Blødkogte æg og slim...
Fra : Stefanie

Dato : 17-04-07 20:48

Hej NG.
Jeg elsker et blødkogt æg om morgenen (de dage jeg har tid til det). Men jeg
har et lille problem. Når jeg koger æggene blødkogte ender det altid med at
der er noget gennemsigtigt slim/snot i ægget (ligesom om hviden ikke er
"Hårdkogt")
Til at starte på troede jeg at det var min egen fejl (tænk at jeg ikke
engang kunne koge et æg - det var da for flovt at spørge om hjælp til! :)),
men nu har jeg oplevet at blommen af ægget er begyndene hårdkogt (dvs at
ægget næsten har fået for meget til at være blødkogt) og stadig er der dette
slim/snot i ægget.

Hvad skal jeg dog snart stille op, for at jeg kan få lov til at nyde mit
blødkogte æg om morgenen? :)

Venligst
Stefanie

Fra : Ukendt

Dato : 18-04-07 00:06

On Tue, 17 Apr 2007 21:48:12 +0200, Stefanie wrote:

> [...]
> slim/snot i ægget.
>
> Hvad skal jeg dog snart stille op, for at jeg kan få lov til at nyde mit

Har lige spurgt konen, som er opvoxet på et hønseri. Et godt råd er at lade
æggene have stuetemperatur - altså tage dem ud af køleskabet aftenen før.
Iskolde æg har en tendens til det du beskriver. Prøv det og meld tilbage.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Ralph

Dato : 18-04-07 00:22

"Stefanie" <ingenmail@nejtak.dk> skrev i en meddelelse
> Hej NG.
> Jeg elsker et blødkogt æg om morgenen (de dage jeg har tid til det). Men
> jeg har et lille problem. Når jeg koger æggene blødkogte ender det altid
> med at

Jeg oplever KUN slim når de har fået for lidt. En god - fejlfri - billig
løsning er: meget lidt vand i kasserollen (½-1 cm undtagelsesvis gerne fra
den varme hane), æg i, låg på, tænd på fuld skrue indtil der står damp ud
under låget, sluk, vent den tid du finder passende (5 minutter her i huset,
10 til hårdkogte, 7 til smilende), køl hurtigt ned under rindene vand, spis.

--
Ralph

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 18-04-07 05:20

Stefanie skrev:

> tænk at jeg ikke engang kunne koge et æg - det var da for
> flovt at spørge om hjælp til! :)

Jeg spiser sjældent kogte æg, men når jeg skal koge æg er jeg mægtig
glad for min æggekoger. Æggene bliver perfekte hver gang. Nogen vil
måske synes at det er fjollet med en æggekoger, men jeg synes at det
har været en god investering.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Tv-fri medielicensbetaler

Fra : Peter Knutsen

Dato : 18-04-07 05:27

Klaus Alexander Seistrup wrote:
> [...]
> glad for min æggekoger. Æggene bliver perfekte hver gang. Nogen vil
> måske synes at det er fjollet med en æggekoger, men jeg synes at det

Jeg bruger kun min æggekoger til hårdkogt, men den var til gengæld
billig. Såvidt jeg husker gav jeg kun kr 150 eller 200 for den hos
Imerco, og det var ikke på tilbud. Den kan også lave blødkogt, og en
mellemvare - jeg har bare aldrig brugt den til det.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org