British Airways - mistet baggage
Fra : Sten Christensen

Dato : 22-04-07 22:01

Har du også fået din baggage leveret for sent efter en rejse med B.A. Vi fik
først vore tre kufferter efter 20 dages forløb efter en rejse til USA.
Efterfølgende har BA konsekvent negligeret enhver henvendelse og alle
udgifter har til nu været for egen regning.
Hvem klager men til, når man har købt billetten på nettet af et udenlandsk
selskab?
Skal man til at anlægge retssag ved en domstol i London, kan det jo hurtigt
løbe op i noget helt uoverskueligt.

S. Christensen

Fra : Flemming Poulsen

Dato : 23-04-07 11:12

On 22 Apr., 23:00, "Sten Christensen" <s...@brockstedt.dk> wrote:
> [...]
> selskab?
> Skal man til at anlægge retssag ved en domstol i London, kan det jo hurtigt

Du skal klage til rette instans i det land du har købt billetten og er
dermed underlagt reglerne i dette land. Nu skriver du ikke hvor du har
købt den, hvilket er vigtigt i denne sammenhæng.

Uddrag fra Statens Luftfartsvæsens hjemmeside:
Bagage
Flyselskaber fra EU-lande er forpligtet til at erstatte ødelagt,
beskadiget, bortkommet eller forsinket bagage i forbindelse med
flyvning.

Er din bagage beskadiget, skal du skriftligt kræve erstatning senest 7
dage efter, at du har modtaget den.
I tilfælde af forsinket bagage, skal du senest kræve erstatning 21
dage efter, at du har modtaget den.
Kontakt Rejse-Ankenævnet, hvis du allerede har klaget til flyselskabet
uden held.

Rejse-Ankenævnet kan kun bruges hvis du har købt rejsen i Danmark og
du skal derfor finde frem til lignende instans i det land du har købt
flybilletten.

Mht. bagageforsinkelser så er der normalt et ret begrænset ansvar fra
flyselskabets side og hvis man vil være fuldt dækket, så skal man
tegne en forsikring selv.

Det kan generelt være svært at opnå erstatning for sådanne ting, hvis
man ikke køber sin billet i Danmark, da det kræver et betydeligt
større arbejde at rejse sagen i udlandet - for ikke at tale om
udgifter til telefon, breve osv.

Flemming
http://www.flyrejsen.dk

Fra : Ukendt

Dato : 24-04-07 00:26

Hmmm har lige været en tur i Pisa med Ryan Air og havde bestilt div
forsikringer , og ja kufferten endte i Madrid og kom først til Dk igen ugen
efter vi kom hjem

Ingen vil betale noget som helst

Hvad har vi egenligt krav på ??????????

--
PE
x112kvik4u ( A ) dotcomprik . DK

Fra : Anja

Dato : 24-04-07 22:39

"PE" <x112kvik4u ( A ) dotcomprik . dk> skrev i en meddelelse
> Hmmm har lige været en tur i Pisa med Ryan Air og havde bestilt div
> forsikringer , og ja kufferten endte i Madrid og kom først til Dk igen
> [...]
Fredag d.13 ankom min ex-mand og hans søster med SAS fra Munchen -
desværre var deres bagage ikke med med på turen... De var på vej til vores
søns konfirmationsfest så da bagagen ankom til Kastrup sendte SAS bagagen
med bud til Lolland. Det var en yderst fin service.

Anja

Fra : Flemming Poulsen

Dato : 26-04-07 11:01

On 24 Apr., 01:26, "PE" <x112kvik4u ( A ) dotcomprik . dk> wrote:
> Hmmm har lige været en tur i Pisa med Ryan Air og havde bestilt div
> forsikringer , og ja kufferten endte i Madrid og kom først til Dk igen ugen
> [...]

Hos Ryanair skal du ikke regne med at få noget, da de sikker en eller
anden lam undskyldning for hvorfor de havde gjort alt for at hjælpe
dig. Deres regler er lidt kryptisk skrevet på dette punkt:

Baggage delays
In the case of baggage delay, the air carrier is liable for damage
unless it took all reasonable measures to avoid the damage or it was
impossible to take such measures. The liability for baggage delay is
limited to 1,000 SDRs (approximately £820/€1,250).

Complaints on baggage
If the baggage is damaged, delayed, lost or destroyed, the passenger
must write and complain to the air carrier as soon as possible. In the
case of damage to checked baggage, the passenger must write and
complain within seven days and in the case of delay within 21 days, in
both cases from the date on which the baggage was placed at the
passenger's disposal.

Som udgangspunkt er det altid en god idé at have en privat
rejseforsikring, der dækker et beløb pr. dag til at købe nyt tøj m.v.
Hvis I skal have en chance for at få noget som helst dækket af
Ryanair, så kræver det ihvertfald kvitteringer på alt hvad i har købt.
Sørg for at lave en klage hurtigst muligt til dem. Kontakt evt. SLV.dk
for at høre om de kan hjælpe med reglerne.

Da Ryanair som bekendt gerne opkræver ekstra gebyr for at transportere
passagerernes bagage, så er det da blot rimeligt at de også dækker dig
ind når de ikke leverer det de lover og laver fejl.

Mine erfaringer med Ryanair er dog at du skal forberede dig på en lang
og sej kamp for at få noget som helst ud af dem. De afviser gerne alle
klager i første omgang og først når man er meget ihærdig begynder de
at kigge på sagerne.

NÃ¥r du derimod flyver med de traditionelle selskaber som SAS, British
Airways, Lufthansa m.v. så tager de hånd om situationen på en helt
anden måde og bringer din bagage meget hurtigere ud til dig når det er
muligt.

if you pay peanuts - you get monkeys....

Fra : Flemming Poulsen

Dato : 26-04-07 11:43

Fra : Flemming Poulsen

Dato : 26-04-07 11:44