Hårdkogte æg, bl.a. opbevaring
Fra : Peter Knutsen

Dato : 17-04-07 11:16

Hvis jeg nu vil opbevare nogle få hårdkogte æg, for at spise dem senere,
skal de så opbevares med eller uden skal? Hvor længe kan de opbevares?
Kan de tåle et halvt eller et helt døgn i køleskab? Nogle timer i en
rygsæk ved stuetemperatur?

Hvad med kogning om aftenen, så en tur i køleskabet, og så i madpakken
om morgenen for at blive spist cirka midt på dagen?

Jeg kunne selvfølgelig eksperimentere, men det vil jeg helst være fri for...

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Max

Dato : 17-04-07 11:42

Hej Peter

> Kan de tåle et halvt eller et helt døgn i køleskab? Nogle timer i en
> rygsæk ved stuetemperatur?

Du kan koge dem og lade dem ligge i en uge i køleskabet og så¨
tage dem med på tur hele dagen. Lad skallen sidde på dem lige
indtil de skal spises.

--
Mvh Max

Fra : Tove Krieger

Dato : 17-04-07 12:15

In news:46249e3f$0$21929$157c6196@dreader1.cybercity.dk,
Peter Knutsen <peter@sagatafl.invalid> typed:
> [...]
> madpakken om morgenen for at blive spist cirka midt på dagen?
>
> Jeg kunne selvfølgelig eksperimentere, men det vil jeg helst være

Hårdkogte æg kan sagtens tåle et døgn i køleskab. Jeg lærte i sin tid,
at jeg skulle tage skallen af, da der ellers danner sig det velkendte
grønne lag uden om blommen (det er nok svovlet i ægget der gør det.)
Jeg putter de kogte æg i en plastbøtte og har aldrig haft problemer,
men jeg ville nok ikke opbevare dem mere end et døgn i køleskabet.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Gainsbourg

Dato : 18-04-07 12:03

> Hvis jeg nu vil opbevare nogle få hårdkogte æg, for at spise dem senere,
> skal de så opbevares med eller uden skal?

Med skal.

>Hvor længe kan de opbevares?

2-3 dage i køleskab når de er hårdkogte. Formentlig lidt længere hvis man
ikke er sart.

> Kan de tåle et halvt eller et helt døgn i køleskab? Nogle timer i en
> rygsæk ved stuetemperatur?

Sagtens.

> Hvad med kogning om aftenen, så en tur i køleskabet, og så i madpakken om
> morgenen for at blive spist cirka midt på dagen?

Også helt ok.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Jens Bruun

Dato : 18-04-07 13:11

"Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> skrev i en meddelelse

> Hvor længe kan de
> opbevares?

Uden fare for bismag i mindst en uge, hvis de opbevares på køl. Jeg ville
uden at være det mindste bekymret for helbred og smagsløg spise et hårdkogt
æg, der havde ligget på køl i 14 dage, hvis jeg var sulten nok.

> Kan de tåle et halvt eller et helt døgn i køleskab?

Er det en spøg? Ja, selvfølgelig kan de det.

> Nogle timer i en
> rygsæk ved stuetemperatur?

Hårdkogte æg klarer fint et par dage ved stuetemperatur. Du skal bare
undlade at pille dem før i sidste øjeblik.

> Hvad med kogning om aftenen, så en tur i køleskabet, og så i madpakken
> om morgenen for at blive spist cirka midt på dagen?

Sådan har millioner af skolebørn fået hårdkogte æg i mange, mange år, og mig
bekendt er ingen døde af det endnu.

> Jeg kunne selvfølgelig eksperimentere, men det vil jeg helst være fri
> for...

Hvorfor dog det? Hvis det ikke lugter tydeligt dårligt, er der typisk ingen
problemer med at spise "gamle" madvarer.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.