/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Blanding af olie..
Fra : Anders Winther


Dato : 03-07-01 22:15

Hej Allesammen!
Jeg er netop hjemvendt fra en tur til Hamborg... Tog afsted i går,
overnattede, tog hjem igen i dag.. Ikke noget vildt..
Det var lidt af en impulshandling.. Og så var det min første lange tur..
Alt i alt en god tur.. De kører fandme hurtigt på de tyske motorveje..! Jeg
fuldte efter.. hehe..

Nå, da jeg skulle køre fra Hamborg tidligere i dag, begyndte
olie-indikatoren at lyse.. Øv-øv..! Jeg kunne selvfølgelig ikke huske
hvilken type olie jeg har fyldt på XJ600S'en.. Så jeg håbede på at der var
et klogt hoved på tanken.. Det var der ikke.. Og de fattede ikke en brik
engelsk.. Og jeg har lært engelsk og fransk i skolen..
Vi fandt frem til en olie der er beregnet til en 4-cyl motorcykel.. Det er
en 10W-50...

Nu hvor jeg er kommet hjem har jeg fundet ud af at min MC har fået fyldt en
10W-40 på i vinters..

Er det et problem? Er det usundt for motoren..?

MC'en kører stadigvæk helt fint, som da jeg tog hjemmefra..

Jeg kan da lige tilføje at den olie jeg har efterfyldt med hedder Castrol R4
Superbike..
Ok.. Min XJ600S er ikke ligefrem en Superbike.. Men det er da en bike..

Mvh.
Anders Winther
XJ600S

P.s. Jeg havde min nyindkøbte Garmin Emap med på turen.. Den virkede helt
efter planen.. Jeg planlagde ruten hjemmefra.. Og fulgte bare pilen..



 
 
Anet (04-07-2001)
Kommentar
Fra : Anet


Dato : 04-07-01 05:41

Hej Anders

Hvad har du givet for din Garmin Emap (hvis jeg må spørge) ?

hilsen

Anet


"Anders Winther" <anders@cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:9htcj8$tlq$1@news.cybercity.dk...
> Hej Allesammen!
> Jeg er netop hjemvendt fra en tur til Hamborg... Tog afsted i går,
> overnattede, tog hjem igen i dag.. Ikke noget vildt..
> Det var lidt af en impulshandling.. Og så var det min første lange tur..

> Alt i alt en god tur.. De kører fandme hurtigt på de tyske motorveje..!
Jeg
> fuldte efter.. hehe..
>
> Nå, da jeg skulle køre fra Hamborg tidligere i dag, begyndte
> olie-indikatoren at lyse.. Øv-øv..! Jeg kunne selvfølgelig ikke huske
> hvilken type olie jeg har fyldt på XJ600S'en.. Så jeg håbede på at der var
> et klogt hoved på tanken.. Det var der ikke.. Og de fattede ikke en brik
> engelsk.. Og jeg har lært engelsk og fransk i skolen..
> Vi fandt frem til en olie der er beregnet til en 4-cyl motorcykel.. Det er
> en 10W-50...
>
> Nu hvor jeg er kommet hjem har jeg fundet ud af at min MC har fået fyldt
en
> 10W-40 på i vinters..
>
> Er det et problem? Er det usundt for motoren..?
>
> MC'en kører stadigvæk helt fint, som da jeg tog hjemmefra..
>
> Jeg kan da lige tilføje at den olie jeg har efterfyldt med hedder Castrol
R4
> Superbike..
> Ok.. Min XJ600S er ikke ligefrem en Superbike.. Men det er da en bike..

>
> Mvh.
> Anders Winther
> XJ600S
>
> P.s. Jeg havde min nyindkøbte Garmin Emap med på turen.. Den virkede helt
> efter planen.. Jeg planlagde ruten hjemmefra.. Og fulgte bare pilen..
>
>



Anders Winther (04-07-2001)
Kommentar
Fra : Anders Winther


Dato : 04-07-01 09:09

> Hvad har du givet for din Garmin Emap (hvis jeg må spørge) ?
Jeg har lavet en lille side om min Emap her:
http://www.hovhov.dk/main.phtml?choice=gps

Mvh.
Anders Winther

>
> hilsen
>
> Anet
>
>
> "Anders Winther" <anders@cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> news:9htcj8$tlq$1@news.cybercity.dk...
> > Hej Allesammen!
> > Jeg er netop hjemvendt fra en tur til Hamborg... Tog afsted i går,
> > overnattede, tog hjem igen i dag.. Ikke noget vildt..
> > Det var lidt af en impulshandling.. Og så var det min første lange tur..
>
> > Alt i alt en god tur.. De kører fandme hurtigt på de tyske motorveje..!
> Jeg
> > fuldte efter.. hehe..
> >
> > Nå, da jeg skulle køre fra Hamborg tidligere i dag, begyndte
> > olie-indikatoren at lyse.. Øv-øv..! Jeg kunne selvfølgelig ikke huske
> > hvilken type olie jeg har fyldt på XJ600S'en.. Så jeg håbede på at der
var
> > et klogt hoved på tanken.. Det var der ikke.. Og de fattede ikke en brik
> > engelsk.. Og jeg har lært engelsk og fransk i skolen..
> > Vi fandt frem til en olie der er beregnet til en 4-cyl motorcykel.. Det
er
> > en 10W-50...
> >
> > Nu hvor jeg er kommet hjem har jeg fundet ud af at min MC har fået fyldt
> en
> > 10W-40 på i vinters..
> >
> > Er det et problem? Er det usundt for motoren..?
> >
> > MC'en kører stadigvæk helt fint, som da jeg tog hjemmefra..
> >
> > Jeg kan da lige tilføje at den olie jeg har efterfyldt med hedder
Castrol
> R4
> > Superbike..
> > Ok.. Min XJ600S er ikke ligefrem en Superbike.. Men det er da en bike..
>
> >
> > Mvh.
> > Anders Winther
> > XJ600S
> >
> > P.s. Jeg havde min nyindkøbte Garmin Emap med på turen.. Den virkede
helt
> > efter planen.. Jeg planlagde ruten hjemmefra.. Og fulgte bare
pilen..
> >
> >
>
>



Mikkel Knudsen (04-07-2001)
Kommentar
Fra : Mikkel Knudsen


Dato : 04-07-01 11:20

Så lige for at køre den er tråd helt OT....

Hvordan passer den hastighed GPS'en giver med den cykelcomputeren viser???

teoretisk ligger nøjagtigheden i hastigheden på gps'en nede på +/- 0,2
km/t.... Glæder mig til den dag jeg køre gennem en fartkontrol, og kan bruge
max speed på gps'en som bevis... hehe

Mikkel
TDR-125 hængt op i naboens garage og med skumle planer om nu at skulle pille
bagsvingeren af... hvis man da kan????? nogen ide'er til hvodan sådan en
progressiv ting hænger sammen?



Anders Winther (04-07-2001)
Kommentar
Fra : Anders Winther


Dato : 04-07-01 17:29

> Hvordan passer den hastighed GPS'en giver med den cykelcomputeren viser???
Nu har jeg aldrig fået finjusteret min cykelcomputer.. Jeg har gjort det på
den lette måde.. Taget et målebånd og målt omkredsen af dækket..

Så jeg tror jeg vil justere cykelcomputeren efter GPS'en..

-Anders


> teoretisk ligger nøjagtigheden i hastigheden på gps'en nede på +/- 0,2
> km/t.... Glæder mig til den dag jeg køre gennem en fartkontrol, og kan
bruge
> max speed på gps'en som bevis... hehe
>
> Mikkel
> TDR-125 hængt op i naboens garage og med skumle planer om nu at skulle
pille
> bagsvingeren af... hvis man da kan????? nogen ide'er til hvodan sådan en
> progressiv ting hænger sammen?
>
>



Armand (05-07-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 05-07-01 18:58


Mikkel Knudsen <mikkel.knudsen@[SPAM-nej tak]vip.cybercity.dk> skrev i
en news:9huqim$2irs$1@news.cybercity.dk...
>
> Mikkel
> TDR-125 hængt op i naboens garage og med skumle planer om nu at
> skulle pille bagsvingeren af... hvis man da kan????? nogen ide'er til
hvodan
> sådan en progressiv ting hænger sammen?

Ja. Det har jeg!!

Med bolte!

Det er blot nogle forbindelsesarme med lejer i der er boltet sammen, så
skru bare løs!
Det vil forøvrigt være en fordel for lejerne i disse at du får skidtet
adskilt, renset og gensmurt!!

--
Armand.





Mikkel Knudsen (06-07-2001)
Kommentar
Fra : Mikkel Knudsen


Dato : 06-07-01 09:38

>
> Ja. Det har jeg!!
>
> Med bolte!
>
> Det er blot nogle forbindelsesarme med lejer i der er boltet sammen, så
> skru bare løs!
> Det vil forøvrigt være en fordel for lejerne i disse at du får skidtet
> adskilt, renset og gensmurt!!

BolDe??? den havde jeg ikke lige gennemskuet... måske naboens små møgunger
vil give en hånd

Sådan lige for at være seriøs... hvad skal man løsne først - når den hænger
frit i luften uden bagfælgen på, er de da dæmperen der sørger for at
fjederen ikke bliver strukket længere ud, eller siger det PLIIIIIIING når
jeg får et par rustne bolte af???

Mikkel
TDR 125.. med smæk til den kommende maskinmester Fer for hans vedligeholdese




Armand (06-07-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 06-07-01 18:54


Mikkel Knudsen <mikkel.knudsen@[SPAM-nej tak]vip.cybercity.dk> skrev i
en news:9i3tbn$2get$1@news.cybercity.dk...
> >
> Sådan lige for at være seriøs... hvad skal man løsne først - når den
hænger
> frit i luften uden bagfælgen på, er de da dæmperen der sørger for at
> fjederen ikke bliver strukket længere ud, eller siger det PLIIIIIIING
når
> jeg får et par rustne bolte af???

Ingen af forbindelserne er undværlige, hvorfor at svingeren vil "tabes"
i det øjeblik at den første forbindelse fjernes!
Fjernes den montering der er til stel lige bag motoren, vil svingeren
stadig hænge (stejlt) i en "kæde bestående af: støddæmper, link og
trækstænger (fra link'et til bagsvingeren!)!
Løsningen er at binde baghjulet op til stellet førend adskillesen, eller
afmontere baghjulet så man bedre kan komme til, hvorved at
svinger-enhedens vægt også reduceres så betragteligt at det intet
betyder at den hænger!

Brug forøvrigt god tid på at granske hvordan sagerne fungerer, og få
motioneret de små grå derved

--
Armand.



Mikkel Knudsen (06-07-2001)
Kommentar
Fra : Mikkel Knudsen


Dato : 06-07-01 21:35



> Ingen af forbindelserne er undværlige, hvorfor at svingeren vil "tabes"
> i det øjeblik at den første forbindelse fjernes!
> Fjernes den montering der er til stel lige bag motoren, vil svingeren
> stadig hænge (stejlt) i en "kæde bestående af: støddæmper, link og
> trækstænger (fra link'et til bagsvingeren!)!
> Løsningen er at binde baghjulet op til stellet førend adskillesen, eller
> afmontere baghjulet så man bedre kan komme til, hvorved at
> svinger-enhedens vægt også reduceres så betragteligt at det intet
> betyder at den hænger!

Cyklen hænger såmænd allerede flyvende i en snor i loftet fra naboens
carport tag, baghjul og alle kåbedele er taget af. Det eneste der er
tilbage, er luftfilter, motor og styr...

Når jeg ser på den måde det er skruet sammen der nede, er jeg bare i tvivl
om hvor vidt det er:

* dæmperen der holder fjederen sammen.
* Fjeder samt dæmper er i fuldt udstrakt tilstand
* om det er geometrien i de forskellige arme

der gør, at svingeren selv frit flyvede ikke begynder at hænge mere, end den
egentlig gør, når den bare står i fuld kampklar stilling og klar til at
køre.

Er bange for at ende med et eller andet, hvor jeg hiver akslsen ud af et af
ledene, og fjederen så giver et ordentligt smæld, med den følge at jeg ikke
med 'normale kræfter' kan få svingeren spændt tilbage sammen.

Har desværre ingen fjeder strammere som dem man bruger ved arbejde med biler
eller noget der ligner... måske et par gode stropper vil kunne holde den
sammen?

>
> Brug forøvrigt god tid på at granske hvordan sagerne fungerer, og få
> motioneret de små grå derved
>

De små grå holder sommerferie eller er blevet drukket op

---
Mikkel



Armand (08-07-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 08-07-01 01:06


Mikkel Knudsen <mikkel.knudsen@[SPAM-nej tak]vip.cybercity.dk> skrev i
en news:9i57ae$150o$1@news.cybercity.dk...
>
> Når jeg ser på den måde det er skruet sammen der nede, er jeg bare i
> tvivl om hvor vidt det er:
> * dæmperen der holder fjederen sammen.

Det er det!
Fjeder og dæmper er én enhed!

> * Fjeder samt dæmper er i fuldt udstrakt tilstand

Intet forhindrer fjederen at strækkes helt ud, andet end dæmperens
længde!

> * om det er geometrien i de forskellige arme der gør, at svingeren
> selv frit flyvede ikke begynder at hænge mere, end den egentlig gør,
når
> den bare står i fuld kampklar stilling og klar til at køre.

Geometrien i Link-systemet skal gøre fjederen blød i starten, og hård i
slutningen!
Og før du spørger: Det gør en fjeder ikke! En given fjeder der trykkes 1
mm sammen af ét kg, vil trykkes 50 mm sammen af 50 kg!

> Er bange for at ende med et eller andet, hvor jeg hiver akslen ud af
> et af ledene, og fjederen så giver et ordentligt smæld, med den følge
at
> jeg ikke med 'normale kræfter' kan få svingeren spændt tilbage sammen.

Sker ikke!
Støddæmper/fjederbenet har et øje i hver ende, hvor du kan afskrue det
fra stel/link-system! På den vis adskiller det sig ikke fra en "normal"
støddæmper á de der sidder frit på hver side af baghjulet!

> Har desværre ingen fjeder strammere som dem man bruger ved arbejde
> med biler eller noget der ligner... måske et par gode stropper vil
> kunne holde den sammen?

Glem det!
Det er som sagt ikke problemet!

Sidebemærkning, som mange automekanikere burde læse også:
Omtalte "fjederstrammere" er ikke sammenspændingsværktøj; men derimod
sammenspændings-holdere, der bruges efter(!) at fjederbenet et trykket
sammen v.h.a. en donkraft alene under pågældende hjulophæng!
Prøv ved førstkommende lejlighed at se hvor smadret gevindet er på
autoværksteders "strammere" - De bruges helt klart som "sammenskruere",
hvilket forøvrigt er klart spild af tid

> > Brug forøvrigt god tid på at granske hvordan sagerne fungerer, og få
> > motioneret de små grå derved
> De små grå holder sommerferie eller er blevet drukket op

Starter du med at afmontere fjederbenet, kan du efterfølgende evt.
montere en gummistrop stedet, og derudfra lege med bagsvingeren og følge
link'ets funktion á "hurtigere" bevægelse hen imod den øverste
svinger-bevægelse!

Prøv det, og bliv klog!

--
Armand.






Mikkel Knudsen (08-07-2001)
Kommentar
Fra : Mikkel Knudsen


Dato : 08-07-01 12:30

>
> Det er det!
> Fjeder og dæmper er én enhed!

Takker ærbødigt...


> Starter du med at afmontere fjederbenet, kan du efterfølgende evt.
> montere en gummistrop stedet, og derudfra lege med bagsvingeren og følge
> link'ets funktion á "hurtigere" bevægelse hen imod den øverste
> svinger-bevægelse!
>
> Prøv det, og bliv klog!
>

Vil jeg da lige prøve nu jeg har den flyvende

Tak fra
Mikkel



Henrik Mønster (04-07-2001)
Kommentar
Fra : Henrik Mønster


Dato : 04-07-01 07:32

Hej Anders

Jeg har hørt mange rygter om at man aaaaaldrig må blande forskellige olier
osv. osv.

Men jeg tror ærligt talt ikke for meget på det.

Jeg læste engang at olieblandingen aldrig bliver dårligere end den dårligste
olie.... Lidt lige som med benzin. Jeg arbejdede engang på en Shell station,
hvor de ikke havde en tank til okt. 95 blyfri, hvordan kunne man så tanke
det? Ved at blande lige dele 92 og 98 okt. Det er alligevel den
gennemsnitlige længde af carbonkæderne der bestemmer det der til sidst
bliver til et oktantal.

D.v.s. jeg tror ikke der sker noget som helst ved det, men du ved på den
anden side heller ikke helt hvad du har i motoren. Hvis bare du har brugt
olier af god kvalitet i begge tilfælde, så går det ikke helt galt.

Der er sikkert mange der har andre meninger.... så kom med dem!

Det eneste men, jeg kan komme i tanke om, er hvis kombinationen af
additiverne er uheldig..

M.v.h. Henrik



"Anders Winther" <anders@cybercity.dk> wrote in message
news:9htcj8$tlq$1@news.cybercity.dk...
> Hej Allesammen!
> Jeg er netop hjemvendt fra en tur til Hamborg... Tog afsted i går,
> overnattede, tog hjem igen i dag.. Ikke noget vildt..
> Det var lidt af en impulshandling.. Og så var det min første lange tur..

> Alt i alt en god tur.. De kører fandme hurtigt på de tyske motorveje..!
Jeg
> fuldte efter.. hehe..
>
> Nå, da jeg skulle køre fra Hamborg tidligere i dag, begyndte
> olie-indikatoren at lyse.. Øv-øv..! Jeg kunne selvfølgelig ikke huske
> hvilken type olie jeg har fyldt på XJ600S'en.. Så jeg håbede på at der var
> et klogt hoved på tanken.. Det var der ikke.. Og de fattede ikke en brik
> engelsk.. Og jeg har lært engelsk og fransk i skolen..
> Vi fandt frem til en olie der er beregnet til en 4-cyl motorcykel.. Det er
> en 10W-50...
>
> Nu hvor jeg er kommet hjem har jeg fundet ud af at min MC har fået fyldt
en
> 10W-40 på i vinters..
>
> Er det et problem? Er det usundt for motoren..?
>
> MC'en kører stadigvæk helt fint, som da jeg tog hjemmefra..
>
> Jeg kan da lige tilføje at den olie jeg har efterfyldt med hedder Castrol
R4
> Superbike..
> Ok.. Min XJ600S er ikke ligefrem en Superbike.. Men det er da en bike..

>
> Mvh.
> Anders Winther
> XJ600S
>
> P.s. Jeg havde min nyindkøbte Garmin Emap med på turen.. Den virkede helt
> efter planen.. Jeg planlagde ruten hjemmefra.. Og fulgte bare pilen..
>
>



Thomas (04-07-2001)
Kommentar
Fra : Thomas


Dato : 04-07-01 12:29

Jeg vil da også være med til at hive en tråd væk fra det oprindelige emne,
når nu alle andre kan

> Jeg arbejdede engang på en Shell station,
> hvor de ikke havde en tank til okt. 95 blyfri, hvordan kunne man så tanke
> det? Ved at blande lige dele 92 og 98 okt. Det er alligevel den
> gennemsnitlige længde af carbonkæderne der bestemmer det der til sidst
> bliver til et oktantal.

Kan man ikke bare fylde op med 98 og så køre med det?
Enste grund til at blande er da at spare et par ører, da oktantallet bare
skal være højere end say 95..ik?

Ehm.. eller mener du at pumpen til 95 på stationen sugede ligeligt fra 92 og
98 oktan tankene i jorden?



Kim (05-07-2001)
Kommentar
Fra : Kim


Dato : 05-07-01 08:24

det gør de på "min" benzin-tank

"Thomas" <feeling@home.now> wrote in message
news:3b42fd6b$0$2083$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Jeg vil da også være med til at hive en tråd væk fra det oprindelige emne,
> når nu alle andre kan
>
> > Jeg arbejdede engang på en Shell station,
> > hvor de ikke havde en tank til okt. 95 blyfri, hvordan kunne man så
tanke
> > det? Ved at blande lige dele 92 og 98 okt. Det er alligevel den
> > gennemsnitlige længde af carbonkæderne der bestemmer det der til sidst
> > bliver til et oktantal.
>
> Kan man ikke bare fylde op med 98 og så køre med det?
> Enste grund til at blande er da at spare et par ører, da oktantallet bare
> skal være højere end say 95..ik?
>
> Ehm.. eller mener du at pumpen til 95 på stationen sugede ligeligt fra 92
og
> 98 oktan tankene i jorden?
>
>



Henrik Mønster (05-07-2001)
Kommentar
Fra : Henrik Mønster


Dato : 05-07-01 11:23

Jeps - ligeligt fra hver tank.

M.v.h. Henrik

"Thomas" <feeling@home.now> wrote in message
news:3b42fd6b$0$2083$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Jeg vil da også være med til at hive en tråd væk fra det oprindelige emne,
> når nu alle andre kan
>
> > Jeg arbejdede engang på en Shell station,
> > hvor de ikke havde en tank til okt. 95 blyfri, hvordan kunne man så
tanke
> > det? Ved at blande lige dele 92 og 98 okt. Det er alligevel den
> > gennemsnitlige længde af carbonkæderne der bestemmer det der til sidst
> > bliver til et oktantal.
>
> Kan man ikke bare fylde op med 98 og så køre med det?
> Enste grund til at blande er da at spare et par ører, da oktantallet bare
> skal være højere end say 95..ik?
>
> Ehm.. eller mener du at pumpen til 95 på stationen sugede ligeligt fra 92
og
> 98 oktan tankene i jorden?
>
>



Niels Drewes (04-07-2001)
Kommentar
Fra : Niels Drewes


Dato : 04-07-01 12:19


"Anders Winther" <anders@cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:9htcj8$tlq$1@news.cybercity.dk...
> Vi fandt frem til en olie der er beregnet til en 4-cyl motorcykel.. Det er
> en 10W-50...
>
> Nu hvor jeg er kommet hjem har jeg fundet ud af at min MC har fået fyldt
en
> 10W-40 på i vinters..
>
> Er det et problem? Er det usundt for motoren..?
>
Kein problem Vi havde det omvendte problem sidste sommer, der var 10W50
på maskinerne og vi efter fyldte med 10W40. Jeg fik min forhandlers ord på
at det ikke giver nogen problemer at blande olien. I denne varme vi har nu
er 10W50'eren en fordel, da den ikke så nemt bliver for tyndtflydene.

Vh

Niels
XJ600S til salg



Thomas Makro (04-07-2001)
Kommentar
Fra : Thomas Makro


Dato : 04-07-01 16:01

On Wed, 4 Jul 2001 13:19:24 +0200, "Niels Drewes" <ndr.tf@taarnby.dk>
wrotE:

>XJ600S til salg

Skal du til at være en pæn borger der kun kører bil (holder i kø)
sammen med alle de andre bilister?


--
M.v.h. Thomas Makro
Honda VFR 750 F
http://home.worldonline.dk/~pcmakro/

Brian (04-07-2001)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 04-07-01 12:20

Hej Anders.
TEORI!1
Grunden til at olier til mc er så dyrer, er at de er n´nogle gode olier. Så
ifølge min teori skulle der ikke ske det store ved at fylde foreskelligt
olie på. Men derimod motorolie til biler, er billiger . Hvorfor aner jeg
ikke?? En motorcykel yder flere omdrejninger end en bil, ( man bruger jo i
det hele taget motoren meget mere. slidtage) og skal derfor oxo bruge en
bedre olie
Du skal dog passe på at du bruger, enten halvsyntetisk, eller
fuldsyntetisk.olie.

Correct me if i´m wrong?????

Brian.W.

" som skal til Skagen på Onsdag" hehehehe vi ses på toppen

--
**** W.A.F ****
- - - - - - - - - - - - -
" CB 900 Bold´Or "
"Anders Winther" <anders@cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:9htcj8$tlq$1@news.cybercity.dk...
> Hej Allesammen!
> Jeg er netop hjemvendt fra en tur til Hamborg... Tog afsted i går,
> overnattede, tog hjem igen i dag.. Ikke noget vildt..
> Det var lidt af en impulshandling.. Og så var det min første lange tur..

> Alt i alt en god tur.. De kører fandme hurtigt på de tyske motorveje..!
Jeg
> fuldte efter.. hehe..
>
> Nå, da jeg skulle køre fra Hamborg tidligere i dag, begyndte
> olie-indikatoren at lyse.. Øv-øv..! Jeg kunne selvfølgelig ikke huske
> hvilken type olie jeg har fyldt på XJ600S'en.. Så jeg håbede på at der var
> et klogt hoved på tanken.. Det var der ikke.. Og de fattede ikke en brik
> engelsk.. Og jeg har lært engelsk og fransk i skolen..
> Vi fandt frem til en olie der er beregnet til en 4-cyl motorcykel.. Det er
> en 10W-50...
>
> Nu hvor jeg er kommet hjem har jeg fundet ud af at min MC har fået fyldt
en
> 10W-40 på i vinters..
>
> Er det et problem? Er det usundt for motoren..?
>
> MC'en kører stadigvæk helt fint, som da jeg tog hjemmefra..
>
> Jeg kan da lige tilføje at den olie jeg har efterfyldt med hedder Castrol
R4
> Superbike..
> Ok.. Min XJ600S er ikke ligefrem en Superbike.. Men det er da en bike..

>
> Mvh.
> Anders Winther
> XJ600S
>
> P.s. Jeg havde min nyindkøbte Garmin Emap med på turen.. Den virkede helt
> efter planen.. Jeg planlagde ruten hjemmefra.. Og fulgte bare pilen..
>
>



Claus Rittig (04-07-2001)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 04-07-01 14:33

"Brian" <brian.W@mail.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:3b42fc34$0$3246$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...
> Hej Anders.
> TEORI!1
> Grunden til at olier til mc er så dyrer, er at de er n´nogle gode olier.

> ifølge min teori skulle der ikke ske det store ved at fylde foreskelligt
> olie på. Men derimod motorolie til biler, er billiger . Hvorfor aner jeg
> ikke?? En motorcykel yder flere omdrejninger end en bil, ( man bruger jo i
> det hele taget motoren meget mere. slidtage) og skal derfor oxo bruge en
> bedre olie

Nu ved jeg ikke en dyt om biler (men jeg kan finde ud af at citere korrekt),
så det her er kun en føler:
Hvor mange rpm kører en typisk turbo i en bil? Er det mere eller mindre end
på en typisk motorcykel? Bruges motorolien i en turbo-bil ikke også til at
smøre turboen?
I fald jeg har ret i min formodning, hvordan er det så at belastningen af
olien er større på en motorcykel? Og hvorfor er API ratingen på
motorcykelolier ikke højere end på bil-olier? Og hvordan ved man så om
motorcykelolien faktisk ER prisen værd, eller om den faktisk er ringere end
bil-olier i samme prisklasse?

Rittig
(som i mange år har kørt på bil-olier)



Steen Gruby (04-07-2001)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 04-07-01 23:12

On Wed, 4 Jul 2001 15:32:37 +0200, "Claus Rittig"
<ClausRittig@Hotmail.Com> wrote:

Hej Rittig.
>
>Nu ved jeg ikke en dyt om biler (men jeg kan finde ud af at citere korrekt),
>så det her er kun en føler:
>Hvor mange rpm kører en typisk turbo i en bil? Er det mere eller mindre end
>på en typisk motorcykel? Bruges motorolien i en turbo-bil ikke også til at
>smøre turboen?

Jeg har ingen anelse om hvorledes bilers turbo smøres.
Men, på min XN85 Turbo er det motorolien der smører møllen.
Turboen på XN85 går med 140.000 rpm ved full load, så smøringen er
sikkert vigtig for den.

>I fald jeg har ret i min formodning, hvordan er det så at belastningen af
>olien er større på en motorcykel? Og hvorfor er API ratingen på
>motorcykelolier ikke højere end på bil-olier? Og hvordan ved man så om
>motorcykelolien faktisk ER prisen værd, eller om den faktisk er ringere end
>bil-olier i samme prisklasse?
>
Af samme årsag benytter jeg en god (og dyr) bilolie til turboen.
Jeg blev fra start advaret mod at gøre det pga. vådkoblingen, men
faktisk blev gearskiftet samtidig lettere og koblingen fedter ikke
mere.
Så det var nok ikke så tosset enda
Jeg ved ikke om belastningen på olien i en MC er større end på en bil,
men jeg formoder det idet meget af varmen fra motoren transporteres
med olien til olieløleren.
Hvis jeg kører bykørsel med Paso'en bliver den rygende varm, men så
snart jeg kan få vind gennem oliekølerne falder den til noget der er
acceptabelt.
Jeg prøver pt. noget nyt olie i Paso'en.
Det er Castrol 10W60 racingoil - typen kan jeg ikke huske.
Den har ikke brokket sig endnu

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Yamaha XS500
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177526
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408689
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste