/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
lak eller olie ?
Fra : Ukendt


Dato : 18-04-07 08:22

Hej,

i denne tid er sidste hånd ved at blive lagt på afrensning af klapbordet i
min LMér.

Mit spørgsmål er så: skal man vælge lak eller olie til den ny behandling ?

Med til historien hører, at den eksisterende/forhenværende lak (som jeg
ingen anelse har om hvad er/var) der sad i forvejen - opførte sig mildest
talt mystisk. Hvis man satte f.eks. en varm kop kaffe på bordet, "klistrede"
den sig fast og det gjaldt faktisk alle varme ting - og når man fjernede dem
igen, efterlod de en hvid hinde som langsomt forsvandt når lakken igen var
kølet af.

Så for ikke at få dét problem igen går overvejelsen på om man mon skulle
vælge at oliere træet istedet ?

Eller... hvis det SKAL være lakeret... hvilken type lak skal man så bruge
for ikke at få de ovennævnte problemer ?

Klapbordet sidder "udendørs" agter - der vil noget af tiden være kaleche
over, men det meste af sejltiden vil det være under åben himmel.

Forslag modtages meget gerne !

venlig hilsen

JN



 
 
Henning (18-04-2007)
Kommentar
Fra : Henning


Dato : 18-04-07 15:18

On Wed, 18 Apr 2007 09:22:22 +0200, "JN" <jnsnabelalightstorm.dk>
wrote:

>Hej,
>
>i denne tid er sidste hånd ved at blive lagt på afrensning af klapbordet i
>min LMér.
>
>Mit spørgsmål er så: skal man vælge lak eller olie til den ny behandling ?

Hvis pladen er slebet helt ren, så vælg olie! Det er nemmere at
vedligeholde, kommer der mærker eller ridser giver du en tur med
sandpapir og lidt olie igen.


emi007 (18-04-2007)
Kommentar
Fra : emi007


Dato : 18-04-07 20:41

jeg ville epoxy og efterfølgende 2 komponent lak

mvh fe

"JN" <jnsnabelalightstorm.dk> skrev i en meddelelse
news:4625c6c2$0$847$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Hej,
>
> i denne tid er sidste hånd ved at blive lagt på afrensning af klapbordet i
> min LMér.
>
> Mit spørgsmål er så: skal man vælge lak eller olie til den ny behandling ?
>
> Med til historien hører, at den eksisterende/forhenværende lak (som jeg
> ingen anelse har om hvad er/var) der sad i forvejen - opførte sig mildest
> talt mystisk. Hvis man satte f.eks. en varm kop kaffe på bordet,
> "klistrede" den sig fast og det gjaldt faktisk alle varme ting - og når
> man fjernede dem igen, efterlod de en hvid hinde som langsomt forsvandt
> når lakken igen var kølet af.
>
> Så for ikke at få dét problem igen går overvejelsen på om man mon skulle
> vælge at oliere træet istedet ?
>
> Eller... hvis det SKAL være lakeret... hvilken type lak skal man så bruge
> for ikke at få de ovennævnte problemer ?
>
> Klapbordet sidder "udendørs" agter - der vil noget af tiden være kaleche
> over, men det meste af sejltiden vil det være under åben himmel.
>
> Forslag modtages meget gerne !
>
> venlig hilsen
>
> JN
>



Bjarke M. Christense~ (18-04-2007)
Kommentar
Fra : Bjarke M. Christense~


Dato : 18-04-07 22:31

Ja, jeg er ved at lakere mit. Jeg har børn og det skal kunne tøres med en
våd sæbeklud 5 gange om dagen i 10 år....

Iøvrigt bliver træet tamt at se på når det er behandlet med olien, men flot
levende når det er lakeret. Olie er nemt. Lakering er en investering i
fremtidig estetisk nydelse og holdbarhed.

Måske har ham der har lakeret det bare glemt det obligatoriske nederste lag
der skal være fortyndet 30-50%. Eller brugt en forkert lak ??

Bjarke


"JN" <jnsnabelalightstorm.dk> wrote in message
news:4625c6c2$0$847$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Hej,
>
> i denne tid er sidste hånd ved at blive lagt på afrensning af klapbordet i
> min LMér.
>
> Mit spørgsmål er så: skal man vælge lak eller olie til den ny behandling ?
>
> Med til historien hører, at den eksisterende/forhenværende lak (som jeg
> ingen anelse har om hvad er/var) der sad i forvejen - opførte sig mildest
> talt mystisk. Hvis man satte f.eks. en varm kop kaffe på bordet,
> "klistrede" den sig fast og det gjaldt faktisk alle varme ting - og når
> man fjernede dem igen, efterlod de en hvid hinde som langsomt forsvandt
> når lakken igen var kølet af.
>
> Så for ikke at få dét problem igen går overvejelsen på om man mon skulle
> vælge at oliere træet istedet ?
>
> Eller... hvis det SKAL være lakeret... hvilken type lak skal man så bruge
> for ikke at få de ovennævnte problemer ?
>
> Klapbordet sidder "udendørs" agter - der vil noget af tiden være kaleche
> over, men det meste af sejltiden vil det være under åben himmel.
>
> Forslag modtages meget gerne !
>
> venlig hilsen
>
> JN
>



Ukendt (18-04-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 18-04-07 23:55

Jeg er helt enig i kravet til "robusthed" af overfladebehandlingen, men
kan ikke umidelbart forstå din kommentar om oliebehandlingen. For nogle
år siden sleb vi lakken på det udvendige træværk i bund og gik over til
Benar-olie, som vi påførte på helt samme måde som lak ... først et
fortyndet lag - slibe - så adskillige lag olie med mellemslibning.

Personligt synes jeg træværket med en oliebehandling får en lige så køn
og flot glød og robust overflade som lak, men bliver til gengæld
betydeligt nemmere at vedligeholde.

Min erfaring er, at den hærdede ædeltræsolie danner en "solid"
overflade, der er lidt mere "blød" og "fleksibel" end den lakerede
overflade og dermed ikke "revner/sprækker" så nemt ... og så er den
UV-bestandig - men det er mange lakker vel også? ...

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'


"Bjarke M. Christensen" <bjarkeNG@grevestrand_punktum_danmark> skrev i
en meddelelse news:46268e12$0$7609$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Ja, jeg er ved at lakere mit. Jeg har børn og det skal kunne tøres med
> en våd sæbeklud 5 gange om dagen i 10 år....
>
> Iøvrigt bliver træet tamt at se på når det er behandlet med olien, men
> flot levende når det er lakeret. Olie er nemt. Lakering er en
> investering i fremtidig estetisk nydelse og holdbarhed.
>
> Måske har ham der har lakeret det bare glemt det obligatoriske
> nederste lag der skal være fortyndet 30-50%. Eller brugt en forkert
> lak ??
>
> Bjarke
>
>
> "JN" <jnsnabelalightstorm.dk> wrote in message
> news:4625c6c2$0$847$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>> Hej,
>>
>> i denne tid er sidste hånd ved at blive lagt på afrensning af
>> klapbordet i min LMér.
>>
>> Mit spørgsmål er så: skal man vælge lak eller olie til den ny
>> behandling ?
>>
>> Med til historien hører, at den eksisterende/forhenværende lak (som
>> jeg ingen anelse har om hvad er/var) der sad i forvejen - opførte sig
>> mildest talt mystisk. Hvis man satte f.eks. en varm kop kaffe på
>> bordet, "klistrede" den sig fast og det gjaldt faktisk alle varme
>> ting - og når man fjernede dem igen, efterlod de en hvid hinde som
>> langsomt forsvandt når lakken igen var kølet af.
>>
>> Så for ikke at få dét problem igen går overvejelsen på om man mon
>> skulle vælge at oliere træet istedet ?
>>
>> Eller... hvis det SKAL være lakeret... hvilken type lak skal man så
>> bruge for ikke at få de ovennævnte problemer ?
>>
>> Klapbordet sidder "udendørs" agter - der vil noget af tiden være
>> kaleche over, men det meste af sejltiden vil det være under åben
>> himmel.
>>
>> Forslag modtages meget gerne !
>>
>> venlig hilsen
>>
>> JN
>>
>
>



Egon Stich (19-04-2007)
Kommentar
Fra : Egon Stich


Dato : 19-04-07 10:13


"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse news:4626a179$0$893$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

sleb vi lakken på det udvendige træværk i bund og gik over til
> Benar-olie, som vi påførte på helt samme måde som lak ... først et
> fortyndet lag - slibe - så adskillige lag olie med mellemslibning.
>

Hvis det er den gode gamle, vist nu udgåede "Benar olie" du mener, er der faktisk tale om en lak, der er tilsat harpiks.
Altså ikke det vi her i landet forstår ved "olie" - ala Linolie.

Nævnte olie - lak giver ganske rigtigt en fantastisk flot blank overflade, men ikke slidstærk nok til gå -flader.

Har brugt en i mange år, men kan ikke fiornde den på hylderne mere.

MVH
Egon



Bjarke M. Christense~ (19-04-2007)
Kommentar
Fra : Bjarke M. Christense~


Dato : 19-04-07 17:26

Benar olie kan købes på:
http://www.tempobaadudstyr.dk/group_nautisk.asp?group=737.

Det er muligt det er godt. jeg troede vi diksutterede forskellen mellem ren
olie (lindolie) og ren lak. Der er selvfølgelig en masse blandingsprodukter,
der kombinerer egenskaberne på godt og ondt.

Bjarke



"Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> wrote in message
news:46273b75$0$14014$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse
news:4626a179$0$893$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

sleb vi lakken på det udvendige træværk i bund og gik over til
> Benar-olie, som vi påførte på helt samme måde som lak ... først et
> fortyndet lag - slibe - så adskillige lag olie med mellemslibning.
>

Hvis det er den gode gamle, vist nu udgåede "Benar olie" du mener, er der
faktisk tale om en lak, der er tilsat harpiks.
Altså ikke det vi her i landet forstår ved "olie" - ala Linolie.

Nævnte olie - lak giver ganske rigtigt en fantastisk flot blank overflade,
men ikke slidstærk nok til gå -flader.

Har brugt en i mange år, men kan ikke fiornde den på hylderne mere.

MVH
Egon




Ukendt (19-04-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 19-04-07 17:46


"Bjarke M. Christensen" <bjarkeNG@grevestrand_punktum_danmark> skrev i en
meddelelse news:46279846$0$21932$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Benar olie kan købes på:
> http://www.tempobaadudstyr.dk/group_nautisk.asp?group=737.
>
> Det er muligt det er godt. jeg troede vi diksutterede forskellen mellem
> ren olie (lindolie) og ren lak. Der er selvfølgelig en masse
> blandingsprodukter, der kombinerer egenskaberne på godt og ondt.
>
> Bjarke

Hej igen,

oh ve... her har man lige taget beslutningen om at bruge olie... og så skal
man dælme også til at pinpointe hvad for en olie

Først var min tanke noget a la linolie... men nu ?... er der nogle af jer
der kan sige for/imod noget bestemt ?

hilsener

JN



Ukendt (19-04-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 19-04-07 18:00

OK, Bjarke, det afslører så bare min manglende viden om de forskellige
"overflade-behandlingsprodukter og -terminologier" ... Jeg vidste ikke
at olie betød linolie ...

På dåsen står der: "Vejrbestandig alkydolie til tropisk træ til udendørs
brug. Giver en elastisk og vandfast beskyttelse".

Så lad mig præcisere: Vores erfaringer med JOTUNS Benarolie med UV
filter (til den smule træ, der sidder udvendigt på en Ballad:
Nedgangsluger og ramme, rorpind, håndlister) har været rigtig gode. Og
det har vist sig at være ret stærkt og været let at vedligeholde. Det er
ikke benyttet til trædeflader, der står som "rå teak" ...

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'


"Bjarke M. Christensen" <bjarkeNG@grevestrand_punktum_danmark> skrev i
en meddelelse news:46279846$0$21932$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Benar olie kan købes på:
> http://www.tempobaadudstyr.dk/group_nautisk.asp?group=737.
>
> Det er muligt det er godt. jeg troede vi diksutterede forskellen
> mellem ren olie (lindolie) og ren lak. Der er selvfølgelig en masse
> blandingsprodukter, der kombinerer egenskaberne på godt og ondt.
>
> Bjarke
>
>
>
> "Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> wrote in message
> news:46273b75$0$14014$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
> "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse
> news:4626a179$0$893$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> sleb vi lakken på det udvendige træværk i bund og gik over til
>> Benar-olie, som vi påførte på helt samme måde som lak ... først et
>> fortyndet lag - slibe - så adskillige lag olie med mellemslibning.
>>
>
> Hvis det er den gode gamle, vist nu udgåede "Benar olie" du mener, er
> der faktisk tale om en lak, der er tilsat harpiks.
> Altså ikke det vi her i landet forstår ved "olie" - ala Linolie.
>
> Nævnte olie - lak giver ganske rigtigt en fantastisk flot blank
> overflade, men ikke slidstærk nok til gå -flader.
>
> Har brugt en i mange år, men kan ikke fiornde den på hylderne
> mere.
>
> MVH
> Egon
>
>
>



Ukendt (19-04-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 19-04-07 18:23



>
> På dåsen står der: "Vejrbestandig alkydolie til tropisk træ til udendørs
> brug. Giver en elastisk og vandfast beskyttelse".
>
> Så lad mig præcisere: Vores erfaringer med JOTUNS Benarolie med UV filter
> (til den smule træ, der sidder udvendigt på en Ballad: Nedgangsluger og
> ramme, rorpind, håndlister) har været rigtig gode. Og det har vist sig at
> være ret stærkt og været let at vedligeholde. Det er ikke benyttet til
> trædeflader, der står som "rå teak" ...
>
> --
> Flemming Torp
> 'kun en tåbe frygter ikke haven'

Hej Flemming,

dét lyder som noget ret interessant - jeg tror jeg ryger på dén dersens
Benar ting.

takker og bukker,

hilsener

JN



Egon Stich (20-04-2007)
Kommentar
Fra : Egon Stich


Dato : 20-04-07 10:26


"JN" <jnsnabelalightstorm.dk> skrev i en meddelelse news:4627a4eb$0$921$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
>
>>
>> På dåsen står der: "Vejrbestandig alkydolie til tropisk træ til udendørs
>> brug. Giver en elastisk og vandfast beskyttelse".
>>
>> Så lad mig præcisere: Vores erfaringer med JOTUNS Benarolie med UV filter
>> (til den smule træ, der sidder udvendigt på en Ballad: Nedgangsluger og
>> ramme, rorpind, håndlister) har været rigtig gode. Og det har vist sig at
>> være ret stærkt og været let at vedligeholde. Det er ikke benyttet til
>> trædeflader, der står som "rå teak" ...
>>
>> --
>> Flemming Torp
>> 'kun en tåbe frygter ikke haven'
>
> Hej Flemming,
>
> dét lyder som noget ret interessant - jeg tror jeg ryger på dén dersens
> Benar ting.
>
> takker og bukker,
>
> hilsener
>
> JN
>

Du kan roligt "ryge på" benarolien, som den kaldes, selv om der er tale om en lak
På min gamle båd, som min søn har overtaget, har kører denne lak nu på 5 år uden bemærkelsesværdig forringelse af udseendet.
5 - 6 lag, og du har en fantastisk, nærmest glaslignende overflade.
Lakken forbliver elastisk, og kan derfor absorbere de stød, der ellers kan betyde krakeleringer.
Men, som der står på bøtten: Ikke egnet til trædeflader.

Tip til opbevaring af "sjatter", der jo som bekendt har det med at stivne i den utætte dåse:
Hæld sjatter op i plasticflasker med skruelåg.
(god anvendelse af Coca Cola produkter, udover som rustløsningsmiddel)
Da kan lakken holdde sig i årevis.


MVH
Egon




Bjarke M. Christense~ (19-04-2007)
Kommentar
Fra : Bjarke M. Christense~


Dato : 19-04-07 22:18

Ja, det er også en jungle. Du genkender muligvis ordet "alkyd" fra den
maling man bruger til at smøre på radiatorerne derhjemme. Basalt set er al
traditionel maling baseret på olie, så det er forskellige produkter på en
skala af mere eller mindre rafinerede olieprodukter.

Hvis Claus Tersgov havde været her endnu, så havde han kunne have redegjort
for både kompleksiteten men også fællesnæverne i alle disse produkter.

Benar olie er sikkert fint til et bord. I min verden er det tættere på lak
end på olie og jf mine indlæg har det jo min største sympati.

Bjarke



"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> wrote in message
news:46279fba$0$871$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> OK, Bjarke, det afslører så bare min manglende viden om de forskellige
> "overflade-behandlingsprodukter og -terminologier" ... Jeg vidste ikke at
> olie betød linolie ...
>
> På dåsen står der: "Vejrbestandig alkydolie til tropisk træ til udendørs
> brug. Giver en elastisk og vandfast beskyttelse".
>
> Så lad mig præcisere: Vores erfaringer med JOTUNS Benarolie med UV filter
> (til den smule træ, der sidder udvendigt på en Ballad: Nedgangsluger og
> ramme, rorpind, håndlister) har været rigtig gode. Og det har vist sig at
> være ret stærkt og været let at vedligeholde. Det er ikke benyttet til
> trædeflader, der står som "rå teak" ...
>
> --
> Flemming Torp
> 'kun en tåbe frygter ikke haven'
>
>
> "Bjarke M. Christensen" <bjarkeNG@grevestrand_punktum_danmark> skrev i en
> meddelelse news:46279846$0$21932$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>> Benar olie kan købes på:
>> http://www.tempobaadudstyr.dk/group_nautisk.asp?group=737.
>>
>> Det er muligt det er godt. jeg troede vi diksutterede forskellen mellem
>> ren olie (lindolie) og ren lak. Der er selvfølgelig en masse
>> blandingsprodukter, der kombinerer egenskaberne på godt og ondt.
>>
>> Bjarke
>>
>>
>>
>> "Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> wrote in message
>> news:46273b75$0$14014$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>>
>> "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse
>> news:4626a179$0$893$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>>
>> sleb vi lakken på det udvendige træværk i bund og gik over til
>>> Benar-olie, som vi påførte på helt samme måde som lak ... først et
>>> fortyndet lag - slibe - så adskillige lag olie med mellemslibning.
>>>
>>
>> Hvis det er den gode gamle, vist nu udgåede "Benar olie" du mener, er der
>> faktisk tale om en lak, der er tilsat harpiks.
>> Altså ikke det vi her i landet forstår ved "olie" - ala Linolie.
>>
>> Nævnte olie - lak giver ganske rigtigt en fantastisk flot blank
>> overflade, men ikke slidstærk nok til gå -flader.
>>
>> Har brugt en i mange år, men kan ikke fiornde den på hylderne mere.
>>
>> MVH
>> Egon
>>
>>
>>
>
>



ThomasB (18-04-2007)
Kommentar
Fra : ThomasB


Dato : 18-04-07 23:38

"JN" <jnsnabelalightstorm.dk> skrev i en meddelelse
news:4625c6c2$0$847$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Så for ikke at få dét problem igen går overvejelsen på om man mon skulle
> vælge at oliere træet istedet ?

Det klistrer når der er givet for tykke lag.
Mange tynde lag med et døgn eller to imellem er klart det bedste.

> Eller... hvis det SKAL være lakeret... hvilken type lak skal man så bruge
> for ikke at få de ovennævnte problemer ?

Alm. skibslak kan jeg godt lide.

Husk at mellemslibe mellem hvert (tynde) lag og brug en god pensel, som du
lige lader stå et døgns tid eller to i linolie.



Ukendt (19-04-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 19-04-07 17:38

Tak for de gode input,

jeg tror så det bliver olie - idet jeg absolut ikke har de bedste omgivelser
for en lakering.

venlige hilsener

JN



ThomasB (20-04-2007)
Kommentar
Fra : ThomasB


Dato : 20-04-07 13:00

"JN" <jnsnabelalightstorm.dk> skrev i en meddelelse
news:46279a72$0$900$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Tak for de gode input,
>
> jeg tror så det bliver olie - idet jeg absolut ikke har de bedste
> omgivelser for en lakering.

Hvis du giver bordet olie, kan du også altid lakkere ovenpå.

Husk at olie uden fugicider bliver jordslået - linolie bliver f.eks
jordslået.





Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408938
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste