On 22 Apr., 23:00, "Sten Christensen" <s...@brockstedt.dk> wrote:
> Har du også fået din baggage leveret for sent efter en rejse med B.A. Vi fik
> først vore tre kufferter efter 20 dages forløb efter en rejse til USA.
> Efterfølgende har BA konsekvent negligeret enhver henvendelse og alle
> udgifter har til nu været for egen regning.
> Hvem klager men til, når man har købt billetten på nettet af et udenlandsk
> selskab?
> Skal man til at anlægge retssag ved en domstol i London, kan det jo hurtigt
> løbe op i noget helt uoverskueligt.
>
> S. Christensen
Du skal klage til rette instans i det land du har købt billetten og er
dermed underlagt reglerne i dette land. Nu skriver du ikke hvor du har
købt den, hvilket er vigtigt i denne sammenhæng.
Uddrag fra Statens Luftfartsvæsens hjemmeside:
Bagage
Flyselskaber fra EU-lande er forpligtet til at erstatte ødelagt,
beskadiget, bortkommet eller forsinket bagage i forbindelse med
flyvning.
Er din bagage beskadiget, skal du skriftligt kræve erstatning senest 7
dage efter, at du har modtaget den.
I tilfælde af forsinket bagage, skal du senest kræve erstatning 21
dage efter, at du har modtaget den.
Kontakt Rejse-Ankenævnet, hvis du allerede har klaget til flyselskabet
uden held.
Rejse-Ankenævnet kan kun bruges hvis du har købt rejsen i Danmark og
du skal derfor finde frem til lignende instans i det land du har købt
flybilletten.
Mht. bagageforsinkelser så er der normalt et ret begrænset ansvar fra
flyselskabets side og hvis man vil være fuldt dækket, så skal man
tegne en forsikring selv.
Det kan generelt være svært at opnå erstatning for sådanne ting, hvis
man ikke køber sin billet i Danmark, da det kræver et betydeligt
større arbejde at rejse sagen i udlandet - for ikke at tale om
udgifter til telefon, breve osv.
Flemming
http://www.flyrejsen.dk