Ågård/økumeni (bakan)
Fra : struer

Dato : 16-04-07 15:17

Bakan skrev,

> Er dét et Aagaard citat?

igen, Økumeni er en opfordring til at forlade forsoningen med
sandheden "Jesus", som kun er en mangfoldig forsoning mellem
teologiske lærersætninger, hvori den mangfoldig forsoning gør den
Økumeniske sandhed til en løjn, man skal gå på komprimis mellem
sandheden og teologiske forståelser for at eksistere i det Økumeniske
fældesskab, og det er ikke kristent at forlade sandheden (Jesus) til
fordel for menneskabt teologiske forsoninger som Økumeni er.

JA, Jeg mener Ågård skriver, at i den "forsonet mangfoldighed" opnåes
der fældes tro som i Økumeni er bestemt til at være sandheden eller
"Jesus" som de kristne søger som sandheden,

http://www.dci.dk/?artikel=1283

Citat Ågård;
Kirkens enhed består altså ikke i at fjerne de afgørende historiske,
teologiske indsigter, men i at indse, at de hører sammen symbiotisk.
Vi lever af hinanden, og derfor bør vi også leve for hinanden. Det er
sand økumeni. Vi er forskellige, og derfor hører vi sammen. Det er
teologisk visdom. Det hedder "forsonet mangfoldighed" i moderne
økumenisk sprogbrug - en glad accept af de mange forskelle, der ikke
udelukker hinanden, men hører sammen, og som hver på sin vis giver
hinanden mening.

Erik

Fra : struer

Dato : 16-04-07 15:28