen
af borgerskaber i Århus Købstad i perioden fra 1750 til 1862.

<<< later erhervs tiladelse should exist

enærings brev !!!

Sejrs sedler bygger på artikler og notitser fra Århus Stiftstidende og
indeholder overvejende personoplysninger på ca 130.000 kort.

Århus Vejviser fra 1859 og frem til 2003 - bortset fra enkelte år hvor
vejviseren ikke udkom.

http://www.aarhusbilleder.dk/

good hunting

go' jagt

Hugh W

--

a wonderful artist in Denmark
http://www.ingerlisekristoffersen.dk/

Beta blogger
http://snaps4.blogspot.com/ photographs and walks

old blogger GENEALOGE
http://hughw36.blogspot.com/ MAIN BLOG

Fra : Jean Seeberg

Dato : 05-02-07 09:28

Hej JH
Det kunne være en fordel at give de kendte oplysninger om din tipoldefar,
hvis nogle ligger inde med oplysninger ang.
Mvh.
Jean Seeberg

Fra : J. H. Larsen

Dato : 05-02-07 16:34

Tak til både Hugh og Jean for svar.
Hugh, du har nævnt nogle interessante muligheder.
Jean, jeg kender ikke meget til min tipoldefar endnu...
Han hed Ole Hendrik Pedersen af Buhr-familien på Samsø. Han blev
født Selsingegård, Onsbjerg Sogn d. 9. februar 1860, døde i
Aarhus d. 21. august 1890 (ja, kun 30 år gl.).
Og så var han vognmand.
Familieoverleveringen fortæller, at han drattede ned i
lastrummet på et skib i Aarhus Havn, mens han lossede, men jeg
har ikke kunnet bekræfte dette i nogle kilder.
Foretog politiet undersøgelser i den slags situationer?
Findes der hospitals-journaler, der kan fortælle noget?

Det skal lige siges, at jeg kender www.samsoeroots.dk
Med venlig hilsen...

Fra : Hugh Watkins

Dato : 05-02-07 22:09

There are enormous possibilities many of which neither indexed nor
catalogued

go to the archives and get dusty

skole protocol
vacination

endless

Hugh W

Fra : Ulrich Alster Klug

Dato : 07-02-07 10:26

Næeh, nu bliver det rigtigt spændende. Der må være optaget en politirapport
(vel i fogedprotokollen), da han dratter ned i lastrummet. Findes ved
Landsarkivet i Viborg.

Han har sikkert aflagt borgerskabsed - eller fået næringsbrev - også LAV.

Og måske har han fået særlig bevilling til kørsel af forskellig art - prøv i
magistratens forhandlinger - de findes sikkert også i LAV.

Måske har Århus Stadsarkiv noget på ham, f.eks. mandtalslister etc.

Skiftet - hvis et sådant er afholdt, findes ved LAV.

Med venlig hilsen

Ulrich Alster Klug
www.dk-yeoman.dk

Fra : Henning Christensen

Dato : 08-02-07 09:35

Så er der også aviserne!
Annoncer vil fortælle, hvad han kørte med.
Der er ganske givet en fyldig omtale af ulykken, hvis det viser sig at være
rigtigt, hvad rygterne siger - og der er sikkert noget om det.

Venlig hilsen
Henning Christensen

Fra : J. H. Larsen

Dato : 12-02-07 01:57

Jeg er helt rørt over interessen for min vognmandshistorie fra
Aarhus. Jeg har fået masser idéer til, hvor jeg kan tage fat,
når jeg tager til Aarhus igen, og det kan vist ikke vare længe...
En venlig sjæl har endda fundet en dødsannonce i Aarhus
Stiftstidende , - jeg vidste ikke, at den fandtes.
Den får jeg nu snart tilsendt i en god, stor opløsning...
Hvor er dette dog et superforum.
Tak til alle!
Hilsen JH Larsen