Kamsteg på Weber
Fra : Margit

Dato : 16-04-07 11:41

Hvordan steger jeg en lille kamsteg (1,3 kg grisekød)
på Webergril?

Hilsen Margit

Fra : mcloud

Dato : 16-04-07 12:05

Hej Margit
Du steger på indirekte varme....dvs . kullene i siderne og stegen i
midten. og stikker et stegetermometer i stegen,kernetemp ca 72-75 grader
,når den er færdig ...husk 15 min hviletid...
Har du ikke et stegetermometer er stegen færdig når der kommer klar saft ud
af den ,hvis du stikker den med en kødnål.

mvh mcloud

Fra : Torben

Dato : 16-04-07 12:25

"mcloud" <kim@kiras.dk> wrote in message
> [...]
> Har du ikke et stegetermometer er stegen færdig når der kommer klar saft
> ud af den ,hvis du stikker den med en kødnål.

Lige nøjagtigt - og jeg vil gætte på, at den skal have 30 minutter pr. ½ kg.

Men brug, som nævnt, et stegetermometer.

mvh
Torben

Fra : Lars Knudsen

Dato : 16-04-07 14:04

On Mon, 16 Apr 2007 13:25:09 +0200, "Torben" <real_anonym@hotmail.com>
wrote:

>Lige nøjagtigt - og jeg vil gætte på, at den skal have 30 minutter pr. ½ kg.
>Men brug, som nævnt, et stegetermometer.

Og i øvrigt bliver den helt super i grill sådan en...

Velbekomme!

hilsen lars

Fra : Margit

Dato : 17-04-07 08:54

Tak for jeres svar.
Den blev super. Ikke så tør, som i ovn.

Hlsen Margit

Fra : Jens Bruun

Dato : 18-04-07 13:16

> Ikke så tør, som i ovn.

Se, det vil jeg gerne have en plausibel, teknisk forklaring på.

Jeg tror, vi her er ovre i noget "troen-kan-flytte-bjerge"-noget. Jeg kan
ikke forestille mig, at Weber-varme skulle være anderledes end varmen fra en
almindelig ovn, hvis den ellers er stegt indirekte i kuglegrillen. Den
eneste forskel kan højst være smag af røg/kul.

Jeg har selv en Weber, og kunne ikke drømme om at bruge den til f.eks.
kamsteg, and, og hvad man ellers hører, folk proppe i.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Lars Knudsen

Dato : 18-04-07 15:09

On Wed, 18 Apr 2007 14:15:35 +0200, "Jens Bruun"
<bruun_jens@hotmail.com> wrote:

> [...]
>
>Jeg har selv en Weber, og kunne ikke drømme om at bruge den til f.eks.
>kamsteg, and, og hvad man ellers hører, folk proppe i.

Har du prøvet? Ellers prøv.... Den går med garanti ikke i stykker af
det og det er meget sjovere med lidt real-life forsøg end tekniske
forklaringer

Min erfaring er at det om ikke andet så er LETTERE at få det super
lækkert i en Weber end i ovnen. Jeg kan ikke forklare hvorfor, men det
har gang på gang hjemme hos os vist sig at være tilfældet. Måske jeg
bare er en dårlig kok

** Lars

Fra : Jens Bruun

Dato : 18-04-07 15:41

"Lars Knudsen" <larsremove@landligtremove.dkaway> skrev i en meddelelse

> Har du prøvet? Ellers prøv.... Den går med garanti ikke i stykker af
> det og det er meget sjovere med lidt real-life forsøg end tekniske
> forklaringer

Jamen selvfølgelig er det sjovt at eksperimentere - jeg vil dog stadig gerne
have en plausibel forklaring. Bortset fra det, så er det meget svært at lave
en objektiv sammenligning af en aktuel Weber-stegt kamsteg og så en ovnstegt
kamsteg fra "engang", og som man mener at kunne huske saftigheden af. Er du
ikke enig i dette? Indtil jeg får en teknisk forklaring, vil jeg fastholde
troen på, at det er tanken om Weber-grillens fortræffeligheder, der får
stegen til at fremstå "saftigere".

> Min erfaring er at det om ikke andet så er LETTERE at få det super
> lækkert i en Weber end i ovnen.

Muligt. Vi har jo alle forskellige måder at gøre tingene på, og du er givet
bedre til at Weber-stege end til at ovnstege.

>Jeg kan ikke forklare hvorfor, men det
> har gang på gang hjemme hos os vist sig at være tilfældet. Måske jeg
> bare er en dårlig kok

Eller måske du bare har større erfaring med Weberen end med ovnen?

Jeg er frisk på et væddemål, der samtidig involverer lidt
hands-on-eksperimentering: Vi laver et kamsteg-showdown, hvor vi indkøber to
nogenlunde identiske kamstege. Du steger den ene på weberen, og jeg steger
den anden i ovnen. Vi lader et uvildigt panel fra nærværende gruppe
blindsmage de to stege og bedømme saftigheden. Vinderen får som præmie
håneretten over den anden

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Lars Knudsen

Dato : 18-04-07 17:14

On Wed, 18 Apr 2007 16:40:36 +0200, "Jens Bruun"

> [...]
>kamsteg fra "engang", og som man mener at kunne huske saftigheden af. Er du

100% enig - og der kan jo også være forskel på to stykker kød, som kan
gøre forskellen på "saftigheden".

Men godt, jeg kan ikke give dig en forklaring.

>Muligt. Vi har jo alle forskellige måder at gøre tingene på, og du er givet
>bedre til at Weber-stege end til at ovnstege.

Ja åbenbart. Så kan jeg jo også hygge mig med det. Det er bare fordi
jeg åbenbart har ramt rigtigt fra stort set første forsøg på grill'en.

>Eller måske du bare har større erfaring med Weberen end med ovnen?

Ahhhhh... Jeg har nu brugt en ovn i en del år før vi købte os en
kuglegrill... Så det tror jeg nu ikke.

> [...]
>den anden i ovnen. Vi lader et uvildigt panel fra nærværende gruppe
>blindsmage de to stege og bedømme saftigheden. Vinderen får som præmie

Hehe.. Slet ikke noget dårligt forslag - og alle får god mad ud af det

** Lars

Fra : Torben

Dato : 18-04-07 17:30

> [...]
> forklaring, vil jeg fastholde troen på, at det er tanken om Weber-grillens
> fortræffeligheder, der får stegen til at fremstå "saftigere".

Jo, men er det ikke ofte det (tanken) der gør at det er sjovt at
eksperimentere med at lave mad? Jeg mener, hvem kan (bortset fra kokken der
har kræset om maden i fire timer) smage forskel på om der er brugt
økologiske råvarer, eller blot almindelige friske råvarer fra den lokale
grønthandler - eller for den sags skyld, om der er brugt hakket eller
presset hvidløg (som jeg tidligere har startet en tråd om)?

Jeg elsker at lave mad, og har det bedst når jeg ved at råvarerne er gode -
men jeg er ærlig talt ikke altid sikker på, at mine gæster / familie kan
smage den store forskel.... JEG kan, men jeg ved også hvad maden består af

> [...]
> steger den anden i ovnen. Vi lader et uvildigt panel fra nærværende gruppe
> blindsmage de to stege og bedømme saftigheden. Vinderen får som præmie

Du taber, men det kunne ellers være et interessant væddemål Jeg er selv
weber-freak, og elsker (også) at lave mad på grillen året rundt. Stegen
bliver saftigere, ja, det er min holdning - men igen, en sammenligning kunne
være sjov.

mvh
Torben

Fra : Kim

Dato : 21-04-07 14:34

> [...]
> steger den anden i ovnen. Vi lader et uvildigt panel fra nærværende gruppe
> blindsmage de to stege og bedømme saftigheden. Vinderen får som præmie

Jeg melder mig gerne som dommer, hvis det er i kbh-området

Mvh, Kim

Fra : SB

Dato : 18-04-07 19:44

> [...]
>
> Jeg har selv en Weber, og kunne ikke drømme om at bruge den til f.eks.
> kamsteg, and, og hvad man ellers hører, folk proppe i.

Simpel nok...
Lidt på samme måde som du er i stand til at optage oxygen i dit blod.
En Weber står ude i den fugtige luft, fugtig luft der cirkulere omkring en
fugtig steg, trækker ikke så meget fugt ud af kødet som den tørre luft inde
i et hus vil gøre.
Molekylers vandring, lidt a la´Henrys lov

Søren

Fra : Ralph

Dato : 18-04-07 20:25

> Se, det vil jeg gerne have en plausibel, teknisk forklaring på.

Det bliver nok svært, personligt kan jeg bedst lide kamstegen fra Weberen,
men da den opererer under meget høje temperaturer BURDE stegen blive tørrere
end ved langtidsstegning i alm. ovn - ingen forklaring. Faktisk er det en
del lettere at få en perfekt steg i en ovn hvor der ikke er udefra kommende
faktorer, men det skyldes nok røgsmagen at jeg foretrækker Webersteg - og
HVIS det så går helt galt i Weber (for koldt, for lidt kul, for lidt vind,
for meget vind, for stor luftfugtighed, for mange løft på låget, for meget
kul, eller....) så kan man jo altid redde den i ovnen, så fremt i fald man
ikke SKAL spise klokken 17:30.

Iøvrigt har jeg lige smadret 10 gode pølser på weberen pga. for lidt tid og
for mange bolde i luften på een gang, men trods sort skind og en milliard
revner smagte de himmelsk.

> Jeg har selv en Weber, og kunne ikke drømme om at bruge den til f.eks.
> kamsteg, and, og hvad man ellers hører, folk proppe i.

Næh, men bøf, kyllingebryster, tykke skiver bacon, tomater, majs, kan man jo
også lave på en engangsgrill nede fra tanken, så hvorfor har du så en Weber,
vel ikke pga af kartofler i folie og lasagne.
Pizza kunne være et godt bud, DET er godt på Weber, men desværre kun een ad
gangen.

--
Ralph

Fra : Fister Løgsovs

Dato : 18-04-07 21:01

Ralph sendte dette med sin computer:

> Pizza kunne være et godt bud, DET er godt på Weber, men desværre kun een ad
> gangen.

FORTÆL!
Kai

Fra : SB

Dato : 18-04-07 21:53

"Fister Løgsovs" <Kunta@starmail.invalid.co.za> skrev i en meddelelse
> Ralph sendte dette med sin computer:

> FORTÆL!
> Kai

http://www.hoerup.dk/mad/archives/weber_grill_opskrifter-pizza_p_weber_grill.php

/Søren

Fra : Ralph

Dato : 18-04-07 22:35

"Fister Løgsovs" <Kunta@starmail.invalid.co.za> skrev i en meddelelse
> Ralph sendte dette med sin computer:

> FORTÆL!

Ikke så svært, masser af kul, direkte varme, hvidglødende kul, uglaserede
klinker på rist min. 15 minutter før pizza på, bagepapir (de første
minutter - fjern papiret) ellers som almindelig pizza, låg på så meget som
muligt.

Varme, varme og varme er kodordet.

--
Ralph

Fra : Fister Løgsovs

Dato : 21-04-07 14:41

Margit formulerede spørgsmålet:
> Hvordan steger jeg en lille kamsteg (1,3 kg grisekød)
> på Webergril?
>
> Hilsen Margit

Som en sidebemærkning kan jeg tilføje at Metro har en stegholder til en
50'er i denne uge (åbent i morgen).
Jeg har lige købt en, skal teste den med en 'lotte i aften.
Ribbensteg blev perfekt, uden, bare på risten, kulholdere fyldt op
(ø47) og 72 grader i kernen.
Jeg vendte den i 5 minutter, til sidst, sværene var mere end perfekte.
Jeg tror ikke den slags kan gå galt.
Nu skal jeg bare have købt grej til at lave pizza med, så tror jeg at
jeg kommer i himmelen
Kai

Fra : padre

Dato : 21-04-07 16:41

> Nu skal jeg bare have købt grej til at lave pizza med, så tror jeg at jeg
> kommer i himmelen

Hvis du i forvejen skulle have støbejernspladen, så laver Weber en
pizzasten, som passer i støbejernspladens holder.

--
padre
You could take me seriously, but statistically, you would be making a

Fra : Fister Løgsovs

Dato : 21-04-07 19:07

padre frembragte:
> "Fister Løgsovs" <Kunta@starmail.invalid.co.za> skrev i en meddelelse

> Hvis du i forvejen skulle have støbejernspladen, så laver Weber en pizzasten,
> som passer i støbejernspladens holder.

No sir, men 'lotte var saftsusme god
Kai

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 24-04-07 10:07

On 18 Apr., 14:15, "Jens Bruun" <bruun_j...@hotmail.com> wrote:

> [...]
>
> Jeg har selv en Weber, og kunne ikke drømme om at bruge den til f.eks.
> kamsteg, and, og hvad man ellers hører, folk proppe i.

Hvad har du så købt sådan en for ?
Så er det fordi du ikke har prøvet det.
Vi har den sidste uge lavet en oksesteg og en culotte steg, begge
perfekte.
Desuden så laver vi hver jul gåsen i grillen, og alene det at slippe
for lugten inden for af gås i flere dage efter er dejligt.
Og det virker nu altså som om at specielt fjerkræ bliver bedre og mere
sprødt i en kuglegrill fremfor en traditionel ovn.
Og søndag bliver det måske pizza....

--
Christian.....MSN: spørg...
http://www.yee-haw.dk

Fra : thomas.handyGorilla@~

Dato : 04-06-07 23:08

On 18 Apr., 13:15, "Jens Bruun" <bruun_j...@hotmail.com> wrote:

> [...]
>
> Jeg har selv en Weber, og kunne ikke drømme om at bruge den til f.eks.
> kamsteg, and, og hvad man ellers hører, folk proppe i.

Hej Jens
Hvorfor har du så en weber når du ikke bruger den? Det er da spild af
penge at købe en weber hvis den bare skal bruges til bøffer og pølser.

Jeg kan ikke lade vær med at komme med sammenligningen med en som har
købt en sportsvogn fordi den er pæn. "jeg ved godt den har 6 gear...
men jeg syntes det er bedst ikke at sætte den højere end i 2."

/Thomas