Hvad står der om bT spiseseddel - flybilet~
Fra : Karen og Karsten

Dato : 21-04-07 11:55

Er der nogen der har læst BT idag - spisedler lovede flybiletter 79 kr.
Hvad mener de?

Karsten

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 21-04-07 14:50

"Karen og Karsten" <espensen.hou@mail.dk> wrote in news:4629ed84$0$14041
$edfadb0f@dread15.news.tele.dk:

> Er der nogen der har læst BT idag - spisedler lovede flybiletter 79 kr.
> Hvad mener de?

De er fulde af fup. Prisen kommer væsentligt højere op fordi man skal
investere i et eksemplar af BT.

Fra : Kim Schulz

Dato : 21-04-07 15:49

On Sat, 21 Apr 2007 12:54:47 +0200
"Karen og Karsten" <espensen.hou@mail.dk> wrote:

> Er der nogen der har læst BT idag - spisedler lovede flybiletter 79
> kr. Hvad mener de?

Jeg tog et kig i avisen da jeg alligevel stod i kø for at
komme til at betale. Det er bare Ryanairs årlige "giveaway" billetter
som de snakker om. 35-40.000 billetter til london, barcelona og rom
(muligvis andre) til 79kr og opefter. De har haft et lignende stunt de
sidste par år. Så vidt jeg husker er det ex. lufthavnsskatter, så man
kommer lige et par hundrede kr højere op. det er dog stadig billigt -
såfrem man tør rejse med ryanair selvfølgelig.

--
Kim Schulz | Blog: http://www.schulz.dk/
Email: Kim@schulz.dk | Work: http://www.devteam.dk/

Fra : Pernille

Dato : 21-04-07 16:26

"Kim Schulz" <kim@schulz.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

kommer lige et par hundrede kr højere op. det er dog stadig billigt -
>såfrem man tør rejse med ryanair selvfølgelig.

Hvem skal betale lufthavnsskatten, som er på 500kr ?

Fra : Kim Schulz

Dato : 21-04-07 17:33

On Sat, 21 Apr 2007 17:25:43 +0200
"Pernille" <Hovedst@deb> wrote:

> [...]
> kommer lige et par hundrede kr højere op. det er dog stadig billigt -
> >

> Hvem skal betale lufthavnsskatten, som er på 500kr ?

hvem siger det koster 500kr? jeg skrev et par hundrede hvilket er for
en retur. tastede lige ind på deres side og konen og jeg kunne komme
til london retur for 316kr alt inkl. (men så koster det også kun 1kr
for flybilletten hver vej

Fra : Flemming Poulsen

Dato : 23-04-07 11:40

I dette tilfælde har der faktisk være billetter til denne pris (de har
kunstigt nedskrevet lufthavnsafgifterne på nogle ruter), men som
normalt når det er Ryanair, som medierne blindt og naivt citerer, så
kommer der en del ekstra ting på som journalisterne sjældent
researcher nok til at finde ud af (også i dette tilfælde med B.T. der
ofte fejlinformerer om sådanne ting).

Vær opmærksom på følgende:
Disse priser inkluderer ikke indtjekket bagage som du skal betale
ekstra for (koster kr. 92,- pr kuffert - max 15 kg - dobbelt pris hvis
du ikke forudbestiller)
Hvis du kun rejser med håndbagage så prøver du at narre dig til at
betale online check-in gebyr på kr. 46,- - du skal selv finde frem til
ordet "remove" i den tekst der dukker op og fravælge igen.
Der kommer kreditkort gebyr på kr. 20,- pr. person pr. vej (hvilket
ikke er lovligt)
Hvis du vil rejse med en alm. fyldt kuffert der ofte vejer omkring 20
kg. skal du betale overvægt for de sidste 5 kg. På andre flyselskaber
(med undtagelse af Sterling) er 20 kg. inkluderet i billetprisen)

Så er regnestykket istedet:

Flybillet udrejse kr. 1
Flybillet hjemrejse kr. 1
Skat udrejse: kr. 78
Skat hjemrejse: kr. 78
1 kuffert: kr. 92,-
5 ekstra kg.: kr. 300 (5x60 kr.)
kreditkortgebyr: kr. 40,-

ialt kr. 590,-
(eller kr. 682,- hvis du ikke har forudbestilt bagage)

Dette er naturligvis stadig en rigtig billig flybillet, men på ingen
måde 79 kroner, som de forsøger at bilde folk ind og som B.T.-
journalisten i dette tilfælde blindt er bidt på.

Derudover skal du være opmærksom på at det udelukkende er på "skæve"
dage disse billige billetter findes - dvs. ikke i forbindelse med
weekender osv. hvor flest mennesker kan rejse. Så er prisen langt
dyrere.

Desuden er det ofte svært (for ikke at sige næsten umuligt) at finde
denne pris både ud og hjem. Det gør flyselskabet med vilje, da mange
vil vælge en lidt dyrere billet den ene vej da de jo nu har besluttet
sig for at flyve og betaler så nogle 100 kroner ekstra

Naturligvis er det stadig billigt hvis man kan finde afrejser på
datoer man kan bruge, men den reelle pris er noget helt andet end det
man skal tro i første omgang...

Min pointe med dette er ikke at man ikke skal bestille
Ryanairbilletter, men at man skal være vågen og opmærksom når medierne
blindt skriver om sådanne tilbud, da de i praksis ofte er anderledes
end det lyder til. Ryanair er storslemme til at manipulere folk til at
tro det koster 1 krone at flyve, men andre lavpriselskaber har også
lært dette efterhånden. Når medierne (B.T. i dette tilfælde) så ikke
er dygtige nok til at gennemskue PR-snakken og for dovne til at
researche, så er der mange der ender op med nogle helt andre priser -
og endnu flere der stadig tror disse priser findes i virkelighenden.

Men et godt stykke PR-arbejde af Ryanair og sløvt journalistisk
arbejde af B.T.

Flemming
http://www.flyrejsen.dk